• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Hoeveel marge zit er op de prijs van een keuken?

Lid geworden
28 apr 2021
Waarderingsscore
3
Punten
3
Ik heb dankzij dit forum al veel geleerd met betrekking tot de prijszetting van keukens. Hiermee bedoel ik: er zijn meestal zeer grote marges op keukens van ketens.
Nu is mijn vraag voor de meer ervaren onderhandelaars hier: wat is procentueel gezien de laagste prijs die ik eruit kan onderhandelen? Wat is realistisch?

Wij zijn naar een bekende keukenbouwer gegaan. Onze prijs ligt rond de 38.000 euro. Natuurlijk is dit de catalogusprijs en betaald letterlijk niemand die prijs. Tot nu toe heb ik de prijs naar 25.000 euro gekregen. Maar wat kan ik er nog uithalen? Nog 2000 euro of meer? Waar is de limiet? Of kan ik er gerust nog wat meer uithalen?

Er is al verschillende keren gezegd dat men op dat moment de laagste prijs zegt en dan gaan ze nog enkele duizenden euro's lager. Om een idee te geven: we zijn al in het stadium 'we spreken rechtstreeks met de winkelverantwoordelijke, want de eerste verkoper heeft niet genoeg verantwoordelijkheid om nog een te onderhandelen over een lagere prijs'. Ook 'de laagste prijs' van de winkelverantwoordelijke is nog eens met enkele duizenden euro's verlaagd.

Ik heb het gevoel dat ik er nog meer kan uit krijgen. Maar zoals eerder gezegd: how low can you go?

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Waarderingsscore
6.841
Punten
113
Kijk maar een hoe duur een keuken van 2,4m x 2m is met 5 "gratis" toestellen in.....
Op die samenstelling haalde ik aan dat je ook een gratis wagen krijgt bij aankoop van 4 banden twv 10k per band.

Patrico

Zeer gewaardeerd lid
Forumleiding
Lid geworden
7 okt 2019
Waarderingsscore
779
Punten
113
Sommige mensen zijn blij dat ze een keuken van 15.000 euro die aan 40.000 euro geprijsd stond hebben kunnen kopen voor maar 25000 :)
Ik denk dat dat toch veel samenvat.

Enige wat blijkbaar courant is bij bvb een deel keukenbouwers of leveranciers, zowel binnen als buiten den bouw, is 'standaardkorting'
bvb bij X20 is alles standaard met korting, soms 30, soms 40%.. zelfde bij bvb keukens van den hubo, standaard 50% korting, soms 60%.
Een heel deel handels werken met continu-kortingen, ben er ook geen fan van, er zit niet veel anders op dan elke keer opnieuw vergelijken
wat je krijgt voor wat je betaalt.

En dan vind ik je twee voorbeelden eigenlijk nog de minst erge. Bij X2O, hubo, gamma, ... weet je op voorhand dat er altijd korting is, het is gewoon afwachten en dan weet je ook op voorhand de prijs die niet meer onderhandelbaar is.

Maar er zijn van die ketens waar je nooit zeker bent of je nu een goede deal gedaan hebt of dat er toch iets blijft knagen dat je mogelijk in het zak gezet bent. Als een keuken van 40.000 naar 25.000 gaat heb je eigenlijk te maken met boerenbedrog.

jvd30

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
22 okt 2007
Waarderingsscore
252
Punten
83
Maar doorbreek dat maar eens hè
Als je direct eerlijke prijs zet wil iedereen ook 20 percent

Hurmie

Gewaardeerd lid
Forumleiding
Lid geworden
14 apr 2010
Waarderingsscore
250
Punten
63
Om een beter beeld te vormen naar eerlijkere prijzen ga je volgens mij nog altijd het beste naar verschillende aanbieders.
Wij waren voor onze keuken ook al op een 3 tal plaatsen geweest waar we telkens in grote lijnen hetzelfde gevraagd hadden en we met een prijsverschil van een 3 a 4000 euro zaten in de offertes.

Uit nieuwsgierigheid ook eens bij een keten geweest en ook weer hetzelfde gevraagd. De verkoper nam direct zijne schetsboek en kladderde daar wat in, dan nog een boekske met de prijzen van de kasten en toestellen uit de schuif samen met een rekenmachine wat getokkel later gaf hij zijn prijs.
Gelukkig zat ik op een stevige stoel. Dan kwam de vraag, wat we van de prijs vonden. Eerlijk geantwoord dat we voor een gelijkaardige keuken elders meer dan 10000 minder zouden moeten betalen. Dan ging er ineens meer dan 10000 van zijn prijs en de vraag ga je nu tekenen? Euh nee, aah wacht ik zal de prijs noteren en mijn prive nummer op een flyerke, dan telt het dit weekend nog.

Sorry maar als ze met zo'n dingen afkomen gaat dat hier rechtstreeks in de papierbak. Dus vergelijken, vergelijken en nog es vergelijken is het beste. Oke je kan geen offerte krijgen die 1 op 1 is door toch maar een iets ander materiaal ofzo maar probeer elders (1 a 2 plaatsen) hetzelfde te vragen en leg allens eens langs elkaar.

NicoP

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
17 feb 2008
Waarderingsscore
1.354
Punten
113
Als ze me al op voorhand vragen wat m'n budget is, dan stopt het voor mij... Als ge een budget van 15.000€ voor een keuken voorziet, dan weet ge dat ge bijvoorbeeld bij Franck Tack niet moet binnenstappen als er ook een AGA-fornuis op de verlanglijst staat. Oude vrienden hebben dat ooi gedaan, ik zou al beschaamd zijn. Beetje huiswerk maken op voorhand kan geen kwaad.
Laat staan: vandaag tekenen en zoveel %'tjes: de spurt is al ingezet nog voordat Usain Bolt met z'n ogen kan knipperen.
Ik heb er ooit zo ene meegemaakt die al zei dat ze in een te hoog prijsklasse zaten voor ons (ne ramensjacheraar uit Genk), waarschijnlijk omdat ik overal stop met m'n camionette'ke in plaats van met nen mercedes AMG, maar deze met z'n camionette'ke betaalt wel onmiddellijk (als't in orde is).

invis

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
7 jan 2018
Waarderingsscore
545
Punten
113
Wij geven ook niet graag een budget voor alleer er een voorstel is. Maar ik snap wel dat voor bepaalde zaken, zoals bvb idd een Frank Tack het nuttig kan zijn om hun en uw tijd te besparen als je echt niet op dezelfde golflengte zit qua budget. Dus dat is wat geven en nemen.

Maar ik gok dat bij veel van de grotere ketens met aggresievere verkopers je atlijd wel iets zal hebben voor je budget. En de prijs naar uw budget sturen kan natuurlijk ook niet de bedoeling zijn. Doe uw voorstel, zeg wat het moet kosten en dat zou de prijs moeten zijn. Als ze idd met nu tekenen, of we kunnen nog deze week korting geven want de maan komt voor de zon en volgende week is dat niet. Sjah dan zou ik ook weg zijn.

Waldhar

Zeer Actief lid
Lid geworden
4 feb 2021
Waarderingsscore
177
Punten
43
Hier zelfde gehad bij de keuken.
Eerst in de "lokale maar toch iets grotere" keukenbouwer langsgeweest. Véél beloftes, constant herhalen dat hij net nog een keuken verkocht had voor 30.000€ aan een dokter. Dat hun kwaliteit immens beter is dan die van Dovy, dat hij vorige week nog een keuken gezet had bij een advocaat.

Bon, we doen met hem de toer van de winkel. We zeggen wat we mooi vinden. Welke stijl het ongeveer zou zijn, en de toestellen die we wensten (geen bepaald merk meegegeven, enkel wat ze moeten "kunnen").
Allemaal goed en wel, tekent hij alles met de hand uit op mm-papier. Komt de vraag "en wat is het maximum budget?". Antwoord: "het gemiddelde budget van wat een sub-30jarig koppel hier besteed". Géén reactie meer.
Prijs kon hij niet geven, want moest nog door een 3D-tekenaar digitaal gemaakt worden, en die werkt niet in het weekend. (alle begrip voor).
Afspraak de zaterdag erop. Komen we weer aan, mooi uitgetekende keuken, toestellen van Zanussi en Beko, met een gasfornuis van Msystems.
Kostprijs: 20.000€ (toevallig een mooi rond bedrag, maar "tis wel met levering en plaatsing in hé!").
Laat ons efkes alleen, ik kijk naar mijn madam, die is gans wit getrokken intussen. Kbegin luidop te lachen.
Komt diene mens terug: "scheelt er iets?"
Ik denk dat ge ons de advocaten & doktersprijs gegeven hebt mijnheer, wij hebben zoveel centen niet.
Begint enorm hard en snel random cijfers op z'n rekenmachien in te typen. Na wat (opnieuw random getallen) op te schrijven; "ik kan een uitzonderlijke korting geven, voor 11.000€ is de keuken van u! Maar wel enkel vandaag geldig.".

Goed, ik vraag voor offerte "officieel" op te stellen (ipv potlood op een wit A4'tje) waar alles opstaat dat inbegrepen is. Dat was helaas niet mogelijk. Reden "we moeten een beetje op vertrouwen kunnen werken hé meneer".

Bon, wij naar buiten; mijn madam gans van haar melk, schrik dat ze haar schoon keuken niet zou hebben...
Hup naar den Ixina, met het idee van "ja, we gaan hier gans int zak gezet zijn; maar dan hebben we tenminste een idee".
Verkoper daar super vriendelijk en bekwaam, doet met ons de hele rondleiding opnieuw. Heeft daar "on-the-spot" ons keuken uitgetekend op de computer, hadden direct de prijs. Zat rond de 10.000€, deuren in massief hout (wel genen eik natuurlijk), toestellen allemaal van AEG, 6-pit fornuis van SMEG, geplaatst en geleverd.
Offerte netjes afgedrukt gekregen, met de vraag "is het oké als ik jullie terugbel binnen 2 weken?" Super!

's avonds een mailtje 'sorry dat ik u al terugbel, maar ik heb nog een optimalisatie gevonden die ik kon doorvoeren"
(uitleg was iets met per aankoopschijf in kasten, krijg je korting op apparaten; wij zaten net onder een bepaalde aankoopschijf, dus heeft hij er nog 2 legplanken bijgezeten wat kunnen foefelen), ging nog iets van een 2000€ eraf hierdoor.

Goed, de vrijdag erop gaan we weer langs. "Doe je er nog iets af als we nu vandaag tekenen & 50% voorschot betalen?"
Geen korting meer gekregen, maar wel een vriendelijke glimlach :)

Keuken is inmiddels geinstalleerd en goed in gebruik.
Hebben we ze te duur betaald? Geen idee. En maakt voor ons ook niet uit.
We zijn content met wat we hebben, dienst voor verkoop was superb, installatie is tot in de kleinste details correct opgeleverd, en dienst na verkoop was ook in orde (ons fornuis was niet meegeleverd wegens lockdown in Italie; we werden goed op tijd ingelicht, en werd zelfs vervangtoestel aangeboden).
Keuken binnen budget, goeie prijs/kwaliteit, vriendelijke mensen.

Patrico

Zeer gewaardeerd lid
Forumleiding
Lid geworden
7 okt 2019
Waarderingsscore
779
Punten
113
Ixina verkopers moeten ook vaak gewoon een budget hebben en dan werken ze daar naar toe met vervolgens een hoop verzinsels om je de keuken toch nog te kunnen verkopen (de optimalisaties). Eén ding is altijd zeker ... je hebt teveel betaald. Maar goed, belangrijkste is dat je er blij mee bent.

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Waarderingsscore
5.033
Punten
113
Eén ding is altijd zeker ... je hebt teveel betaald
Een hollander zei me ooit eens: als je het kan kopen, dan heb je te veel betaald.
Maar daar heb je natuurlijk niets aan. Het gaat over wat iets jou waard is.

Eén iets is zeker: ikzelf heb véél te veel betaald voor mijn keuken. Ongeveer de helft teveel. Maar de madam wou per sé die keuken van dat merk, terwijl zij hem nooit gebruikt.
Nu ja, met een eiland van 4,5m, een kastenwand van 4m en nog eens een wand met kasten/werkbladen van 4,5m is het ook geen kleine keuken, en met de top range Siemens apparaten en Am. koelkast zit daar alleen al bijna het totaalbudget van WDEN in. En het is ook wel een mooie hyperstrakke tijdloze keuken, dat moet ik toegeven.
Maar met wat we te veel betaald hebben hadden we de tuin en terras kunnen doen.
In plaats van 20j zal hij 40j moeten meegaan… we zitten op een kwart. Tegen dan ben ik toch dood.

Ah ja: ik ben er intussen bij een lentekuis in geslaagd om op de kookplaat te gaan staan. Gebarsten. Bijna 3000€ voor een nieuwe… en ik zou eigenlijk graag de nieuwe iq700 lijn hebben, maar dat is vlot boven de 4500€. Ze werkt nog, ga nog een beetje wachten.

Laatst bewerkt:

Qacino

Gewaardeerd lid
Lid geworden
11 jan 2019
Waarderingsscore
296
Punten
63

Ah ja: ik ben er intussen bij een lentekuis in geslaagd om op de kookplaat te gaan staan. Gebarsten. Bijna 3000€ voor een nieuwe… en ik zou eigenlijk graag de nieuwe iq700 lijn hebben, maar dat is vlot boven de 4500€. Ze werkt nog, ga nog een beetje wachten.

Inductie ? Bekijk uw brandverzekering even na. Dat valt onder glasbreuk en wordt dus terugbetaald normaal :)

Waldhar

Zeer Actief lid
Lid geworden
4 feb 2021
Waarderingsscore
177
Punten
43
Bij ons was het zonder frigo en microgolf, khad zelf an nen amerikaan die ik wou meenenemen.

Tzijn allemaal zotte prijzen, voor alles. Heb op die 7 maand verbouwen/renoveren nog geen enkele keer iets gehad van "wow, da's nu echt eens goedkoop zeg"

Kwakkel

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 okt 2011
Waarderingsscore
379
Punten
83
Eén ding is altijd zeker ... je hebt teveel betaald.
Je hebt niet genoeg informatie om dat te kunnen zeggen :)

Welk materiaal voor de kasten, welk beslag, welk werkblad, welke toestellen, ...
10k (is dat met of zonder BTW?) voor een keuken lijkt me niet overdreven alleszins, tenzij het echt een heel klein keukentje is, met overal het goedkoopste materiaal :) Maar dan nog is het belangrijkste dat jij tevreden bent :)

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Waarderingsscore
5.033
Punten
113

Inductie ? Bekijk uw brandverzekering even na. Dat valt onder glasbreuk en wordt dus terugbetaald normaal :)
Ja, totdat ze vetusteit berekenen op een kookplaat van 10j oud… kwam net niet onder het eigen risico uit. Ik heb een goeie 100€ nog gekregen. Kookplaat kan wachten.

Waldhar

Zeer Actief lid
Lid geworden
4 feb 2021
Waarderingsscore
177
Punten
43
10K BTWi (wel aan 6% natuurlijk)
Tis er zo eentje:

Werkblad in kunststof (een soort van MDF in het midden, met daarrond +/- CM'tje aan kunststof), totaal om en bij de 5CM dik (zoals je ook hieronder ziet)
Handgrepen zijn van die zwarte bollekes zoals deze:
1624001446734.png

Toestellen:
1624001543691.png
Afwasbak: (De kraan is oké, maar afwasbak zal geen 10 jaar meegaan, zitten nu al krassen in)
1624001676620.png

Was trouwens geen 10K hé, maar 8K totaal (na z'n extra optimalisatie). 7800€ om precies te zijn.
Het is wel geen grote keuken natuurlijk (logisch hé, met die prijs :) ) 4m60 lang, geen hoeken etc.

jova313

Actief Lid
Lid geworden
4 sep 2017
Waarderingsscore
90
Punten
28
Een hollander zei me ooit eens: als je het kan kopen, dan heb je te veel betaald.
Maar daar heb je natuurlijk niets aan. Het gaat over wat iets jou waard is.

Eén iets is zeker: ikzelf heb véél te veel betaald voor mijn keuken. Ongeveer de helft teveel. Maar de madam wou per sé die keuken van dat merk, terwijl zij hem nooit gebruikt.
Nu ja, met een eiland van 4,5m, een kastenwand van 4m en nog eens een wand met kasten/werkbladen van 4,5m is het ook geen kleine keuken, en met de top range Siemens apparaten en Am. koelkast zit daar alleen al bijna het totaalbudget van WDEN in. En het is ook wel een mooie hyperstrakke tijdloze keuken, dat moet ik toegeven.
Maar met wat we te veel betaald hebben hadden we de tuin en terras kunnen doen.
In plaats van 20j zal hij 40j moeten meegaan… we zitten op een kwart. Tegen dan ben ik toch dood.

Kan je niet enkel de glasplaat vervangen? (Als je dat apart kan kopen en dat niet bijna evenveel kost als een nieuwe ...)

Waldhar

Zeer Actief lid
Lid geworden
4 feb 2021
Waarderingsscore
177
Punten
43
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan