• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

hoe luchtvochtigheid rond 50% houden?

REF10554

Actief Lid
Lid geworden
26 sep 2018
Berichten
327
Waarderingsscore
80
Punten
28
Dag iedereen!

Wij wonen nu sinds eind januari in ons nieuw huis. Betreft een nieuwbouw die heel goed geïsoleerd is met ventilatiesysteem D. In onze woning ligt boven overal samengesteld parket. Beneden ook in de living samengesteld parket in combo met vloerverwarming.

Onze parketteur zei tracht altijd de luchtvochtigheid rond de 50% te houden. Echter stellen wij vast dat dit bij onze woning een bijna onmogelijke taak is. Toen het zo koud was buiten afgelopen winter draaide onze luchtvochtigheid rond de 28% soms zelfs 25%. We grepen toen in en kochten toen een luchtbevochtiger (Clean Air Optima) voor een bereik van 65m². Onze living is 10m diep en 4,5 m breed. Aansluitend is er een open keuken van 6 op 4m. Als wij die bevochtiger fulltime lieten draaien in de winter was het een succes als we 40% konden bereiken. Dus ik kocht een 2de. Dan haalden we 50-55% als 2 toestellen fulltime overdag en snachts draaiden. Nu lukt het om met 1 toestel aan 45-50% te geraken. Maar ook dan moet het toestel fulltime stoom blazen. Leg je het 2u af, meteen weer 38% nu momenteel. Als we in de winter onze gashaard aan legden, dan daalde de luchtvochtigheid razendsnel. Dan kon je met 2 bevochtigers nooit aan 40% geraken.

Boven is er geen vloerverwarming en zijn er radiatoren. Die radiatoren liggen eigenlijk standaard af. Boven is het altijd rond de 45% luchtvochtigheid en heeft er nog nooit een bevochtiger gedraaid.

Ligt dat aan de vloerverwarming dat ons huis zo droog is? Heeft er iemand tips om ons huis minder "droog" te krijgen. Want een nieuwbouw is zogezegd nog "vochtig" toch? Ons ventilatiesysteem staat op zolder boven maar er ligt nog geen vloer op die zolder. Die moet ik nog leggen. Ons ventilatiesysteem ligt momenteel nog niet aan denk ik zelfs... Dus ik denk ook niet dat het aan de ventilatie ligt die ons huis droog zou blazen?

Ons parket heeft ook al op bepaalde planken fijne barsten in het hout. Dus het zal effectief al vaak te droog geweest zijn. Op diverse sites over parket lees ik zelfs dat 60% luchtvochtigheid aangeraden wordt. Maar daar geraken wij dus quasi nooit aan. En 3 bevochtigers zetten begin ik niet aan haha.

Wat kunnen wij doen om ons huis toch normaler te krijgen qua luchtvochtigheid zonder altijd met die vervelende stoombakken te moeten zeulen en vullen. Zijn er parket liefhebbers met gouden tips? Ik kan me bijna niet voorstellen dat mensen fulltime 2 bevochtigers van 170 EUR laten draaien. Die filters daarvan kosten ook veel geld.

Ook hadden wij overal een witte kalkaanslag in ons huis door die klote bevochtigers. We kochten dan gedemineraliseerd water bidons van 5 l maar ook dat is niet vol te houden om dit te blijven doen. Na 5-6u was een bidon van 5L erdoor geblazen. Alsook de blauwe PMD zakken vlogen erdoor als een tierelier haha. Ik gebruik nu ipv hard stadswater, regenwater, maar dan stel ik nu vast dat die bevochtigers een eigen biotoop aan het kweken zijn in die bakken (algen, bruine groene aanslag, en stinken!) Dus ideaal zijn die bevochtigers eigenlijk verre van......

Dus wij zijn op zoek naar een alternatieve oplossing om die luchtvochtigheid optimaler te krijgen in onze woning. Tips? Doen wij zaken verkeerd? Waarom is ons huis zo "droog"? :D
 
Laatst bewerkt:

Nu7s

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 aug 2011
Berichten
8.396
Waarderingsscore
354
Punten
83
Elke nieuwbouw is zo droog, hier draaien twee Stadler & Form Oskar's continu om de vochtigheid amper op 40% te krijgen. Voor systeem D kan je volgens mij ook modules krijgen die bij de ventilator de lucht bevochtigen.
 

jm188

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
25 jul 2017
Berichten
1.016
Waarderingsscore
585
Punten
113
ventilatiesysteem staat op zolder boven maar er ligt nog geen vloer op die zolder. Die moet ik nog leggen. Ons ventilatiesysteem ligt momenteel nog niet aan denk ik zelfs... Dus ik denk ook niet dat het aan de ventilatie ligt die ons huis droog zou blazen?



Doen wij zaken verkeerd? Waarom is ons huis zo "droog"? :D

Dat is zeker uw ventilatie systeem dat daarvoor zorgt
ik ben er redelijk zeker van dat die wel al aanstaat, je leeft in een volledig luchtdichte bubbel, als die af stond dan zou er condens op de binnenkant van uw ramen staan,
Uw D systeem MOET ALTIJD aanstaan, ook als je op vakantie gaat of eender wat.

De lucht buiten is koud, koude lucht kan weinig water vasthouden, als je koude lucht pakt die bv 100% vochtig is en je warmt die lucht op, dan zakt de luchtvochtigheid van die lucht. ( 100% luchtvochtigheid wilt zeggen: de lucht bevat 100% van het vocht dat het kan vasthouden bij die temperatuur)


dat is ook de reden dat de luchtvochtigheid hoger is in de slaapkamers waar het kouder is, er zit evenveel vocht in die lucht, maar het % is hoger bij koudere lucht.

ik heb ook zon Clean air in de living staan, en inderdaad, die draait heel de dag door en die krijgt het niet op punt, wij hebben hier 35% luchtvochtigheid bij 21% vandaag.

het is ook dweilen met de kraan open want uw ventilatiesysteem ververst alle lucht in je huis meerdere malen per dag.

sommige ventilatiesystemen daar kan je een enthalpiewisselaar in steken ipv een gewone warmtewisselaar, die gaat dan ook een deel van het vocht recupereren van de afgevoerde lucht.
ik heb daar persoonlijk nog geen ervaring mee aangezien die dingen nogal prijzig zijn.
 

REF10554

Actief Lid
Lid geworden
26 sep 2018
Berichten
327
Waarderingsscore
80
Punten
28
Ja het zou zeker kunnen dat het ventilatiesysteem aanstaat maar ik hoor dat wel niet draaien als ik aan de zolderopening sta te kijken op 8m afstand. Ook zie ik op het display niets branden. Het gaat over een vasco DX4. Ik zal dit weekend eens wat OSB platen gaan halen en een padje maken tot aan de unit en deze eens bekijken.

En dus met dat ventilatiesysteem is het eigenlijk bijna nutteloos om telkens die bevochtigers te laten draaien?
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.035
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
Niet nutteloos, maar noodzakelijk (toch voor uw parket).
 

jm188

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
25 jul 2017
Berichten
1.016
Waarderingsscore
585
Punten
113
Ja het zou zeker kunnen dat het ventilatiesysteem aanstaat maar ik hoor dat wel niet draaien als ik aan de zolderopening sta te kijken op 8m afstand. Ook zie ik op het display niets branden. Het gaat over een vasco DX4. Ik zal dit weekend eens wat OSB platen gaan halen en een padje maken tot aan de unit en deze eens bekijken.

En dus met dat ventilatiesysteem is het eigenlijk bijna nutteloos om telkens die bevochtigers te laten draaien?

zeker nuttig, maar die gaat dus blijven draaien ipv effe werken om op peil te komen en stilvallen.

ook wel handig dat je goed aan je ventilatie toestel kan. in mijn ogen is deze het belangrijkste van al uw technieken, ook best om de 6 maanden nieuwe filters in steken. en af en toe controleren dat die goed werkt kan geen kwaad.
 
V

Verwijderd lid 178789

Guest
Als je al twee maanden in je huis woont, waarom zou dan de ventilatie nog altijd niet aanstaan ? Die moet aanstaan ! Of verlucht jij de woning nog dagelijks door de ramen open te zetten ? Of nog erger, verlucht je gewoon niet ?
Zorg er eerst voor dat je zeker bent dat dat ding constant in werking is en daar niet nutteloos hangt.
 

REF10554

Actief Lid
Lid geworden
26 sep 2018
Berichten
327
Waarderingsscore
80
Punten
28
Wij verluchten gewoon met ramen open te zetten haha. Moet wel zeggen dat onze slaapkamers totaal niet ruiken als wij opstaan. Terwijl wij in ons vorig huis wel smorgens moesten eerste werk verluchten hehe. Maar na een bad of douche hoor ik iets afzuigen. Dus zal wel gewoon werken die ventilatie denk ik. Maar zoals gezegd geraakte ik fysiek nog niet tot aan de unit en op de zolder balken trippelen zie ik niet zitten. Wil het niet geweten hebben dat ik door die gyproc schiet. Ik ken niets van dat ventilatiesysteem af. Dat zat gewoon in ons lastenboek van de SOD. Heb hier al heel veel taakjes gedaan de laatste weken in huis maar dat ventilatie systeem bekijken stond niet hoog op de lijst to do’s. De zoldervloer leggen zal ik iet wat naar voor schuiven. Maar dus die lage luchtvochtigheid zal waarschijnlijk door die ventilatie komen dan.
 

getmixedup

Moderator
Forumleiding
Lid geworden
21 jan 2019
Berichten
1.678
Waarderingsscore
1.181
Punten
113
Bizar.. was hier aan't meelezen (hebben ook ventilatie D en willen ook parket) en bedacht me net; we hebben luchtvochtigheidssensor in huis, zal eens kijken.

10 sensoren verdeeld over het ganse huis: gemiddelde luchtvochtigheid is hier 51%

Zijn er nog andere variabelen die meespelen?
 

REF10554

Actief Lid
Lid geworden
26 sep 2018
Berichten
327
Waarderingsscore
80
Punten
28
Bizar.. was hier aan't meelezen (hebben ook ventilatie D en willen ook parket) en bedacht me net; we hebben luchtvochtigheidssensor in huis, zal eens kijken.

10 sensoren verdeeld over het ganse huis: gemiddelde luchtvochtigheid is hier 51%

Zijn er nog andere variabelen die meespelen?
Hier hangen nul sensoren althans toch zeker niet zichtbaar. Wij hebben enkel witte afzuig en toevoer roosters. En dan een unit die boven staat dus op zolder.
 

REF10554

Actief Lid
Lid geworden
26 sep 2018
Berichten
327
Waarderingsscore
80
Punten
28
Nu bij thuiskomst na het werk zijn de bevochtigers leeg. Zullen een uur of 2 niet gedraaid hebben. En 33% nu.... is dus eigenlijk echt bijna onhaalbaar
om die luchtvochtigheid op een goed peil te krijgen. En op diverse plaatsen hebben wij dan dergelijke barsten in onze parket.880C00C2-B506-4D5A-9812-8667C21369D6.jpeg
 

VdE

Zeer Actief lid
Lid geworden
16 sep 2012
Berichten
625
Waarderingsscore
138
Punten
43
Is een gelijkaardig topic met ook al nuttige info in.
Op hoeveel m³/u staat je ventilatietoestel?
 
V

Verwijderd lid 178789

Guest
Volgens mij is een lage luchtvochtigheid niet het ergste maar wel een te zeer wisselende luchtvochtigheid.
Hier is het bijvoorbeeld altijd rond de 40° en enkel in de winter of zoals nu kan het zakken tot 30°. Wij hebben ook parket liggen maar die ligt zwevend en daar zie ik na 10 jaar nog geen problemen.
Ik kan me voorstellen dat het anders zou zijn moest de luchtvochtigheid fluctueren tussen 70° en 30°.
Men mag ook niet zeggen dat dit aan het ventilatietoestel ligt, dat ligt aan het feit dat je ventileert zoals het hoort eender op welke manier dit gebeurt.
 

roosen00

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 nov 2016
Berichten
1.562
Waarderingsscore
1.049
Punten
113
Bedenking die ik me maak

Is je ventilatietoestel fatsoenlijk afgesteld ?

Via sod geplaatst en jij die niet weet of hij draait of niet roepen bij mij wat vraagtekens op
 

jm188

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
25 jul 2017
Berichten
1.016
Waarderingsscore
585
Punten
113
Bedenking die ik me maak

Is je ventilatietoestel fatsoenlijk afgesteld ?

Via sod geplaatst en jij die niet weet of hij draait of niet roepen bij mij wat vraagtekens op
Ik denk dat je er ook met een goed afgesteld toestel last van hebt. Maar evenzeer een goede vraag. Is uw epb rapport al in orde ? Ventilatie verslag hoort daar normaal bij.
 

roosen00

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 nov 2016
Berichten
1.562
Waarderingsscore
1.049
Punten
113
Bedenking die ik me maak

Is je ventilatietoestel fatsoenlijk afgesteld ?

Via sod geplaatst en jij die niet weet of hij draait of niet roepen bij mij wat vraagtekens op
Ik denk dat je er ook met een goed afgesteld toestel last van hebt. Maar evenzeer een goede vraag. Is uw epb rapport al in orde ? Ventilatie verslag hoort daar normaal bij.
Wrs heb je er dan ook last van maar in mindere maten

Bv draait je ventilatie aan 80 % terwijl je maar 50 nodig hebt

Het effect van die bevochtigers zal dan ook stijgen
 

REF10554

Actief Lid
Lid geworden
26 sep 2018
Berichten
327
Waarderingsscore
80
Punten
28
Bedenking die ik me maak

Is je ventilatietoestel fatsoenlijk afgesteld ?

Via sod geplaatst en jij die niet weet of hij draait of niet roepen bij mij wat vraagtekens op
Kan perfect idd dat dit niet goed afgesteld staat. We hebben een hele correct voorlopige oplevering gehad in januari 21 maar wij zijn niet met 4 op de zolder gekropen. Het ventilatie toestel staat op het einde van de zolder die perfect geïsoleerd is maar er ligt nog geen vloer. Je moet in feite over balken balanceren en dat een 10 tal meter ver. Dus ik weet zelfs niet of die werkt idd. We hebben hier al vanalles gedaan in het huis, overal lampen gehangen, deuren schilderen, trap vernissen, gordijnen hangen, verharding buiten enz enz maar de zolder hebben we nog niet betreden. Ik heb een jaar tijd om eventueel te klagen als het ventilatiesysteem niet zou werken. De zoldervloer leggen stond gepland ergens in de zomer. Maar zal dit nu vroeger proberen doen. Want ik moet wel eens kijken naar die unit en ook die filters enzo opvolgen idd. Maar voor ons of mezelf was een ventilatie unit niet het meeste “sexy” item ons huis. Waardoor dit dus wat op de achtergrond geraakt is. We wonen hier ook nog maar 6 weken ook :) we leren weer bij dat dit ook grote invloed kan hebben qua luchtvochtigheid. Niet straf bij stil gestaan. We komen ook uit een oud huurhuis waar we al die “nieuwe technieken” niet kenden
 

REF10554

Actief Lid
Lid geworden
26 sep 2018
Berichten
327
Waarderingsscore
80
Punten
28
Bedenking die ik me maak

Is je ventilatietoestel fatsoenlijk afgesteld ?

Via sod geplaatst en jij die niet weet of hij draait of niet roepen bij mij wat vraagtekens op
Ik denk dat je er ook met een goed afgesteld toestel last van hebt. Maar evenzeer een goede vraag. Is uw epb rapport al in orde ? Ventilatie verslag hoort daar normaal bij.
Epb rapport nog niets over gehoord moet allemaal nog gebeuren. We moeten ook nog een blowerdoortest krijgen enzo... we wonen hier pas 6 weken. Alle tijd dus nog.
 

getmixedup

Moderator
Forumleiding
Lid geworden
21 jan 2019
Berichten
1.678
Waarderingsscore
1.181
Punten
113
Boven is er geen vloerverwarming en zijn er radiatoren. Die radiatoren liggen eigenlijk standaard af.
bij mijn grootouders stonden er op de radiatoren altijd oude theeketels met water, om de luchtvochtigheid te verhogen. Er bestaan tegenwoordig elegantere versies van dit systeem. Water verdampt en komt in de lucht terecht.
 

getmixedup

Moderator
Forumleiding
Lid geworden
21 jan 2019
Berichten
1.678
Waarderingsscore
1.181
Punten
113
we wonen hier pas 6 weken
Als je er al 6 weken woont en je hebt geen last van condens op je ramen en muren, zal de ventilatie wel draaien. Anders was dit al lang duidelijk geweest. Als die te veel draait, zal de luchtvochtigheid inderdaad dalen, maar hij moet natuurlijk voldoende blijven draaien om gezonde lucht te hebben
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan