hoe zware poutrel rechtzetten en verankeren

• Tags beton fundering ruwbouw stabiliteit zelfbouw
  • zelfbouwerke

Actief Lid
    Lid geworden
    13 aug 2007
    Waarderingsscore
    46
    Punten
    28
    Dag allemaal,
    Zomer in het land, dus tijd voor klussen buiten ;)
    Nu heb ik een poutrel liggen die zal gebruikt worden als 'bok' voor een kantelbare telescoopmast van 12 meter hoogte. Ik ben zendamateur en heb nu eenmaal antennes nodig die bovenop de mast zullen geplaatst worden.

Bij de vorige eigenaar waarvan ik het gekocht heb stond het al volgt:

1 (4).jpg
    (foto 1: vorige montage gezien vanaf de achterkant van een muur)

1 (1).jpg
    (foto 2: vorige montage van de bok)

1 (7).jpg
    (foto 3: de mast is gekanteld en ligt dan boven het dak van de garage bij de vorige eigenaar)

Ik heb alles 2ehands gekocht en moet het dus hier zien te monteren. De poutrel (die als bok zal dienen) ligt links op de foto:

klein.jpg
    (foto 4: het materiaal zoals het nu bij mij ligt)

De lengte van de bok is 316,5 cm gemeten van de onderplaat (vooraan op foto 4) aan de bovenzijde.

De bedoeling is dat die recht tegen de muur geplaatst wordt tussen de deur en het raam:

IMG_0637.JPG
    (foto 5: de achterkant van mijn garage waartegen de bok zou moeten komen)

(Ondertussen zijn de klinkers al vervangen door dezelfde Kandla-platines die je op de foto al aan de zijkant kan zien).

De muur van de garage en is 310 cm hoog en de Kandla-platines hebben een dikte van 8 cm.

Mijn vraag om raad is hoe ik dat best aanpak. Dat er een aantal stenen moeten verwijderd worden, is duidelijk. Dan een put graven die ik met (snel)beton kan vullen.
    Maar hoe zorg ik voor een manier dat die poutrel erop kan? Draadstangen in die beton ingieten en dan in de bodemplaat van de bok gaten boren waardoor ik die draadstangen kan steken en vastvijzen? Probleem is vooral dat die bok zo verschrikkelijk zwaar is dat je die moeilijk kan rechtzetten, laat staan 'even optillen' om hem dan over de uit de beton stekende draadstangen te schuiven.
    En veel 'speling' qua hoogte heb ik niet omdat ik op die bodemplaat achteraf terug platines wil leggen zodat het deftig afgewerkt is. Indien nodig kan ik die platines wel wat dunner slijpen, dus dat los ik wel op maar het betekent wel dat die bodemplaat sowieso een stuk onder het grondniveau zal moeten komen.

De vorige eigenaar zijn garage was een pak lager dus hij heeft de bodemplaat op een beton gezet die 12 cm onder het grondniveau kwam (kan ik zien aan de roestsporen) zodat hij er zijn terrastegels terug bovenop kon leggen. En om alles goed te verankeren had hij de bok met 2 ijzers op de muur vast gevezen (zie foto 2) én achteraan op de bok een draadstang gelast die door de muur van de garage ging waar dan binnen een moer werd opgezet. Maar dan krijg je natuurlijk alle krachten op die zijmuur en als die mast helemaal uitgeschoven is heeft die een lengte van 14 meter inclusief de rotor en de antennes die erop moeten komen, dus dat zal bij sterkere wind immens krachten geven op die bok.

Zou het veilig en stevig genoeg zijn als ik een betonblok giet, daar de poutrel bovenop plaats en dan met ijzers aan de muur boven deur en raam bevestig? Net als de vorige eigenaar omzeil ik dan het feit dat je dat loodzware ding over draadstangen heen moet gaan zien te heffen, iets wat volgens mij zonder kraan gewoonweg onmogelijk is. Ik had graag een extra set ijzers gemonteerd, maar de breedte van dat stuk muur tussen deur en raam is maar 47 cm en vermits de poutrel 16 cm breed is zal je volgens mij dan veel te dicht bij de rand moeten gaan verankeren met het risico dat daar alles kapot getrokken kan worden. Of is er een manier waarmee ik die bodemplaat zeer stevig op de beton kan vastmaken? Chemisch anker ertussen doen lijkt me te gek, want die wordt er toch direct tussenuit geperst door het gewicht van de bok als je die erboven plaatst.

Dus graag jullie mening, tips, advies: alles is welkom! Ik kan me geen fouten permitteren want met zulke grote, zware en logge dingen kan je nu eenmaal niet wat experimenteren en een paar keer veranderen ;)

Alvast bedankt om mee te willen denken!

Groeten,

Ronny

Bijlagen

• 1 (7).jpg
      1 (7).jpg
      121,6 KB · Weergaven: 17
    Laatst bewerkt:
    Beton gieten, mast erop plaatsen, dan boren, ontstoffen, chemisch anker met draadstang erin?
    Dan zit die onderaan wel vast, maar moet je die maar keer goed zetten?

Hier kan je bij de bouwmaterialen firma een camion (met kraan) "huren" voor pakweg €50 voor een half uurtje ofzo. Of je kan er een dommekracht onder zetten (met 2 man die hem recht houden, eentje op het dak, eentje gelijkvloers).

Beton gieten, mast erop plaatsen, dan boren, ontstoffen, chemisch anker met draadstang erin?
    Dan zit die onderaan wel vast, maar moet je die maar keer goed zetten?
    Ok, maar dan moet ik in de bodemplaat eerst al gaten boren en dan daarna door die gaten in de beton boren? Die gaten moeten dan wel groot genoeg zijn om er een betonboor door te kunnen steken om te kunnen boren in beton eronder.

Laatst bewerkt:
    Hier kan je bij de bouwmaterialen firma een camion (met kraan) "huren" voor pakweg €50 voor een half uurtje ofzo. Of je kan er een dommekracht onder zetten (met 2 man die hem recht houden, eentje op het dak, eentje gelijkvloers).
    Een kraan zou dan helemaal over de garage heen moeten, dus dat wordt toch een serieuze kraan en als ik die prijzen daarvan opzoek kom ik echt wel hoge prijzen tegen.
    Een dommekracht gebruiken vereist inderdaad twee man die de poutrel recht houden, als je hem eerst al recht hebt gekregen. En dan moet de persoon op het dak er proberen voor te zorgen dat heel de boel niet omvalt met alle onvoorspelbare gevolgen vandien? Lijkt me een erg hachelijke onderneming...

Aparte bodemplaat nemen, die vastzetten in de beton en dan de bok er op vast (laten) lassen.

Aparte bodemplaat nemen, die vastzetten in de beton en dan de bok er op vast (laten) lassen.
    Dan kan je toch enkel rondom lassen? Is dat wel stevig genoeg dan? Kan ik dan niet beter de huidige bodemplaat wegslijpen en de poutrel rechtstreeks op de nieuwe bodemplaat lassen? Ik ben blijkbaar weer aan iets begonnen dat veel moeilijker lijkt dan het was op het eerste gezicht :oops:

Een kraan zou dan helemaal over de garage heen moeten, dus dat wordt toch een serieuze kraan en als ik die prijzen daarvan opzoek kom ik echt wel hoge prijzen tegen.
    Daarmee dat ik zei van de lokale bouwhandel (niet hubo ofzo), die hebben 30 camions met kraan op rond rijden, ook langere (welfselkraan bv.) en die kon je relatief goedkoop vragen om iets te komen heffen. Dat lijkt me ook het veiligste en als je alles voorbereid hebt kwartiertje werk zonder enig risico. Een kraan huren via verhuurbedrijf zit je al meteen aan een dag huur en is inderdaad al te zot.

Met een dommekracht zou ik de poutrelle allereerst rechttrekken met touwen, 2 man op het dak, 2 man beneden. Zodra recht "verankeren" met touwen aan de dakrand met het nodige beschermingsmateriaal er tussen. De man op het dak gaat die veel makkelijker kunnen rechthouden dan de man beneden. Moeilijkste is dan nog de paal over de draadstangen krijgen (laterale beweging). Of je begint al boven die draadstangen dmv houten blokken eronder/tussen en je kan dan langzaam zakken/blok voor blok wegnemen of ondersteund opnieuw door één of 2 dommekrachten.

Dan liever de bouwkraan laten komen of @janus wago zijn manier van aparte plaat eronder te lassen.

Dan kan je toch enkel rondom lassen? Is dat wel stevig genoeg dan?
    Het lijkt een I-poutrelle, of is die vierkant (koker). Maakt niet uit, als je die rondom rond last, is dat 10x stevig genoeg.

rondom is het stevigst, vertrouw je dat zelf niet boor je 4 extra gaten in de bok en vul je die ook nog op met een las.

Zijn de antennes zelf zwaar?
    Ik begrijp niet zo goed waarom je een zware constructie nodig hebt voor een zendmast?
    Kan je dat niet met een lichte aluminium mast?

Zijn de antennes zelf zwaar?
    Ik begrijp niet zo goed waarom je een zware constructie nodig hebt voor een zendmast?
    Kan je dat niet met een lichte aluminium mast?
    De antennes zelf zijn niet zo zwaar, maar om het kantelbaar te maken (dan kan je nog aan je antennes werken indien nodig) is die bok nodig, en dat is nu net hetgeen problemen geeft om die recht te krijgen op zijn plaats.

Je bent er goed mee thuis geraakt met die remorque 👍

is het zwakste punt niet de verbinding tussen uw bodemplaat en die bokbalk? Ik zou denken dat een balk in de grond steviger is dan een verbinding van een balk op een plaat en dan gevezen op een betonplaat.

Je bent er goed mee thuis geraakt met die remorque 👍

is het zwakste punt niet de verbinding tussen uw bodemplaat en die bokbalk? Ik zou denken dat een balk in de grond steviger is dan een verbinding van een balk op een plaat en dan gevezen op een betonplaat.
    Wel, ik heb een firma gevonden die voor mij de klus geklaard heeft: alles netjes opgehaald met een camionette met lange remorque en hier thuis afgeleverd. Dus nu start de fase van het opstellen.

Je hebt gelijk wat die bodemplaat betreft, maar het probleem is dan dat die bok 316,5 cm hoog is en de dakrand slechts 310 cm. Dat geeft me maar 6,5 cm verschil en dan moet ik nog platines erbovenop kunnen plaatsen. Dus die bok is niet lang genoeg om hem een eind in de beton te kunnen steken. Of ik moet de bodemplaat wegslijpen en aan de zijkanten van de poutrel verlengstukken laten lassen (laten lassen, inderdaad, want lassen is nu een van de vaardigheden die niet tot mijn mogelijkheden behoort), maar is dat dan wel stevig genoeg? Want dan heb je echt wel een 'knikpunt'...

Daarmee dat ik zei van de lokale bouwhandel (niet hubo ofzo), die hebben 30 camions met kraan op rond rijden, ook langere (welfselkraan bv.) en die kon je relatief goedkoop vragen om iets te komen heffen. Dat lijkt me ook het veiligste en als je alles voorbereid hebt kwartiertje werk zonder enig risico. Een kraan huren via verhuurbedrijf zit je al meteen aan een dag huur en is inderdaad al te zot.

Met een dommekracht zou ik de poutrelle allereerst rechttrekken met touwen, 2 man op het dak, 2 man beneden. Zodra recht "verankeren" met touwen aan de dakrand met het nodige beschermingsmateriaal er tussen. De man op het dak gaat die veel makkelijker kunnen rechthouden dan de man beneden. Moeilijkste is dan nog de paal over de draadstangen krijgen (laterale beweging). Of je begint al boven die draadstangen dmv houten blokken eronder/tussen en je kan dan langzaam zakken/blok voor blok wegnemen of ondersteund opnieuw door één of 2 dommekrachten.

Dan liever de bouwkraan laten komen of @janus wago zijn manier van aparte plaat eronder te lassen.

Het lijkt een I-poutrelle, of is die vierkant (koker). Maakt niet uit, als je die rondom rond last, is dat 10x stevig genoeg.
    Ik heb intussen een lokale bouwfirma een mailtje gestuurd voor een prijsopgave... ben benieuwd wat ze daarvoor zullen aanrekenen.

Update: antwoord gekregen... '
    Wij verkopen poutrels en kunnen deze ook leveren met onze vrachtwagen. Zelf voeren wij geen werken uit.'
    Dus verder zoeken, tenzij iemand me een firma in de buurt (Broechem-Ranst) kan geven?

Laatst bewerkt:
    De dakwerker die hier werken uitvoerde komt volgende week eens langs om te kijken wat er juist moet gebeuren.
    Dus ik zou opteren voor het monteren van 4 draadstangen in een betonblok, samen met extra beugels in de muur (zie foto 2) zou dat toch sterk genoeg moeten zijn, lijkt me althans.
    Hoe diep zou ik dat betonblok moeten maken en welke oppervlaktemaat? Ik ga niet meer stenen uitkappen dan nodig en moet trouwens ook eens kijken welke draadstangen ik best gebruik zodat ze zeker stevig genoeg zijn.
    De vorm van de bodemplaat is wel een beetje raad omdat de vorige eigenaar die blijkbaar heeft aangepast aan zijn noden, dus zou ik die bijslijpen en tot welke grootte dan? Momenteel zijn de maten 36 op 57 cm op de uitersten gemeten:

IMG_3081a.jpg
    IMG_3080a.jpg

Het gaat hier nog in orde komen, mits een goede voorbereiding :)

Laatst bewerkt:

Ik heb intussen een lokale bouwfirma een mailtje gestuurd voor een prijsopgave... ben benieuwd wat ze daarvoor zullen aanrekenen.

Wij verkopen poutrels en kunnen deze ook leveren met onze vrachtwagen. Zelf voeren wij geen werken uit.'
    Dus verder zoeken, tenzij iemand me een firma in de buurt (Broechem-Ranst) kan geven?
    Geen ervaring met uw regio maar onze bouwhandel werkt aan 1 euro per uur voor kraanwerk met de camion. Dus ik zou nog eens rondbellen.

Dacht dat hij schreef dat je er niet bij kan met een camion?
    Die 'onderplaat' lijkt me een restje en matig gelast.
    Maar om die bok recht te krijgen, plaats die(eens fundering klaar) met de voet tegen de muur waar je hem wilt, dan hef je vanop de kop(of 1 meter van de kop onder die beugels) met een kraantje van 2 ton. Zo een kraantje op 4 wieltjes zal naarmate je heft naar de muur toe rijden.
    Dergelijke kraantjes vind je ook bij garagehouders om een motor uit de wagen te halen, kosten 225€ of zo. De voet kan niet weg schuiven dan. Werk met een paar man dit is geen werkje om op je eentje te klaren.

Benieuwd of er geen reglementering rond is?

Laatst bewerkt:

Geen ervaring met uw regio maar onze bouwhandel werkt aan 1 euro per uur voor kraanwerk met de camion. Dus ik zou nog eens rondbellen.
    1 euro per uur? is dat geen typfout?

Die 'onderplaat' lijkt me een restje en matig gelast.
    Maar om die bok recht te krijgen, plaats die(eens fundering klaar) met de voet tegen de muur waar je hem wilt, dan hef je vanop de kop(of 1 meter van de kop) met een kraantje van 2 ton. Zo een kraantje op 4 wieltjes zal naarmate je heft naar de muur toe rijden.
    Dergelijke kraantjes vind je ook bij garagehouders om een motor uit de wagen te halen, kosten 225€ of zo. De voet kan niet weg schuiven dan. Werk met een paar man dit is geen werkje om op je eentje te klaren.

Benieuwd of er geen reglementering rond is?
    Het zou inderdaad goed kunnen dat die onderplaat een restje van iets is geweest.
    De tip van de motorfiets-kraan is goed gevonden maar om daarmee iets van meer dan 3 meter lengte te gaan manipuleren?!

PS wat bedoel je met reglementering? Van wat?

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan