Hoogte bepalen van een stopcontact

fido

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 jun 2006
Waarderingsscore
318
Punten
83
Beste,

Ik sta voor de herkeuring van een elektrische installatie.
Volgens de elektrieker moet een stopcontact hoger geplaatst worden in de badkamer omdat het AREI in juli is gewijzigd.
Hoe hoog dit moet zijn? Dit heeft hij niet vermeld.
En ik vind op internet tegenstrijdige gegevens hoe je moet meten, vloer tot onderkant stopcontact of tot aan de middenas door het stopcontact?
Blijkbaar is het ook nodig dat de douchewand hoger is: 2,20m is of 2,25m i.p.v. 2m i.v.m. afstand tot lichtpunt boven de naast de douche gelegen wastafel. Klopt dit?
Dank,

fido

fido

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 jun 2006
Waarderingsscore
318
Punten
83
mag een hydro stopcontact (met afdekplaatje) nog in zone 2?

SanderR

Gewaardeerd lid
Lid geworden
19 jun 2019
Waarderingsscore
337
Punten
63
fido zei:
Ik sta voor de herkeuring van een elektrische installatie. Volgens de elektrieker moet een stopcontact hoger geplaatst worden in de badkamer omdat het Arei in juli is gewijzigd. Hoe hoog dit moet zijn? Dit heeft hij niet vermeld. En ik vind op internet tegenstrijdige gegevens hoe je moet meten, vloer tot onderkant stopcontact of tot aan de middenas door het stopcontact. 

Zie pagina 16 van: https://www.acavzw.be/files/ckfinder/files/ELE%20-%20Praktische%20gids%20huishoudelijke%20installaties%20-%20versie%20juni%202020.pdf

'De (as van de contacthulzen of openingen van de) contactdozen bevestigd op de wand van lokalen waar geen vochtgevaar bestaat, moeten ten minste 0,15 m boven het afgewerkte vloeroppervlak geplaatst worden. In alle andere gevallen is de minimale hoogte 0,25 m.'

Blijkbaar is het ook nodig dat de douchewand hoger is: 2m20 is of 2m25 ipv 2m ivm afstand tot lichtpunt boven de naast de douche gelegen wastafel. Klopt dit?

Dat heeft waarschijnlijk te maken met: 'De aanwezigheid van vaste wanden of draaibare wandelementen heeft een begrenzende invloed op de volumes, voor zover de hoogte vanaf de vloer minstens 2,25 m bedraagt.' Zie pagina 17 van bovenstaande link.
fido zei:
mag een hydro stopcontact (met afdekplaatje) nog in zone 2?

Zie pagina 19 van bovenstaande link voor toelating zone 2:
Contactdozen
• individueel beschermd door een beschermingstransformator met een vermogen van maximaal 100 W
• beschermd door een differentieelstroominrichting van 10 mA IPXX

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Waarderingsscore
1.553
Punten
113
de hoogte van stopcontacten is niet gewijzigd ivglm het vorige arei.
dat is nog steeds 15cm (droog) en 25cm (nat), en enkel voor OPBOUW (geplaatst 'op' de wand).
in een plint valt niet onder opbouw, verrassend genoeg. dat was vroeger ook al.

De zones in badkamers zijn wel lichtjes hertekend (vooral rond douches is er eea veranderd, bvb voor douches zonder wand wordt er gerekend vanaf de vertikale projectie op de grond van de douchekop), maar de voorwaarden voor stopc in zone 2 zijn niet veranderd.

EDIT: terwijl ik alles aan het opzoeken was, was SanderR me voor. Mét referenties naar de artikelen dan nog.

fido

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 jun 2006
Waarderingsscore
318
Punten
83
Bedankt voor de info, het is duidelijk nu.

Als de douchewand iets hoger wordt genomen (225 cm) is alles er naast groene zone en voor een zeer kleine badkamer is dat het eenvoudigst. Aangezien er een nieuwe douchewand komt, zal het een hogere worden.

Bovenaan