Bouwinfo-tip:

Wil je gratis tips en richtprijzen voor je (ver)bouwproject?

Onze BOUWGIDS helpt je met slimme keuzes, praktische tips, checklists én inzicht in prijzen en premies.

Bovendien ontvang je 5% korting op aankopen in onze webshop en maak je maandelijks kans om een brandbeveiligingspakket te winnen!

Vraag hier je BOUWGIDS aan

Hoe renoveren …

• Tags renovatie
  • Lid geworden
    12 aug 2026
    Waarderingsscore
    1
    Punten
    3
    Allen,

Ik lees al enige tijd mee, maar nu pas een account gemaakt aangezien ik geen poster ben 😀.

Huidige woonsituatie :
    - ‘nieuwbouw’ van +-10j oud
    - EPC B denk ik
    - muren 14cm
    - plat dak ook goed geïsoleerd
    - vloerverwarming
    - ventilatie D
    - L/L airco
    - gas condensatie SW
    - zonnepanelen

Door verschillende factoren hebben we een mogelijks ander huis op oog (vooral kleiner wonen)

- huis eind jaren ‘80 maar kan je zo in gaan wonen zonder te verbouwen.
    - laagbouw met puntdak
    - dak 7 isolerende mortel
    - spouw 4cm pur/pir
    - ramen dubbel oud glas u: 2,86
    - verwarming met luchtkanalen op gas
    - SW boiler 200L elektrisch
    - alles is deel kelder deel kruipkelder met 5cm isolerende mortel op
    - zonnepanelen
    - ventilatie: geen

Elektriciteit is conform, vloer is nog goed en niet lelijk.

Waar we naartoe willen is absoluut niet een energienutraal huis, maar wel één wat acceptabel is qua energieverbruik (€€). Enigste must is ook verkoelen in de zomer. Ik heb zelf al een idee wat ik zou willen veranderen/aanpassen maar ik had graag geweten hoe iemand anders zo’n verbouwen ziet, en welke technieken/keuzes die zouden maken.

Gezien dit vooral over de isolatie/technieken gaat en niet over de binnenafwerking (badkamer, keuken,..) zal het budget rond de 75k zijn.

Edit: misschien nog vergeten te zeggen dat ik wel een beetje handig ben en dus zeker niet alles zal uitbesteden.

Laatst bewerkt:
    wat is de vraag eigenlijk?
    Want met :"... maar ik had graag geweten hoe iemand anders zo’n verbouwen ziet, en welke technieken/keuzes die zouden maken."
    Kan je alle kanten op.

Dat is juist wat ik wil weten, wie welke kant zou uitgaan in deze situatie.

Je vraag is te veel omvattend
    Net of je vraagt : ik wil een auto met 5 zitplaatsen en een grote koffer , welke kiezen ?

Verbouwen is uitgaan van een bestaande situatie waarbij je per kamer alle punten opsomt die moeten gewijzigd worden
    Dit doe je ook voor je huis in het geheel.
    afhankelijk van die lijst zal je moeten bepalen of je verplicht bent om een architect in te schakelen of niet om te voldoen aan de wettelijke verplichtingen.
    Die lijst bepaalt ook de volgorde van de werken. Je gaat geen kranen vervangen als de plafonds er over al uit moeten.
    Die lijst bepaalt ook het budget. Het tijdsverloop .

Lijst is niet alleen energieneutraal maar veel ruimer.
    Waar leef ik, hoe leef ik, wat wil mijn partner, wat met de kinderen ?
    Practisch: loop ik met een volle wasmand uit de badkamer naar de andere kant van het huis of naar de kelder omdat daar de wasmachine staat ?
    Hoe is de zonnestand op mijn huis? Wat met de zomerse temperaturen en de kille winters ?
    Hoe geraak ik vanuit een kamer in de tuin?

Ik kan zo nog een pagina of 2-3 volschrijven maar als puntje bij paaltje komt, zal jij toch zelf moeten bepalen wat voor JOU belangrijk is.

Is er renovatieplicht?
    Is het dak nog van de jaren 80? Moet dat vernieuwd worden?
    Isolerende mortel stelt niets voor dus moet sowieso aangepakt worden
    4 cm pur/pir zou ik eventueel afblijven. Anders is het naar binnen isoleren: plaatsverlies. Of etics maar dat heeft niet mijn voorkeur.
    Elektriciteit: wat ga je doen als er een kabel naar de tuut is en je moet die vervangen maar die zit ergens vast in een aftakdoos? Is die nog van de jaren 80 of al eens aangepakt?

Alé, om maar te zeggen: wij hebben veel meer info nodig voor we iets zinnigs kunnen zeggen.

Bijkomend: wat is je budget?

Er is geen renovatieplicht. In principe kan je er zo in wonen. Dak is in goede staat.

@lucanar: het gaat mij niet over een architect, kranen, badkamer, keuken, …

WEL over de bestaande situatie aanpakken dat deze enigzins een beetje energiezuinig zijn. Wat bedoel ik daarmee:

- dak ?cm pur platen
    - kelder ?cm pur platen
    - ventilatie C/D
    - nieuwe ramen
    - verwarming aanpassen: wat zijn de mogelijkheden

75k lijkt mij een bescheiden budget als je isolatie en technieken wil vervangen. 4 cm PUR/PIR is naar hedendaagse normen achterhaald, maar zoals gezegd zit het er al en kan je dat niet zomaar vervangen.U-waarde voor modern dubbel glas is 1 of lager, vziw. 5-7 cm isolerende mortel gaat ook niet in de buurt komen, als ik een beetje kijk wat de lambdawaarden daarvan zijn.

Heb je een idee van het gasverbruik voor dat huis? Dat geeft je al een idee wat verwarmen je zou kosten. Als die prijzen gaan dalen - ik vermoed dat we nog een paar jaar de speelbal gaan zijn van de wereldpolitiek op dat vlak - dan gaan de accijnzen wel omhoog gaan in het kader van ETS 2, en de taxshift om elektriciteit aantrekkelijker te maken dan gas.

In de ideale wereld weet ik ook: nieuwe gevelmuur met isolatie, vvw, wp, nieuwe ramen, ventilatie, …

Maar het huis is daarvoor nog te goed (prijs is er ook naar).

Gasverbruik kan ik wel eens navragen. Budget kan ook opgetrokken worden naar 100k. Is er een manier om de verwarming met luchtkanaal elektrisch te voorzien ism koeling?

Welke werken wil je dan wel doen?
    Gezien dit vooral over de isolatie/technieken gaat en niet over de binnenafwerking (badkamer, keuken,..) zal het budget rond de 75k zijn.
    Maar je wil geen nieuwe isolatie, geen vloerverwarming, geen ventilatie...

Waar heb ik dat geschreven? Wat ik zou willen aanpakken, maar andere ideeën zijn welkom.

- dak isoleren
    - (kruip)kelder isoleren
    - nieuwe ramen
    - ventilatie C+ of D
    - bekijken of het mogelijk is de kanaalverwarming elektrisch te maken ipv op gas.

Technisch kan een warmtepomp zeker (ik veronderstel dat je dat bedoelt met 'elektrisch'), maar om te weten of het kosten/baten interessant is denk ik dat je een warmteverliesberekening moet laten maken.

Als je jezelf er langer ziet wonen is het dat zeker waard zou ik zeggen.

In de ideale wereld weet ik ook: nieuwe gevelmuur met isolatie, vvw, wp, nieuwe ramen, ventilatie, …

Maar het huis is daarvoor nog te goed (prijs is er ook naar).
    Ik had dit geinterpreteerd als "nieuwe gevelmuur met isolatie, vvw, wp, nieuwe ramen, ventilatie, …" doe ik niet.

Afhankelijk van hoe groot je dak is, en hoeveel ramen je hebt; kan je al dicht bij je budget zitten met die 2 zaken alleen.

Ik vermoed dat de kaders nog goed zijn van de ramen? Eventueel gewoon het glas laten vervangen door HR(+) glas.
    De boiler vervangen door een warmtepompboiler kan nog een mogelijkheid zijn.

Maar zoals Vitruvio aangeeft, kosten VS baten goed bekijken.

Dat is juist wat ik wil weten, wie welke kant zou uitgaan in deze situatie.
    Daar zou ik eerst het volledige plaatje voor moeten weten.
    Wat is de toestend van de "onzichtbare" dingen ? Riolering, afvoeren, leidingen etc... electriciteit ? Newerkkabel ?
    Is de indeling zaoals ik het wil ? Of kan ik aanpassingen doen.
    En wat ik ervoor moet betalen.
    want betalen voor een woning die je toch nog heel wat gaat aanpassen , dan liever een woning die in minder goed staat is.

Op basis van de info die er is.
    Dak isoleren, ramen vervangen, airco plaatsen, PV opimaliseren

De huidige kanaalverwarming zou je misschien kunnen upgraden met een warmtepomp + dikke centrale kanaalfancoil + airzone principe..

@Mario_

Buiten 1 binnenmuur uit breken om een kamer te vergroten zijn er geen grote structurele werken. Leidingen/afvoeren zijn allemaal nog goed. Keuken en badkamer gaat er ook uit maar is een ander budget. De prijs van de woning is niet laag gezien de goede toestand ervan, buiten het energieverbruik. Dat is ook de reden waarom een totaalrenovatie niet aan de orde is.

uitbreken van een binnenmuur ???
    Sorry maar als dat een dragende muur is , dan is dit een stabiliteitsstudie , dus de verplichting om met architect te werken.

@Mario_

Buiten 1 binnenmuur uit breken om een kamer te vergroten zijn er geen grote structurele werken. Leidingen/afvoeren zijn allemaal nog goed. Keuken en badkamer gaat er ook uit maar is een ander budget. De prijs van de woning is niet laag gezien de goede toestand ervan, buiten het energieverbruik. Dat is ook de reden waarom een totaalrenovatie niet aan de orde is.
    Puur uit interesse: hoe weet je dat?

Terug
Bovenaan