• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Hoeveel marge zit er op de prijs van een keuken?

Lid geworden
28 apr 2021
Waarderingsscore
3
Punten
3
Ik heb dankzij dit forum al veel geleerd met betrekking tot de prijszetting van keukens. Hiermee bedoel ik: er zijn meestal zeer grote marges op keukens van ketens.
Nu is mijn vraag voor de meer ervaren onderhandelaars hier: wat is procentueel gezien de laagste prijs die ik eruit kan onderhandelen? Wat is realistisch?

Wij zijn naar een bekende keukenbouwer gegaan. Onze prijs ligt rond de 38.000 euro. Natuurlijk is dit de catalogusprijs en betaald letterlijk niemand die prijs. Tot nu toe heb ik de prijs naar 25.000 euro gekregen. Maar wat kan ik er nog uithalen? Nog 2000 euro of meer? Waar is de limiet? Of kan ik er gerust nog wat meer uithalen?

Er is al verschillende keren gezegd dat men op dat moment de laagste prijs zegt en dan gaan ze nog enkele duizenden euro's lager. Om een idee te geven: we zijn al in het stadium 'we spreken rechtstreeks met de winkelverantwoordelijke, want de eerste verkoper heeft niet genoeg verantwoordelijkheid om nog een te onderhandelen over een lagere prijs'. Ook 'de laagste prijs' van de winkelverantwoordelijke is nog eens met enkele duizenden euro's verlaagd.

Ik heb het gevoel dat ik er nog meer kan uit krijgen. Maar zoals eerder gezegd: how low can you go?

Jensvdw

Gewaardeerd lid
Lid geworden
17 aug 2018
Waarderingsscore
383
Punten
63
Met procenten kan ik u niet helpen, dat weet ik niet hoeveel marges ze nemen.
De sterkste onderhandelingspositie is wanneer je van de concurrentie een lager aanbod hebt.

Maar let wel op dat aanhoudend om korting vragen niet in je gezicht ontploft. Op een gegeven moment krijg je een etiket opgeplakt als "daar is dieje vervelende weer". Als je blijft aandringen alsof je op een vlooienmarkt staat, gaan ze onvriendelijker worden.
Als je dan ooit iets aan de hand hebt, dan zullen zij op dat moment ook zeggen: tja, nu ga je langer wachten of het gaat je meer kosten. Want als ik het zo lees hebben ze al aardig hun broek uit gedaan.

En ik zit zelf in sales (geen keukens voor alle duidelijkheid). Bij ons gaat dat ook zo.

REF10554

Actief Lid
Lid geworden
26 sep 2018
Waarderingsscore
80
Punten
28
Ik heb het gevoel dat ik er nog meer kan uit krijgen. Maar zoals eerder gezegd: how low can you go?

Zoals hierboven ook al gezegd. Opletten dat je niet het deksel op de neus krijgt. Probeer je eens in de plaats te stellen van de verkoper. Korting vragen is oké en kan je proberen, maar ik zou echt niet overdrijven. Je moet van hen ook niets meer verwachten dan als er iets fout loopt bij de plaatsing. Ik zou voor een klant die mij zo onder druk zette ivm de prijs weinig moeite doen ivm dienst na verkoop.

Als ik als zelfstandige (in bijberoep) het gevoel krijg dat mensen mij willen uitpersen als een citroen, dan stopt het voor mij snel. Je voelt dat ook snel vaak in het eerste half uur bij een verkennend gesprek. Ik werk dan ofwel niet met die mensen samen of zeg hen eerlijk dat ze niet op de markt zijn en dat prijzen nu eenmaal prijzen zijn. En maak je geen illusies veel zelfstandige rekenen dan in iets anders zoveel procent bij. (alléé zo doe ik da toch als de klant mij als een citroen ziet :ROFLMAO:)

Onderhandelen is goed, maar je mag niet overdrijven. Want dan zit je in de fase, respectloos afdingen. Althans dat is mijn mening.

How low can you go kan je in verschillende perspectieven opvatten. Ook als koper...

Laatst bewerkt:
Lid geworden
28 apr 2021
Waarderingsscore
3
Punten
3

Zoals hierboven ook al gezegd. Opletten dat je niet het deksel op de neus krijgt. Probeer je eens in de plaats te stellen van de verkoper. Korting vragen is oké en kan je proberen, maar ik zou echt niet overdrijven. Je moet van hen ook niets meer verwachten dan als er iets fout loopt bij de plaatsing. Ik zou voor een klant die mij zo onder druk zette ivm de prijs weinig moeite doen ivm dienst na verkoop.

Als ik als zelfstandige (in bijberoep) het gevoel krijg dat mensen mij willen uitpersen als een citroen, dan stopt het voor mij snel. Ik werk dan ofwel niet met die mensen samen of zeg hen eerlijk dat ze niet op de markt zijn en dat prijzen nu eenmaal prijzen zijn.

Onderhandelen is goed, maar je mag niet overdrijven. Althans dat is mijn mening.

How low can you go kan je in verschillende perspectieven opvatten. Ook als koper...

Njah, dat begrijp ik volkomen. Maar als ik eerlijk mag zijn, heb ik nog niets eens om korting gevraagd. Dat is het em juist. Ik heb enkel mijn budget gezegd. Dat lag dus véél lager dan de prijs die zij eerst vroegen. Ik ben dan ook zo eerlijk geweest om te zeggen dat zij mij waarschijnlijk niet konden helpen. Hen bedankt voor het vriendelijke gesprek (want dat was het ook!) en ben opgestaan. Toen kwam de winkelverantwoordelijke. Hij stelde prijs B voor. Ik heb gezegd dat ik ging tellen of dat voor ons haalbaar was. Na enkele dagen erover nagedacht te hebben, vond ik toch dat ik dat bedrag niet aan een keuken wou spenderen. Heb hen via mail laten weten dat ik dat financieel niet aankon en heb hen nog eens bedankt. Kreeg een telefoontje terug van de verantwoordelijke met nog eens een prijsverlaging.

Op geen enkel moment zijn de woorden: 'wat doet ge van de prijs af?' over mijn lippen gekomen. Denk dus niet dat ik die mensen heb uitgemolken. Maar ik denk wel dat ze zien dat ik gerust kan weg wandelen. Ben niet de klant die koste wat kost die keuken moet hebben.

Enk

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 mrt 2011
Waarderingsscore
405
Punten
83
Als die keten (of dat filiaal van die keten) al zo een "inspanning" levert dan stel ik mij de vraag hoe hopeloos die zijn om u op hun orderboekje te krijgen. Daar stel ik mij dan andere vragen bij.
Persoonlijk keer ik dan als koper mijn kar.

• Leuk
Waarderingen: Yode
Lid geworden
28 apr 2021
Waarderingsscore
3
Punten
3
Als die keten (of dat filiaal van die keten) al zo een "inspanning" levert dan stel ik mij de vraag hoe hopeloos die zijn om u op hun orderboekje te krijgen. Daar stel ik mij dan andere vragen bij.
Persoonlijk keer ik dan als koper mijn kar.
Ze zijn financieel gezond (heb het zelf nagekeken) en hebben heel veel positieve recensies. Maar dit jaar is voor vele keukenbouwer een slecht jaar geweest, aangezien Batibouw online op niets trok. Die mensen moeten ook cijfers halen. Ik denk dat ze daarom wat meer willen doen?

Ik word niet echt afgeschrikt van deze inspanning. Is het wat opdringerig? Ja. Maar ik heb op dat vlak een olifantenhuid.

Onwetende doehetzelver

Zeer Actief lid
Lid geworden
7 sep 2018
Waarderingsscore
237
Punten
43
En zit die keuken dan ondertussen binnen je budget ? Zo ja, kopen dan zou ik zeggen. (er van uitgaande dat het goesting is). Je kan proberen nog een keer nee te zeggen maar een verkoper blijft niet eindeloos naar beneden gaan. Er is een moment dat ook verkoper zegt: dat gaat te laag. Jammer maar helaas. Misschien is hij ook niet de verkoper die koste wat kost die klant moet hebben (die dan nog eens de allerlaagste prijs wil). En bovendien, zoals hier eerder al gesteld: als je het etiket 'lastig' krijgt opgekleefd, raak je er maar moeilijk vanaf. En als je dan toch eens iets (extra) van hen nodig hebt... nogmaals jammer maar helaas...

Jensvdw

Gewaardeerd lid
Lid geworden
17 aug 2018
Waarderingsscore
383
Punten
63
Dat is inderdaad wel een heel ander verhaal en dan volg ik Enk wel in zijn redenering. Het is best raar dat ze zó veel moeite willen doen om je toch te overtuigen.
Beste dat je kan doen is enkele keukenbouwers bezoeken en ze allen met elkaar vergelijken.

Lid geworden
28 apr 2021
Waarderingsscore
3
Punten
3
En zit die keuken dan ondertussen binnen je budget ? Zo ja, kopen dan zou ik zeggen. (er van uitgaande dat het goesting is). Je kan proberen nog een keer nee te zeggen maar een verkoper blijft niet eindeloos naar beneden gaan. Er is een moment dat ook verkoper zegt: dat gaat te laag. Jammer maar helaas. Misschien is hij ook niet de verkoper die koste wat kost die klant moet hebben (die dan nog eens de allerlaagste prijs wil). En bovendien, zoals hier eerder al gesteld: als je het etiket 'lastig' krijgt opgekleefd, raak je er maar moeilijk vanaf. En als je dan toch eens iets (extra) van hen nodig hebt... nogmaals jammer maar helaas...
Dus je denkt dat ik stilaan aan de bodem zit? De prijs zit nu inderdaad net binnen ons budget. Voor alle duidelijkheid: ik probeer die mensen niet uit te persen. Maar ik word ook niet graag achter mijn rug uitgelachen dat ik veel te veel heb betaald.
Ik wil het eerlijk houden voor beide partijen.

Onwetende doehetzelver

Zeer Actief lid
Lid geworden
7 sep 2018
Waarderingsscore
237
Punten
43
Dus je denkt dat ik stilaan aan de bodem zit? De prijs zit nu inderdaad net binnen ons budget. Voor alle duidelijkheid: ik probeer die mensen niet uit te persen. Maar ik word ook niet graag achter mijn rug uitgelachen dat ik veel te veel heb betaald.
Ik wil het eerlijk houden voor beide partijen
Nee, geen idee of je al aan de bodem zit. Dat kan jij alleen maar ondervinden wanneer je nogmaals nee zegt en zij met een nog betere prijs komen. Wie zal jou achter je rug uitlachen ? De verkoper ? 't Is achter je rug, dan weet je het niet :) Als jij de prijs krijgt die je voor ogen had, dan is er nu toch een win-win voor beide partijen ? Je hebt je prijs in het begin gezegd, ze zijn tot aan die grens gegaan... als je nu nog verder wil dan ben je mijns inziens wél aan het uitmelken. Ten minste toch in de ogen van de verkoper. Op een bepaald moment moet je handjeklap doen en beslissen.

REF10554

Actief Lid
Lid geworden
26 sep 2018
Waarderingsscore
80
Punten
28
Ik vind dat wel heel raar dat een keukenbouwer zelf belt om lager te gaan om je te overtuigen om het toch te doen. Raar toch, is dan weer het omgekeerde van wat ik dacht. Lijkt mij wel erg wanhopig. Ik zou nu als consument mijn vertrouwen verliezen.

Wij zelf kijken nu voor maatkasten en daar hoor ik net dat de bom ontploft is door corona wil iedereen verbouwen en nieuwe kasten. Kan me nu niet voorstellen dat het nu kalm is bij keukenbouwers........... Overal waar wij gaan voor ons huis zegt men dat het gigantisch druk is, zelfs de tuinarchitect weet niet waar gekropen van het werk. Mensen hebben met corona lang thuisgezeten en willen veel vernieuwen, verbeteren.

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Waarderingsscore
6.825
Punten
113
Mijn ervaring was dat er inderdaad enorme marges zijn.
Uiteindelijk kwam ik kwaliteit/prijs veel beter af met een keuken op maat bij een lokale keukenbouwer. Hier was niets van onderhandelen mogelijk.
Maar zat wel op een prijs die een pak lager lag dan de DSM/eurokitchen/de keukenbouwer/... die dan geen maatwerk aanboden.

Onwetende doehetzelver

Zeer Actief lid
Lid geworden
7 sep 2018
Waarderingsscore
237
Punten
43
Ik vind dat wel heel raar dat een keukenbouwer zelf belt om lager te gaan om je te overtuigen om het toch te doen. Raar toch, is dan weer het omgekeerde van wat ik dacht. Lijkt mij wel erg wanhopig. Ik zou nu als consument mijn vertrouwen verliezen
Vragen of ze referenties hebben ? En dan bij die klanten eens polsen (als ze die namen willen / mogen geven volgens GDPR... zij kunnen dat aan hun voormalige klanten wel vragen). Dan weet je snel hoe en wat...

Lid geworden
28 apr 2021
Waarderingsscore
3
Punten
3
Ik vind dat wel heel raar dat een keukenbouwer zelf belt om lager te gaan om je te overtuigen om het toch te doen. Raar toch, is dan weer het omgekeerde van wat ik dacht. Lijkt mij wel erg wanhopig. Ik zou nu als consument mijn vertrouwen verliezen.

Wij zelf kijken nu voor maatkasten en daar hoor ik net dat de bom ontploft is door corona wil iedereen verbouwen en nieuwe kasten. Kan me nu niet voorstellen dat het nu kalm is bij keukenbouwers........... Overal waar wij gaan voor ons huis zegt men dat het gigantisch druk is, zelfs de tuinarchitect weet niet waar gekropen van het werk. Mensen hebben met corona lang thuisgezeten en willen veel vernieuwen, verbeteren.

Ik vind dat nu niet echt raar dat je de moeite doet om een mogelijk prospect toch nog even te telefoneren? Kleine moeite lijkt me? Zeker als het over deze bedragen gaat? Zou ik misschien ook niet doen als de winstmarge veel lager lag. Maar dit zijn keukenbouwers.

Er kunnen misschien wel veel mensen geïnteresseerd zijn om hun huis aan te pakken, dat wil niet zeggen dat ze het ook kunnen betalen. Uiteindelijk ben ik volop bezig met mijn nieuwbouwproject en er zijn heus genoeg mensen die de tijd nemen om wel terug te bellen. Heb natuurlijk ook al aannemers gehad die gewoonweg zeggen: teveel werk, doei!

Onwetende doehetzelver

Zeer Actief lid
Lid geworden
7 sep 2018
Waarderingsscore
237
Punten
43
Uiteindelijk kwam ik kwaliteit/prijs veel beter af met een keuken op maat bij een lokale keukenbouwer. Hier was niets van onderhandelen mogelijk.
Maar zat wel op een prijs die een pak lager lag dan de DSM/eurokitchen/de keukenbouwer/... die dan geen maatwerk aanboden.
We vergeten al te snel de lokale vaklui... Hier hetzelfde met een trap. Op maat naar onze goesting aan de helft van de prijs... Soms is het wel lastig om ze te vinden :)

Lid geworden
28 apr 2021
Waarderingsscore
3
Punten
3
Wij proberen inderdaad zo lokaal mogelijk te kopen. De kleine zelfstandige iets te gunnen! ;) Maar mij is altijd gezegd dat een keuken laten bouwen door een schrijnwerker niet te betalen is. Misschien moet ik toch eens mij bevragen bij iemand!

Jensvdw

Gewaardeerd lid
Lid geworden
17 aug 2018
Waarderingsscore
383
Punten
63
Let ook op wat ze je beloven i.v.m. de houtprijzen. Daar bestaat tegenwoordig ook heel wat onzekerheid over.
Bespreek dit zeker goed tijdens je vergelijkingen alvorens je ergens mee akkoord gaat.

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Waarderingsscore
6.687
Punten
113
Kreeg onlangs de vraag/opmerking van een mogelijke klant : ge moogt beginnen te tekenen maar je moet er 500€ af doen.
Heb toen gezegd dat ze mochten kiezen ; de linker of de rechterzijde van de tuin er aflaten.
Klant begreep het niet dadelijk.
Heb dan even uitgelegd dat ik aan hem mijn beste prijs voor ZIJN tuin en MIJN ontwerp had gegeven. Was het toch niet goed dan tekende ik zonder meerprijs een tweede of derde plan uit.

Een firma die zonder enige aanleiding of vraag of onderhandeling van 38.000€ naar 25.000€ is zijn produkten extreem boven de marktprijs aan het verkopen.
Ik zou alles laten vallen en heel hard gaan lopen.
U wordt blij gemaakt met een dode mus.

KOOPJES nu geen 3€ voor 3 stuks maar slecht 2€

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Waarderingsscore
6.825
Punten
113
Wij proberen inderdaad zo lokaal mogelijk te kopen. De kleine zelfstandige iets te gunnen! ;) Maar mij is altijd gezegd dat een keuken laten bouwen door een schrijnwerker niet te betalen is. Misschien moet ik toch eens mij bevragen bij iemand!
Keuken kwam hier op een <9k zonder toestellen, zonder werkblad. Bij de ketens zat ik 14-18k na hun fameuze kortingen.
Bij Ikea zat ik met de fineerversie op net geen 7k dacht ik

REF10554

Actief Lid
Lid geworden
26 sep 2018
Waarderingsscore
80
Punten
28
Een firma die zonder enige aanleiding of vraag of onderhandeling van 38.000€ naar 25.000€ is zijn produkten extreem boven de marktprijs aan het verkopen.
Ik zou alles laten vallen en heel hard gaan lopen.
U wordt blij gemaakt met een dode mus.

KOOPJES nu geen 3€ voor 3 stuks maar slecht 2€

Zo denk ik er ook over. Dit is niet normaal toch.

Bij onze keuken kregen we wat korting op de toestellen (10%) en daar stopte het. We konden nog iets goedkoper gaan door het granieten blad van 3 cm dik naar 2cm dik te brengen. En dat was het, voor de rest was er bij ons niets meer te bespreken aan die prijzen. Dat waren de prijzen, punt andere lijn. Was dit niet haalbaar, dan moesten we ergens anders gaan. 13K zakken in prijs omdat je zou toehappen lijkt me heel raar.... Dan was hun eerste prijs niet correct en verkopen ze lucht.

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan