• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Hoe "soepel" is de Mijn Verbouwlening

Scholar-Athlete

Nieuw Lid
Lid geworden
19 mei 2024
Waarderingsscore
1
Punten
8
Dag allemaal,

Ik vroeg me af hoe soepel de Mijn Verbouwlening is met het verstrekken van leningen.

Banken lieten me toe om tot 50% van mijn inkomen te lenen voor de hypotheek, maar ik vroeg me af of de Mijn Verbouwlening meer of minder soepel was.

De reden waarom ik dit vraag is omdat ik vrij liquide ben, de mogelijkheid heb om zelf in te brengen voor de renovaties maar toch graag maximaal (€60.000) zou willen lenen om verder te profiteren van de lage rentevoet die zich zelfs onder de huidige inflatie bevindt.

Iemand ervaringen met heel deze procedure en of ze vaak afwijzen op vlak van (enkel) loonsinkomsten?

Ik veronderstel dat TS bij banken geïnformeerd heeft naar mogelijke rentes en die 2,75% in verhouding niet zó slecht is? Ik hoop in ieder geval dat hij vergelijkt. En voor die rentesubsidie moet je ook al een pand met score E/F wíllen kopen.

Verder is 50% lenen niet aan te raden, maar als je netto 6k per maand verdient is dat natuurlijk anders. Gemiddeld wordt maximum 1/3e geadviseerd. De bank is daar snel cynischer/optimistischer in.

Kocht je de woning na 01/01/2023? En heeft ze een label E of F? Dan kan je (zeker nog voor gans 2024) de MijnVerbouwLening NIET aanvragen.

Wat de 'soepelheid' betreft; dat is net het grote voordeel van de MijnVerbouwLening ten opzicht van lenen via de bank (voor een gewone renovatielening, maw een consumentenkrediet bedoel ik dan); de MVL laat toe om de afbetalingen meer te spreiden (maximaal 25 jaar) waardoor de mensualiteit behapbaar blijft. En zo is het natuurlijk eenvoudiger om een goede kredietscore te hebben. Bij de bank zal je niet moeten proberen om een consumentenkrediet van 60.000 euro op 25 jaar terug te betalen.

Het is wel zo dat ieder Energiehuis iets zal verschillen in de manier waarop ze al dan niet jouw lening zullen toekennen. De achterliggende berekeningsprogramma's zijn niet uniform.

Waar je ook moet aan denken; Wie de MVL aanvraagt, doet dat voor werken waarvoor achteraf de MijnVerbouwPremie kan aangevraagd worden. Je ben dan verplicht om die premie te (laten) storten in jouw lening. Je kiest zelf (al bij het aanvragen van de lening) of je dan met het bedrag van de premie jouw mensualiteit naar beneden haalt of jouw aflossingstermijn laat verkorten. Ik raad persoonlijk altijd dat laatste aan.

Die rente zit nu op 2,75%, dat is verschrikkelijk hoog. Veel voordeel ga je daar dan ook niet aan doen imho.
Dan lijkt de https://www.vlaanderen.be/lenen-voo...rentesubsidie-bij-energierenovatie-na-aankoop
veel interessanter.
Momenteel heb je eigenlijk geen keuze. Koop je een woning met een label E of F, dan moet je (gelijktijdig met het afsluiten van de hypotheek) de rentesubsidie aanvragen via de bank. Je kan de MijnVerbouwLening NIET aanvragen als je in de doelgroep zit van mensen die de rentesubsidie hadden kunnen aanvragen (maw gekocht na 01/01/2023 met een label E of F)

Heb je de woning al langer in eigendom dan 2023? Of heb je een woning met label D of beter? Dan kan het systeem van de rentesubsidie niet gebruiken en moet je gaan kijken naar MijnVerbouwLening.

Wellicht zal hier wat getweaked worden aan de regelgeving vanaf 2025. Het blijkt in de praktijk dat het systeem van de rentesubsidie onderbenut wordt, en dat te veel mensen tussen de twee systemen in vallen.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan