• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Hoe stalen poutrel (I-profiel balk) van 12mm dikte doorsnijden of zagen

Lid geworden
22 aug 2019
Berichten
11
Waarderingsscore
0
Punten
1
Beste,

Hoe stalen poutrel (I-profiel balk) van 12mm dikte doorsnijden of zagen:
Ik heb een stalen poutrel die verankerd is in 2 muren.
Ik wil die poutrel weghalen.
De flenzen van de poutrel (I-profiel dwarsbalk) zijn 12mm dik
hoe kan ik dat het beste doen?

Kan dat met een slijpschijf? Indien wel, welk type schijf is dan nodig?

Alvast bedankt
 

grandscenicman

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
4 dec 2011
Berichten
2.413
Waarderingsscore
485
Punten
83
Euh....eerst maar eens opzoeken waarvoor deze poutrel dient.....die zal daar niet voor de show zitten in de meeste gevallen.
Wat bevindt zich BOVEN de poutrel...en zeg nu niet enkel : "het plafond" , maar bvb zit er ook nog een muur boven dat plafond :)
Foto's , plannen ??
Als de poutrel dus weg KAN : aan de koppen vrij maken met breekhamer en mits wat breekwerk kan je deze er dan uitnemen....wat is btw de maat van de poutrel ? ==> bvb 160 mm hoog en 160 breed , 180 hoog , 220 hoog , 120 hoog ??
Met een slijpschijf kan veel , maar misreken u niet als het boven u hoofd is , er zijn er al -tig u voorgegaan om dat ff snel in 2 te slijpen met het gekende gevolg....dit is werk voor ervaren euh.....lieden.
Zoek best ook ff op wat de poutrel weegt , dat zijn vaste kilo's per meter als je de exacte maat hebt : dikte ziel , hoogte en breedte.
Ik ben best handig en redelijk ervaren in "den bouw" , maar zoiets ff doorslijpen daar krijg ik toch licht koude rillingen van hoor.
 

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Berichten
14.858
Waarderingsscore
2.224
Punten
113
Alleen al het fout dat je hier om raad vraagt geeft aan dat je een totale leek bent en geen idee hebt wat zo'n klus inhoudt,

grandscenicman geeft daarom zeer goede adviezen, negeer die niet!​

 
Lid geworden
22 aug 2019
Berichten
11
Waarderingsscore
0
Punten
1
@janus wago Ik ben inderdaad een leek, en daarom dat ik hier raad vraag :)
@grandscenicman @Marburg bedankt voor de info.

poutrel is 160 mm hoog en 160 breed

in de figuur zie je het bovenaanzicht van de poutrelconstructie
Het gaat hier om een constructie die zich zo'n 15 cm boven het dak bevindt.
De constructie draagt geen muren of vloeren.
De constructie draagt alleen een houten terras dat weg mag.
Dat houten terras wordt dus afgebroken.

Op de foto zie je hoe een poutrel de muur ingaat

Het uitbreken uit de muur gaat moeilijk vanwege de vierkante constructie.
Bovendien gaat het hier om een muur van de buren. dus ik kan niet zomaar bakstenen uit die muur slaan.
Vandaar het idee om de balken aan de kant van de muur door te zagen.






poutrel IMG_20200921_125052.jpgpoutrel.png
 

m1chaelm

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
24 aug 2010
Berichten
2.374
Waarderingsscore
253
Punten
83
Als je doet wat je omschrijft dan gaat die poutrel los op het plat dak liggen? Of gaat deze volledig weg?

Poutrel ter plaatse door doen kan je volgens mij enkel met snijbrander
 

Joske_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
16 jan 2012
Berichten
1.492
Waarderingsscore
439
Punten
83
Als ge die ter plaatse wilt door doen zorg er dan voor dat die goed ondersteund is en niet kan vallen. T zou de eerste niet zijn die de muur waarop die ligt mee naar onder sleurt. En aangezien t hier blijkbaar een muur van de buren betreft zijt ge dan veel verder van huis.
 

c00kie

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
22 mrt 2006
Berichten
12.102
Waarderingsscore
2.333
Punten
113
Heeft uw architect dit allemaal goedgekeurd?
als dit enkel over de afbraak van een terras gaat, zal hier geen architect mee gemoeid zijn denk ik.
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.886
Waarderingsscore
6.536
Punten
113
Ik word zot... correctie nog zotter

Ik zie op die foto enkel nen houten balk tegen de gevel.met daar stotend een 2 de balk tegenaan.
Nog ' L slabbe ' in een dun materiaal en dan nog wat onbestemd kleurpalletjes.
Trek even een overzichtsfoto met die poutrels
en dan wat detailfoto's.

Even ook nagaan of de verankering wel degelijk in de muur van de buur zit want aan de hand van die warrige foto kan ik dat niet opmaken.
 

disco stu

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 dec 2012
Berichten
3.299
Waarderingsscore
2.232
Punten
113
Ik denk dat je linksonder op die foto 2 poutrels ziet samenkomen (echter nauwelijks naad zichtbaar). De poutrel lijkt (half) onder de houten balk tegen de muur met zijn kopse kant tegen/in de muur te zitten.
 

marc.vv

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 sep 2008
Berichten
2.054
Waarderingsscore
1.131
Punten
113
De poutrels zijn zichtbaar, maar hoe ze in de muur zitten niet echt.

Maar als ik het goed begrijp zitten twee poutrels in de muur en de houten balk er op is van het terras en die gaat ook weg ..

20200921_125052-.jpg
 
Laatst bewerkt:

Marburg

Zeer gewaardeerd lid
Forumleiding
Lid geworden
13 mrt 2006
Berichten
5.778
Waarderingsscore
541
Punten
113
In de veronderstelling dat dit allemaal zomaar weg mag zonder de stabiliteit in gevaar te brengen:

HEB160 weegt 43,4 kg per meter, dus je kan je al voorstellen wat er gebeurt als je hier zomaar aan begint.
Ik zou eerst de 2 dwarse poutrellen een voor een, goed ondersteund met een snijbrander losmaken, langzaam laten zakken en verwijderen, en dan idem voor de muur-muur poutrels, goed ondersteund dicht bij de muur met de snijbrander doorsnijden.

Over de ondersteuning echter, en dan vooral hoe de horizontale verplaatsing op te vangen, zodra de poutrels loskomen heb ik geen idee, misschien anderen.

Hoedanook, een uiterst gevaarlijk werkje en zeker niet te onderschatten. Zowiezo iets om met voldoende mankracht in de buurt te doen.
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.886
Waarderingsscore
6.536
Punten
113
goh, thanks om die foto te vergroten
MAAR ik zie die poutrels niet zoals in de schets.
Boven het woord dwars zie ik wat metaal maar ik zou dat geen poutrel noemen.
Ik wacht op duidelijke overzichtelijke en detailfoto's.

Wat ik al helemaal niet versta, TS geeft de indruk dat dit buiten is en aan de roofing en crepi geloof ik dat wel.
maar wie steekt er buiten een simpele onbehandelde houten balk die zelf niet geïmpregneerd is ?
Wat dragen die balken ?
Waar steunen die op?
Waar zitten die vast aan de muur?
 
Lid geworden
22 aug 2019
Berichten
11
Waarderingsscore
0
Punten
1
Heeft uw architect dit allemaal goedgekeurd?bbb
als dit enkel over de afbraak van een terras gaat, zal hier geen architect mee gemoeid zijn denk ik.

Inderdaad, deze constructie "zweeft" boven het dak, en was bedoeld om het terras te dragen. Maar het terras wordt afgebroken, en daarom ook deze poutrels.
Uiteraard moeten deze poutrels ondersteund worden bij verwijdering, anders maken ze het dak kapot.
 
Lid geworden
22 aug 2019
Berichten
11
Waarderingsscore
0
Punten
1
De poutrels zijn zichtbaar, maar hoe ze in de muur zitten niet echt.

Maar als ik het goed begrijp zitten twee poutrels in de muur en de houten balk er op is van het terras en die gaat ook weg ..

Bekijk bijlage 85688

Heel erg bedankt @marc.vv voor het verduidelijken van de foto! Jouw interpretatie is volledig juist!
De planken van het terras rusten inderdaad op de houten "balk terras".
Hoe de balken precies in de muur zitten kan ik op foto niet laten zien, omdat de houten balk het zicht verhinderd.

Dit is inderdaad een vreemde constructie, gebouwd door de vorige eigenaars, en die wil ik dus afbreken, en zeker de ijzeren poutrels.
Daarom mijn vraag hoe ik dat het gemakkelijkste kan doen.

alvast bedankt aan iedereen met jullie tips!
 
Laatst bewerkt:

grandscenicman

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
4 dec 2011
Berichten
2.413
Waarderingsscore
485
Punten
83
Als het idd een dakterras was , dan heeft diegene die dit gemaakt heeft toch wel wat verstand van het gewicht dat op zo'n terras kon komen.... : volledige vloeropbouw , terrasspullen + ne meter of 2 sneeuw in het geval van ne Syberische winter.

@afbreken : in deze volgorde zie ik dit wel goed komen : eerst die 2 tussenpoutrels eruit en dan die dwarse van muur tot muur...

Vermits die laatste lopen van muur tot muur zou ik ook denken aan "doorbranden" , omdat je anders bij de buren kan binnenkijken ( in t slechtste geval )

Hoe juist : dit zou ik liever over laten aan vaklui , wie weet is dat voor een afbraakfirma wel peanuts en ge zijt ineens van uw vele kilo's oud ijzer af..

Wat jij zelf nog kan doen : die laatste stukken poutrel die in de muur zitten eruit "prutsen" , daar zou ik geen geld aan uitgeven per uur aan afbraakwerken....rekent immers flink door !

Deze vind ik btw erg goed : "Ik wacht op duidelijke overzichtelijke en detailfoto's" , awel , ik ook ;)

@lukanar : die balken kunnen ook KLEURLOOS behandeld zijn ......ik vraag me echter af : wat was er eerst ?
==> het dak of het terras ?? Ik gok op het dak ......
 

Newflupke

Actief Lid
Lid geworden
7 apr 2014
Berichten
192
Waarderingsscore
84
Punten
28
HEB 160 dus of 13mm dik
Hoe ik dat in 2 zaag? slijpschijf, 1mm dik beginnen met de ziel (midden dus, dan onderkant, dan bovenkant) (Veiligheidsbril zeker aandoen, schijfjes breken graag bij wringen)
Plasma brander doe ik ook soms "T" stukken zijn wat lastiger, of je moet zware hebben dan is het precies boter dat je doorsnijdt... Ook zal dat hout wel smeulen / branden.

Of ze al dan niet nut hebben dat laat ik aan topic starter over maar een HEB is een vrij dure profielkeuze dus denk vroeger geplaatst zonder al te veel kennis...

Je zult er nog wat voor krijgen op het oud ijzer :)
 

minoeske

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 dec 2012
Berichten
2.995
Waarderingsscore
1.902
Punten
113
HEB 160 dus of 13mm dik
Hoe ik dat in 2 zaag? slijpschijf, 1mm dik beginnen met de ziel (midden dus, dan onderkant, dan bovenkant) (Veiligheidsbril zeker aandoen, schijfjes breken graag bij wringen)
Plasma brander doe ik ook soms "T" stukken zijn wat lastiger, of je moet zware hebben dan is het precies boter dat je doorsnijdt... Ook zal dat hout wel smeulen / branden.

Of ze al dan niet nut hebben dat laat ik aan topic starter over maar een HEB is een vrij dure profielkeuze dus denk vroeger geplaatst zonder al te veel kennis...

Je zult er nog wat voor krijgen op het oud ijzer :)
Ik citeer TS : Het gaat hier om een constructie die zich zo'n 15 cm boven het dak bevindt.
Zal niet makkelijk zijn met een slijpschijf om de onderkant door te zagen
En met een (nieuw) blad zaag je slechts 7 cm.
Dus de enige mogelijkheid met een slijpschijf is :
*2 zaagsneden van 7 cm diep in bovenflens en rechte deel op 25 cm van elkaar
* horizontale snede in rechte deel zodat bovenste stuk kan worden weggenomen
* opnieuw 2 verticale zaagsneden zo ver als mogelijk van elkaar (ene keer slijpmachine links, dan slijpmachine rechts)
* horizontale snede
* onderflens doorzagen
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan