Hoogte terras tegenover gevel

• Tags gevel terras waterkering
  • Lid geworden
    25 nov 2025
    Waarderingsscore
    2
    Punten
    3
    Dag Iedereen

De situatie is als volgt. We hebben de bestaande veranda afgebroken. Op deze plaats hebben we een uitbouw gedaan waarbij het vloerpeil aansluit op het peil van de bestaande woning (hoger dan de oude veranda). Het ene deel van de aanbouw is uitbreiding leefruimte, het andere deel overdekt terras. Ik wil een terras leggen onder de overkapping en een strook over de gehele breedte voor het groot raam. Onder de overkapping is het de bedoeling dat het terras zo hoog mogelijk aansluit met de achterdeur en schuifraam. Ik veronderstel dat dit kan aangezien het overdekt is. Aan het groot raam wil ik ook nog een tegel leggen over de gehele breedte (80*80 of 100*100). Nu zit ik met een aantal vragen:

* hoe hoog kan ik mijn (keramisch) terras leggen? ==> Tot net onder onderste diba van de gevelsteen (zie gele pijl)? dit is ook het niveau waar de epdm van onder de dorpel komt
    * aan de rand gevel/terras werken met een soort randisolatie en daarover dan een kit aanbrengen?
    *Kan onder de overkapping worden getegeld op de bestaande tegel van de veranda? (onder die tegels ligt er een betonplaat)
    *wat is de opbouw voor de rij tegels in volle grond?
    *gootje voorzien tussen terrastegel en maaiveld of een boordsteen?

Alvast bedankt

terras.pngAfbeelding2.png

Bijlagen

• Afbeelding3.jpg
      Afbeelding3.jpg
      240,2 KB · Weergaven: 19
    • Afbeelding3.jpg
      Afbeelding3.jpg
      240,2 KB · Weergaven: 21
    als tss diba 1 en 2 open stootvoegen zitten blijf je onder diba 1.

zit die epdm omhoog geplooid achter blauwsteen aan de binnenkant?

Als je het terras op tegeldragers legt moet je niet letten op de waterkeringniveau's...

en hoe hoog zit de waterkering in den oude bouw ? ( overdekt gedeelte)
    Want het is niet omdat het overdekt is , dat je de vloerpas buiten zomaar omhoog kunt brengen.
    Capillair water is dan het effect. Met als resultaat vocht boven de waterkeringen

* hoe hoog kan ik mijn (keramisch) terras leggen? ==> Tot net onder onderste diba van de gevelsteen (zie gele pijl)? dit is ook het niveau waar de epdm van onder de dorpel komt
    Maximale hoogte is deze van de waterkering in het oude gedeelte. En zo op het eerste zicht zit je daar al boven .

* aan de rand gevel/terras werken met een soort randisolatie en daarover dan een kit aanbrengen?
    hangt van verschillende factoren af maar ik zou dit steeds aanraden

*Kan onder de overkapping worden getegeld op de bestaande tegel van de veranda? (onder die tegels ligt er een betonplaat)
    Nee want je zit al te hoog met hje afgewerkte pas

*wat is de opbouw voor de rij tegels in volle grond?
    euh, ff zoeken en je vind dit antwoord in ongeveer een 1000 tal topics alleen op dit forum
    maar zonder enige nuance
    betonpuin
    stabilisé
    chape
    ( ontkoppelingsmat en of drainmat)
    lijmbed
    keramische tegem

*gootje voorzien tussen terrastegel en maaiveld of een boordsteen?
    weerom, is reeds uitvoerig aan bod gekomen op dit forum.
    Maar voor een terras van 80 of 100 cm breed , kan je beter de helling correct instellen en het water laten aflopen naar de ondergrond. Indien deze verdicht is , los maken

ja epdm is omhoog geplooid

en hoe hoog zit de waterkering in den oude bouw ? ( overdekt gedeelte)
    Want het is niet omdat het overdekt is , dat je de vloerpas buiten zomaar omhoog kunt brengen.
    Capillair water is dan het effect. Met als resultaat vocht boven de waterkeringen

Maximale hoogte is deze van de waterkering in het oude gedeelte. En zo op het eerste zicht zit je daar al boven .
    De waterkering van het hoofdgebouw ligt net boven de grens rode en witte verf. Dit peil hebben we aangehouden in de uitbouw. Met de tegel binnen blijven we onder deze waterkering. Als we het terras leggen tot net onder peil diba 1 dan blijven we een heel stuk onder de waterking van het vloerpeil binnen. Bedankt voor het uitgebreid antwoord

de waterkering binnen heeft geen uitstaands met deze van buiten.
    Dit is de platte S gestoken waterkering de zorgt dat het spouwwater wordt afgevoerd en die zowel het buiten- als binnenblad afschermt voor opstijgend vocht.
    Echter als de waterkering in het buitenblad onder gestoken wordt door verharding of grond dan zal het water in het buitenblad trekken boven deze S waterkering. Als er dan vuil aanwezig is in de spouw dan kan dit alsnog manifesteren in het binnenblad.

Dit is de platte S gestoken waterkering de zorgt dat het spouwwater wordt afgevoerd en die zowel het buiten- als binnenblad afschermt voor opstijgend vocht.
    Echter als de waterkering in het buitenblad onder gestoken wordt door verharding of grond dan zal het water in het buitenblad trekken boven deze S waterkering. Als er dan vuil aanwezig is in de spouw dan kan dit alsnog manifesteren in het binnenblad.
    Dus met het terras onder de laagste diba blijven van de gevel is de opdracht (?)

Dus met het terras onder de laagste diba blijven van de gevel is de opdracht (?)
    Als je het verlijmd dan is dit inderdaad een verplichting. Met tegeldragers, maar dat had ik al gezegd, maakt het niet uit.

Even off topic, ik snap die epdm niet volledig. Stel dat daar water in zou komen dan kan het toch niet weg, dat water gaat niet door de lijm van de blauwsteen? Het blijft dan gewoon in de 'zak' staan?

waterkeringen... verdomme herinner me eens dat ik een schoon tekeningske hiervan maak en op de blog zet ...
    staat er al op , hier zo

maar effe terug herhalen
    waterkering 1 is deze die de funderingsmuur afdekt met een waterkering ,hierop komt de eerste laag steen met daarachter de welfsels of vloerplaat
    2 -3 lagen hoger komt waterkering 2
    Waterkering 2 gaat van het buitenblad, schuin omhoog in de spouw naar het binnenblad. Daardoor zit deze in het binnenblad cc 10 cm hoger dan de vloerplaat ( afgewerkte vloerpas)
    Deze waterkering 2 voert water af dat in de spouw komt ( slagregen bv) maar zorgt ook voor ventilatie van buitenblad en binnenblad.
    Boven waterkering 2 komt waterkering 3
    Waterkering 3 zit alleen in het buitenblad !!!
    Soms wordt deze weggelaten
    doel is om eventueel toch opstijgend vocht in het buitenblad tegen te houden. Dit vocht kan komen van de grondslag of een terras dat hoger ligt dan waterkering 2 . Maar ook door vocht in de spouw dat slecht kan wegvloeien door de openstaande stootvoegen (ik denk aan spouwvervuiling, mierennesten in de openstootvoeg of weerom het maaiveld dat de open stootvoegen afsluit.

waarom moet de dorpel dan volledig worden ingepakt? Zijkanten links en rechts achterkant en onderkant?
    Omdat deze een verbinding maakt tussen buitenblad en binnenblad van je gevel

waterkeringen... verdomme herinner me eens dat ik een schoon tekeningske hiervan maak en op de blog zet ...
    staat er al op , hier zo

maar effe terug herhalen
    waterkering 1 is deze die de funderingsmuur afdekt met een waterkering ,hierop komt de eerste laag steen met daarachter de welfsels of vloerplaat
    2 -3 lagen hoger komt waterkering 2
    Waterkering 2 gaat van het buitenblad, schuin omhoog in de spouw naar het binnenblad. Daardoor zit deze in het binnenblad cc 10 cm hoger dan de vloerplaat ( afgewerkte vloerpas)
    Deze waterkering 2 voert water af dat in de spouw komt ( slagregen bv) maar zorgt ook voor ventilatie van buitenblad en binnenblad.
    Boven waterkering 2 komt waterkering 3
    Waterkering 3 zit alleen in het buitenblad !!!
    Soms wordt deze weggelaten
    doel is om eventueel toch opstijgend vocht in het buitenblad tegen te houden. Dit vocht kan komen van de grondslag of een terras dat hoger ligt dan waterkering 2 . Maar ook door vocht in de spouw dat slecht kan wegvloeien door de openstaande stootvoegen (ik denk aan spouwvervuiling, mierennesten in de openstootvoeg of weerom het maaiveld dat de open stootvoegen afsluit.

waarom moet de dorpel dan volledig worden ingepakt? Zijkanten links en rechts achterkant en onderkant?
    Omdat deze een verbinding maakt tussen buitenblad en binnenblad van je gevel
    Dit is duidelijk, mijn aannemer had hier beter kaas van gegeten. Mijn waterkering 2 heeft hij gekleefd op de isolatieplaten van de muur en niet in het binnenblad. Hopelijk niet nefast? Ik ben dit pas later te weten gekomen na opzoekings- en vergelijkingswerk... Hij zegt natuurlijk dat dit geen kwaad kan.. In februari toen de epdm nog niet omhoog geplooid was had ik wat water binnen (zie foto's). Ik vermoed dat dit tussen de gevelsteen en het raamprofiel naar binnen is gekomen (zie rode cirkels)? Ik zou niet weten hoe anders, maar ik lig er wel wakker van. Tussen het raamprofiel en de gevelsteen zit compriband. Langs onder aan de dorpel zat toen nog niks, heb dan gevraagd aan de ramenplaatser om deze opening te kitten. Hopelijk daarmee het probleem opgelost (op deze manier kan geen water meer via de blauwsteen naar binnen?). Zou ik ook nog kit vragen op de compriband of dit zo laten? Ik voeg wat foto's toe, misschien hebben jullie betere inzichten, ik ben maar een leek. Ik apprecieer jullie antwoorden

Bijlagen

• IMG_20260216_193851__01.jpg
      IMG_20260216_193851__01.jpg
      263,1 KB · Weergaven: 15
    • IMG_20251014_105717.jpg
      IMG_20251014_105717.jpg
      318,5 KB · Weergaven: 17
    • IMG_20260216_193749__01.jpg
      IMG_20260216_193749__01.jpg
      277,7 KB · Weergaven: 15
    • IMG_20260216_192224.jpg
      IMG_20260216_192224.jpg
      245,3 KB · Weergaven: 15
    • IMG_20251010_152541.jpg
      IMG_20251010_152541.jpg
      261 KB · Weergaven: 14
    • IMG_20251010_152259.jpg
      IMG_20251010_152259.jpg
      352 KB · Weergaven: 15
Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan