• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Hoofdbeschermingsgeleider verplicht apart?

stievens

Lid
Lid geworden
22 aug 2007
Berichten
177
Waarderingsscore
0
Punten
16
De meter van een oude studio staat in de kelder. In de kelder staat ook de aardscheidingsschakelaar. Ik moet nu van de kelder naar de derde verdieping met een aardingskabel om de aardscheidingsschakelaar te verbinden met de aardingsrail in de zekeringkast van een studio op de derde verdieping.

Ik wou eerst een aparte kabel leggen maar dat is geen evidente klus, de technische schachten zijn niet echt toegankelijk.

Toen bedacht ik dat de XVB-kabel die van de meter loopt naar de zekeringkast 4-aderig is, en gezien het een monofase aansluiting is worden er maar 2 aders gebruikt. Ik wou dus een ongebruikte ader gebruiken als aardingskabel.

Maar de mensen van Fluvius beweren dat dat niet mag. Dat uw aardingskabel apart moet zijn van de verbinding zekeringkast-meter.

Die mannen zullen wel gelijk hebben zeker? Al hoop ik stiekem dat iemand dat hier kan tegenspreken? Maar ik vroeg me vooral af wat de logica daarvan is? Er schuilt toch geen gevaar in zo'n ongebruikte ader in die XVB-kabel te gebruiken?
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.143
Waarderingsscore
6.697
Punten
113
Enkel de geelgroene mag gebruikt worden en die heb je niet. Vanuit meter vertrekt er ook geen aarding
 

stievens

Lid
Lid geworden
22 aug 2007
Berichten
177
Waarderingsscore
0
Punten
16
Onder bepaalde voorwaarden mag toch ook een andere kleur als geel/groen, als het maar niet blauw is?

En in de meter vertrekt inderdaad geen aarding, maar ik zou de kabel doorsnijden na de meter, de 2 aktieve aders opnieuw aan elkaar zetten, en één van de niet-actieve aders dan met de aardscheidingsschakelaar verbinden.
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.038
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
stievens zei:
in de meter vertrekt inderdaad geen aarding, maar ik zou de kabel doorsnijden na de meter, de 2 aktieve aders opnieuw aan elkaar zetten, en één van de niet-actieve aders dan met de aardscheidingsschakelaar verbinden.

Dat is al helemaal verboden...
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.038
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
Had die studio helemaal geen aarding? Hoe was dat dan geregeld?
 

stievens

Lid
Lid geworden
22 aug 2007
Berichten
177
Waarderingsscore
0
Punten
16
D I Y zei:
stievens zei:
in de meter vertrekt inderdaad geen aarding, maar ik zou de kabel doorsnijden na de meter, de 2 aktieve aders opnieuw aan elkaar zetten, en één van de niet-actieve aders dan met de aardscheidingsschakelaar verbinden.

Dat is al helemaal verboden...

 

Dat is niet verboden, Fluvius heeft me zelf gezegd dat dat mag, alleen moet uw aftakdoos dan door hen verzegeld worden. Maar één van de geleiders als aarding gebruiken mocht dus niet. En mijn vraag is waarom dat niet mag, los van de kleurcode.
 

stievens

Lid
Lid geworden
22 aug 2007
Berichten
177
Waarderingsscore
0
Punten
16
D I Y zei:
Had die studio helemaal geen aarding? Hoe was dat dan geregeld?

Inderdaad geen aarding, het is een heel oud gebouw, van voor de tijd dat er aardingen gelegd werden. Intussen is er een aarding in de kelder waarop je kan aansluiten maar je moet natuurlijk met de kabel van het derde naar beneden geraken. Sommigen hebben in opbouw in kabelgootjes door de gangen kabels gelegd maar echt elegant is dat allemaal niet...
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.038
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
stievens zei:
D I Y zei:
stievens zei:
in de meter vertrekt inderdaad geen aarding, maar ik zou de kabel doorsnijden na de meter, de 2 aktieve aders opnieuw aan elkaar zetten, en één van de niet-actieve aders dan met de aardscheidingsschakelaar verbinden.

Dat is al helemaal verboden...

 

Dat is niet verboden, Fluvius heeft me zelf gezegd dat dat mag, alleen moet uw aftakdoos dan door hen verzegeld worden. Maar één van de geleiders als aarding gebruiken mocht dus niet. En mijn vraag is waarom dat niet mag, los van de kleurcode.

Op een actieve installatie mag dat absoluut niet, dan moet je ze in theorie eerst laten afsluiten (hoofdautomaat verzegelen) en daarna -na keuring- weer laten aansluiten.

Nu ja, we moeten niet heiliger zijn dan de paus, alle verbouwers die elektriciteit vernieuwen hergebruiken hun aansluiting (om tijdens de werken elektriciteit te hebben) en laten ze daarna pas herkeuren.

 
 

BCelektrotechniek

Zeer Actief lid
Lid geworden
20 mei 2007
Berichten
920
Waarderingsscore
112
Punten
43
Je plaatst net na de teller een klein automatenkastje met een 300mA differentieel in. En vanaf dat kastje mag je uw aarding in de bestaande xvb gebruiken.

En als geel-groene geleider er niet is, dan dien je hem met geel-groene tape aan te duiden aan het begin en aan het einde. Dus bv de grijze met geel-groene tape inwikkelen.

Maar het is natuurlijk beter om een aparte aarding te trekken.
 

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Onderwerp
Aangemaakt door
Laatste reactie
Reacties
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan