Hoog verbruik + meter blijft draaien na uitschakelen alle zekeringen

Lid geworden
24 okt 2011
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hoi,

Eerst even wat gegevens over onze situatie. Ons huis is een nieuwbouw waar we - een gezin van 4 - sinds 2016 in wonen. We hebben jaarlijks een verbruik rond de 6400kwh. Blijkbaar na gesprekken met andere gelijkaardige gezinnen lijkt ons verbruik toch hoog. De meesten zitten rond de 4000-4500kwh. Toen we onlangs met enkele installateurs van zonnepanelen hebben samengezeten was hun eerste vraag nadat wij ons verbruik hadden gezegd altijd: "verwarmen jullie elektrisch?". Dit is dus niet het geval, we verwarmen op gas. 

Onze verbruikers (niets is van voor 2013):

- CV-ketel - Vaillant Ecotec VCW (doorstromer)
- Ventilatie D - Vasco D500
- Wasmachine - Miele softtronic w1714
- Droogkast - Bosch
- Frigo keuken
- Vaatwasser (ikea -> Whirlpool)
- Tafelmodel diepvries
- TV - Samsung UE55KS7000
- Novy Dampkap Pureline
-  NEFF T54T95N2 Inductie kookplaat
- NEFF Microgolf
- NEFF Oven
- 2 Raspberry Pi's
- 2 decoders (Orange)
- Router 
- Switch Zyxel 24 poort
- Modem (Orange)
- In de kelder staat nog een koel-vries combi koelkast

Al bij al lijkt me dit een vrij normale situatie, toch niets uitzonderlijks zoals elektrische verwarming, geen zwembad, geen aquariums, ...

Ik heb een energiemonitor gehaald en ieder toestel getest maar niets abnormaals gevonden. Alles zit binnen de normen/verbruik dat ze van het toestel aangeven. De grootste verbruikers zijn:

- CV-ketel 460 kwh/jaar
- Ventilatie D 350 kwh/jaar
- Wasmachine 371 kwh/jaar (7 wasbeurten per week waarvan 1 op 60° en de rest op 40°,  dus niets op 90°)
- Droogkast 210 kwh/jaar (3 beurten per week)
- Vaatwasser 188 kwh/jaar (208 beurten per jaar)
- 2 x decoder 200 kwh/jaar
- Frigo keuken 116 kwh/jaar
- Frigo kelder 108 kwh/jaar
- Diepvries 160 kwh/jaar

Wat ik niet kan testen met de energiemonitor is het inductievuur (dit lijkt me wel een zware verbruiker, heeft een vermogen van 10.2kw) en de dampkap. Wat heb ik nog gedaan, we hebben de afgelopen week iedere avond voor we naar bed gingen de meterstand opgeschreven en als we 's morgen opstonden opnieuw de meterstand opgeschreven. Zo konden we het verbruik van ons huis weten in ruststand, dus alles wat in standby staat of continu draait. Hier zitten we altijd rond de 2kwh/nacht (een nacht van 8u). Dit lijkt me vrij normaal, niet? Dit wil zeggen dat ons huis in ruststand 6kwh/dag verbruikt wat neerkomt op 2190 kwh per jaar. Dus wij verbruiken boven op onze ruststand nog eens een 4200 kwh. En hier zitten wij een beetje met onze handen in het haar, want we weten niet waar die nog vandaan komt. Van enkel koken en de lichten (de helft is ongeveer LED, de andere helft nog halogeen) lijkt me dit toch frappant. Of er moet iets mis zijn met ons inductievuur dat die enorm veel verbruikt maar pas als deze aan is. 

Nu, wat heb ik gisterenavond nog getest. Ik heb alle zekeringen in mijn elektriciteitskast afgezet, zowel de stopcontacten als het licht, voor de zekerheid ook nog de hoofdzekering. Er was geen enkele zekering in mijn kast nog omhoog. En toch draaide het wieltje van mijne meter nog, weliswaar extreem traag. Hier concludeer ik uit dat dit niet zou mogen  maar dat dit ook niet mijn hoog verbruik verklaart, want hij draaide zo traag dat hij misschien een uur nodig had om 1 omwenteling te maken (de meter moet 75 omwentelingen doen per 1 kwh?).

Wat zien wij over hoofd? Is het tijd om eens een elektricien te laten komen om onze installatie na te kijken, uit te meten? 

Bedankt voor jullie hulp!

Je kookplaat zal een klein effect hebben tenzij je elke dag uren staat te koken. 

Je gaat te snel over je verlichting heen. Je spreekt dat 50% nog halogeen is. Dat is een grote verbruiker omdat verlichting uren aan een stuk aan staat. 

Een halogeenspotje van 35W kan je perfect vervangen door LED van 4W en kost op de juiste plaats 2-4 € per stuk. 

Je vermeldt : Droogkast. Als dat een gewone condensatie kast is, kan je zeker winst boeken door die te vervangen door een WP droogkast. 

Verder vind ik je ventilatie hoog. Die verbruikt ca 1kWh per dag, en ik vermoed dat die 24h aan staat. Kan je die uitschakelen op momenten dat je er niet bent, of eventueel in een lagere stand zetten gedurende de nacht? Zeker te overwegen. 

Het verbruik van je ketel vind ik ook vrij hoog. Ik vermoed dat er pompen zijn die 24/24h draaien. Mogelijk zit daar nog iets in. 

Zelf ben ik van 7500 naar 4000 kWh gezakt, en de belangrijkste besparingen waren: 

- alle verlichting op LED die langer dan 1h per dag aan staat (ondertussen is het 100%)

- oude diepvriezer vervangen door kleinere met hogere energieklasse

- keuken vervangen (niet enkel onwille van energie natuurlijk) met nieuwe koelkast en inductievuur

Hoi Tommie,
Je gaat te snel over je verlichting heen. Je spreekt dat 50% nog halogeen is. Dat is een grote verbruiker omdat verlichting uren aan een stuk aan staat

De 50% die we wel al door LED hebben vervangen zijn de lampen die we vaak hebben aan staan zoals de keuken en bureau. Maar hier is natuurlijk nog wel een marge te halen maar niet veel denk ik. De halogeen lampen die er nog zijn staan niet veel aan, bv. de gang, de slaapkamers, WC, ...
Verder vind ik je ventilatie hoog. Die verbruikt ca 1kWh per dag, en ik vermoed dat die 24h aan staat. Kan je die uitschakelen op momenten dat je er niet bent, of eventueel in een lagere stand zetten gedurende de nacht? Zeker te overwegen. 

Deze staat inderdaad 24/24 aan met ongeveer 40w/u wat dus op 350kwh/jaar komt. Is dit hoog ja? Als je op Google kijkt lijkt dit toch het gangbare verbruik van een ventilatie D toestel.
Het verbruik van je ketel vind ik ook vrij hoog. Ik vermoed dat er pompen zijn die 24/24h draaien. Mogelijk zit daar nog iets in. 

De energiemeter steekt er momenteel op en ik heb eens kunnen kijken vandaag. Voor het verwarmen naar de juiste temperatuur (het was 19° en we vroegen 21,5°) heeft die ongeveer 5u liggen draaien aan 140w/u. Toen zijn temperatuur bereikt was viel deze terug naar 60w en wat later is hij terug gezakt naar 15w/u. 

Hoe kan ik zien of de pompen 24/24u draaien? Deze gaan van de pompen naar een mengmodule, en de mengmodule gaat naar de CV-ketel. Die zijn dus allemaal op elkaar aangesloten. 

Hoe kan ik zien of de pompen 24/24u draaien?

Even je oor tegenaan houden 
wink_smile.png

janus wago zei:
Hoe kan ik zien of de pompen 24/24u draaien?

Even je oor tegenaan houden 
wink_smile.png

Of nog beter. Een schroevendraaier gebruiken. Het uiteinde van het metaal tegen de pomp houden, andere kant tegen het oor.

Is een heel normaal verbruik voor een installatie met pompgroep. Vvw en radiatoren? De pomp voor vvw draait permanent, die voor radiatoren ook als die op war staat. Op de 6 tot 8 maand dat deze lopen is dat iets onder 100W.

Die van mij verbruikt 70W. Was eerst ook rond 100W, maar heb dan alles eens wat bijgeregeld en pompen standje trager gezet. Heb het niet uitgerekend maar gewoon geprobeerd in een ijskoude week. Elke dag standje lager tot het plots  niet meer warm genoeg was in huis 's anderendaags. Dit jaar nog geen zo'n weken gehad, en die gaan er nu wellicht niet meer komen.

20W heel de dag door 6 tot 8 maanden lang is goed voor 100kWh en dus voor 25€. Het is niet veel, maar als je nog een paar zulke vindt is het samen 100€.

Bvb Een 40" TV ipv een 55" is ook goed voor 25€/j. Want een TV draait redelijk wat uren (vaak 5 tot 6 u/d, in w-e zelfs meer, en dat 50w/j).

Ik vind dit Orange decoders veel verbruiken. 200kWh per jaar dat is 11,5W continu per stuk. Gaat de grote boosdoener niet zijn, maar alle beetjes tellen op. CV en ventilatie vind ik niet abnormaal.

Het zal veel afhangen hoeveel je kookt, oven gebruikt, halogeen lichten laat branden, en andere kleine toestellen met standby verbruik die je niet vermeldt. 2 frigo's en een diepvriezer is ook al bovengemiddeld natuurlijk.

Onderschat de gang niet, dat zijn hier typisch lampen die vergeten worden om uit te doen, en als we 's avonds weg gaan blijven die branden (inbrekers afschrikken). 

Je ventilatie zou ik toch uit zetten als je weg bent. Geen idee of je dat automatisch kan doen. 

Bedankt voor de tips, jullie denken dus dat er niet echt iets abnormaals aan de hand is? Iemand een idee hoe het komt dat de schijf toch nog beweegt als alle groepen in mijn kast uit staan?

Tommie1 zei:
Je ventilatie zou ik toch uit zetten als je weg bent. 

Volgens mij wordt dat afgeraden (bij een D toch zeker)?

Ventilatie mag NOOIT.af van EPB

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan