Alles wordt duurder – voeding, kleding, vervoer…
Is dat zo, dat alles duurder wordt?
Ik merk dat eigenlijk niet zo.
Mijn uitgaven zijn gestegen, maar mijn smaak is misschien ook veranderd.
1. Kleding: toen ik 20 jaar geleden alleen ging wonen, was er geen Primark, Shein, Zalando om goedkoop kleding te halen, dus kleding is volgens mij goedkoper geworden.
2. Vervoer: Toen kostte mijn diesel ook al bijna een euro/liter, en verbruikte ik meer liters/km.
Als ik eens snel google vind ik volgende grafiek:
Grafiek onderaan de pagina Waaruit lijkt dat diesel en benzineprijs wel veel geschommeld hebben de laatste 10 jaar, maar in se is benzine nu goedkoper dan in 2012 en diesel maar beetje duurder , terwijl ons loon ondertussen zonder enige opslag, enkel op indexatie gerekend meer dan 30% is gestegen (statbel info)
3. Voeding: Zal wel ongeveer diezelfde index gevolgd hebben, voeding is toch niet onaanzienlijk deel van de index.
4. Electro/luxe/comfort is veel goedkoper geworden: mijn eerste kleine TV kostte mij vlot een half maandloon. Nu heb ik voor een half maandloon een TV die 3 keer zo groot is. Mijn eerste nintendo spel kostte me 75€, 30 jaar geleden, games kostten tegenwoordig minder, ondanks 30 jaar indexatie.
Top smartphone kost nu pakweg 1000€, daar kreeg je 20 jaar geleden met moeite een desktop computer voor, met veel minder kracht en mogelijkheden. En dan rekenen we nog niet met de 60% indexatie sinds 20 jaar.
Met andere woorden, uiteraard zijn er een aanzienlijk groep mensen die worstelen door allerlei omstandigheden, maar de gemiddelde of mediane vlaming kan toch moeilijk beweren dat hij er zoveel slechter aan toe is dan 10 of 20 jaar geleden, toch zeker niet wat consumptieartikelen betreft.
Wat wonen betreft, als in Huur of aankoop woning, dat is een ander verhaal.
Dat is volgens mij wel een probleem.
En het feit dat wonen zoveel duurder geworden is, is juist omdat de meeste vlamingen zoveel meer geld over hebben na hun noodzakelijke aankopen, zodat ze alsmaar meer geld kúnnen uitgeven en zo de huur en aankoopprijzen opdrijven.
Wat zeer jammer is voor de jonge mensen die nu nog in de huidige samenleving moeten instappen.