• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

houten balken doorboren voor afvoer

bobdeprutser

Nieuw Lid
Lid geworden
16 jun 2014
Waarderingsscore
1
Punten
8
Hallo.

Om een badkamer te installeren in een andere kamer dan waar deze eerst voorzien is zou ik door enkele balken in de vloer een gat moeten boren(dus horizontaal door het gewelf om een buis van tegen de muur naar waar de lavabos zouden komen). Een afvoer van 5cm volstaat dacht ik. Dus een gat van 6cm is voldoende lijkt me. Op zich moet er normaal wat helling in zitten zodat geen water in de leiding blijft staan.

Nu maak ik me zorgen of dit de draagkracht van die balken niet te veel aantast. Of is dit gewoon totaal af te raden?

Wat is jullie idee hierover? Zijn er andere oplossingen?

Alvast bedankt!

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Waarderingsscore
1.981
Punten
113
Beetje weinig info om daar iets zinnigs over te zeggen.

Als de balk 10cm hoog is en het gat in het midden van de kamer komt dan zeg ik nee.

Als de balk 20cm is en het gat juist naast een muur komt dan is er normaal geen probleem.

Heb je ook de mogelijkheid om de balk boven en onder het gat te verstevigen?

bobdeprutser

Nieuw Lid
Lid geworden
16 jun 2014
Waarderingsscore
1
Punten
8
janus wago;1983432 wrote:
Beetje weinig info om daar iets zinnigs over te zeggen.

Als de balk 10cm hoog is en het gat in het midden van de kamer komt dan zeg ik nee.

Als de balk 20cm is en het gat juist naast een muur komt dan is er normaal geen probleem.

Heb je ook de mogelijkheid om de balk boven en onder het gat te verstevigen?

Inderdaad, was vergeten de dikte vernoemen. Het gaat over een balk van +-16cm. De afloop moet ongeveer 2m meter van de muur komen. De balken zitten op ongeveer 40cm van elkaar als ik me goed herinner.

EDIT: er is geen plaats onder de balken (tenzij mss 4 a 5 cm) en bovenaan zitten direct de houten latjes die het oppervlak vormen voor de vloerbedekking

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Waarderingsscore
1.981
Punten
113
Maar kan je de balk niet aan de zijkant verstevigen onder en/of boven het gat?

bobdeprutser

Nieuw Lid
Lid geworden
16 jun 2014
Waarderingsscore
1
Punten
8
janus wago;1983462 wrote:

Dat kan waarschijnlijk wel lukken. Wat zie je als verstevigen? Een balk ernaast leggen, door beide balken verschillende gaten maken en die met bouten aan elkaar hangen?

Thanks!

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Waarderingsscore
1.981
Punten
113
bobdeprutser;1983467 wrote:
janus wago;1983462 wrote:

Dat kan waarschijnlijk wel lukken. Wat zie je als verstevigen? Een balk ernaast leggen, door beide balken verschillende gaten maken en die met bouten aan elkaar hangen?

Thanks!

bv.

Gooi er ook een flinke klodder houtlijm tussen.

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan