Hoe redden jullie het financieel op dit moment?

Lid geworden
30 apr 2025
Waarderingsscore
0
Punten
1
Hallo allemaal

Ik wilde even een topic openen, want ik merk dat het financieel best lastig is de laatste tijd. Alles wordt duurder – voeding, kleding, vervoer… het loopt allemaal snel op, en soms is het echt moeilijk om alles rond te krijgen.
Hoe doen jullie dat momenteel?
Hebben jullie tips of trucjes om te besparen, bijvoorbeeld op boodschappen, kleding of andere dagelijkse uitgaven?

Alvast bedankt aan iedereen die wil reageren. Hopelijk kunnen we elkaar een beetje helpen.

Kleding tweedehands kopen, veel keuze in perfecte staat voor 1/10e van de prijs. Alles schrappen van uitgaven wat je zelden of niet gebruikt. Alles in je huis en omgeving opruimen en tweedehands verkopen. Verzekeringen abonnementen allemaal vergelijken en rationaliseren.
Naar telenet /proximus/ stroomleveranciers.... bellen en korting vragen ( geven ze vaak als je het goed aanpakt ) enz enz..

Ik doe zelf niks van bovenstaande maar sommige dingen doet mijn vrouw wel.

Je moet natuurlijk de tering naar de nering zetten. Ofwel uitgaven schrappen of inkomsten verhogen.

Vinted, Too Good to Go, 2dehands.be
Aankopen wat afstemmen op kortingen.
Allerhande klusjes zelf doen.

Wagens..... Daar zie ik sommigen enorm veel aan uitgeven.

Met vrienden thuis eten ipv op restaurant

Inderdaad, tering naar de nering. En die nering zo hoog mogelijk trachten te maken / optimaliseren. Kijk of je een opslag kan krijgen of ergens anders meer kan verdienen. Spendeer tijd om een cursus te volgen, kan online/gratis, maar ga ervoor, en update je cv.

Veel hangt af van je (gezins)situatie. Heb je kinderen? Dan is het veelal moeilijk om een flexijob bij te nemen bijvoorbeeld. Als je (nog) geen kinderen hebt valt dit zeker te bekijken. Mocht ik geen kinderen hebben zou ik misschien opdienen in de horeca in de weekends: je komt buiten, hebt sociaal contact, hebt beweging, spendeert bijna niets en hebt een extra inkomen.
Wel kinderen? Bekijk of je iets als zelfstandig in bijberoep kan doen. Dan heb je typisch vrijere uren (afhankelijk van wat je plant te doen natuurlijk).

Spendeer geen, of veel minder, tijd aan onnozeliteiten zoals tv (series, soaps, sport), video games, ban social media volledig. Gebruik de vrijgemaakte tijd beter.

Stop met dure idiote verslavingen zoals roken.

Inderdaad, tering naar de nering. En die nering zo hoog mogelijk trachten te maken / optimaliseren. Kijk of je een opslag kan krijgen of ergens anders meer kan verdienen. Spendeer tijd om een cursus te volgen, kan online/gratis, maar ga ervoor, en update je cv.

Veel hangt af van je (gezins)situatie. Heb je kinderen? Dan is het veelal moeilijk om een flexijob bij te nemen bijvoorbeeld. Als je (nog) geen kinderen hebt valt dit zeker te bekijken. Mocht ik geen kinderen hebben zou ik misschien opdienen in de horeca in de weekends: je komt buiten, hebt sociaal contact, hebt beweging, spendeert bijna niets en hebt een extra inkomen.
Wel kinderen? Bekijk of je iets als zelfstandig in bijberoep kan doen. Dan heb je typisch vrijere uren (afhankelijk van wat je plant te doen natuurlijk).

Spendeer geen, of veel minder, tijd aan onnozeliteiten zoals tv (series, soaps, sport), video games, ban social media volledig. Gebruik de vrijgemaakte tijd beter.

Past dit forum ook in het rijtje ?

Past dit forum ook in het rijtje ?
Dat laat ik in het midden 😁

Hier ook veel Vinted voor kleding.
En heel veel Too Good To Go Voor eten, waarbij dat we zien dat we echt wel veel besparen.

Het is hier bouwinfo met bovengemiddelde inkomsten. Om een of andere reden had ik gedacht dat het advies in de trant ging zijn van "koop alleen het huis van uw linkerbuur en wacht met de andere kant tot de beurs terug is gestegen". Maar dan veralgemeen ik misschien teveel.

Wat ik rondom me dikwijls merk bij degenen die steen en been klagen dat alles zo duur wordt: minstens 2x jaarlijks op vakantie -> eens een jaartje "op verlof gaan" overslaan.
Zalando en co passeert ook quasi wekelijks bij diezelfden aan de deur.
Veel onder hen werken 4/5de, ook die zonder kinderen -> voltijds werken gaan = meer centjes. Maar dan moeten ze inboeten op "me-time" en "we leven nu en niet later" is ook een veelgehoorde uitspraak van ze. Tsja, dan zijn we snel uitgepraat.

Rommelmarktje doen met je overbodige spullen.

Ik mis iets precies. Het lijkt er mij op als je het nú moeilijk hebt dat, dat vroeger ook zo was. Leningen zijn quasie vast en de impact op het budget valt weg met inflatie. Diezelfde inflatie die er voor zorgt dat het inkomen stijgt. Ik verdien al 15 jaar hetzelfde en ik kom er nog steeds mee toe. Ik geef toe dat er een hypotheek is weggevallen waardoor huurinkomsten nu volledig beschikbaar zijn. Echter geef ik weinig uit. Heb geen tv abonnementen oh jawel ik deel met 2 andere een streamz abonnement. Vakantie is al wel weer even geleden niet dat het niet kan maar gewoon geen tijd of geen zin. Wat eten betreft koop ik wat ik wil en ik kom alleen in A-winkels. Niet helemaal waar want moeder de vrouw koopt het wc papier in den Aldi. Altijd grappig als ze met een volle kar wc papier aan de kassa staat zegt ze.
Restaurant bezoek als we zin hebben maar dat is niet wekelijks.

Kortom ik begrijp dat niet. Als je vroeger toekwam waarom dat dan opeens niet meer lukt.

Alles wordt duurder – voeding, kleding, vervoer…
Is dat zo, dat alles duurder wordt?
Ik merk dat eigenlijk niet zo.
Mijn uitgaven zijn gestegen, maar mijn smaak is misschien ook veranderd.
1. Kleding: toen ik 20 jaar geleden alleen ging wonen, was er geen Primark, Shein, Zalando om goedkoop kleding te halen, dus kleding is volgens mij goedkoper geworden.
2. Vervoer: Toen kostte mijn diesel ook al bijna een euro/liter, en verbruikte ik meer liters/km.
Als ik eens snel google vind ik volgende grafiek: Grafiek onderaan de pagina Waaruit lijkt dat diesel en benzineprijs wel veel geschommeld hebben de laatste 10 jaar, maar in se is benzine nu goedkoper dan in 2012 en diesel maar beetje duurder , terwijl ons loon ondertussen zonder enige opslag, enkel op indexatie gerekend meer dan 30% is gestegen (statbel info)
3. Voeding: Zal wel ongeveer diezelfde index gevolgd hebben, voeding is toch niet onaanzienlijk deel van de index.
4. Electro/luxe/comfort is veel goedkoper geworden: mijn eerste kleine TV kostte mij vlot een half maandloon. Nu heb ik voor een half maandloon een TV die 3 keer zo groot is. Mijn eerste nintendo spel kostte me 75€, 30 jaar geleden, games kostten tegenwoordig minder, ondanks 30 jaar indexatie.
Top smartphone kost nu pakweg 1000€, daar kreeg je 20 jaar geleden met moeite een desktop computer voor, met veel minder kracht en mogelijkheden. En dan rekenen we nog niet met de 60% indexatie sinds 20 jaar.

Met andere woorden, uiteraard zijn er een aanzienlijk groep mensen die worstelen door allerlei omstandigheden, maar de gemiddelde of mediane vlaming kan toch moeilijk beweren dat hij er zoveel slechter aan toe is dan 10 of 20 jaar geleden, toch zeker niet wat consumptieartikelen betreft.

Wat wonen betreft, als in Huur of aankoop woning, dat is een ander verhaal.
Dat is volgens mij wel een probleem.
En het feit dat wonen zoveel duurder geworden is, is juist omdat de meeste vlamingen zoveel meer geld over hebben na hun noodzakelijke aankopen, zodat ze alsmaar meer geld kúnnen uitgeven en zo de huur en aankoopprijzen opdrijven.
Wat zeer jammer is voor de jonge mensen die nu nog in de huidige samenleving moeten instappen.

Kortom ik begrijp dat niet. Als je vroeger toekwam waarom dat dan opeens niet meer lukt.
In mijn geval:
Ten aanzien van vroeger lopen er nu 2 kleine snuiters rond (die dan ook nog eens bovengemiddeld "high maintenance" zijn).

Het gezegde "een kind kost je evenveel als een huis" zou wel eens goed kunnen kloppen.

tips of trucjes om te besparen, bijvoorbeeld op boodschappen
In de supermarkten altijd kijken naar de prijs per kilogram. Vers vlees scheelt hier 25 à 30% voor hetzelfde in 2 supermarkten op amper 500 meter van elkaar.
Voor proteïnen enkele keren per week kikkererwten/gedroogde bonen/spliterwten gebruiken in plaats van vlees of vis. Kost maar een fractie van de prijs en er zit ook 20 gram proteïne per 100 gram in. Tegen sluitingstijd van de supermarkt eens gaan kijken bij de afgeprijsde artikels: 50% korting is niet niks. Cottage cheese en havermout leveren ook aanzienlijke hoeveelheden proteïne en kosten weinig (Heb je al eens de moeite genomen om al die soorten havermout te vergelijken op prijs / kg en tegelijk te kijken naar de voedingswaarde?). Harde kazen ook, maar dan heb je weer een hoog gehalte aan verzadigde vetten en veel zout. (Light kazen kosten veel geld).
Koop vezelrijke producten waar je langer een verzadigd gevoel van hebt en waar je toch minder van eet.
Geen margarine of boter op uw boterhammen, dat is voor niks nodig.
Kraanwater is veel goedkoper dan flessenwater. (Dat flessenwater is de grootste oplichting sinds het ontstaan van de mensheid).
Koop eigen merken van de supermarkten en geen A-merken. Tip: kijk eens op de zuivelproducten naar het codenummer van de melkerij van herkomst (= verplichte vermelding), heel vaak komen die uit net dezelfde fabriek en zit er net hetzelfde in de verpakking (notatie van de vervaldatum/verpakking is ook dezelfde, enkel de opdruk is anders. bvb Mozzarella kaas is een duidelijk voorbeeld.)
Veel producten uit supermarkt A komen uit de zelfde fabriek ,als de producten van supermarkt B. A-merken, B-merken zowel als de goedkoopste variant. Als je in verschillende winkels komt, kijk dan maar eens naar de zoetzure augurken. Allemaal dezelfde pot en bijna allemaal uit dezelfde fabriek in Hongarije (dat laatste ben ik eens toevallig op gebotst).
Visconserven... nog zo'n dingetje waar je waanzinnig op kan besparen met de prijzen per kg te bekijken.
Vermijd in de winkel de gangen van de frisdranken, de snoep, de koekjes en de chips. Kost waanzinnig voor hyperbewerkte "voedingswaren" zonder enige voedingswaarde. En is nog slecht voor je gezondheid en je tanden ook. Waardoor je op termijn weer bespaart op medische kosten.
En zo voort en zoverder...

My 2 cents om dagdagelijks te besparen. Met een schalkse knipoog naar andere topics: het uitgespaarde geld kan maandelijks direct op de beurs geïnvesteerd worden..

Laatst bewerkt:
En moest TS single zijn.. De grootste besparing die je financieel kan doen is een relatie hebben. SIngle of alleen wonen is de grootste dooddoener.
Zelfs als de vrouw (of man) graag veel uitgeeft. De grootste hoop kosten zijn voor singles hetzelfde als voor een koppel of mensen die samenhokken.

Ik mis iets precies. Het lijkt er mij op als je het nú moeilijk hebt dat, dat vroeger ook zo was.
De index compenseert gedeeltelijk, en pas een jaar later voor de meeste mensen. Als ik zie wat kinderen kosten, en hoe het kindergeld niet mee volgt... Dat werd niet of nauwelijks geïndexeerd de laatste jaren, los van het feit dat het ook werd hervormd en de Vlaamse overheid daar veel geld mee heeft bespaard. En kinderopvang, als je er twee tegelijk in hebt zitten (want je werkt als koppel voltijds) dan kost je dat meer dan huur 🙈. En ja, een lening heb je idealiter vaststaan, maar de huur niet.

Eten neemt een veel grotere hap uit de budgetten nu dan voor corona, en onze energierekening ook, maar voor corona hadden we ook nog geen kinderen en elke dag wasmachines te draaien 🫣.

Geen of minder kinderen is grootste besparing. Stoor me er altijd een beetje aan dat mensen klagen dat kinderen duur zijn en de overheid het moet oplossen. België is al een heel royaal land met belastingsaftrek, kindergeld onafhankelijk van inkomen, correctie per kind op bijna alle overheidfacturen,…
Uiteraard dekt dat niet de hele rekening maar moet dat dan?
Ook met kinderen valt veel te besparen: juist amper gebruikt kinderfietsje verkocht voor 30 euro ipv 280 nieuwprijs. Die kinderen superhappy en ik beseffen dat die ouders slimmer zijn.

Kinderen wegdoen 😂

Hoewel daar inderdaad ook veel op te besparen valt. Gerief staat vaak 2dehands veel goedkoper. Voor veel zaken nog bijna in nieuwstaat. Gerief waar ze langer dan een half jaar niet mee spelen gaat weg. Kleren worden doorgegeven door/aan vrienden of via Vinted.

Zelf koop ik ook het meeste 2dehands. 10 jaar geleden onze auto 2dehands gekocht, daar rijden we nu nog steeds mee rond.

Denk dat het op werkkleren na meer dan 2 jaar geleden is dat ik iets nieuws gekocht heb.

Veel zelf doen in huis (lang leve bouwinfo).

Eten heb ik toch wel de indruk dat het duurder is dan vroeger. Maar ook wel moeilijk om te vergelijken sinds we nu twee kinderen hebben. We volgen wel albarius zijn tips. Enkel chocolade weiger ik om op te besparen 🤣

Zelf thermosfles koffie meenemen en lunch als je ergens naartoe gaat.

Ik heb collega’s die een half euro betalen per koffie omdat die ‘beter’ is dan de gratis koffie die er op het andere verdiep is.

Mischien geen rechtstreekse besparing maar ik merk dat veel mensen amper weten wat er binnen of buitengaat op de rekening. Gewoon al eens paar maanden alle uitgaven bijhouden in excel en kritisch bekijken. Zou verschieten wat dat dagelijks smoske of koffietje kost.
Zelf bvb nooit bij stil gestaan hoeveel ik betaalde aan ecowerf om gras op te halen. Nu minder gras en wat meer planten en gedeeltelijk composteren.

2 de hands kopen?
Jullie ?
Nee hoor
ik zit hier nog altijd met die klinkers maat 15x15x5 strak aan nen 1 euro
:ROFLMAO: :ROFLMAO: :ROFLMAO: :ROFLMAO:

moewe sta da topéc werre ?

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan