Hoe schadelijk is verluchten via pvc buizen

Lid geworden
20 okt 2009
Waarderingsscore
0
Punten
0
Zoals de titel al doet vermoeden zou ik graag weten hoe schadelijk het verluchten via pvc buizen is.

Ik heb hier al op het forum en elders op internet gelezen dat er weekmakers (chloorverbindingen ...) vrijkomen bij het frequent ventileren met pvc.

Klopt dit? Of is dit wat opgeblazen door personen die (veel duurdere) PE-buizen verkopen?

Dit omdat onze architect in onze nieuwbouw een AWW (canadese leiding) heeft laten steken die uit komt in de kelder. Deze is echter niet zo dik (ik geloof diameter 100 of 125mm) en dient enkel om de kelder af te koelen in de zomer.

Echter, deze ligt maar 1 meter diep en is maar 10 meter lang...

Op internet zeggen sommigen dat deze beter 2 meter diep ligt en 40 meter lang is.

Kan iemand dit beamen?

Anders graaf ik de huidige pvc buis uit en leg ik een PE buis van 50 meter lang 2 meter diep (en gebruik ik enkel de pvc muurdoorgang, wat het contactoppervlak met de pvc-wand al 50 keer kleiner zou maken).

Het zou een PE-buis betreffen van 200mm buiten diameter en 'k zou deze ook aansluiten buiten de kelder op mijn systeem-D verluchtingstoestel (de luchtsnelheid zou wel wat hoog zijn thv de doorgang, maar deze bevindt zich in de kelder en desnoods zet ik er nog een demper achter, dit zou moeten helpen, niet?).

En ten slotte: als ik een sleuf zou graven van 24 meter lang en de buis op het einde een bocht van 180° laat maken, zodat deze ook 50 meter onder de grond ligt, hoe ver moeten de heen- en terug-kant dan minimum van elkaar verwijderd liggen? Ze zouden in kleigrond liggen.

Alvast bedankt voor de antwoorden!

Lid geworden
26 dec 2007
Waarderingsscore
0
Punten
0
BeNe7 wrote:
Dit omdat onze architect in onze nieuwbouw een AWW (canadese leiding) heeft laten steken die uit komt in de kelder. Deze is echter niet zo dik (ik geloof diameter 100 of 125mm) en dient enkel om de kelder af te koelen in de zomer.

Kelder afkoelen in de zomer ? Is dat nodig ?

Is de diameter en diepte en lengte van deze buis berekend ? Of is het met de natte vinger ? Want een buis op 1 meter diep van 10 meter lengte heeft geen al te grote koelcapaciteit. Wat is het debiet dat verondersteld wordt ?

En hoe zit het met de afvoer van de aangezogen lucht ?

Geert

jandc

Zeer Actief lid
Lid geworden
11 mrt 2006
Waarderingsscore
2
Punten
38
PVC heeft een paar nadelen:

1) je weet niet welke weekmakers er in zitten (er zijn PVCs die niet schadelijk zijn, er zijn er die wel schadelijk zijn)

2) PVC wordt statisch geladen waardoor stof zich gaat vast hechten aan de buis

Opletten met een AWW dat je een goede condensafvoer hebt.

Lid geworden
12 mrt 2006
Waarderingsscore
3
Punten
0
Je gaat dus een kelder willen afkoelen door de koelte in de grond...

En die kelder, die zit toch ook al in de grond? Daar is't dan al koel.

Verder vind ik jandc z'n uitleg best goed.

Lid geworden
21 aug 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik ga in herhaling vallen, maar waarom zou je de kelder willen koelen in de zomer? De onze is zo'n 16 graden in de zomer zonder enige vorm van ventilatie/verkoeling. Meer is wat overdreven denk ik. Tenzij je speciale plannen hebt met de kelder.

Lid geworden
20 okt 2009
Waarderingsscore
0
Punten
0
Nu ik erover nadenk zal de kelder misschien toch niet extra gekoeld moeten worden (alhoewel het toch niet nadelig zou zijn, die enkele graden frisser: alles ligt dan in een extra-large koelkast :) )

Maar die waterdichte muurdoorgangen kan ik dan eventueel wel gebruiken als invoer voor m'n balansventilatie of rechtstreeks laten inblazen in het huis tijdens de zomer. Mits de buis langer wordt en dieper en groter van diameter.

Of ze kan later als doorvoer gebruikt worden voor een bodemwarmtewisselaar met water als warmte/koudetransportmiddel.

Is zo'n "BWW" overigens hetzelfde als een warmtepomp?

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Waarderingsscore
683
Punten
113
BeNe7 wrote:
...

Is zo'n "BWW" overigens hetzelfde als een warmtepomp?

in theorie wel, maar dan zonder de energieverspillende compressor

dus enkel een pomp die vloeistof rondpompt

en daardoor is "opbrengst" ook veel lager

Lid geworden
12 apr 2007
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik stel me toch wel zéér ernstige vragen bij al dat gedoe over PVC buizen...

In ALLE kunststoffen zitten weekmakers... en die migratie heb je altijd.

In de fopspenen van kinderen, in alle verpakkingen van levensmiddelen, in pillenverpakkingen, etc...

Bepaalde verpakkingen voor charcuterie liggen rechtstreeks tegen de PVdC laag van de verpakking, wetende dat vlees behoorlijk 'aggressief' is, vreten we dat allemaal op.

daar piepen ze nooit over..

Ik zou als basis regel stellen dat al wat in Europa is geproduceerd, nog redelijk betrouwbaar is. Al wat uit het oosten komt van kunststof, zou ik vermijden...

jandc

Zeer Actief lid
Lid geworden
11 mrt 2006
Waarderingsscore
2
Punten
38
voesjdoen wrote:
Ik stel me toch wel zéér ernstige vragen bij al dat gedoe over PVC buizen...

In ALLE kunststoffen zitten weekmakers... en die migratie heb je altijd.

In de fopspenen van kinderen, in alle verpakkingen van levensmiddelen, in pillenverpakkingen, etc...

Bepaalde verpakkingen voor charcuterie liggen rechtstreeks tegen de PVdC laag van de verpakking, wetende dat vlees behoorlijk 'aggressief' is, vreten we dat allemaal op.

daar piepen ze nooit over..

Ik zou als basis regel stellen dat al wat in Europa is geproduceerd, nog redelijk betrouwbaar is. Al wat uit het oosten komt van kunststof, zou ik vermijden...

zoals ik dus al zei: je hebt schadelijke PVC en niet schadelijke PVC maar niemand die kan zeggen uit welke PVC die buizen gemaakt zijn...

en je mag niet zomaar alle plastics en alle weekmakers en alle combinaties van zomaar op 1 hoop gooien.

Lid geworden
8 dec 2008
Waarderingsscore
1
Punten
0
Ik zou mij dan toch ook eerder zorgen maken over het water in je PEX buizen dat de hele nacht de tijd krijgt om weekmakers en toestanden op te nemen...

Lid geworden
12 apr 2007
Waarderingsscore
0
Punten
0
Beurt wrote:
Ik zou mij dan toch ook eerder zorgen maken over het water in je PEX buizen dat de hele nacht de tijd krijgt om weekmakers en toestanden op te nemen...

vergeet het water in de PET flessen in je berging niet! ;)

Bovenaan