hoe zware poutrel rechtzetten en verankeren

• Tags beton fundering ruwbouw stabiliteit zelfbouw
  • zelfbouwerke

Actief Lid
    Lid geworden
    13 aug 2007
    Waarderingsscore
    46
    Punten
    28
    Dag allemaal,
    Zomer in het land, dus tijd voor klussen buiten ;)
    Nu heb ik een poutrel liggen die zal gebruikt worden als 'bok' voor een kantelbare telescoopmast van 12 meter hoogte. Ik ben zendamateur en heb nu eenmaal antennes nodig die bovenop de mast zullen geplaatst worden.

Bij de vorige eigenaar waarvan ik het gekocht heb stond het al volgt:

1 (4).jpg
    (foto 1: vorige montage gezien vanaf de achterkant van een muur)

1 (1).jpg
    (foto 2: vorige montage van de bok)

1 (7).jpg
    (foto 3: de mast is gekanteld en ligt dan boven het dak van de garage bij de vorige eigenaar)

Ik heb alles 2ehands gekocht en moet het dus hier zien te monteren. De poutrel (die als bok zal dienen) ligt links op de foto:

klein.jpg
    (foto 4: het materiaal zoals het nu bij mij ligt)

De lengte van de bok is 316,5 cm gemeten van de onderplaat (vooraan op foto 4) aan de bovenzijde.

De bedoeling is dat die recht tegen de muur geplaatst wordt tussen de deur en het raam:

IMG_0637.JPG
    (foto 5: de achterkant van mijn garage waartegen de bok zou moeten komen)

(Ondertussen zijn de klinkers al vervangen door dezelfde Kandla-platines die je op de foto al aan de zijkant kan zien).

De muur van de garage en is 310 cm hoog en de Kandla-platines hebben een dikte van 8 cm.

Mijn vraag om raad is hoe ik dat best aanpak. Dat er een aantal stenen moeten verwijderd worden, is duidelijk. Dan een put graven die ik met (snel)beton kan vullen.
    Maar hoe zorg ik voor een manier dat die poutrel erop kan? Draadstangen in die beton ingieten en dan in de bodemplaat van de bok gaten boren waardoor ik die draadstangen kan steken en vastvijzen? Probleem is vooral dat die bok zo verschrikkelijk zwaar is dat je die moeilijk kan rechtzetten, laat staan 'even optillen' om hem dan over de uit de beton stekende draadstangen te schuiven.
    En veel 'speling' qua hoogte heb ik niet omdat ik op die bodemplaat achteraf terug platines wil leggen zodat het deftig afgewerkt is. Indien nodig kan ik die platines wel wat dunner slijpen, dus dat los ik wel op maar het betekent wel dat die bodemplaat sowieso een stuk onder het grondniveau zal moeten komen.

De vorige eigenaar zijn garage was een pak lager dus hij heeft de bodemplaat op een beton gezet die 12 cm onder het grondniveau kwam (kan ik zien aan de roestsporen) zodat hij er zijn terrastegels terug bovenop kon leggen. En om alles goed te verankeren had hij de bok met 2 ijzers op de muur vast gevezen (zie foto 2) én achteraan op de bok een draadstang gelast die door de muur van de garage ging waar dan binnen een moer werd opgezet. Maar dan krijg je natuurlijk alle krachten op die zijmuur en als die mast helemaal uitgeschoven is heeft die een lengte van 14 meter inclusief de rotor en de antennes die erop moeten komen, dus dat zal bij sterkere wind immens krachten geven op die bok.

Zou het veilig en stevig genoeg zijn als ik een betonblok giet, daar de poutrel bovenop plaats en dan met ijzers aan de muur boven deur en raam bevestig? Net als de vorige eigenaar omzeil ik dan het feit dat je dat loodzware ding over draadstangen heen moet gaan zien te heffen, iets wat volgens mij zonder kraan gewoonweg onmogelijk is. Ik had graag een extra set ijzers gemonteerd, maar de breedte van dat stuk muur tussen deur en raam is maar 47 cm en vermits de poutrel 16 cm breed is zal je volgens mij dan veel te dicht bij de rand moeten gaan verankeren met het risico dat daar alles kapot getrokken kan worden. Of is er een manier waarmee ik die bodemplaat zeer stevig op de beton kan vastmaken? Chemisch anker ertussen doen lijkt me te gek, want die wordt er toch direct tussenuit geperst door het gewicht van de bok als je die erboven plaatst.

Dus graag jullie mening, tips, advies: alles is welkom! Ik kan me geen fouten permitteren want met zulke grote, zware en logge dingen kan je nu eenmaal niet wat experimenteren en een paar keer veranderen ;)

Alvast bedankt om mee te willen denken!

Groeten,

Ronny

Bijlagen

• 1 (7).jpg
      1 (7).jpg
      121,6 KB · Weergaven: 17
    Laatst bewerkt:
    Een kraan zou dan helemaal over de garage heen moeten, dus dat wordt toch een serieuze kraan en als ik die prijzen daarvan opzoek kom ik echt wel hoge prijzen tegen.
    Daarmee dat ik zei van de lokale bouwhandel (niet hubo ofzo), die hebben 30 camions met kraan op rond rijden, ook langere (welfselkraan bv.) en die kon je relatief goedkoop vragen om iets te komen heffen. Dat lijkt me ook het veiligste en als je alles voorbereid hebt kwartiertje werk zonder enig risico. Een kraan huren via verhuurbedrijf zit je al meteen aan een dag huur en is inderdaad al te zot.

Met een dommekracht zou ik de poutrelle allereerst rechttrekken met touwen, 2 man op het dak, 2 man beneden. Zodra recht "verankeren" met touwen aan de dakrand met het nodige beschermingsmateriaal er tussen. De man op het dak gaat die veel makkelijker kunnen rechthouden dan de man beneden. Moeilijkste is dan nog de paal over de draadstangen krijgen (laterale beweging). Of je begint al boven die draadstangen dmv houten blokken eronder/tussen en je kan dan langzaam zakken/blok voor blok wegnemen of ondersteund opnieuw door één of 2 dommekrachten.

Dan liever de bouwkraan laten komen of @janus wago zijn manier van aparte plaat eronder te lassen.

Dan kan je toch enkel rondom lassen? Is dat wel stevig genoeg dan?
    Het lijkt een I-poutrelle, of is die vierkant (koker). Maakt niet uit, als je die rondom rond last, is dat 10x stevig genoeg.
    Ik heb intussen een lokale bouwfirma een mailtje gestuurd voor een prijsopgave... ben benieuwd wat ze daarvoor zullen aanrekenen.

Update: antwoord gekregen... '
    Wij verkopen poutrels en kunnen deze ook leveren met onze vrachtwagen. Zelf voeren wij geen werken uit.'
    Dus verder zoeken, tenzij iemand me een firma in de buurt (Broechem-Ranst) kan geven?
    Geen ervaring met uw regio maar onze bouwhandel werkt aan 1 euro per uur voor kraanwerk met de camion. Dus ik zou nog eens rondbellen.
    1 euro per uur? is dat geen typfout?
    Zeer zeker 😂 1 euro per minuut.

Met grotere autolaadkranen ga je met 1€/minuut niet meer toekomen hoor...

Reglementering van gemeente of zo? Hoeveel meter van de buur etc? Louter een vraag.
    Manipuleren... de voet rust en die kraantjes heffen meer dan 2 meter...
    Zo plaatste ik hier de palen van de poort, gelijkaardige afmetingen.
    Het is geen motorfietskraan, zoek op kraantje 2 T

Laatst bewerkt:
    Bouwtekening zou al veel duidelijker maken.
    Normaal gezien kun je dit als een wip zien
    2 palen die x meter boven de grond staan en daar tussen komt dan de wip.
    Dus gat boren in staanders en in d ewip, as daar door en zet dan ineens een bus dat die as daar in rond draait en een vetnippel.
    Die staanders in een betonsokkel of met een voetplaat en ankers in een betonsokkel.

12 meter hoog ... veel kans dat je een bouwvergunning hiervoor moet aanvragen.

En navragen bij je verzekering of dat gedekt is bij storm.

QRTokio 🤓

Is dat een IPE 240? Of welke afmeting? IPE 240 weegt ongeveer 30kg/m. Pakweg 100kg totaal. Die zet je toch gemakkelijk met 2 man recht. (Of zelfs alleen.)

Die onderplaat lijkt me vooral veel te dun om vast te zetten met draadstangen. De palen van het huis hebben hier al platen van 1cm dik.

12m is niet niks, je mag windbelasting niet onderschatten. Wat kan het kosten om dat te laten narekenen door een stabiliteit ingenieur? 200 euro? Doen!

12 meter hoog ... veel kans dat je een bouwvergunning hiervoor moet aanvragen.
    voor zover ik het zie, is de bok ±3m hoog; de antenne-mast die TS daarop kan rechtzetten komt effectief 12m boven de grond. Ik zou het als TS wel eens nakijken alvorens werken uit te voeren.

Ik ben bij de gemeente geweest en als ik het tegen de gevel zet dan is het toegelaten zonder bouwvergunning. Voor losstaand in de tuin zou wel een bouwvergunning moeten aangevraagd worden.
    Men vraagt hier om een tekening, maar ik ben echt niet zo goed in het 3D-tekenen. Ik heb een aantal foto's gemaakt om een en ander te verduidelijken. Mijn excuses alvast voor de lange topic, maar ik hoop dat ik daarmee de verzoekers de nodige informatie kan geven.

De bok (of wip zoals het hier ook genoemd wordt) ligt rechts op de foto:

mini-IMG_3082.JPG
    Foto 6: de bok (wip) ligt rechts op de foto, hierop zijn 2 cilinders gelast waarin het mastgedeelte zal kunnen roteren om hem vlak te kunnen kantelen.

mini-IMG_3084.JPG
    Foto 7: detailfoto van de 2 cilinders op de bok

Op het onderste mastgedeelte is (ongeveer halverwege) ook een cilinder gelast die dan tussen de 2 cilinder van de bok komt:

mini-IMG_3083.JPG
    Foto 8: detailfoto van de cilinder op de onderste masthelft (en die tussen de 2 cilinders op de bok komt)

De cilinder van de onderste masthelft komt tussen de twee cilinders van de bok en er wordt een dikke pin door gestoken zodat je een 'scharnier' krijgt.

Onderaan de onderste masthelft is een lier gelast met en er wordt aan de overzijde van de lier een tegengewicht geschroefd zodat je makkelijker de mast omhoog kunt roteren. Dat tegengewicht is te zien op volgende foto (ligt tegen de muur aan):

mini-IMG_3085.JPG
    Foto 9: de lier en het tegengewicht

De lier dient ervoor dat het bovenste mastgedeelte (dat in het onderste schuift) naar boven kan getrokken worden:
    telescoop 2.jpg
    (niet op schaal, maar het illustreert het principe)

Dus uiteindelijk krijg je de situatie die in foto 1 reeds werd getoond. Om onnodig klikken te vermijden geef hem hieronder opnieuw weer:

1 (4).jpg
    Herneming van Foto 1: de antenne komt rechts op de foto, links zie je de lier (met tegengewicht) om het geheel te kunnen in- en uitschuiven.

Ik hoop hiermee het systeem duidelijker te hebben voorgesteld dan voorheen.

De windlast van de antenne die ik op het oog heb is ongeveer 40 kg. De antenne die ik op het oog heb weegt 12,5 kg en de rotor weegt ongeveer 3,5 kg. Die rotor komt op ongeveer 60 cm van de top van de mast zoals te zien is op volgende foto:

1 (5).jpg
    Foto 10: de rotor op de top van de mast. Rechts zie je ook een plaatje met een steunlager waarin de antennebuis komt zodat de rotor niet alle zijdelingse krachten moet verwerken.

Dus nu is het kwestie van te weten hoe diep en breed het betonblok zal moeten zijn, rekening houdend met het feit dat de bok ook nog eens met steunijzers aan de muur wordt vastgemaakt (zoals te zien is in foto 2). Ik kan eventueel ook een tweede set steunijzers voorzien om het nog wat steviger te maken.

Ik weet het, hoe groter het betonblok hoe beter, maar ik wil ook niet onnodig veel stenen gaan uitbreken. En het grote voordeel van dit systeem is dat je het bij zwaardere wind kan inschuiven tot een hoogte van 6 meter ;);)

Laatst bewerkt:
    Dus nu is het kwestie van te weten hoe diep en breed het betonblok zal moeten zijn, rekening houdend met het feit dat de bok ook nog eens met steunijzers aan de muur wordt vastgemaakt (zoals te zien is in foto 2). Ik kan eventueel ook een tweede set steunijzers voorzien om het nog wat steviger te maken.

Ik weet het, hoe groter het betonblok hoe beter, maar ik wil ook niet onnodig veel stenen gaan uitbreken. En het grote voordeel van dit systeem is dat je het bij zwaardere wind kan inschuiven tot een hoogte van 6 meter ;);)
    ingenieur raadplegen, die kan je dat haarfijn zeggen.
    Naar beneden laten is goed, maar wat als je een dag ertussen uit bent en de wind wakkert aan?

Dus 14 meter hoog alles samen, bovenaan 16 kg, ingeschoven wordt dat dan 8 meter toch. Ik zou toch ook eens informeren bij je verzekering.Je hebt buren...en als ik het goed voor heb, wordt het bovenstuk(eens uitgeschoven) met alles erop dan enkel gedragen door die kabel van je lier?

Laatst bewerkt:
    Dus 14 meter hoog alles samen, bovenaan 16 kg, ingeschoven wordt dat dan 8 meter toch. Ik zou toch ook eens informeren bij je verzekering.Je hebt buren...en als ik het goed voor heb, wordt het bovenstuk(eens uitgeschoven) met alles erop dan enkel gedragen door die kabel van je lier?
    Dat klopt, de buren heb ik er al over gesproken maar die vinden het allemaal ok :)
    En inderdaad, helemaal uitgeschoven is het de kabel van de lier die het geheel omhoog houdt. Momenteel zit er een staalkabel op met 4 mm diameter, maar die ga ik sowieso vervangen wegens toch wat roest. Het wieltje van katrol en lier heeft een diameter van 40 mm en de maatstaf is normaliter dat de kabeldikte * 20 = diameter van katrol of wiel. Dus 4 mm kabeldiameter is in feite wel wat veel, maar zou toch moeten lukken gezien het daarvoor ook blijkbaar geen probleem gaf. Ik denk aan staalkabel, die heeft een MBL van 1050 kg, dus méér dan voldoende.
    Die onderplaat lijkt me vooral veel te dun om vast te zetten met draadstangen. De palen van het huis hebben hier al platen van 1cm dik.

12m is niet niks, je mag windbelasting niet onderschatten. Wat kan het kosten om dat te laten narekenen door een stabiliteit ingenieur? 200 euro? Doen!
    Ik heb alvast een ingenieursbureau uit de buurt een mail gestuurd om een prijs te vragen.

En ik heb intussen ook een prijsofferte binnen van een lokale bouwfirma die 175 euro vraagt om met een kraan hier de bok recht te komen zetten en over draadstangen te schuiven... Dat lijkt me toch wat veel, dus ik wacht af wat mijn dakwerker volgende week zal vragen. ;)

Laatst bewerkt:
    een MBL van 1050 kg
    De WLL (Working Load Limit) is de MBL (Minimal Breaking Load) gedeeld door de veiligheidsfactor.

Bij een personenlift (en dus met gevaar voor iemands leven) is de veiligheidsfactor 10

Ik dacht dat bij algemeen hijswerk (waar niemand mag onderkomen) die tussen 4 en 6 is, dus 1050/5 = 204 kg.
    Alleen zou je dan er moeten voor zorgen dat er niemand onder de antenne kan komen, of de veiligheidsfactor zou ook 10 bedragen, 1050/10 = 105 kg.

De conditie van de kabel heeft daarbij zijn belang, zowel leeftijd als de invloed van weersomstandigheden.

Windbelasting zal oa afhangen van welke soort antenne.
    Bij een parabool antenne zou dat enorm zijn, maar die hoeft dan ook niet zo hoog komen te staan :)

Laatst bewerkt:
    een MBL van 1050 kg
    De WLL (Working Load Limit) is de MBL (Minimal Breaking Load) gedeeld door de veiligheidsfactor.

Bij een personenlift (en dus met gevaar voor iemands leven) is de veiligheidsfactor 10

Ik dacht dat bij algemeen hijswerk (waar niemand mag onderkomen) die tussen 4 en 6 is, dus 1050/5 = 204 kg.
    Alleen zou je dan er moeten voor zorgen dat er niemand onder de antenne kan komen, of de veiligheidsfactor zou ook 10 bedragen.

De conditie van de kabel heeft daarbij zijn belang, zowel leeftijd als de invloed van weersomstandigheden.

Bij een parabool antenne zou dat enorm zijn, maar die hoeft dan ook niet zo hoog komen te staan :)
    Bedankt voor die bijkomende informatie, de antenne staat voor de helft al sowieso boven het dak van de garage, dus dat zit wel goed.
    Windbelasting is 40 kg, dus ook niet zo bijster veel.

Intussen trouwens ook een offerte van een stabiliteitsingenieur binnengekregen: 300 tot 400 euro excl.BTW en kan pas in augustus komen kijken, wegens jaarlijks verlof, dus ik zoek verder.

die ga ik sowieso vervangen wegens toch wat roest. Het wieltje van katrol en lier heeft een diameter van 40 mm en de maatstaf is normaliter dat de kabeldikte * 20 = diameter van katrol of wiel. Dus 4 mm kabeldiameter is in feite wel wat veel, maar zou toch moeten lukken gezien het daarvoor ook blijkbaar geen probleem gaf. Ik denk aan staalkabel, die heeft een MBL van 1050 kg, dus méér dan voldoende.
    RVS kabel nemen, dat ding staat altijd buiten in weer en wind.

een MBL van 1050 kg

Alleen zou je dan er moeten voor zorgen dat er niemand onder de antenne kan komen, of de veiligheidsfactor zou ook 10 bedragen.

Bedankt voor die bijkomende informatie, de antenne staat voor de helft al sowieso boven het dak van de garage, dus dat zit wel goed.
    Windbelasting is 40 kg, dus ook niet zo bijster veel.

Intussen trouwens ook een offerte van een stabiliteitsingenieur binnengekregen: 300 tot 400 euro excl.BTW en kan pas in augustus komen kijken, wegens jaarlijks verlof, dus ik zoek verder.
    die ga ik sowieso vervangen wegens toch wat roest. Het wieltje van katrol en lier heeft een diameter van 40 mm en de maatstaf is normaliter dat de kabeldikte * 20 = diameter van katrol of wiel. Dus 4 mm kabeldiameter is in feite wel wat veel, maar zou toch moeten lukken gezien het daarvoor ook blijkbaar geen probleem gaf. Ik denk aan staalkabel, die heeft een MBL van 1050 kg, dus méér dan voldoende.
    RVS kabel nemen, dat ding staat altijd buiten in weer en wind.
    Is RVS niet minder sterk dan staal en heeft het niet meer last van metaalmoeheid? Ik vond namelijk het volgende: Roestvast staaldraad of RVS staalkabel is zeer goed bestand tegen corrosie én hittebestendig tot circa 250 °C. Maar de weerstand tegen vermoeiing is een stuk minder dan van blank en verzinkt staaldraad.
    Of is dat voor mijn toepassing minder belangrijk?

Het is een kabel, die wordt meestal (constant) op trek belast. Vermoeiing is een gevolg van dynamische of wisselende belastingen (10000+ cycli). Is niet echt van toepassing bij jou; die kabel gaat meestal het volle gewicht dragen wat er aan hangt, windbelasting zal dat nog ietwat laten variëren, zou je kunnen proberen narekenen.

Roest daarentegen gaat je kabel veel sneller stuk maken, of toch slechter te bedienen doordat hij lastiger over het loopwiel/katrol loopt. Je moet een staalkabel daarom elk jaar 2 keer in-oliën.

Ik zou het wel weten wat ik wil :)

Het is een kabel, die wordt meestal (constant) op trek belast. Vermoeiing is een gevolg van dynamische of wisselende belastingen (10000+ cycli). Is niet echt van toepassing bij jou; die kabel gaat meestal het volle gewicht dragen wat er aan hangt, windbelasting zal dat nog ietwat laten variëren, zou je kunnen proberen narekenen.

Roest daarentegen gaat je kabel veel sneller stuk maken, of toch slechter te bedienen doordat hij lastiger over het loopwiel/katrol loopt. Je moet een staalkabel daarom elk jaar 2 keer in-oliën.Ik zou het wel weten wat ik wil :)
    Dat is een duidelijke uitleg, zo had ik het nog niet bekeken. Het wordt dus sowieso een RVS kabel!

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan