• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Hoofddifferentieel

Qlii256

Lid
Lid geworden
8 feb 2021
Berichten
219
Waarderingsscore
23
Punten
18
Ik heb bij het opmaken van mijn kast een 4 polige differentieel geplaatst van 300 mA. Nu blijkt dat voor de keuring de wasmachine (en droogkast?) enkel worden toegelaten op een 30 mA differentieel. Als ik de hoofddifferentieel vervang door een 30 mA, krijg ik dan geen problemen met andere toestellen? Zal dit dan goed zijn voor de keuring? Ik zie niet echt een reden om een extra differentieel te plaatsen voor de wasmachine en droogkast. Kan deze ook op dezelfde differentieel van de badkamer geplaatst worden bv.?
 

roosen00

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 nov 2016
Berichten
1.562
Waarderingsscore
1.049
Punten
113
natuurlijk kan je die kringen bij op je diff van 30 steken
er worden meestal 2 diff s voorzien
1 hoofd of algemene van 300
1 gevoelige van 30 voor alles wat met water te maken heeft (stroom in badkamer ,vaatwas,wasmachine...)
 

Qlii256

Lid
Lid geworden
8 feb 2021
Berichten
219
Waarderingsscore
23
Punten
18
natuurlijk kan je die kringen bij op je diff van 30 steken
er worden meestal 2 diff s voorzien
1 hoofd of algemene van 300
1 gevoelige van 30 voor alles wat met water te maken heeft (stroom in badkamer ,vaatwas,wasmachine...)
Raad je me dan aan om die toestellen (wasmachine, vaatwats) bij de diff van de badkamer te steken, of vervang ik beter mijn hoofddifferentieel? Is er een nadeel als ik de hoofddiff verlaag van 300 naar 30 mA? Ik wist niet dat de vaatwasser ook op een 30 mA moest... Alle machines met water dus. Wat met een waterkoker? :D
 

roosen00

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 nov 2016
Berichten
1.562
Waarderingsscore
1.049
Punten
113
de zekeringen van je vaatwas etc achter je diff van 30 zetten
de hoofd diff van 300 laten staan

dacht dat het verplicht was volgens het arei om minimaal 2 diff´s te hebben


waterkoker is geen vast opgesteld toestel
die steek je in waar je wil
 

Qlii256

Lid
Lid geworden
8 feb 2021
Berichten
219
Waarderingsscore
23
Punten
18
de zekeringen van je vaatwas etc achter je diff van 30 zetten
de hoofd diff van 300 laten staan

dacht dat het verplicht was volgens het arei om minimaal 2 diff´s te hebben


waterkoker is geen vast opgesteld toestel
die steek je in waar je wil
Ok bedankt! Ja ik heb nu al twee diff staan. Dus een 300 mA hoofd en een 30 mA badkamer. Ik had nu een extra 4P 30 mA gekocht ter vervanging van de hoofd diff. Want mijn veronderstelling was/is, als alles achter een 30 zit (en badkamer zit dan dubbel achter een 30), dan kunnen ze bij de keuring ook niet klagen dat ik ergens een toestel (wist bv. niet dat vaatwasser er ook achter moest) niet achter een 30 mA heb zitten.
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.143
Waarderingsscore
6.695
Punten
113
Gewoon 300ma laten en de vaatwas etc mee achter de bestaande 30ma.

PV bv, kan je beter achter de 300ma zetten
 

Qlii256

Lid
Lid geworden
8 feb 2021
Berichten
219
Waarderingsscore
23
Punten
18
Gewoon 300ma laten en de vaatwas etc mee achter de bestaande 30ma.

PV bv, kan je beter achter de 300ma zetten
Ok bedankt! Ik heb geen zonnepanelen, het betreft een appartement. Ik zal dus gewoon de vaatwasser, droogkast en wasmachine op de 30 mA hangen.
 

Stefaan Van Slycken

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mei 2017
Berichten
3.650
Waarderingsscore
1.752
Punten
113
Je moet inderaad steeds 2 differentieels hebben, een hoofddifferentieel van ten hoogste 300mA (30 mag dus ook), maar dan ook sowieso een bijkomende van 30mA. Dus het is niet genoeg met enkel je hoofddifferentieel te vervangen door één van 30mA.
 

Qlii256

Lid
Lid geworden
8 feb 2021
Berichten
219
Waarderingsscore
23
Punten
18
Je moet inderaad steeds 2 differentieels hebben, een hoofddifferentieel van ten hoogste 300mA (30 mag dus ook), maar dan ook sowieso een bijkomende van 30mA. Dus het is niet genoeg met enkel je hoofddifferentieel te vervangen door één van 30mA.
Ik heb er nu twee. Maar ik dacht als ik gewoon de hoofd diff verander dan is het goed. Maar waarschijnlijk moet een vaatwas en wasmachine op de 3de diff zitten en niet op de eerste. Of is dit enkel voor badkamer?
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.143
Waarderingsscore
6.695
Punten
113
Je moet inderaad steeds 2 differentieels hebben, een hoofddifferentieel van ten hoogste 300mA (30 mag dus ook), maar dan ook sowieso een bijkomende van 30mA. Dus het is niet genoeg met enkel je hoofddifferentieel te vervangen door één van 30mA.
Ik heb er nu twee. Maar ik dacht als ik gewoon de hoofd diff verander dan is het goed. Maar waarschijnlijk moet een vaatwas en wasmachine op de 3de diff zitten en niet op de eerste. Of is dit enkel voor badkamer?
Maakt niet uit. Die moeten achter een 30ma. Als je van je hoofddiff een 30ma maakt, mogen die daar gewoon achter. Maar je moet onderliggend nog steeds een extra 30ma hebben.
 

Qlii256

Lid
Lid geworden
8 feb 2021
Berichten
219
Waarderingsscore
23
Punten
18
Je moet inderaad steeds 2 differentieels hebben, een hoofddifferentieel van ten hoogste 300mA (30 mag dus ook), maar dan ook sowieso een bijkomende van 30mA. Dus het is niet genoeg met enkel je hoofddifferentieel te vervangen door één van 30mA.
Ik heb er nu twee. Maar ik dacht als ik gewoon de hoofd diff verander dan is het goed. Maar waarschijnlijk moet een vaatwas en wasmachine op de 3de diff zitten en niet op de eerste. Of is dit enkel voor badkamer?
Maakt niet uit. Die moeten achter een 30ma. Als je van je hoofddiff een 30ma maakt, mogen die daar gewoon achter. Maar je moet onderliggend nog steeds een extra 30ma hebben.
Dus als ik een hoofd diff van 30ma heb en alles zit daar achter, dan ben ik verplicht nog een extra 30ma achter die hoofd diff plaatsen ook al zit daar niets op aangesloten? Belgische wetgeving op z'n best...
 

shutterfreak

Gewaardeerd lid
Lid geworden
22 okt 2008
Berichten
771
Waarderingsscore
309
Punten
63
Je hebt al de 300mA differentieel. Gebruik die als hoofddifferentieel.

Onder die hoofddifferentieel plaats je dan een 30mA differentieel voor de "natte kringen". Die natte krijgen staan dus achter beide differentieels.
 

Qlii256

Lid
Lid geworden
8 feb 2021
Berichten
219
Waarderingsscore
23
Punten
18
Je hebt al de 300mA differentieel. Gebruik die als hoofddifferentieel.

Onder die hoofddifferentieel plaats je dan een 30mA differentieel voor de "natte kringen". Die natte krijgen staan dus achter beide differentieels.
Ik heb een 300mA differentieel als hoofd. Ik heb een 30mA differentieel voor de badkamer. Nu had ik een 30mA 4P gekoch ter vervanging van de hoofd omdat ik dacht dat de badkamer apart moest. Dat blijkt nu niet zo te zijn. Breng ik die 30mA 4P terug en verander ik de bekabeling zodat de wasmachine, droogkast en vaatwas ook op doe 30mA bij de badkamer zit, of hou ik het simpel en vervang ik de hoofddiff door de nieuwe 30mA. Dan ben ik volgens mij in order, hoef ik niets aan te passen aan de bekabeling... De 30mA diff die er nu zit zit ook vol, ik krijg daar geen kabels meer bij...
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.143
Waarderingsscore
6.695
Punten
113
hoeveel kabels heb je dan in je 30ma steken ? Je mag ook gewoon doorlussen vanuit een zekering die achter de 30ma staat.
 

Qlii256

Lid
Lid geworden
8 feb 2021
Berichten
219
Waarderingsscore
23
Punten
18
hoeveel kabels heb je dan in je 30ma steken ? Je mag ook gewoon doorlussen vanuit een zekering die achter de 30ma staat.
Ik heb 2 badkamers, die elk op een automaat zitten van 16A voor stopcontacten en lichten. De differentieel zelf is 2 polig.
 

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Berichten
14.865
Waarderingsscore
2.229
Punten
113
Je lust best door vanaf de bovenkant van een zekering die achter de 30mA staat, op die manier zitten er nooit meer dan 2 draden in een aansluiting.
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.037
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
Dus als ik een hoofd diff van 30ma heb en alles zit daar achter, dan ben ik verplicht nog een extra 30ma achter die hoofd diff plaatsen ook al zit daar niets op aangesloten?
Euh neen… de badkamer en de natte toestellen moeten achter een bijkomende gevoelige diff. Als de hoofddiff 30 is dan mag dat daar nog altijd niet rechtstreeks achter, dus die bijkomende diff zomaar zetten en niet gebruiken, dat mag niet. Die bijkomende enkel voor de badkamer gebruiken en natte toestellen achter een hoofddiff 30 mag ook niet.

(‘Natte toestellen’ is uiteraard geen officiële terminolgie, maar het is korter dan ze telkens allemaal opsommen)
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
hoeveel kabels heb je dan in je 30ma steken ? Je mag ook gewoon doorlussen vanuit een zekering die achter de 30ma staat.
Ik heb 2 badkamers, die elk op een automaat zitten van 16A voor stopcontacten en lichten. De differentieel zelf is 2 polig.
En je moet ook schema aanpassen

met zo een vragen, toch beter een elektricien inschakelen
 

Qlii256

Lid
Lid geworden
8 feb 2021
Berichten
219
Waarderingsscore
23
Punten
18
Ja maar dit was net mijn vraag. En er werd mij hier net boven nog verteld dat het wel mag en het dus niet uit maakt... Alles nat moet dus atlijd achter de 2de differentieel zitten die maximaal 30mA is. Zo had ik het ook eerst verstaan. Maar dan word mij hier plots verteld dat het niet uit maakt als de hoofd ook 30mA, dan mag alles daar achter, echter is het wel verplicht een tweede te hebben...
 

Stefaan Van Slycken

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mei 2017
Berichten
3.650
Waarderingsscore
1.752
Punten
113
Neenee, natte ruimtes en toestellen moeten achter de gevoelige tweede differentieel zitten, zelfs al is uw hoofddifferentieel 30mA.
Ik vermoed dat de wetgeving zo is omdat je dan bij defect van één van beide differentieels alsnog ietwat beschermd bent als je gevoeligst bent voor stroom...
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan