• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Hoeveelheid grondwerken

Lid geworden
5 mrt 2023
Berichten
9
Waarderingsscore
0
Punten
1
Beste,
Recent zijn de werken voor onze nieuwbouwwoning gestart.
Het wordt een eengezinswoning met dubbele garage, zonder kelder.

De architect maakte een raming op met daarbij de vermoedelijke hoeveelheid grond die dient uitgegraven en weggevoerd te worden. Dit was slechts een indicatie, wij wisten dat er hiervan afgeweken zou worden.

Nu zijn de werken effectief gestart en werd dus al een hele hoop aarde weggevoerd.
De woning staat op een helling dus de oprit diende als eerst afgegraven te worden, nadien werd de vloerplaat voor de garage uitgegraven (lager dan het hoofdgebouw).

De grondwerken zaten niet vervat in de offerte van de ruwbouw, we dienden dit te ondertekenen wegens alle prijsstijgingen alvorens de sondering uitgevoerd was.

Nu kregen wij reeds 2 extra facturen, waarbij wij toch verschieten van het aantal afgevoerde grond.

De raming van de architect sprak over 167 ton grond, beide facturen samen zeggen dat er reeds 545 ton afgevoerd werd. Dit is toch een zeer groot verschil.
Zeker gezien wij geen kelder hebben en slechts de oprit en vloerplaat garage uitgegraven werd.

De kosten hiervoor zijn ook aanzienlijk. De kostprijs voor het afvoeren van deze grond komt overeen met referentie prijzen, maar het extra werk dat daarvoor aangerekend wordt, wordt per ton gerekend. Dit zorgt ervoor dat wij intussen €80.000 boven ons budget gefactureerd werden, voor enkel de grondwerken.

Graag zou ik hierover ervaringen van anderen horen, gezien wij dit toch enorm veel ton en extra kosten vinden.

Alvast bedankt!
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.143
Waarderingsscore
6.695
Punten
113
Ben benieuwd.
Maar....er moet niet zoveel afgegraven worden.... maar ze zijn 3 weken bezig geweest ?
 

koen24

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2009
Berichten
1.426
Waarderingsscore
501
Punten
113
Ben benieuwd.
Maar....er moet niet zoveel afgegraven worden.... maar ze zijn 3 weken bezig geweest ?
Of ze hebben de kraan daar 3weken laten staan en sporadisch maar wat gegraven en rekenen het TS wel voor 3weken aan ?
 
Lid geworden
5 mrt 2023
Berichten
9
Waarderingsscore
0
Punten
1
In december hebben zij een week gewerkt en gegraven op de bouwgrond om deze voor te bereiden voor de komst van de firma voor de paalfunderingen. Dan zouden er 29 transporten geweest zijn van +- 13500 kg afgegraven grond. Ook werden er toen 12 transporten geleverd van menggranulaat van +-12000 kg, dit op vraag van de firma voor de paalfunderingen.
Nu zijn ze gestart op 24/2 en sindsdien ook opnieuw 13 transporten van +-12 500 kg afgegraven grond.
 

pieter.m

Lid
Lid geworden
29 apr 2013
Berichten
84
Waarderingsscore
46
Punten
18
Wij hebben vrij recent (2 weken geleden) de offerte goedgekeurd voor de ruwbouwwerken inclusief het plaatsen van een kelder van +- 160m².

Dit zijn de prijzen die wij vastgelegd hebben voor de graafwerken vd kelder:
- afscheppen bovenste teelaarde (30cm) + uitspreiden ter plaatse (zone kelder): 335m³ voor €804 (€10/m³)
- graafwerken zone kelder: 725m³ voor €3.045 (€4,20/m³)
- afvoer grond met bodemattest (code211) zone kelder: 475m³ voor €11.400 (€24/m³)
 

Kwakkel

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 okt 2011
Berichten
1.323
Waarderingsscore
379
Punten
83
- afvoer grond met bodemattest (code211) zone kelder: 475m³ voor €11.400 (€24/m³)
Dergelijk attest vraagt wel tijd om voor te bereiden, en je bent niet zeker van de code! Hou daar rekening mee, want het zou duurder kunnen uitvallen!
 

Bimmer

Nieuw Lid
Lid geworden
30 sep 2013
Berichten
85
Waarderingsscore
19
Punten
8
Ik vraag me toch ook af welke werken ze allemaal gedaan hebben. 3 weken is echt wel lang. Dat zal dan toch niet zomaar wat graven zijn? €58,2/T voor graafwerken is wel zeer veel.

Bij ons hebben ze vorig jaar de kelder uitgegraven en dat duurde 1 dag om 464m3 uit te graven. (voor een kelder van 145m2 van 2,5m hoog)

Factuur uitgraven:
-464m3 x €1,95/m3 = €904,80 excl btw

Afvoeren en aanvullen kelder:
-afvoer grond code 211: 175m3 x €14/m3 = €2.450 excl btw
-afvoer grond code 310: 246m3 x €19/m3 = €4.674 excl btw
-Grondwerken per uur (aanvullen en aanrollen van grond): 7,5u x €60 = €450 excl btw

totaal: €8.478,8 excl btw


20220125-124430033-i-OS.jpg
 
Laatst bewerkt:

layho1

Gewaardeerd lid
Lid geworden
4 jan 2015
Berichten
537
Waarderingsscore
443
Punten
63
Je hebt te maken met een amateur.

Als ik lees over afvoer per container, huur kraan,, etcetera dan heb je te maken met iemand die de stiel (nog) niet kent.

Uiteraard is het storten van grond bij een afvalverwerker/top heel duur daarom is er ook geen enkele serieuze grondwerker die op deze manier een kelder aanneemt. ( of het moest verontreinigd zijn...)
 

minoeske

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 dec 2012
Berichten
3.015
Waarderingsscore
1.932
Punten
113
Aan TS : Ze hebben u serieus bij uw kl........ (en uw archirtect gaat hier ook niet vrijuit.)
Ik snap niet dat er nog mensen zijn die een offerte ondertekenen zonder te weten wat de werkelijke totaalprijs zal zijn.
Ik heb gisteren nog een offerte opgemaakt voor een woning met kelder.
Ik had een plan en een meetstaat. In de meetstaat was het graafwerk voor de kelder uitgerekend met een talud van 45 °
De inrithelling was eveneens correct opgemeten (met de huidige technologie een fluitje van een cent).
Welnu : de hoeveelheid graafwerk en afvoer van grond was vast en niet voor verrekening vatbaar.
Die bouwheer weet dus perfect wat alles hem zal kosten, meerwerken zijn er niet.

Over de vraagprijzen oordeel ik niet, iedereen vraagt wat hij wil (of wat hij kan krijgen)
Maar om u een idee te geven : De kostprijs om een deftige (32Ton) graafmachine te huren met bestuurder komt nu op ca 80 €/uur excl btw
Een dergelijke machine geeft dan een graafbak met een inhoud van ca 2 m3, dus die kan al wat grondverzet doen op 1 dag.
 

minoeske

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 dec 2012
Berichten
3.015
Waarderingsscore
1.932
Punten
113
Wij hebben vrij recent (2 weken geleden) de offerte goedgekeurd voor de ruwbouwwerken inclusief het plaatsen van een kelder van +- 160m².

Dit zijn de prijzen die wij vastgelegd hebben voor de graafwerken vd kelder:
- afscheppen bovenste teelaarde (30cm) + uitspreiden ter plaatse (zone kelder): 335m³ voor €804 (€10/m³)
- graafwerken zone kelder: 725m³ voor €3.045 (€4,20/m³)
- afvoer grond met bodemattest (code211) zone kelder: 475m³ voor €11.400 (€24/m³)
Eigenlijk ook geen echt duidelijke offerte :
Afvoer grond met bodemattest zone kelder .........indien je een met louche grondwerker te maken hebt kan die net zo makkelijk nog stortkosten bij vragen.
 
Lid geworden
15 jul 2021
Berichten
22
Waarderingsscore
1
Punten
3
Regio limburg: Onze offerte was voor het uitgraven van de kruipkelder in totaal 900 euro.
Voor afvoer grond tellen ze 22 euro/m3. Lijken me wel héél hoge bedragen
 
Lid geworden
5 mrt 2023
Berichten
9
Waarderingsscore
0
Punten
1
We hebben contact gehad met de aannemer. In de offerte staan wel degelijk de prijzen per m3, terwijl deze op de factuur per ton gerekend zijn.
De eenheidsprijzen die ons aangerekend worden zijn wel heel hoog in vergelijking met wat ik hier lees.
- grondwerken €58,20 per m3
- afvoeren €45,75 per m3
Dit werd dus op de factuur per ton gerekend en komt dan dubbel zo duur uit. Volgens referenties zou natte kleigrond om en bij de 1800kg per m3 wegen.
Als ik dit uitreken met beide prijzen, zouden wij +- €25000 minder moeten betalen dan aangerekend werd. Het is duidelijk dat 1 ton klei aarde geen 1m3 is. Dit zullen we verder bekijken met de architect en aannemer.

De vooropgestelde hoeveelheid grond dat afgevoerd diende te worden was +-167m3. Volgens de weeglijst van de firma zou dit dus 302m3 zijn. Een heel groot verschil. Ook kloppen de weeglijsten helemaal niet. Zo zou dezelfde camion met zelfde nummerplaat op 1u 6x over-en-weer gereden zijn, terwijl het 1u rijden is tussen de werf en stortplaats.
Ook zouden er volgens diezelfde lijst 31 camions gereden hebben, goed voor 109060 kg kleigrond op 1 dag. Dit is allemaal heel vreemd.
Uiteraard gaan we hiermee verder…
 

gvo

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 okt 2014
Berichten
927
Waarderingsscore
617
Punten
93
Sorry, dit stinkt echt uren in de wind. Kan het niet anders zeggen. Tenzij TS een flatgebouw aan het zetten is ...

Er is toch echt veel te veel verkeerd aan die afrekening om nog in een eerlijke fout te geloven?

Hoe oud/nieuw is die firma ?
Is er een directe link (dochter-/zusterbedrijf) tussen de grondwerker en de stortplaats ?
???
 
Lid geworden
5 mrt 2023
Berichten
9
Waarderingsscore
0
Punten
1
Het is inderdaad allemaal heel vreemd en ik bekijk het zeker tot in detail verder. Wij hebben zonet de firma van de grondafvoer aangesproken via mail, ik verwacht hier snel een antwoord op.

De aannemer zelf zit al vele jaren in de bouw, ik geloof +- 15 jaar en is sinds 4-5 jaar zelfstandig begonnen.
Er is geen directe link tussen hem en de firma voor de grondafvoer.

Het is geen kleine woning, maar zeker geen appartementsblok.
Het hoofdgebouw is 12x9 m en de garage die uitspringt 6x6 m.
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
Je architect moet m3 toch kunnen inschatten, of jij
moet alle grond afgevoerd worden, niets nodig om aan te vullen?
begin maar met facturen te protesteren
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.143
Waarderingsscore
6.695
Punten
113
Er is geen directe link tussen hem en de firma voor de grondafvoer.
Rechtstreeks wss niet... geloof me vrij, de meesten werken steeds met dezelfde firma's samen. Dat is daarom niet slecht, meestal doen ze dat omdat ze tevreden zijn van de geleverde diensten
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan