• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Hout in dakconstructie

Lid geworden
28 mrt 2007
Berichten
360
Waarderingsscore
0
Punten
0
Kan iemand mij vertellen van wat voor soort hout de balken in een spantendak over het algemeen gemaakt zijn? Of zit daar nog veel variatie in? En misschien weet iemand ook het soortelijk gewicht ervan? Ik wil ongeveer inschatten wat voor gewicht aan balken ik zal hebben, en of ik die met de hand naar boven kan krijgen of een kraan / stutten nodig zal hebben. Bedankt.
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
soortelijk gewicht 750 tot 800 kg/m³ MAXimaal voor meest gebruikte hout (douglas, vuren, ...)
 
Lid geworden
6 mrt 2010
Berichten
11
Waarderingsscore
0
Punten
0
En kwa afmetingen...ik bedoel niet de lengtes natuurlijk maar breedte/hoogte...zijn hier ook standaard maten voor? Van de dikste balken om de constructie recht te houden tot...

Ik zou het nm op pc in 3d willen uittekenen om zo gemakelijk de lengtes te kunnen verkrijgen...maar ik heb natuurlijk geen idee hoe dik welke balk moet gaan krijgen.
 
Lid geworden
23 jan 2007
Berichten
15.605
Waarderingsscore
1
Punten
0
muurplaten 63 x 150 mm,

slofplaten 63/2 x 175 mm

keperspanten 63/2 x 175 mm,

doorlopende nok 63 x 175 mm

kil- en noordboombalken 75 x 225 mm

steungordingen 2 x 63/175 mm b)

spanplanken 63/2 x 150 mm x 0.43 m tussen de keperspanten
 
Lid geworden
20 mei 2010
Berichten
12
Waarderingsscore
0
Punten
0
en als je niet naar het budget kijkt, maar wel naar kwaliteit dan gebruik je oregon hout, sterker dan douglas, veel minder 'gedraaide' balken, en niet te vergeten, geen kans op houtworm :!:
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan