• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

hoeveel uitgraven voor een kelder

Lid geworden
16 aug 2023
Waarderingsscore
0
Punten
1
goedemiddag, bij ons willen ze een kelder van 3x7 meter plaatsen, hoogte 2.70. Maar nu is de drainage aangebracht en zie ik tussen de drainagebuizen een oppervlakte van maar liefst 8,3x12,8 meter. Dat is toch veel te veel? Ik lees overal dat je een meter extra links en rechts moet hebben, maar dit lijkt er op dat ze een veel grotere kelder gaan plaatsen. Hoor graag van iemand.

getmixedup

Moderator
Forumleiding
Lid geworden
21 jan 2019
Waarderingsscore
1.073
Punten
113
Drainagebuizen zitten niet exact op de plaats waar gegraven zal worden. Bij twijfel, kan je jouw architect even bellen. Die kan wel uitleg geven.

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Waarderingsscore
5.993
Punten
113
De kelder is 3x7, maar de totale opp die gefundeerd moet worden zal wel groter zijn, niet ?
Misschien cliche, maar verder is het altijd beter om zo'n specifieke vragen te stellen aan degene die erover gaan. Wij kunnen helaas niet weten wat er in de hoofden van aannemer en architect afspeelt

Fuss

Zeer Actief lid
Lid geworden
14 sep 2016
Waarderingsscore
232
Punten
43
Je hebt het waarschijnlijk over bronbemaling / droogzuiging?
Die afmetingen lijken me op het eerste zicht oké. Men moet 1m van de keldermuur plat blijven en dan met 45° omhoog gaan (volgens de regels van de kunst, toch volgens onze architect), dus kom je snel aan meer dan 8*12m voor een kelder van 3*7 en 3 diep.
In praktijk is het veelal wat minder.

_remi_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
7 jul 2020
Waarderingsscore
614
Punten
113
Inderdaad, met wat werkruimte aan de keldervoet en een correcte talud vergroot de benodigde oppervlakte snel.
Bronbemaling plaatst men meestal reeds op veilige afstand (voor kraan) om te vermijden dat men de filters en pomp een tweede keer moet installeren.

GuntherS

Zeer Actief lid
Lid geworden
11 aug 2020
Waarderingsscore
167
Punten
43
Inderdaad, met wat werkruimte aan de keldervoet en een correcte talud vergroot de benodigde oppervlakte snel.
exact, mijn kelderbouwer vroeg (als ik het me goed herinner), 1m extra onderaan, gerekend vanaf de kelder-buitenwand + talud onder 45°. Dan zit je snel aan 3m extra aan elke kant. We hebben iets van een 70° talud gedaan en hij was uiteindelijk ook redelijk content. Hangt ook af van de grondsoort hoeveel extra je dan neemt en of je het afdekt of niet tegen aflopend regenwater >> inkalving.

Dat heeft bij ons bv. een 4 tal maanden open gelegen (zonder afdek folie, augustus-november) en maar op 2 plaatsen kleine inkalving gehad. Wij hadden dan ook goede grond volgens de grondwerkers die hier gepasseerd zijn.

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan