• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Houtborende snuitkever

julien

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
6.372
Waarderingsscore
529
Punten
113
Een paar weken geleden zagen we in een slaapkamer kleine insecten. Zoiets gebeurt, dus op zich maakten we ons geen zorgen.
Ze bleven wel komen, dus beginnen spuiten met insecticide. Hiervan gaan ze dood, maar ze bleven komen, dus toch eens verder beginnen kijken.

Het blijkt dat we zitten met de snuitkever, ik vrees de houtborende snuitkever, maar ben niet zeker.
niet goed dus...
1604663695231.png

Deze kamer heeft een plankenvloer die nog niet behandeld is. Hier zitten de meeste van die dieren. De aangrenzende kamer heeft ook een plankenvloer, maar deze heb ik een paar jaar gebeitst en vernist.

Ik ben naar de professionele houthandel geweest en smeermiddel gaan halen. Hiermee kan ik kamer aan de oppervlakte behandelen en eventueel kamer ook, vooral de groeven dan.

Maar ik maak me nog zorgen over de onderliggende balken en de onderkant van de plankenvloer. Hoe zou ik deze deftig kunnen behandelen?
 
Laatst bewerkt:

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.144
Waarderingsscore
6.698
Punten
113
Vloer eruit halen en dan kan je overal aan en de schade bekijken
 

julien

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
6.372
Waarderingsscore
529
Punten
113
Dat, of gewoon mijn huis afbreken en een nieuw zetten kan ook.
Voor de duidelijkheid, het is een bewoond huis.
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.144
Waarderingsscore
6.698
Punten
113
Dan niets aan doen en en gewoon verder bewonen......
 

knessel

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
8 jul 2006
Berichten
1.661
Waarderingsscore
371
Punten
83
in die Amerikaanse programma's wordt bij insectenplagen een woning volledig uitgegast, het lijkt nogal drastisch maar zou dat een oplossing kunnen zijn?
 

julien

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
6.372
Waarderingsscore
529
Punten
113
Dan niets aan doen en en gewoon verder bewonen......
ja watte, echt constructief jij...

Ik weet niet eens of het effectief een hout etend beest is, maar hé, we zullen onmiddellijk de vloer uitbreken.

Niks doen?
Ik ben al gerief gaan halen en zondag kan ik er de hele vloer mee insmeren.

Ik wilde gewoon weten of anderen ook ervaring hebben of het beest herkennen. Misschien bestaat er een huur toestel dat gas kan injecteren in kleine gaten die ik in de vloer boor....

Maar goed, ik versta je compleet. Als het profiel van jouw banden is koop je waarschijnlijk ook een nieuwe auto.
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.144
Waarderingsscore
6.698
Punten
113
Insecticide spuiten terwijl je het bewoond is beter ?
Een houtaantatsend insect en het advies om de houten draagbalken te inspecteren vind je buiten alle proporties ?
Ik zou meteen willen weten in welke toestand de structuur van mijn woning is.
En je vergelijking met een auto...sterk, precies of ik zeg dat je de woning moet verkopen ? Gewoon je wielen eraf halen om te bekijken hoe de remschijven eruit zien is misschien een iets relevantere vergelijking, niet ?
 

Caroto

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 okt 2019
Berichten
3.668
Waarderingsscore
1.827
Punten
113
Heb je nog andere foto's?
 

fido

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 jun 2006
Berichten
3.625
Waarderingsscore
899
Punten
113
Op je foto is zeer moeilijk te zien wat dat is, een snuitkever, dat waarschijnlijk wel, het kan evengoed een graankalander zijn. Is er iets dat er op wijst dat het uit hout komt? Kan het niet uit voeding of uit bv. vogelvoeder komen of snuitkevers die op een kamerplant zitten?
Mogelijke houtbeschadigende snuitkevers: Euophryum confine, Euophryum rufum of andere genera zoals Pentarthrum huttoni of Pselactus spadix ...

Het heeft geen zin te beginnen smeren voor je goed weet wat je probleem is. De houtaantastende snuitkevers zitten vooral op rot hout, een laagje bovenop behandelen met een smeersel en er onder bv. rotte balken, gaat niet marcheren.
Een determinatie kan hier gebeuren: https://www.ilvodiagnosecentrumvoorplanten.be/NL/Home/tabid/7054/language/nl-BE/Default.aspx ik dacht dat het ±75€ kost, maar ik ben niet zeker, het kan ook 50 € zijn.
Lees ook hier over snuitkevers in huis (klik ook op meer resultaten) https://www.ikhebeenvraag.be/mvc/resultaten.jsp?vraag=snuitkever
 
Laatst bewerkt:

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Onderwerp
Aangemaakt door
Laatste reactie
Reacties
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan