Hoge haag op meer dan 2 meter afstand?

• Tags haag
  • Lid geworden
    2 mrt 2026
    Waarderingsscore
    0
    Punten
    1
    Mijn buren, aan de zuidzijde, hebben enkele jaren geleden op iets meer dan 2 meter van de erfscheiding een coniferenhaag geplant. Donkere thuja’s, snelgroeiend. Gesnoeid wordt er niet dus de toppen reiken ondertussen tot zo’n 4 meter hoog. Ik voel een gigantische donkere muur aankomen.

Ik weet dat je hoogstammen op meer dan 2 meter mag planten, maar een hele haag zo hoog laten worden? Ik wil het uiteindelijke probleem voor zijn.

Zijn hier al juridische uitspraken over? Kan ik hier tijdig bezwaar tegen maken?

Heb je er met de buren over gesproken?

Ze zijn nogal mensenschuw, maar ja, ik heb ze er eens op geattendeerd maar zonder resultaat. Het zijn mensen die zich vooral afsluiten van de omgeving, dus moeilijk benaderbaar.

Op 2m denk ik dat een plant geen beperking heeft in hoogte.
    Welke problemen ondervind je ?

Die 2 m zou inderdaad de afstand moeten zijn voor hagen en bomen hoger dan 2 m, dus dat is niet fout.
    Als je er echt hinder van zou ondervinden - bvb. als jouw tuin maar 6 m diep zou zijn en die het grootste deel van de dag in de schaduw zou liggen - dan zou je kunnen proberen afspreken dat ze de haaf beperken tot bvb. 4 m.
    (Persoonlijk net omgekeerde meegemaakt: achterbuur had hoge bomen, overontwikkelde sparren, maar was er eerst. Ik heb mijn inrichting en plantkeuze aangepast met planten voor schaduw en halfschaduw, en vorig jaar heeft zij alles laten rooien.... Lichtinval, vocht in de bodem... alles anders.)

Die afstand is reglementair en je kan dus niets afdwingen.
    Ook het argument dat thuja een haagplant is , gaat niet op. Thuja is een boom en kan dus met gemak 15 tot 20 meter hoog worden.
    Alleen heeft je buur ze gebruikt als 'haag '.
    1Voordeel , ze staat zuidelijk van jouw perceel, dus weinig schaduwval.

In overleg gaan want zo'n donkere immer groene muur heeft inderdaad inpakt op je gemoed.
    Maar ik zie weinig argumenten om je buur te overhalen om deze te snoeien.
    Misschien moet je voorstellen dat je bijdraagt in de kosten of samen het werk aanpakt ?

Ze staan inderdaad zuidelijk van mijn tuin, maar dus juist wél veel schaduw.
    Ik begrijp dat een boom hoog mag worden. Ik ben een groot voorstander van bomen.
    (Maar thuja's zijn wel ecologisch waardeloze bomen, maar goed, mag inderdaad staan.)
    Ze worden echter als haag gebruikt, en niet als boom. Maar dat groeit inderdaad 15 meter hoog als je er niets aan doet.
    En dus zit ik straks met een groot probleem, dat ik nu voor wil zijn.

Natuurlijk ga ik dat nog overleggen met ze, maar ik zou graag alle argumenten op voorhand bij de hand hebben.

Weet ook dat het een haag is over een lengte van zo'n 20 meter, waarna het overgaat in nog eens 40 meter laurierkers, ook zo'n vreselijke boom.
    Altijd groen, dat is waar het hen om gaat. Ik heb aan mijn kant een stuk weiland met geiten en aan de perceelgrens is er steeds minder gras en steeds meer mos. Ik heb er nu dus al last van, en ik voorzie dat het zal verergeren.

Laurierkers is trouwens giftig voor geiten, dus daar heb ik wel een argument voor, maar de thuja's halen het zonlicht weg, vooral 's winters. Ik heb geen probleem met loofbomen, die zijn 's winters kaal en geven 's zomers juist prettige verkoelende schaduw. Coniferen en laurierkers verkoelen niet.

Volgens mij is het niet voor niets dat een haag maar enkele meters hoog mag zijn. Maar als je die meer dan twee meter van de grens plaatst, betekent dat dan dat je ongelimiteerd kunt laten groeien? Hij mag wat mij betreft maximaal zo hoog zijn als het equivalent van 2 meter hoog aan de grens.

Neem de gemiddelde hoogte van de zon, dat is rond het lentepunt en het herfstpunt.
    Dan staat de zon boven de evenaar, wij zitten rond 50 graden noorderbreedte, en de zon staat dus ongeveer 40 graden boven de horizon rond het middaguur.
    De hoogte van een haag op de gangbare afstand van 50cm van de perceelgrens mag normaal een 2 meter zijn, tenzij onderling anders wordt afgesproken.
    De schaduwlengte is de hoogte van de haag gedeeld door de tangens van de zonnehoek.
    tan(40 graden) = 0,84
    De schaduw komt gemiddeld door het jaar dus maximaal op een dag 2 / 0,84  = 2,381 meter ver.
    Op 50cm van de perceelgrens, dus ongeveer 1,8 meter schaduw gemiddeld in mijn tuin.

Als we de haag nu 2 meter verplaatsen naar 2,50 meter uit de perceelgrens, dan mag de schaduw 2,381 + 2 = 4,381 meter ver vallen opdat ik weer 1,8 meter schaduw in mijn tuin heb. De haag is dan maximaal 4,381 x 0,84  = 3,68 meter hoog om dezelfde schaduw te geven. Een hogere haag geeft dus méér overlast dan een haag die op de meest gangbare plek wordt geplaatst.

Daarom lijkt het mij redelijk om te vragen dat die haag rond 4 m hoogte wordt gesnoeid.

Ik vroeg me gewoon af of daar al jurisprudentie rond is geweest. Dit lijkt me toch een redelijk argument, maar ik kan nergens iets vinden over hoge hagen die niet langs de perceelgrens staan.

Volgens mij is het niet voor niets dat een haag maar enkele meters hoog mag zijn. Maar als je die meer dan twee meter van de grens plaatst, betekent dat dan dat je ongelimiteerd kunt laten groeien? Hij mag wat mij betreft maximaal zo hoog zijn als het equivalent van 2 meter hoog aan de grens.
    Er is bij mijn weten geen enkele wet of regelgeving die een maximale hoogte voor een boom oplegt op de juiste afstand van de perceelsgrens. Hoe die boom gesnoeid is (als haag in dit geval) doet ook niet ter zake, en jouw concept van een 'equivalente hoogte' is ook nergens erkend.

De vrederechter kan wel geval per geval oordelen of er 'overmatige hinder' uitgaat van een boom. Dat is zeker het geval waar een boom een veiligheidsrisico vormt, en misschien ook wel waar ze alle licht wegneemt van leefruimtes en zonnepanelen die er al waren voor de boom werd geplant. Of 'de weide van mijn geitjes krijgt te weinig zon' als 'overmatige' hinder zal worden beschouwd durf ik niet te zeggen (informeer eventueel eens bij een advocaat), maar het lijkt mij alleszins een lastige om te bewijzen...

eerst praten uiteraard - eventueel kan je oproepen in verzoening voor de vrederechter. Kost niets, is informele procedure en mits aanwezig + akkoord heeft dat dan dezelfde kracht als een vonnis.

Veel steden en gemeenten hebben daarvoor ook een bemiddelingsdienst, kan je ook eerst eens proberen. Een situatie die wettelijk in orde is, kan soms toch het evenwicht tussen erven verstoren en nog steeds een vorm van overmatige burenhinder uitmaken. Goed dat je je informeert.

Ik begrijp dat een boom hoog mag worden. Ik ben een groot voorstander van bomen.
    (Maar thuja's zijn wel ecologisch waardeloze bomen, maar goed, mag inderdaad staan.)
    Ze worden echter als haag gebruikt, en niet als boom. Maar dat groeit inderdaad 15 meter hoog als je er niets aan doet.

Natuurlijk ga ik dat nog overleggen met ze, maar ik zou graag alle argumenten op voorhand bij de hand hebben.

Weet ook dat het een haag is over een lengte van zo'n 20 meter, waarna het overgaat in nog eens 40 meter laurierkers, ook zo'n vreselijke boom.
    Altijd groen, dat is waar het hen om gaat. Ik heb aan mijn kant een stuk weiland met geiten en aan de perceelgrens is er steeds minder gras en steeds meer mos. Ik heb er nu dus al last van, en ik voorzie dat het zal verergeren.

Laurierkers is trouwens giftig voor geiten, dus daar heb ik wel een argument voor, maar de thuja's halen het zonlicht weg, vooral 's winters. Ik heb geen probleem met loofbomen, die zijn 's winters kaal en geven 's zomers juist prettige verkoelende schaduw. Coniferen en laurierkers verkoelen niet.

Neem de gemiddelde hoogte van de zon, dat is rond het lentepunt en het herfstpunt.
    Dan staat de zon boven de evenaar, wij zitten rond 50 graden noorderbreedte, en de zon staat dus ongeveer 40 graden boven de horizon rond het middaguur.
    De hoogte van een haag op de gangbare afstand van 50cm van de perceelgrens mag normaal een 2 meter zijn, tenzij onderling anders wordt afgesproken.
    De schaduwlengte is de hoogte van de haag gedeeld door de tangens van de zonnehoek.
    tan(40 graden) = 0,84
    De schaduw komt gemiddeld door het jaar dus maximaal op een dag 2 / 0,84  = 2,381 meter ver.
    Op 50cm van de perceelgrens, dus ongeveer 1,8 meter schaduw gemiddeld in mijn tuin.

Als we de haag nu 2 meter verplaatsen naar 2,50 meter uit de perceelgrens, dan mag de schaduw 2,381 + 2 = 4,381 meter ver vallen opdat ik weer 1,8 meter schaduw in mijn tuin heb. De haag is dan maximaal 4,381 x 0,84  = 3,68 meter hoog om dezelfde schaduw te geven. Een hogere haag geeft dus méér overlast dan een haag die op de meest gangbare plek wordt geplaatst.

Daarom lijkt het mij redelijk om te vragen dat die haag rond 4 m hoogte wordt gesnoeid.

Ik vroeg me gewoon af of daar al jurisprudentie rond is geweest. Dit lijkt me toch een redelijk argument, maar ik kan nergens iets vinden over hoge hagen die niet langs de perceelgrens staan.
    laurierkers giftig voor jouw geiten, dan moet jij een geschikte afsluiting plaatsen niet omgekeerd

ik begrijp niet waarom hagen +2.5 meter hoog moeten zijn, zijn er tegenwoordig zo een grote mensen om erover te kijken?

Moet je mij dan eens uit leggen hoe je veel schaduw kunt hebben van een boom die zuid staat .
    Je hebt meer last van schaduw bij ten westen geplaatste bomen

Ook slecht argument.
    Thuja is waardevol voor de biodiversiteit door nestelmogelijkheid en schuilplaats voor vogels en dieren.
    Ecologisch van belang, thuja hout wordt gebruikt voor onder meer houten gebruiksvoorwerpen zoals lepels en kommen.
    Thuja plicata is beter gekend als western red cedar en aldus een van de meest duurzame houtsoorten. Veel gebruikt in de bouw als bv gevelbekleding.

Je kunt wel op het moment van effectieve overlast gerecherlijke stappen ondernemen maar op voorhand ?
    Weinig kans dat je gelijk ga krijgen.
    je kan alleen een uitspraak krijgen op het moment dat de feiten bewezen zijn.

Zorg dat je dan wel argumenten hebt die steek houden want als jouw buur mij inschakelt als technisch expert ... ik maak brandhout van jouw schaduw en waarde beoordeling .
    Geef het maar ff mee.
    Je zal moeten aantonen dat zuidelijk geplaatste planten zoals thuja en laurier effectief invloed hebben op je grasproduktie en invloed hebben op mosvorming. Die kans acht ik zeer klein.
    Misschien moet je eens overwegen om een bodemanalyse, een infiltratieproef en een ph meting te laten uitvoeren want voor eht zelfde zit je met teveel kalk in je bodem, een verdichting door de geiten of eenarmzalige meststofbalans.
    Onzin.
    Laurier is inderdaad giftig maar elke geit weet dat ze die plant niet moet eten, instinct.
    Zonlicht als de zon zuid staat ?
    Je maakt je ongeloofwaardig.
    Nochtans geven coniferen en laurierkers wel degelijk verkoeling in de zomer hoor. Kijk maar naar die foto die onlongs is geplaatst over temperatuurverschillen in volle zon en ONDER planten.
    Klopt niet
    Er bestaan geen hagen, dat zijn planten die wij met snoei een beperking opleggen.
    Kan je dus beter niet gebruiken als argument bij de rechter.
    Hagen mogen op de perceelgrens met onderlinge toestemming.
    Klopt niet in de zomer staat de zon in belgie op het middaguur op 62° en dan heb je geen slagschaduw
    In de winter ( rond 21 december ) staat de zon natuurlijk lager , op cc 15 ° de schaduw gaat dan verder komen, maar ik ken geen grassoort die in de winter groeit.

tan(40 graden) = 0,84

Je kan dat inderdaad vragen, maar je buur kan nee zeggen.
    Al de rest wat je hier verkondigt is van geen tel.
    Enigste wat je zou kunnen aanvoeren is dat je perceel zo smal is en dan spreek ik duidelijk over 6 meter breedte dat de inpakt van een hoge haag je belemmert in je zicht en het gebruik van je tuin
    Nee die bestaat niet.

Ik treed regelmatig op als technisch adviseur in zo'n conflicten en ik merk dat rechters heel gevoelig zijn aan argumenten.
    Als voorbeeld een klant van me die was opgeroepen omdat zijn hoge bomen schaduw gaven op de groentetuin, geitenweide en serre van de buur.
    De eis was bomen rooien.
    Deze bomen stonden op 3 meter van de scheiding en waren cc 15 meter hoog.
    Heel de argumentatie van de buur werd van tafel geveegd door de rechter omdat de bomen ... zuidelijk stonden en op de wettelijke minimum afstand van2 meter vd perceelgrens.
    Klein detail, de buur moest zijn serre verplaatsen ( stond binnen de meter van de perceelgrens) en de draadafsluiting van zijn geitjes want die moest op 50 cm van de grens staan. Zijn groenten mochten blijven.

Jij kan dat een haag noemen die te hoog is maar wie weet interpreteert een rechter/advocaat/... dat alszijnde bomen die (te) dicht op elkaar zijn geplant...

• Leuk
    Waarderingen: BnB2
    Fiskars UPX86?

Dat gaat wel iets meer opvallen dan het topke er af om de groei te stuiten…

Vanaf 2029 zal het verplicht zijn schaduw te voorzien voor weidedieren.

Heel jouw redenering rond de hoogte van een haag, en dan hoe hoog een boom zou mogen worden om dezelfde schaduw te geven houdt geen steek.
    Er zijn regels rond hagen (meestal max 1.8 of 2m), en dan is er de regel dat een boom meer dan 2m van de scheiding moet. Nergens staat er een hoogtebeperking in de wet. Overhangende takken is dan weer iets anders, maar dat zal bij deze soort niet voorkomen.

Alles zal moeten komen van 'goodwill' van de buren. Een rechter kan alleen de wet toepassen, en ze doen niks illegaals.

Als iedereen gaat redeneren als de TS kan er niets meer. Temeer men zich gaat moeien wat de buur al dan niet gaat planten of bouwen.
    Dat is dezelfde redenering als "dat mag er niet komen want dan ben ik mijn zicht kwijt'. En heb je er al eens bij stil gestaan hoeveel mensen van het zicht op uw eigendom mogen 'genieten'.

Als iedereen gaat redeneren als de TS kan er niets meer. Temeer men zich gaat moeien wat de buur al dan niet gaat planten of bouwen.
    Dat is dezelfde redenering als "dat mag er niet komen want dan ben ik mijn zicht kwijt'. En heb je er al eens bij stil gestaan hoeveel mensen van het zicht op uw eigendom mogen 'genieten'.
    Idd, ik zou ook graag hebben dat de hele wijk achter mijn tuin zou verdwijnen.

Ik heb er al horen klagen die een veld achter hun tuin hebben dat de boer mais had geplant en dat ze niks meer zagen vanaf Mid Augustus...

u schrijft dat uw tuin 20+40 meter diep is, nu ben ik wel nieuwsgierig hoe breed uw tuin is.

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Subject
    Aangemaakt door
    Laatste reactie
    Comments
Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan