• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Hoogteverschil parket en tegel

Lid geworden
22 mei 2023
Waarderingsscore
0
Punten
1
Momenteel zijn we met een grondige renovatie bezig waarbij we deze zomer de vloer van de benedenverdieping gaan aanpakken. Daarbij willen we vloerverwarming voorzien alsook een nieuwe afwerking.

Gelet op de beperkte vloeropbouw (9,5 a 10 cm) zijn we uitgekomen op het volgende:
- volledige uitbraak van huidige vloeropbouw
- aanbrengen van nieuwe chape (ca. 8 cm)
- uitfrezen van de chape (type: https://briotherm.be/ecoreno-vloerverwarming/)
- aanbrengen van vloerverwarming

Voor de vloerafwerking willen we graag parket op de gehele gelijkvloers. Voor de keuken en de inkomhal wordt echter een tegel aangeraden.

Nu zijn we een beetje verloren hoe dit aan te pakken gelet op de verschillende dikte van deze materialen:
- de gekozen parket is inclusief verlijming 1,9 cm dik
- de gekozen tegel is inclusief verlijming 1,25 cm dik

Dit wil zeggen dat er een hoogteverschil is van 0,65 cm. Hoe kan deze opgevangen worden?

Ik had daarbij verschillende ideeën:
- is het een optie om de chape in de keuken en inkomhal 0,65 dikker aan te brengen, maar de vloerverwarming dan die dikte dieper in te frezen (ik weet niet of dit technisch mogelijk is)?
- is er een manier om de tegelopbouw te vergroten? Bijvoorbeeld een dikkere laag lijm of een dikker type ontkoppelingsmat?
- is het aangewezen een laag egaline aan te brengen (is blijkbaar wel kostelijk?)

Graag jullie advies.

Ik heb de indruk dat plaatser vloerverwarming, parketeur en vloerder er onderling ook niet echt uit geraken en ons naar elkaar doorverwijzen...

De chape kan zeker dikker geplaatst worden, dit wordt vaak gedaan. De vloerverwarming in deze ruimtes zal in deze ruimte waarschijnlijk ook op een andere kring zitten, dus dan hoeft er waarschijnlijk ook niet dikker ingefreest te worden?
De optie om de tegels dikker te verlijmen kan ook.

Je kan trachten de 3 partijen samen te brengen voor een werfvergadering en bespreek de mogelijkheden samen. Eventuele redenen om wel/niet voor een bepaalde uitvoering te kiezen, kan dan onmiddellijk besproken worden.

(Komt er geen vloerisolatie?)

met chape, maar kan ook met lijm opgevangen worden .
Rekening gehouden met ontkopplingsmat, want 1,25 cm is niet veel, dunne tegel ?

Wat is voordeel van chape + sleuven frezen?
8 cm chappe is niet weinig
geen isolatie is echt No go voor mij
waarom geen 2 cm isolatie?

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan