• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Hoe werkt deze lichtschakeling?

Lid geworden
18 feb 2012
Waarderingsscore
2
Punten
3
Hallo,

Onlangs werkte de lichtschakelaar in onze trappenhal niet meer. De schakelaar is ongeveer 20 jaar oud, dus niet zo verwonderlijk.

In de trappenhal zijn meerdere lampen (5), die je op meerdere verdiepingen kunt bedienen met een knipschakelaar (zo eentje die terugspringt in de oorspronkelijke positie als je op de knop drukt). Alle lampen gaan steeds samen uit of aan. Het gaat om de schakelaar op een tussenliggend verdiep.

Op basis hiervan zou ik denken dat het om een kruisschakelaar gaat.
Op basis van het aantal aansluitdraden, begrijp ik dit niet. Bij een kruisschakelaar verwacht ik 4 aansluitdraden. In mijn geval waren er slechts 2 aansluitdraden: een zwarte bovenaan en een blauwe onderaan (zie foto).

Ik heb voorlopig een enkelpolige schakelaar geplaatst, maar dat werkt natuurlijk niet lekker. Ik moet daar eigenlijk tweemaal op drukken: eenmaal om het licht te bedienen en dan nog een keer om hem in de oorspronkelijke positie te brengen. Zoniet kan ik de lichtpunten niet meer bedienen vanop de andere lichtschakelaars.

Kan iemand me zeggen hoe deze schakeling juist ineen zit en welke schakelaar ik best koop ter vervanging?

Alvast bedankt,
Glenn

Bijlagen

• Aansluiting.png
    Aansluiting.png
    709 KB · Weergaven: 24
Een drukknop heb je nodig

In je zekeringkast zit wrs een trappenhuisautomaat of impulsschakelaar

Wat werkt er niet meer ? De schakelaar, dan moet je een drukknop kopen. Die verlichting wordt gestuurd door een impulsschakelaar die verbonden is met de lampen en met elke drukknop in de gang

Amai, bedankt voor de snelle reacties! Dat klinkt logisch, vandaar dat ik toch maar 2 draden heb aan het binnenwerk, elke schakelaar loopt dan apart naar de kast?
Uit nieuwsgierigheid gekeken in de kast, maar de zekering voor de trappenhal ziet er wel identiek uit als de andere zekeringen, dus die trappenhal-automaat vind ik niet?

Bijlagen

• traphal kast.jpg
    traphal kast.jpg
    109,3 KB · Weergaven: 20
die kan ook ergens in de muur zitten
wat er op je foto staat zijn gwn de zekeringen

OK, bedankt!
In de aangrezende slaapkamer heb ik een licht dat van twee plaatsen bediend kan worden (aan de deur en boven het bed). Ik verwachtte dus een wisselschakelaar, maar toen ik het even openhaalde, waren er opnieuw slechts 2 draden.
De schakelaars kunnen de lamp wel dimmen door ze ingedrukt te houden.
Is dat dan ook een gewone drukknop die ik moet kopen ter vervanging of zit de dimmer ingebouwd in de drukknop zelf en moet ik zo'n exemplaar zoeken?

Bijlagen

• drukknop.jpg
    drukknop.jpg
    121,4 KB · Weergaven: 9
Beide zijn mogelijk. Dimmer (of teleruptor) kan zowel in de drukknop zitten als in een kastje of verdeeldoosje, of achter een drukknop, of in de zekeringkast,… mogelijkheden zat.

Misschien laat je in jouw geval beter iemand langskomen met wat meer kennis van zaken? Elektriciteit is en blijft toch iets met een erg groot veiligheidsrisico…

Dit gezegd zijnde… wat je toont op de foto heeft geen ingebouwde dimmer, is gewoon een drukknop.

Hoor je ergens een klik of een zoem als je op een drukknop drukt? (Er zijn ook teleruptors die je niet hoort, dus geen zorgen als je geen klik hoort).
Voor de dimmer van de slaapkamer: hoor je ergens een licht zoemen? Daar vind je de dimmer.
Desnoods alle schakelaars eens lossen; iets wat er uit ziet zoals die op de foto zijn altijd gewoon mechanische drukknoppen. Dimmers zien er anders uit.

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Subject
Aangemaakt door
Laatste reactie
Comments
Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan