• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Houten kader voorzetwand met isolatie

Tombrone

Nieuw Lid
Lid geworden
12 apr 2011
Waarderingsscore
1
Punten
8
Hallo,

Wij voorzien enkele voorzetwanden bestaande uit een houten kader, opgevuld met 60mm minerale wol.

Ons huis is gebouwd in 1968, en heeft een spouw van 5cm. De voorzetwanden komen rechtstreeks tegen de binnenkant van de buitenmuur (op advies van de EPB'er). De opbouw is dus als volgt:

Buitenspouwblad - spouw - binnenspouwblad - houten kader met 60mm minerale wol - dampscherm - gyproc.

In de meest vochtige ruimtes of waar nodig voorzie ik ook OSB onder de gyproc.

Mijn vraag is nu: volstaat het dat wij gewone SLS'en gebruiken voor het houten kader, of moeten wij gedrenkte/geïmpregneerde SLS'en voorzien voor eventueel vocht dat via de buitenmuur naar binnen kan?

Alvast bedankt voor jullie inzicht!

Hallo,

Wij voorzien enkele voorzetwanden bestaande uit een houten kader, opgevuld met 60mm minerale wol.

Ons huis is gebouwd in 1968, en heeft een spouw van 5cm. De voorzetwanden komen rechtstreeks tegen de binnenkant van de buitenmuur (op advies van de EPB'er). De opbouw is dus als volgt:

Buitenspouwblad - spouw - binnenspouwblad - houten kader met 60mm minerale wol - dampscherm - gyproc.

In de meest vochtige ruimtes of waar nodig voorzie ik ook OSB onder de gyproc.

Mijn vraag is nu: volstaat het dat wij gewone SLS'en gebruiken voor het houten kader, of moeten wij gedrenkte/geïmpregneerde SLS'en voorzien voor eventueel vocht dat via de buitenmuur naar binnen kan?

Alvast bedankt voor jullie inzicht!
De dampspanning is -enkele hete dagen in de zomer niet uitgesloten- altijd hoger binnen dan buiten.
het damptransport gaat dus van binnen naar buiten.
probeer om osb4 te vinden.

OSB 4 is totaal nutteloos en overkill. Weggesmeten geld. OSB 3 is meer dan voldoende en zelfs dan nog.

De spouw vullen we liever niet op, omdat we meerdere mensen kennen die hier slechte ervaring mee hebben. Het kan zijn dat dit bij sommigen goed werkt, maar wij nemen liever het risico niet.

Niet overal komt OSB achter de gyproc. Op de meeste plaatsen komt er 1 laag, of 2 lagen gyproc.

De sls'en komen een klein beetje van de muur af, zodat de voorzetwanden zeker loodrecht geplaatst kunnen worden. De kleine luchtspouw die zo ontstaat wordt opgevuld met PU schuim, waardoor er geen tot weinig vochtoverdracht zal zijn tussen de buitenmuur en het kader.

De balken laten drenken was eerder een preventieve maatregel voor moest er toch (veel) vocht in de voorzetwand kunnen komen, wat in principe sowieso niet de bedoeling is.

Ik denk dat ik het er op ga wagen en het hout niet zal laten drenken.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan