• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Hoeveel liter best nemen van boiler

Fondan

Actief Lid
Lid geworden
22 okt 2020
Waarderingsscore
62
Punten
28
Hallo,

Ik ben bezig met het vernieuwen van mijn badkamer en verwarm nu mijn warm water met gas.
Heb wel een boiler van 200 l Viessmann.
Nu met de gasprijzen,zou ik graag een boiler bijplaatsen op elek (heb zonnepanelen)
Dan kan ik deze gebruiken in de zomermaanden.
Nu hoeveel liter zou ik best nemen
We zijn met 2 personen,maar soms komen ook de kleinkinderen
We hebben een bad en een douche en dan ook nog voor de lavabo en voor de keuken.
Ik had gedacht aan een 150 liter.
En natte of droge weerstand?
Droge is duurder,maar als de weerstand stuk is (geen water aflaten,geen kans op lek dichting enz)
En merk?
Beter ene van de Gamma als hij tuk is na 5j vuilbak en een nieuwe?
Of beter een duurder merk (betere isolatie) minder afkoeling warm water.
Wat zouden jullie aanraden??

Alvast bedankt

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Waarderingsscore
2.007
Punten
113
Is er geen mogelijkheid om een verwarmingselement in de bestaande boiler in te bouwen?
Reken ook eerst eens uit hoeveel de kosten voor sww nu zijn met je gasketel.
En hoeveel je eventueel verliest (bij dm) aan injectie vergoeding.
Daarna weet je, of en hoeveel, je kan investeren in een nieuwe boiler.

Tommie1

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 apr 2011
Waarderingsscore
931
Punten
113
Ik zou zeker geen direct electrisch verwarmde boiler nemen, kies voor een WP boiler.
Maar 2 boilers in serie is altijd een pak meer stilstandverlies.

Een boiler met electrische weerstand kost je nog altijd meer dan gas, zelfs als je met gedeeltelijk injectietarief rekent.
Wil je echt geld uitgeven aan een oplossing die mogelijk maar 1 of 2 jaar iets kan opleveren?

Fondan

Actief Lid
Lid geworden
22 okt 2020
Waarderingsscore
62
Punten
28
Ja sorry voor de late reactie,maar ben op vakantie.
Ik heb het deksel van mijn boiler eraf gehaald,en daar zit een flens,ik denk wel dat daar een elek weersand kan worden ingezet.
Is Viessmann,ik zal waar schijnlijk die niet zelf kunnen aankopen.
Dat is enige spijtige van Viesmann dat je daar bij Facq/Desco geen onderdelen kan van vinden

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Waarderingsscore
6.008
Punten
113
Boiler is altijd water opwarmen en warm houden.
Een kleine doorstromer kan je ook plaatsen. Enkel verwarmen bij verbruik. Wel beetje langer wachten op sww

Lid geworden
7 jan 2021
Waarderingsscore
11
Punten
3
Ik heb bij mijn ouders een elektrische boiler in serie gezet met de boiler die verwarmd word op mazout, als de zon schijnt zorgt de sturing (gewone energy socket van homewizard) ervoor dat de elektrische boiler opwarmt. Als nu de zon schijnt moet de brander de boiler niet bijwarmen, op slechte dagen wel natuurlijk. vind dat dit wel goed werkt zo. elektrische boiler is eentje van 100l 1200watt en is ruim voldoende voor 2 mensen.

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Waarderingsscore
4.342
Punten
113
Hou bij een boiler ook rekening met de stilstandsverliezen. Bij een redelijk goed model zit dat al rond de 40W. Dat is 1kWh per dag die verloren gaat. Bij twee boilers is dat 2 keer 1kWh.
Ik heb een model van 25W stilstandsverlies aan mijn gasketel. Ik ga daar toch nog wat minerale woldekens rond draaien denk ik.

Ik heb ook een 200L elektrisch model (door de lange afstand) dat nu op timer vanaf 11u opwarmt. Met 2 is dat ongeveer 2 tot 2,5kWh per dag dat er in gaat. Daar komt ook nog minerale wol rond. Is nu 45W verlies.
Daar gaat overigens verrassend veel wol rond. Zo’n 3m2. Of in stroken van 40cm is dat 7,5m lengte.
Ik heb nog terugdraaiende teller dus timer is enkel om in de dag te laden. Of de zon effectief schijnt is niet van belang.

Laatst bewerkt:

Fondan

Actief Lid
Lid geworden
22 okt 2020
Waarderingsscore
62
Punten
28
Ja ik had tot over een jaar ook een terug draaiende teller.
Dan was het allemaal geen probleem.
Maar nu heb ik een digitale teller goed gekloot dus.
Die ministers zullen het wel zeggen met hun dikke....

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan