• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

hoeveel kilo afval?

G

Guest

Guest
Wie heeft er hier thuis een afvalophaalsysteem van Diftar?

Ze komen je bak leeg maken, wegen hoeveel brol je wegsmeet, en zo gaat je beschikbaar bedragje altijd naar beneden.



Weten jullie hoeveel kilo je zo in het restafval meegeeft?



Graag

- aantal kilo

- periode ( dus over 2 maanden, 6maanden, 1 jaar): wij krijgen rekening als geld bijna op is, en dat is dus los van een standaardperiode.

- soort gezin



Wij hebben dat systeem nu sinds 1 mei, en ik kreeg vandaag de eerste afrekening.



430kilo, op 6maanden, 4 man, waarvan wel eentje in luiers, en ook bijna 2 maanden 6 man.
 
Lid geworden
6 apr 2009
Berichten
355
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hier werken we ook met diftar, en je let toch wel op wat je er allemaal ingooit. 2X op een jaar krijgen we de rekening thuis gepresenteert.



Wij kwamen aan 37kg op een half jaar voor de baby (2v en 1k)

Sinds de baby er is komen we aan steeds meer kg per half jaar: tussen de 140 en 157kg. Het meeste zijn pampers, dus ik kijk hier ook uit naar een slagende zindelijkheidstraining.

Wij eten wel niet alle dagen thuis (op werk), dus dat scheelt hem ook wel veel in afval.
 

l3m4nt

Lid
Lid geworden
26 okt 2008
Berichten
379
Waarderingsscore
0
Punten
16
2 volwassenen:

1 PMD-zak op anderhalve maand ofzo

grote vuilniszak: 3/maand ongeveer ... deze zijn bijna voor de helft gevuld met kattenbakvulling (daar moeten we echt eens een andere oplossing voor vinden)



al de rest gaat naar het containerpark (papier en glas worden gelukkig regelmatig opgehaald hier in Gent)
 

MB

Lid geworden
9 aug 2007
Berichten
617
Waarderingsscore
0
Punten
0
binnekesmam wrote:
Straks es voorleggen, en actieplan opstellen...



Precies alsof ik op mijn werk zit: probleem detecteren, actieplan opzetten, actiehouders toewijzen en dan ...



niets doen :D :D
 
Lid geworden
22 dec 2006
Berichten
565
Waarderingsscore
1
Punten
0
MB wrote:
binnekesmam wrote:
Straks es voorleggen, en actieplan opstellen...



Precies alsof ik op mijn werk zit: probleem detecteren, actieplan opzetten, actiehouders toewijzen en dan ...



niets doen :D :D



haha, schitterend. waarschijnlijk een multinational waar ge werkt? :wink:
 

MB

Lid geworden
9 aug 2007
Berichten
617
Waarderingsscore
0
Punten
0
thesmurf wrote:
MB wrote:
binnekesmam wrote:
Straks es voorleggen, en actieplan opstellen...



Precies alsof ik op mijn werk zit: probleem detecteren, actieplan opzetten, actiehouders toewijzen en dan ...



niets doen :D :D



haha, schitterend. waarschijnlijk een multinational waar ge werkt? :wink:



Nederlqndse oorsprong maar ze hebben afgelopen jaar eigenlijk meer winst gemaakt dus het niets doen rendeert :s
 
Lid geworden
6 feb 2008
Berichten
60
Waarderingsscore
0
Punten
0
pampers kan je (hier alleszins) "gratis" kwijt op het containerpark... je moet er wel van die plastic pamperzakken voor kopen om ze in te doen.
 
Lid geworden
23 mei 2007
Berichten
515
Waarderingsscore
0
Punten
0
Vandaag staat er in de standaard nog een artikel over onze afvalberg

http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=DMF20101130_136

Blijkt dat we gemiddeld PER PERSOON een 550kg afval produceren per jaar waarvan

150kg restafval.



Bij ons in kortenberg Diftar. Gzein van 2 volwassenen en een zindelijke :wink: kleuter.

Ons gezin doet alleszins de gemiddelde dalen:

REST: 205kg/jaar (zit nog wat bouwafval bij zoals restjes gyproc of tegels)

GFT: 210kg/jaar (nog geen compostering of kippen )

PMD: gemiddeld 1,5 zakken per maand



Tot voor kort kon je plastiek ook kwijt in een "kunststof"-container op het park, maar vanaf vandaag niet meer; enkel nog hard plastiek (bloempotten en tuintafels bvb) en propere folies. Wie nu folies bijeen spaart voor het containerpark is echt wel een freak :roll:

We vulden tot voor kort ongeveer evenveel zakken non-PMD plastiek dan PMD zakken. Wat me nu dus ergert want dat volume moet nu in de restafvalbak. Het weegt nauwelijks iets, maar vult wel waardoor onze restbak nu veel sneller gevuld is.
 
Lid geworden
23 jan 2007
Berichten
15.605
Waarderingsscore
1
Punten
0
Je zou echt verschieten welk een volume aan folie je bijeen spaart.

niet alleen rond de post maar ook rond veel voedselverpakkingen zit folie.
 
Lid geworden
23 mei 2007
Berichten
515
Waarderingsscore
0
Punten
0
hoow wrote:
Je zou echt verschieten welk een volume aan folie je bijeen spaart.

niet alleen rond de post maar ook rond veel voedselverpakkingen zit folie.

Klopt Hoow, maar ons containerpark wil nu nog enkel "propere" folie. Was misschien onduidelijk maar ze bedoelen folies die niet in contact kwamen met voeding :(

En ik denk niet dat plastiekskes rond reclame ed. als folie mag bestempeld worden.
 
Lid geworden
23 jan 2007
Berichten
15.605
Waarderingsscore
1
Punten
0
ik heb het ook over propere folie hoor. veel dingen zijn gewoon dubbel ingepakt.

En het plastiekje rond post en tijdschriften mag er volgens mij wel bij

Eigenlijk zou je de klever erop wel moeten uitsnijden, zoals het plastiek uit vensterenveloppes voor je ze bij het papier doet
 
Lid geworden
15 jul 2009
Berichten
1.350
Waarderingsscore
0
Punten
0
kwa sorteren ben ik wel iets of wat verplicht.

Restafval vor zever het geen vlees is --katten krabben die dan allemaal kapot.en de afvalzakken binnen sorteren doe ik niet omwillen van de geur en plaats.



papier/karton



PMD



GFT hoeft niet want kheb een grote messing in den hof.



maar voor de rest heb ik nen container van het bedrijf.

en daar kan ik gelukkig de pampers kwijt van 2 kids.

en dan het restafval wat betreft verpakking en resten van vlees.

omwille van de katten dus.



voor de rest groffe stukken -- containerpark.





mja ik zou nog beter kunnen sorteren maar ik doe het dan via de groffe container restafval van het bedrijf dus.
 

archiklusser

Gewaardeerd lid
Lid geworden
20 sep 2007
Berichten
7.958
Waarderingsscore
125
Punten
63
In NL ook diftar in veel gemeenten, zoals ook hier. Sinds de diftar is ingevoerd heb ik de restafval-container niet meer aan de weg gezet. Al het afval wordt hier gescheiden en enige restafval dat hier overblijft is een pedaalemmerzak per maand. En dan eens in het kwartaal ga ik naar de gemeentewerf om allerlei fracties weg te brengen (papier, glas, blik, plastic, klein chemisch afval) plus de drie pedaalemmerzakken. En als de ambtenaar die kleine zakjes ziet dan laat hij mij dat gratis weggooien... :mrgreen:



Het organische materiaal wordt gescheiden in goede GFT dat in de compostbak verwerkt wordt, het slechte GFT (etensresten) gaat in een zelfontwikkelde verdamper:

viewtopic.php?f=27&t=68001&p=701732&hilit=waterstill#p701732
 

willem_anneleen

Zeer Actief lid
Lid geworden
15 nov 2006
Berichten
1.729
Waarderingsscore
4
Punten
38
Hier ook Diftar. Op zich een prima systeem (vervuiler betaalt), en de prijs valt heel goed mee (bij ons toch, we letten wel wat op). Wel schrok ik toen in het vorige gemeentekrantje stond "Omdat er heel wat inwoners zijn die sinds de invoering van diftar nog geen enkele keer (!!!) de vuilbak hebben buitengezet, wordt vanaf nu ook 10e/jaar aangerekend voor wie nooit iets buitenzet" :shock: :shock: :shock:



Pampers kunnen hier naar het containerpark in speciale zakken (1e/zak ofzo, zo goed als niets dus). Maar wij gebruiken wasbare luiers, dus het pamper-probleem hebben we ook al niet.

En nee, ik wil niet weten tot wat kakpampers gerecyleerd worden ...



w
 

archiklusser

Gewaardeerd lid
Lid geworden
20 sep 2007
Berichten
7.958
Waarderingsscore
125
Punten
63
Je wordt dus gestraft omdat je je afval scheidt en onnodig afvalproductie vermijdt?
 

willem_anneleen

Zeer Actief lid
Lid geworden
15 nov 2006
Berichten
1.729
Waarderingsscore
4
Punten
38
ga er maar vanuit dat het de 'plastiekverbranders' zijn die nooit een vuilbak hebben buiten staan ...
 
Lid geworden
27 sep 2006
Berichten
11.646
Waarderingsscore
1
Punten
0
archiklusser wrote:
Je wordt dus gestraft omdat je je afval scheidt en onnodig afvalproductie vermijdt?

Dus jij kan alle afvalfracties perfect scheiden?



Wat doe je met resten van vlees, "bevuilde" verpakkingen van voedsel, ...



BTW: Plastiek en ander brandbaar sorteren en komen brengen naar de container "brandbaar afval", heeft weinig te maken met perfect scheiden. Dat komt uiteindelijk toch in dezelfde verbrandigsoven terecht als de huisvuilzakken/bakken.
 
Lid geworden
21 sep 2009
Berichten
2.749
Waarderingsscore
7
Punten
0
archiklusser wrote:
Je wordt dus gestraft omdat je je afval scheidt en onnodig afvalproductie vermijdt?
Dat is voor die gierigaard die niet 1x per kwartaal die bak wil buiten zetten met drie pedaalemmerzakjes :mrgreen:
 

archiklusser

Gewaardeerd lid
Lid geworden
20 sep 2007
Berichten
7.958
Waarderingsscore
125
Punten
63
m pieter wrote:
archiklusser wrote:
Je wordt dus gestraft omdat je je afval scheidt en onnodig afvalproductie vermijdt?

Dus jij kan alle afvalfracties perfect scheiden?



Wat doe je met resten van vlees, "bevuilde" verpakkingen van voedsel, ...



BTW: Plastiek en ander brandbaar sorteren en komen brengen naar de container "brandbaar afval", heeft weinig te maken met perfect scheiden. Dat komt uiteindelijk toch in dezelfde verbrandigsoven terecht als de huisvuilzakken/bakken.



Perfect is wel heel erg hoog gegrepen, we gaan wel veel verder dan de gemiddelde consument met het vermijden van afval (geen verpakkingen kopen), eigen groente en fruit, vlees van eigen koeien, composteren van goede GFT, minimaliseren van slechte GFT en gescheiden aanbieden van diverse afvalfracties.



Papier wordt ingezameld voor de kerken. In de dorpskernen kunnen blik, tetrapakken (melk, sap), glas, plastic, batterijen, spaarlampen en kleding worden afgegeven, bij de gemeentewerf kunnen we terecht met klein chemisch afval (verf- en kitresten, batterijen, afgewerkte olie), papier/karton, gipsplaten, schoon hout (haard), metalen (doei, die verkoop ik), snoeiafval en afgedankte elektrische apparaten.



Van ons huishouden komt weinig afval in de verbrandingsoven.
 
Lid geworden
12 apr 2007
Berichten
331
Waarderingsscore
0
Punten
0
Plastics zijn gegeerd omdat dat een hoogcalorische brandstof is voor oa. cementovens

Belangrijk is dat het 'goed' verbrand wordt.



Als ge hoort wat bedrijven als Van Gansewinkel en Sita ed. allemaal uitsteken... ge zou er onnozel van worden..

Dat soort bedrijven is alleen geinteresseerd in containers verhuren, wat ze met de inhoud doen, dat kan hen geen bal schelen, als ze er maar goedkoop vanaf geraken
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
willem_anneleen wrote:
Hier ook Diftar. Op zich een prima systeem (vervuiler betaalt), en de prijs valt heel goed mee (bij ons toch, we letten wel wat op). Wel schrok ik toen in het vorige gemeentekrantje stond "Omdat er heel wat inwoners zijn die sinds de invoering van diftar nog geen enkele keer (!!!) de vuilbak hebben buitengezet, wordt vanaf nu ook 10e/jaar aangerekend voor wie nooit iets buitenzet" :shock: :shock: :shock:



Pampers kunnen hier naar het containerpark in speciale zakken (1e/zak ofzo, zo goed als niets dus). Maar wij gebruiken wasbare luiers, dus het pamper-probleem hebben we ook al niet.

En nee, ik wil niet weten tot wat kakpampers gerecyleerd worden ...



w





de echte vrek gaat dus éénmaal per jaar 1 kg buitenzetten?
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan