• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Hoge factuur electr door warmtepomp

Wijgaan(ver)bouwen

Zeer Actief lid
Lid geworden
23 okt 2021
Berichten
464
Waarderingsscore
198
Punten
43
Bij onze - zeer grondige- renovatie gaat de aannemer automatisch uit van een warmtepomp. Overal lees je dat dit een zuinige oplossing is en dus 'een evidentie' als je nu bouwt of grondig renoveert.

Daar staat dan in schril contrast mee dat 3 koppels rondom ons die gebouwd/verbouwd hebben allemaal met voorschotten zitten van 850 tot 950 euro. Die met 950 heeft wel een zwembad, die van 900 heeft 2 EV maar de 3de heeft geen van beide een zit ook 850 euro zit.
En die zeggen allemaal : het is een aangenaam systeem maar had ik op voorhand geweten dat mijn energie factuur zo hoog zou zijn, ik had het nooit gedaan.

Zitten jullie allemaal nog in bouwfase of zitten er hier die al echt concreet verbruik kunnen inschatten en zeggen 'ja : aanrader' ? Maw zijn onze vrienden nu zo exceptioneel en hebben zij een weinige performant systeem of is die WWP idd zo vreselijk duur qua verbruik.
 

leiepisser

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 feb 2016
Berichten
1.561
Waarderingsscore
705
Punten
113
Warmtepomp + zonnepaneelinstallatie die jaarverbuik incl. warmtepomp dekt + terugdraaiende teller (al dan niet virtueel) was vaak de ideale oplossing.
Nu de terugdraaiende teller voor heel wat mensen (en vooral mensen met bovenstaande installatie) weggevallen is, en betrokkenen voor het overige niets aan de installatie of sturing ervan hebben veranderd, zijn dergelijke voorschotten en afrekeningen inderdaad te verwachten.
 
Laatst bewerkt:

Fuss

Zeer Actief lid
Lid geworden
14 sep 2016
Berichten
350
Waarderingsscore
240
Punten
43
Dat gezegd zijnde, op middellange termijn denk ik dat gas alleen maar duurder zal worden (dit los van de perikelen in Oekraïne/Rusland) en dat elektriciteit stabieler zal blijven.

Reden zie bijvoorbeeld
, mooi uitgelegd.
Gas naar de mensen thuis brengen lijkt me de toekomst niet.
 

invis

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
7 jan 2018
Berichten
996
Waarderingsscore
539
Punten
93
Bij ons "betaal ik gewoon", een andere keuze heb je niet echt denk ik.

Vergelijke met vroeger vind ik ook wel lastig: onze woning is groter en open, tov vroeger kleiner/halfopen. We hebben nu een EV, vroeger niet. EV electriciteit wordt door werk betaald. Ik zou het wel allemaal kunnen narekenen. Maar uiteindelijk moet ik wel betalen.

Je moet natuurlijk ook wel onthouden dat je geen gas/stookolie betaald. Het is makkelijk om te "denken" ik betaal veel electriciteit, maar ondertussen ook ff vergeten dat je geen gas/stookolie meer moet betalen.

Ik zou trachten te vermijden op het gevoel af te gaan, en echt concreet proberen te rekenen.
 

getmixedup

Moderator
Forumleiding
Lid geworden
21 jan 2019
Berichten
1.678
Waarderingsscore
1.181
Punten
113
Wacht.. voorschot van 900 euro per maand?! Dat is voor 3000kWh elektriciteit per maand?! Dus op jaarbasis 36000kWh? Daarmee kan je een kleine EV bijna 1000 keer volledig van 0 terug laden en leegrijden. Dus 3 keer per dag..
Hoeveel bedraagt de eindfactuur dan bij die mensen? Krijgen ze veel terug? Moeten ze bijbetalen?
Als je dergelijke voorschotten hebt, kan je beter eens kijken naar nieuwe isolatie en nieuwe ramen/deuren.. voor 10.000 euro kom je al ver

Aangezien je een zeer grondige renovatie doet, veronderstel ik dat er aandacht gaat naar isolatie en luchtdichting. Dan is de totale warmtevraag in principe beperkt en is op de dag van vandaag (met de kennis die we hebben), een WP de ideale verwarming. Andere optie is om te kijken naar passief maar dat is voor een renovatieproject niet altijd haalbaar.
Bij een zeer grondige renovatie verwacht ik ook een architect/ingenieur. Kan die geen warmteberekening doen en zeggen hoeveel vermogen je gaat nodig hebben? Dan kan je op basis daarvan snel berekenen of het haalbaar is.
 

jvanhambelgium

Zeer Actief lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
1.931
Waarderingsscore
45
Punten
48
voorschotten zeggen in feite niets. Heb je van de 3 aangehaalde voorbeelden een idee of er nog moe(s)t bijbetaald worden of er geld teruggestort werd ?
 

Wijgaan(ver)bouwen

Zeer Actief lid
Lid geworden
23 okt 2021
Berichten
464
Waarderingsscore
198
Punten
43
Bij ons "betaal ik gewoon", een andere keuze heb je niet echt denk ik.

Vergelijke met vroeger vind ik ook wel lastig: onze woning is groter en open, tov vroeger kleiner/halfopen. We hebben nu een EV, vroeger niet. EV electriciteit wordt door werk betaald. Ik zou het wel allemaal kunnen narekenen. Maar uiteindelijk moet ik wel betalen.

Je moet natuurlijk ook wel onthouden dat je geen gas/stookolie betaald. Het is makkelijk om te "denken" ik betaal veel electriciteit, maar ondertussen ook ff vergeten dat je geen gas/stookolie meer moet betalen.

Ik zou trachten te vermijden op het gevoel af te gaan, en echt concreet proberen te rekenen.
Wat bedoel je met 'betaal ik gewoon'. Het is dus ook zo hoog ?

En natuurlijk is het de combi van vroeger (gas/elec) die nu vervangen wordt door alleen elec maar zelfs in een klassieke opstelling van gas/elec zou 850 euro p/m voor een gewoon verbruik (dus zonder zwembad, EV etc) toch mega geweest zijn.

En dit zijn 3 koppels die met een mega energiezuinige woning zitten qua isolatie want ze wonen er geen van allen langer dan 3j sinds bouw/verbouwing. Die van 950 euro hebben 24 panelen en een nog steeds terugdraaiende teller bovendien....

Waar wij nu wonen liggen er 12 panelen zuid met terugdraaiende teller. Ons elec verbruik is alleen voor ons huishouden want nog geen EV hier. Verwarmen doen we met gas .

De elec teller blijft eigenlijk constant lager dan toen we hier kwamen wonen. In de winter was die eventjes omhoog gegaan maar dat is nu alweer teruggedraaid. Die 12 panelen dekken bijgevolg ruimschoots ons dagdagelijks leven en we zullen alleen gas moeten betalen.
Dan slik ik toch wel eventjes als ik hoor dat er tot 950 euro per maand betaald moet worden in een huis met 24 panelen dat super geïsoleerd is en ook nog die terugdraaiende teller heeft...
 

Wijgaan(ver)bouwen

Zeer Actief lid
Lid geworden
23 okt 2021
Berichten
464
Waarderingsscore
198
Punten
43
Warmtepomp + zonnepaneelinstallatie die jaarverbuik incl. warmtepomp dekt + terugdraaiende teller (al dan niet virtueel) was vaak de ideale oplossing.
Nu de terugdraaiende teller voor heel wat mensen (en vooral mensen met bovenstaande installatie) weggevallen is, en betrokkenen voor het overige niets aan de installatie of sturing ervan hebben veranderd, zijn dergelijke voorschotten en afrekeningen inderdaad te verwachten.
dus je bedoelt dat zij geen slimme sturing hebben die hen zegt wanneer ze best wat opladen etc ? Dat moet ik idd enes met hen checken. Maar bon, die van 950 euro hebben nog steeds terugdraaiende teller dus daar zou dat toch geen verschil mogen maken of ze nu wel sturen of niet ?
 

invis

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
7 jan 2018
Berichten
996
Waarderingsscore
539
Punten
93
Hier betalen we 91 EUR maandelijks en vorige week de eindafrekening gekregen van november 2021 - maart 2022 en dat bedroeg 1360 EUR.
Via mijn werkgever heb ik voor de maanden november->maart ook 1140 EUR teruggekregen aan electriciteitskosten die door onze EV verbruikt zijn.

Daarnaast: nieuwbouw, zonnepanelen en geothermische warmtepomp oja, wel zwemvijver met een pomp die 24/7 draait. Maar dus geen verwarming zoals bij zwembad.
 

Wijgaan(ver)bouwen

Zeer Actief lid
Lid geworden
23 okt 2021
Berichten
464
Waarderingsscore
198
Punten
43
Wacht.. voorschot van 900 euro per maand?! Dat is voor 3000kWh elektriciteit per maand?! Dus op jaarbasis 36000kWh? Daarmee kan je een kleine EV bijna 1000 keer volledig van 0 terug laden en leegrijden. Dus 3 keer per dag..
Hoeveel bedraagt de eindfactuur dan bij die mensen? Krijgen ze veel terug? Moeten ze bijbetalen?
Als je dergelijke voorschotten hebt, kan je beter eens kijken naar nieuwe isolatie en nieuwe ramen/deuren.. voor 10.000 euro kom je al ver

Aangezien je een zeer grondige renovatie doet, veronderstel ik dat er aandacht gaat naar isolatie en luchtdichting. Dan is de totale warmtevraag in principe beperkt en is op de dag van vandaag (met de kennis die we hebben), een WP de ideale verwarming. Andere optie is om te kijken naar passief maar dat is voor een renovatieproject niet altijd haalbaar.
Bij een zeer grondige renovatie verwacht ik ook een architect/ingenieur. Kan die geen warmteberekening doen en zeggen hoeveel vermogen je gaat nodig hebben? Dan kan je op basis daarvan snel berekenen of het haalbaar is.
Ze hebben een nieuwbouw ! Ik was echt depressief gisteren toen ik die bedragen hoorde..... dat is toch niet betaalbaar ?
En dus hoorde ik eens rond en die andere 2zeiden dan ook gelijkaardige bedragen en dan denk je echt : wow is dit algemeen bij iedereen ?
(ze hebben wel een zwembad en nu besef ik dat 950 euro koppel ook 1 eV heeft !)

Ik ga eens horen over bijbetalen.terugbetalen want dat hebben ze niet gezegd, ik lag al in coma toen ik het hoorde. Ik veronderstel dat het aangepaste voorschotten zijn doe de leverancier.

Bij ons is het uitgerekend, we gaan een EPC hebben van ergens halverwege de 60 . En die aannemers en ir's zeggen idd dat die WP niet veel gaat verbruiken, etc maar dat zeiden ze tegen onze vrienden ook en die zeggen nu toch ook : hadden we het maar geweten....


Maar ik wil dus vooral eens mensen horen die én een warmtepomp én reeds een electriciteitsafrekening hiervoor hebben.
 

leiepisser

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 feb 2016
Berichten
1.561
Waarderingsscore
705
Punten
113
Warmtepomp + zonnepaneelinstallatie die jaarverbuik incl. warmtepomp dekt + terugdraaiende teller (al dan niet virtueel) was vaak de ideale oplossing.
Nu de terugdraaiende teller voor heel wat mensen (en vooral mensen met bovenstaande installatie) weggevallen is, en betrokkenen voor het overige niets aan de installatie of sturing ervan hebben veranderd, zijn dergelijke voorschotten en afrekeningen inderdaad te verwachten.
dus je bedoelt dat zij geen slimme sturing hebben die hen zegt wanneer ze best wat opladen etc ? Dat moet ik idd enes met hen checken. Maar bon, die van 950 euro hebben nog steeds terugdraaiende teller dus daar zou dat toch geen verschil mogen maken of ze nu wel sturen of niet ?
Ja, maar die hebben wel een zwembad... Je moet ook wel even nakijken of het hoge elektriciteitsverbruik wel degelijk (alleen) door de warmtepomp komt.
 

MarcMarc

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 okt 2012
Berichten
1.369
Waarderingsscore
361
Punten
83
Informatie als:
wat is het huidige gasverbruik
wat is het verwachte energieverbruik na renovatie
met welke SCOP van de warmtepomp wordt gerekend
welke elektriciteitsprijs praten we over

is nogal relevant wil je een oordeel vellen over de vraag van topic starter

PS: hier in NL ook een warmtepomp. Met 3650 WP PV in OW opstelling een netto elektriciteitsverbruik van 728 kWh , een negatieve jaarrekening van -180 euro en een voorschot van 0 euro.
 

invis

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
7 jan 2018
Berichten
996
Waarderingsscore
539
Punten
93
je moet echt wel een totale plaatje per huishouden bekijken vooraleer je in paniek schiet. Ik denk dat je met mijn vorige post toch wel wat kan aanvangen. Daar kom ik op 135 EUR per maand. Misschien heb ik een maand te weinig gerekend door het interval niet goed te bekijken. Maar 135 euro == warmtepomp + huishouden + vijverpomp MAAR NIET de EV.

Als je aan 900 ligt per maand voor je huis+warmtepomp dan denk ik dat je controle van de politie kan krijgen om te zien of je geen groene plantjes kweekt.
 

Wijgaan(ver)bouwen

Zeer Actief lid
Lid geworden
23 okt 2021
Berichten
464
Waarderingsscore
198
Punten
43
Hier betalen we 91 EUR maandelijks en vorige week de eindafrekening gekregen van november 2021 - maart 2022 en dat bedroeg 1360 EUR.
Via mijn werkgever heb ik voor de maanden november->maart ook 1140 EUR teruggekregen aan electriciteitskosten die door onze EV verbruikt zijn.

Daarnaast: nieuwbouw, zonnepanelen en geothermische warmtepomp oja, wel zwemvijver met een pomp die 24/7 draait. Maar dus geen verwarming zoals bij zwembad.
ha dat is al heel wat moedgevender amai. dus zonder werkgever zou je op een kleine 300/ maand zitten. Hoeveel panelen heb je liggen ?

je moet echt wel een totale plaatje per huishouden bekijken vooraleer je in paniek schiet. Ik denk dat je met mijn vorige post toch wel wat kan aanvangen. Daar kom ik op 135 EUR per maand. Misschien heb ik een maand te weinig gerekend door het interval niet goed te bekijken. Maar 135 euro == warmtepomp + huishouden + vijverpomp MAAR NIET de EV.

Als je aan 900 ligt per maand voor je huis+warmtepomp dan denk ik dat je controle van de politie kan krijgen om te zien of je geen groene plantjes kweekt.
het zou me verbazen als zij plantjes op hun niet-bestaande zolder hebben staan :)
Maar idd, jouw post heeft me daarnet flink wat gerustgesteld amai.
Ik ga eens doorvragen waar hun verbruik dan net zit want is toch echt niet normaal hoog in mijn ogen.

Warmtepomp + zonnepaneelinstallatie die jaarverbuik incl. warmtepomp dekt + terugdraaiende teller (al dan niet virtueel) was vaak de ideale oplossing.
Nu de terugdraaiende teller voor heel wat mensen (en vooral mensen met bovenstaande installatie) weggevallen is, en betrokkenen voor het overige niets aan de installatie of sturing ervan hebben veranderd, zijn dergelijke voorschotten en afrekeningen inderdaad te verwachten.
dus je bedoelt dat zij geen slimme sturing hebben die hen zegt wanneer ze best wat opladen etc ? Dat moet ik idd enes met hen checken. Maar bon, die van 950 euro hebben nog steeds terugdraaiende teller dus daar zou dat toch geen verschil mogen maken of ze nu wel sturen of niet ?
Ja, maar die hebben wel een zwembad... Je moet ook wel even nakijken of het hoge elektriciteitsverbruik wel degelijk (alleen) door de warmtepomp komt.
het is sowieso de combinatie van alles bij elkaar. Maar er is maar 1 van de drie met een zwembad. En die ene heeft noch zwembad noch EV. Maar ik ga idd eens doorvragen of er dan niet iets anders enorm energieverslindends aanwezig is.
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.038
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
Mijn voorschot gas+elek was ook +900€/mnd hoor.
Ik ben zeker dat ze mij oplichten en dat ik serieus ga terugtrekken… dus heb ik mijn voorschot wat bijgestuurd via hun website.
 

disco stu

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 dec 2012
Berichten
3.327
Waarderingsscore
2.260
Punten
113
Je moet bij die koppels navragen wat ze aan elektriciteit (in kWh) verbruiken per jaar (en die met zonnepanelen: hoeveel dat ze opwekken).
Met de zeer vollatiele energiemarkt waar de €/kWh nogal ver uiteen kunnen liggen momenteel, is het vrij nutteloos om het aantal euro's in hun situatie te gaan extrapoleren naar jou eigen hypothetische toekomstige situatie. En voorschotten zeggen dan al helemaal niks...

950€/maand voorschot desondanks 24 zonnepanelen en terugdraaiende teller --> dat is gewoon paniekvoetbal als je de relevante verbruikscijfers niet kent.
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.144
Waarderingsscore
6.698
Punten
113
Het is eigenlijk zo dat je een bepaald aantal kwh nodig hbet voor verwarming(koeling)
of je dat nu met gas of elec doet, de afgegeven kwh zal ongeveer hetzelfde zijn.
De opgenomen kwh is dan afhankelijk van uw wp, met COP4 is dat dus 5000 kwh om 20.000 kwh af te geven.
 

Tommie1

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 apr 2011
Berichten
5.183
Waarderingsscore
1.026
Punten
113
Voorschot zegt niks.
Je moet vragen hoe veel kWh ze verbruiken. Sommige energieleveranciers hebben die voorschotten kunstmatig opgetrokken (Mega b.v.) omdat ze met cash problemen zitten...

Je kent pas de echte kost van electriciteit na de afrekening.

Een EV die 20.000km per jaar rijdt kost je ca 4000kWh extra (maar je moet niet tanken natuurlijk), en dat is ca 1300-1500€ per jaar.
Een zwembad... daar valt geen peil op te trekken, als je dat continu stookt tot 30 graden zonder afdekking, dan kan je daar zo veel warmte in steken als je wil.
 

Wijgaan(ver)bouwen

Zeer Actief lid
Lid geworden
23 okt 2021
Berichten
464
Waarderingsscore
198
Punten
43
Mijn voorschot gas+elek was ook +900€/mnd hoor.
Ik ben zeker dat ze mij oplichten en dat ik serieus ga terugtrekken… dus heb ik mijn voorschot wat bijgestuurd via hun website.
het gaat er net om dat er gezegd wordt dat WP veel interessanter is dan Gas + elec.
Los daarvan is 900/maand voorschot bij jou ook wel efkes 'wow' amai !
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.038
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
Laat ons eens met wat erg ruwe cijfers rekenen… Een hedendaags geïsoleerd huis van 200m2 vloer heeft ruwweg 10000kWh/j nodig voor verwarming. Met COP 3 Is dat dus 3300 kWh. Doe daar nog 1000 kWh bij voor SWW en nog 3000 kWh voor gewoon dagdagelijks verbruik en je komt in totaal op 7500kWh/j. Aan 35ct is dat dus 2600€ per jaar. Als je dan 5000Wp aan PV liggen hebt, dan brengt dat 5000kWh op, en als we die dan 100% als injectie rekenen (wat natuurlijk niet is, maar voor de fun) en aan 17ct dan is dat 850€ waard. Totaalkost dus 150€/mnd. Worst case.


De buren gaan nog wel wat terugtrekken, denk ik.

EV van 10.000 km/j is dus 100 keer 100km, aan 20 kWh/100km is samen 2000 kWh.
Aan 35ct/kWh is nog 700€ bij te leggen.
Doe je 20.000 km, dan is het dubbel natuurlijk.

Leg je meer PV, dan gaat er weer wat af.
Gebruik je de PV-energie op het moment dat ze er is, dan kost die geen 10ct/kWh. Veel beter dan 35-17ct natuurlijk.
 

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Onderwerp
Aangemaakt door
Laatste reactie
Reacties
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan