• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Holte onder schuifraam waterdicht / isolerend opvullen

Hydrocalcium

Nieuw Lid
Lid geworden
15 nov 2012
Waarderingsscore
0
Punten
6
Goede middag

Zoals bij meerdere verbouwingen zijn er altijd wel ergens problemen. Ik heb nu een probleem met mijn schuifraam dat ik zelf wil oplossen.

Architect en ramenfirma hebben dit proberen op te lossen met silicone, maar ze hebben dit in mijn ogen niet goed gedaan. En meestal zeggen ze: "wat je zelf doet, doe je beter".

Probleemstelling is dus dat mijn schuifraam is gezet op Y-tong blokken waarop roofing is gebrand. Er is geen dorpel geplaatst omwille van budgetaire redenen (waar ik natuurlijk achteraf heel veel spijt van heb).

De oplossing van mijn architect en ramenfirma is wat isolatieplaten eronder steken en alles dichtkitten met silicone. Ik was hier akkoord mee gegaan, maar nu ben ik tot de ontdekking gekomen dat dit toch niet zo waterdicht is als het zou moeten. Ze hebben de silicone gesmeerd tegen mijn schuifraamprofiel, waardoor het water nog kon wegdruppen tussen mijn schuifraamprofiel en mijn raamprofiel (achter de silicone dus).

rsz_img_20180617_1916571.jpg

Ik heb nu alle silicone weggesneden en wil het nu zelf deftig oplossen.

Ik wil een keramische tegel onder het schuifraam steken (+/- 2cm onder het schuifraam - blokjes schuif ik nog wel naar achter toe.) en deze dan laten afwateren naar het terras doe. Ik zal dan ook nog silicone smeren tussen de keramische tegel en het raamprofiel. Hierdoor kan het water niet onder het schuifraam lopen.

Hoe vul ik best de rest van de ruimte op onder mijn schuifraam ? Ik zou hier toch ook voor een stuk waterdichtheid willen opteren voor het geval er toch ergens waterinfiltratie zou zijn. Alsook zou ik deze ruimte ineens deftig willen isoleren.

Er is reeds gechapped tot tegen de Ytong blokken, dus allemaal afbreken ga ik niet doen.

Ik hoor graag positieve en opbouwende commentaar :)

En ja, de gaatjes van mijn schuifraamprofiel ga ik nog laten overeenkomen met die van mijn raamprofiel...

rsz_img_20180723_0704101.jpg
rsz_img_20180723_0704161.jpg
rsz_img_20180723_0704241.jpg

Bijlagen

• rsz_img_20180723_0704101.jpg
    rsz_img_20180723_0704101.jpg
    389,5 KB · Weergaven: 9
  • rsz_img_20180723_0704161.jpg
    rsz_img_20180723_0704161.jpg
    568,2 KB · Weergaven: 9
  • rsz_img_20180723_0704241.jpg
    rsz_img_20180723_0704241.jpg
    390,1 KB · Weergaven: 10
  • rsz_img_20180617_1916571.jpg
    rsz_img_20180617_1916571.jpg
    594 KB · Weergaven: 10

Generaldude

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 dec 2014
Waarderingsscore
393
Punten
83
Dit is nou echt wel één van de domste plaatsingen die ik ooit al heb gezien.

Wie dit doet als plaatser heeft er gewoon geen kaas van gegeten.

Ytong blok : oke. Wie heeft dit aangeraden

De rest ? wat hier zonder meer verkeer dis en zonder discussie is feit dat 1 ytongblok te laag zit 2 voor dit soort toepassingen gebrande roofing niet echt past wegens te bruut. Doe tis goed als het onder een laag stenen verdwijnt of onder een dorpels maar bij dit soort uitvoeringen ben je echt wel beter om gebruik te maken van een epdm flap die je perfect tot in de hoekjes kan gaan verkleven. Je kan daarmee soort van "kuipjes" maken.

Heb je eventueel een fot van binnenuit ? Is het daar al afgewerkt met een vloer (tegel parket whatever)?

Zoniet dan denk ik dat je beter als volgt te werk gaat.

Tussen uw deur en de gebrande asfalt over de gehele breedte een epdm flap minstens 0,7 dik. Die flap moet aan de binnen zijde minstens even hoog komen als de boven zijde van uw looprail van uw schuifdeur. Buitenzijde moet minstens lang genoeg zijn om hem te verkleven tot tegen de asfalt en tot op uw betonplaat. Uw epdm zult ge dus al op minstens 50 cm breedte moeten kopen. Ge plakt diene epdm omhoog geplooid met tape tegen uw glas zodat em niet meer in de weg zit voor de volgende stap. De volgende stap is dat ge een barriere bouwd binnen of buiten die er voor zorgt dat de mortel die ge aanbrengt niet kan door geduwd worden. Die barrie  eis gewoon een houten plank hé. Nu begint ge tussen uw looprail en uw asfalt den boel op te vullen met krimpvrije mortel eventueel nog eens extra aan gevult met ne kompatuna of andere verdichtingsproduct.  Ge laat den boel drogen en dan gaat ge zowel binnen als buiten uwe epdm gaan vast kleven.

Water dat tussen uwe epdm en schuifdeur via de buitenkant er toch onder door kruipt kan niet naar binnen en zal steeds wee rnaar buiten worden geleid door eigen kracht. Maar ge moet dan wel zo slim zijn om geen silicone streep te zetten aan de buitenkant tussen uwe rail en uwe epdm. Het mag maar laat dan af en toe  een streepke open voor het geval dat er toch vocht naar buiten wil. Daarna uwe buitenkant afwerken met tegel of houten vloer

Hydrocalcium

Nieuw Lid
Lid geworden
15 nov 2012
Waarderingsscore
0
Punten
6
Bedankt voor de reactie, ik moet je gelijk geven :)

Langs binnen is het allemaal afgewerkt, dus daar valt niets meer aan te doen.

rsz_img_20180725_1737511.jpg

Ik heb wel nog even op de foto's van de verbouwingen gekeken en langs binnen is er eerst een laag blauwe PUR gespoten en hiertegen afgekit met degelijke silicone. Dus de waterwerendheid langs binnen valt wel mee. Nu langs buiten nog :)

Ik hoor graag nog oplossingen.

Alvast bedankt iedereen.

mvg

Bijlagen

• rsz_img_20180725_1737511.jpg
    rsz_img_20180725_1737511.jpg
    606,5 KB · Weergaven: 6
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan