• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Hoe vitrinekast ophangen tot tegen de muur?

Lid geworden
13 aug 2007
Berichten
724
Waarderingsscore
23
Punten
18
Hallo iedereen,
Ik heb onlangs een mooie en stevige vitrinekast op de kop kunnen tikken om mijn mineralen- en fossielenverzameling te kunnen uitstallen.
E is wel 1 probleem: ik zou die kast tegen de muur willen hangen (dus niet met een 'spleet' tussen kast en muur). Ik heb al internet gezocht, maar vind niet wat ik daarvoor best gebruik, dus stel ik hier de vraag ;)
De kast is 1 meter lang, 44 cm hoog en 35 cm diep en bestaat grotendeels uit glas, dus het is wel een serieus gewicht. De hoeklijsten zijn metalen latten die het geheel in elkaar houden (zie foto's) maar bovenaan en onderaan heb ik wel overlangs een houten lat (ik vermoed beukenhout).
De onder- en achterkant is spiegelglas, vandaar dat je op de foto's de reflectie ziet van de plafondlamp bij de verkoper.
Heeft iemand hier tips hoe ik dat het beste aanpak? Alvast bedankt om te reageren!
Groeten,
Ronny
 

Bijlagen

  • vitrine (1).jpg
    vitrine (1).jpg
    52,3 KB · Weergaven: 39
  • vitrine (2).jpg
    vitrine (2).jpg
    28,8 KB · Weergaven: 36
  • vitrine (3).jpg
    vitrine (3).jpg
    58,6 KB · Weergaven: 37

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
Voor het gewicht zou je onder de kast een houten lat tegen muur kunnen bevestigen, waar kast dan opstaat

bovenaan, 2 schroeven door de houten lat?
 
Lid geworden
13 aug 2007
Berichten
724
Waarderingsscore
23
Punten
18
Voor het gewicht zou je onder de kast een houten lat tegen muur kunnen bevestigen, waar kast dan opstaat

bovenaan, 2 schroeven door de houten lat?
Dat zou inderdaad een mogelijkheid zijn.
Omdat het geheel niet gevezen, maar eerder in elkaar geschoven wordt, vrees ik wel dat met 2 schroeven door de houten lat het risico bestaat dat alles na een tijd uit elkaar 'zakt' en uiteen zou vallen, met alle gevolgen vandien.
ik dacht eerst aan zo een metalen ophangbeugel over de ganse lengte, maar dan komt de kast altijd een stuk van de muur af en dat is niet mooi.
Een andere denkpiste was dat ik in de achterste metalen hoeklijsten een soort sleutelgaten maak (zie figuur waar in de preview een stuk afgesneden wordt) en die dan wel weer exact door de houten lat eronder verderloopt zodat je het over een vijs kan 'hangen', maar ik vrees dat dat heel lastig zal worden om in de praktijk om te zetten.
 

Bijlagen

  • sleutelgat.jpg
    sleutelgat.jpg
    5,9 KB · Weergaven: 6
Lid geworden
13 aug 2007
Berichten
724
Waarderingsscore
23
Punten
18
Misschien nog toevoegen als info: ik ben erachter gekomen dat het van Kewlox is want dat stond op ergens op gestempeld. Het is dus zonder schroeven in elkaar te steken, maar ik vraag me af of dat het gewicht kan dragen als je het omhoog tegen de muur hangt. Vermits alle wanden uit glas bestaan (de achterste en onderste is spiegelglas) zijn die heel fragiel en mag daar geen spanning op komen te staan.
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
Monteer een tablet paar mm kleiner dan kast en ze ze erop
 
Lid geworden
13 aug 2007
Berichten
724
Waarderingsscore
23
Punten
18
Monteer een tablet paar mm kleiner dan kast en ze ze erop
Heb ik ook aan gedacht, maar dan wel zonder steunhaken eronder of je ziet die op de muur onder de kast. Ofwel de steunhaak aan de bovenkant van het tablet vastschroeven, maar dan kom daar wel heel het gewicht op, dus dan kan je niet meer met een dun tablet werken.
 
Laatst bewerkt:

minoeske

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 dec 2012
Berichten
3.015
Waarderingsscore
1.932
Punten
113
2 (ronde) inox staven chemisch verankeren in de muur en de kast daarop zetten (al dan niet met een -beukenhouten, conform het andere hout- tablet ertussen)
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
Monteer een tablet paar mm kleiner dan kast en ze ze erop
Heb ik ook aan gedacht, maar dan wel zonder steunhaken eronder of je ziet die op de muur onder de kast. Ofwel de steunhaak aan de bovenkant van het tablet vastschroeven, maar dan kom daar wel heel het gewicht op, dus dan kan je niet meer met een dun tablet werken.
Verborgen bevestiging
zie ook hierboven
 
Lid geworden
13 aug 2007
Berichten
724
Waarderingsscore
23
Punten
18
Ik dacht ook aan een verborgen bevestiging. In de stijl van (en zelfs eventueel 4 stuks gebruiken ipv 2 omdat het toch over een meter lengte gaat):

1200x1084.jpg



1200x503.jpg

Maar is dit wel lang genoeg? Ik zou dezelfde diepte nemen als de kast (35 cm) zodat het niet overkomt als een legplank die eigenlijk niet diep genoeg is. En welke minimale dikte moet het tablet dan hebben? Ik zou wel een beukenplank daarvoor gebruiken zodat het allemaal wat als eenheid overkomt.
 
Laatst bewerkt:

minoeske

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 dec 2012
Berichten
3.015
Waarderingsscore
1.932
Punten
113
of een glasplaat, zodat de onderkant ook doorschijnend is net zoals de kast
Indien de kast echter sterk genoeg is op zichzelf hoeft er geen plank/glas onder,
 
Lid geworden
13 aug 2007
Berichten
724
Waarderingsscore
23
Punten
18
Even terug oprakelen ;)
Ik heb een wandplank in vol beukenhout op maat besteld die met 3 zware ophangingen aan de muur komt. Ze leveren die normaliter op 22 maart, dus nog even afwachten.
Intussen was ik me aan het afvragen of ik geen LED strip (1 meter lengte, dus even lang als de kast) kan monteren in de vitrinekast. Maar omdat de achterkant en de onderkant spiegelglas is, weet ik niet goed waar ik die strip dan hebt best monteer zonder dat ze zichtbaar is. En ik wil ook proberen zo weinig mogelijk gaten e.d. in het hout van de kast te moeten boren.
Iemand een idee of tip hoe en waar ik het beste die strip zou monteren?
 
Lid geworden
13 aug 2007
Berichten
724
Waarderingsscore
23
Punten
18
Oef, de wandplank is eindelijk binnengekomen! Mooi blank en onbehandeld beukenhout, net als de houten latten van de vitrinekast.
Nu vraag ik me af hoe ik dat het best behandel: met olie of lak? Ik zou graag zoveel mogelijk dezelfde kleur als de latten van de kast benaderen, zodat het bijna 1 geheel lijkt :)
 

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Onderwerp
Aangemaakt door
Laatste reactie
Reacties
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan