• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Hoek veranda

Lid geworden
5 mrt 2019
Berichten
24
Waarderingsscore
2
Punten
3
Dag allemaal,

Bij een renovatie van een woning werden ramen gestoken (voor de veranda) met aan de hoeken een metalen steunbalk voor het dak. Vraag is nu hoe de hoek dicht te maken. De structuur boven de ramen werd afgewerkt met trespa, maar voor de hoeken heb je dan niets om dat op te bevestigen. Hoe zou je dit toch kunnen bevestigen?

In bijlage een foto van de situatie.

Mvg,
D4v1d
 

Bijlagen

  • IMG_20210619_161944.jpg
    IMG_20210619_161944.jpg
    396 KB · Weergaven: 71
  • IMG_20210619_161934.jpg
    IMG_20210619_161934.jpg
    294,7 KB · Weergaven: 70

Caroto

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 okt 2019
Berichten
3.668
Waarderingsscore
1.827
Punten
113
Eigenlijk zou de armenman dat uit zichzelf al moeten voorstellen om deze dicht te hebben gemaakt, met aluminium hoekprofielen in dezelfde RAL kleur als je ramen. Zorgvuldig opspuiten met PUR , afsnijden, hoekprofiel monteren en afritten. Maar zoals ik al zei, normaal houdt de ramenboer daar rekening mee en calculeert die dat mee in.
 
Lid geworden
5 mrt 2019
Berichten
24
Waarderingsscore
2
Punten
3
Bedankt Caroto voor je snelle reactie. Helaas zegt de ramenfixer dat door dat metalen steunprofiel dat daar zit je geen hoekprofiel kan steken. Maar dat betwijfel ik, want ik veronderstel dat we niet de enige zijn met dat probleem. Enig idee of er ergens online dergelijke profielen te vinden zijn?
Als je PUR gebruikt waar maak je dan het hoekprofiel aan vast? In de PUR?
 

Caroto

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 okt 2019
Berichten
3.668
Waarderingsscore
1.827
Punten
113
Dat zijn dan van die aannemers waarvan ik denk.. Ah ja, juist, dat zijn de professionals die je als particulier of amateur niet mag tegenspreken of in vraag stellen.:cautious::rolleyes:

Dat is natuurlijk onzin, dat hoekprofiel zit helemaal niet in de weg, dat profiel is net daar geplaatst om mooi te worden weggestoken door een professionele afwerking van de ramenplaatser. En inwerken van metalen profielen is standaard bij een normale ramenboer. Heb er onlangs 3 bezocht, en alle drie begonnen ze uit zichzelf om die hoek af te werken. En zoiets gebeurt in zeer veel huizen. soit. Blijkbaar heb je het al opgegeven om dat door je ramenboer te laten doen, kan ik best begrijpen als dat zijn uitleg was.

Je kan op veel plaatsen aluminium profielen in RAL kleur en op maat laten maken. Die kan je dan monteren met de geschikte silicone of lijmkit.
Ik zou eerst je ramen netjes afplakken, dan heel dat boeltje netjes opspuiten met pur, recht afsnijden of zagen, en nadien een profiel op maat monteren. Een cm ofzo op je raamprofiel laten komen. Heel secuur te werk gaan en dat lukt dan de meeste DIY'ers wel. ipv opspuiten met pur kan je ook een PUR plaat van een cm of 2 gebruiken als je die ruimte hebt tussen je paal en het vlak van de ramen.

edit : online voorbeeld (geen ervaring mee) https://www.aluminiumopmaatgemaakt.be/aluminium-plooiwerk-op-maat/aluminium-hoekprofiel.html
 
Lid geworden
5 mrt 2019
Berichten
24
Waarderingsscore
2
Punten
3
Super, hopelijk werkt de ramenfixer toch mee en anders heb ik een alternatief! Dikke merci voor het advies caroto!!
 
Lid geworden
5 mrt 2019
Berichten
24
Waarderingsscore
2
Punten
3
Korte update zodat anderen er ook wat aan hebben: nu we toch een dik jaartje verder zijn ondertussen de raad die hierboven werd gegeven opgevolgd.

Eerst en vooral, de profielen besteld via de site die was aangegeven (aluminiumopmaatgemaakt.be). Dit is me zeer goed bevallen! Exacte maten zelf opgemeten en doorgegeven. Goede opvolging langs hun kant en professionele levering, lees goed verpakt om schade bij transport te vermijden.

Bij het opspuiten met PUR heb ik gekozen voor "Soudal Express montageschuim 2K". Ik heb relatief weinig ervaring met PUR schuim en wist dus niet wat de beste PUR schuim voor deze job was. Voordeel van deze PUR schuim is dat hij heel snel uithard (snijdbaar na 20 min). Een mogelijk alternatief lijkt me PUR schuim dat je op leidingen spuit. Dit is waarschijnlijk iets meer plakkend. Dit was namelijk een "probleem" bij het spuiten van de PUR. Er stond wat wind en het bleef niet altijd goed zitten (zie foto). Afplakken van de ramen aan beide zijkanten is een must om zeker niets op de ruiten te krijgen. Best ook van onder beginnen opspuiten, daarna laten uitharden. Dan verder spuiten en zo telkens weer. In totaal toch bijna 8 bussen nodig gehad voor deze twee hoeken (waarschijnlijk ook omdat het dus niet goed bleef zitten). Het was beetje bricollage werk (zo zonder PUR ervaring), maar mits uitharding en telkens opnieuw opvullen toch een mooie hoek bekomen! (niet direct foto van)
Het afsnijden gaat relatief makkelijk met een cuttermes.

Het monteren van de hoekprofielen heb ik met soudal fix-all high tack gedaan. Deze kan zeer zware materialen verlijmen en is bestand tegen alle weersomstandigheden. De zwarte variant gebruikt zodat je het zeker niet ziet. De tijd zal uitwijzen of dit een slimme beslissing was (elasticiteit...?) :)
Bij montage van de twee hoekprofielen na verlijming ook met ductape vastgemaakt op verschillende plaatsen, voor de zekerheid en dat profiel niet naar beneden schuift. Ductape best wel niet te lang laten zitten (bij mij heb ik dit een nacht laten zitten van savonds tot smorgens dus) en dan voor de zon te hard begon te schijnen er terug afgehaald zonder problemen.

In alle geval bedankt voor de tips. Uiteindelijk zeer content met het resultaat!

PUR hoek probleem.jpg
 

Kaffe

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 jun 2013
Berichten
1.491
Waarderingsscore
971
Punten
113
Tof dat je nog eens komt terugkoppelen. Herken mezelf erin, die eerste poging pu spuiten :')
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan