• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Holle welfsels

Lid geworden
4 nov 2019
Berichten
17
Waarderingsscore
3
Punten
3
Ik heb een achterbouw van enkel de gelijksvloer.
Ik heb het vals plafond eruit gehaald en kwam tot de ontdekking dat de welfsels 2cm zijn gezakt in het midden en scheuren over de lengte zaten.
Nu heb ik wat bang dat dit verder gaat zakken, en zou eigenlijk de welfsels er niet af willen halen.
Wat kan ik best doen?
 

Bijlagen

  • 20220116_165903.jpg
    20220116_165903.jpg
    68,3 KB · Weergaven: 88
  • 20220116_165734.jpg
    20220116_165734.jpg
    97,1 KB · Weergaven: 88
  • 20220116_165724.jpg
    20220116_165724.jpg
    102,8 KB · Weergaven: 86
  • 20220116_165716.jpg
    20220116_165716.jpg
    116,2 KB · Weergaven: 81
  • 20220116_165709.jpg
    20220116_165709.jpg
    121,3 KB · Weergaven: 84

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.079
Waarderingsscore
6.647
Punten
113
Je kan steeds een stab ing er naar laten kijken. Het kan dat dit zich zo gezet heeft en al lang zo stabiel is en er dus geen probleem is. Enkel rechtzetten met vaslplafond.
Indien nodig kan er bv een draagbalk in het midden dwars geplaatst worden vlak onder de welfsels, ka, je dan ook weer wegwerken met vals plafond
 

grandscenicman

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
4 dec 2011
Berichten
2.413
Waarderingsscore
485
Punten
83
Dat er scheuren zitten in die welfsels dat kan ik moeilijk geloven....dat zijn volgens mij gewoon de "naden" van elke welfsel op zich.
Ik geloof zelfs dat er op dit soort van welfsels geen beton moet gegoten worden , je kan er dus rechtstreeks op chappen / afschot dak.
Ik heb ooit zelf zulke welfsels gelegd , er moet enkel beton tussen de naden aan de bovenkant , en soms wordt daar dan zelfs nog een betonijzer bij ingestoken , niet altijd , maar het kan.
Of dit ook zulke welfsels zijn , weet ik niet ===>stab. ir.
Dat ze doorhangen is eerder wel een probleem , dat laat je dus liefst asap nakijken door een stab.ir.
Ooit op een werf geweest waar ze ook soortgelijke welfsels gebruikten , echter van +- 50-60 cm breed en die hingen....10 cm door op +- 6-7 meter.....:)
Ik dacht dat dit was bij VCR betonfabriek Rumst , een gebouw dat ooit een prijs had gewonnen of door een architect was ontworpen en dat was de "winnende bouw" ( Jo Crepain)
 

huisadvies

Gewaardeerd lid
Lid geworden
4 jan 2021
Berichten
380
Waarderingsscore
273
Punten
63
Ooit op een werf geweest waar ze ook soortgelijke welfsels gebruikten , echter van +- 50-60 cm breed en die hingen....10 cm door op +- 6-7 meter.....:)
Ik dacht dat dit was bij VCR betonfabriek Rumst , een gebouw dat ooit een prijs had gewonnen of door een architect was ontworpen en dat was de "winnende bouw" ( Jo Crepain)

die doorhanging was misschien zo ontworpen en berekend door een IR ?
 

Fuss

Zeer Actief lid
Lid geworden
14 sep 2016
Berichten
349
Waarderingsscore
240
Punten
43
Of misschien werden de gespannen welfsels per ongeluk omgekeerd gelegd ;-)
Opnieuw: contacteer een stabiliteitsingenieur. Ik zou niet op mijn gemak zijn.
 

Caroto

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 okt 2019
Berichten
3.640
Waarderingsscore
1.811
Punten
113
Zaten er eigenlijk scheuren in die valse plafond? En hoelang hing die er? Dan weet je toch al of het dringend is of niet.
 

grandscenicman

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
4 dec 2011
Berichten
2.413
Waarderingsscore
485
Punten
83
Ooit op een werf geweest waar ze ook soortgelijke welfsels gebruikten , echter van +- 50-60 cm breed en die hingen....10 cm door op +- 6-7 meter.....:)
die doorhanging was misschien zo ontworpen en berekend door een IR ?

Ik denk niet dat dit de bedoeling was , de ruimte werd in de breedte ( = lengte van die welfsels) voorzien van een kastenwand/scheidingsmuur met doorgang en bovenaan kwamen er links/midden/rechts ramen in......dat was echt geen zicht eigenlijk ...dus of dat dat de bedoeling was ????
 

huisadvies

Gewaardeerd lid
Lid geworden
4 jan 2021
Berichten
380
Waarderingsscore
273
Punten
63
Ooit op een werf geweest waar ze ook soortgelijke welfsels gebruikten , echter van +- 50-60 cm breed en die hingen....10 cm door op +- 6-7 meter.....:)
die doorhanging was misschien zo ontworpen en berekend door een IR ?

Ik denk niet dat dit de bedoeling was , de ruimte werd in de breedte ( = lengte van die welfsels) voorzien van een kastenwand/scheidingsmuur met doorgang en bovenaan kwamen er links/midden/rechts ramen in......dat was echt geen zicht eigenlijk ...dus of dat dat de bedoeling was ????
mijn reply ging eigenlijk over de architectuur van Jo Crepain, niet over jouw huis...
 
Lid geworden
4 nov 2019
Berichten
17
Waarderingsscore
3
Punten
3
Zaten er eigenlijk scheuren in die valse plafond? En hoelang hing die er? Dan weet je toch al of het dringend is of niet.
Nee in het vals plafond zaten geen scheuren, denk ook dat dit van ervoor al zo was.
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
15.987
Waarderingsscore
4.875
Punten
113
Niet-voorgespannen welfsels hangen altijd een beetje door… dat kan gerust een paar cm zijn.
Voorgespannen hangt ook door, maar door de voorspanning valt dat minder op (of ‘hangen’ ze zelfs omhoog ipv omlaag).
 

Tom DV

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
29 aug 2009
Berichten
2.140
Waarderingsscore
500
Punten
113
Scheuren in de lengte zou ik me niet direct zorgen om maken.
Moesten de scheuren nu in de dwarsrichting zijn dan zou ik er persoonlijk direct schoren onder zetten en niet meer onder lopen.
Zijn er in de tijd dat je er woont werken gebeurd aan het dak erboven?
Zoals anderen reeds schreven, contacteer een stabiliteitsingenieur voor de zekerheid.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan