• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Hoe lang wachten met tegelen na plaatsen Kerdi doek (Schlüter)?

stafke

Lid
Lid geworden
19 feb 2011
Waarderingsscore
5
Punten
18
Beste mensen,

Ik ga voor het eerste zelf mijn vloer tegelen in de badkamer (tegelformaat 20x20cm). In de tegelwinkel heeft men mij aangeraden geen ontkoppelingsmat te plaatsen (gezien de relatief kleine tegeltjes) maar om een Kerdi doek te plaatsen (de ondergrond is een OSB plaat.

Ik heb al het nodige gekocht (Webercol Primo, primer voor de OSB plaat, en Kerdi doek)

Mijn vraag:
Mag ik na het plaatsen van de Kerdi doek onmiddellijk beginnen met tegelen of moet de webercol primo helemaal uitgedroogd zijn alvorens te beginnen met tegelen.
(Het is een klein badkamertje (4m2) dus ik had gehoopt het allemaal op één dag te kunnen doen om dan de volgende dag te voegen.

Alvast bedankt voor alle hulp!

Ga jij dan stappen in die verse lijm van kerdi doek?

Ga jij dan stappen in die verse lijm van kerdi doek?
Zoals ik zei, het is voor mij de ‘allereerste keer’ dat ik ga tegelen.. Gezien er doek over de lijm komt te liggen kon het misschien maar bon, ik veronderstel dat het dus eerst moet uitdrogen. Sorry voor de blijkbaar domme vraag.

Gr

Als het je allereerste keer is, is tijd van ondergeschikt belang.
Plaats je kerdi deftig een fatsoenlijk, tril hem bij voorkeur af of strijk hem goed in uw lijmbed. Daarna kan je eventueel beginnen met tegelen. Nogmaals “haast en spoed is zelden goed”

Je spreekt dat je alles hebt gekocht maar heb je ook de juiste lijm kammen, rubberen hamer, afstandshouders, enz…

Plaats je kerdi deftig een fatsoenlijk, tril hem bij voorkeur af of strijk hem goed in uw lijmbed. Daarna kan je eventueel beginnen met tegelen. Nogmaals “haast en spoed is zelden goed”
Bedankt voor de reactie.
Ik heb alle spullen (kam, rubberen hamer, …etc. Ik heb ook zo’n grote zware rol zeg maar de doek aan te drukken. Begrijp ik het goed dat wanneer ik alles goed in het lijmbed strijk ik wel mag beginnen tegelen?

Bedankt voor de reactie.
Ik heb alle spullen (kam, rubberen hamer, …etc. Ik heb ook zo’n grote zware rol zeg maar de doek aan te drukken. Begrijp ik het goed dat wanneer ik alles goed in het lijmbed strijk ik wel mag beginnen tegelen?
Als ge alles op 1 dag wilt afwerken ga je sneldrogende lijm nodig hebben.

• Leuk
Waarderingen: BnB2
Ahnee, net gezien dat je de dag erna wil voegen.

Maak uw eerste batch tegellijm voor de kerdi te kleven met warm water, dan gaat die sneller afgaan.

Kerdi ‘aftrekken’ met een plat spaan

Ahnee, net gezien dat je de dag erna wil voegen.

Maak uw eerste batch tegellijm voor de kerdi te kleven met warm water, dan gaat die sneller afgaan.

Kerdi ‘aftrekken’ met een plat spaan
Bedankt voor de reactie en tips!

Dus warm water en aftrekken met een platte spaan. Check!
Kan ik dan dezelfde dag beginnen met tegelen?

Opletten met dit te adviseren aub...
Met gips is het ook zo dat gips aangemaakt met warm water sneller gaat.
Echter als je dat niet gewoon bent, kan dit je enorm verrassen en zou het kunnen dat je het niet proper en tijdig afgewerkt krijgt.
Dan moet je echt weten waar je mee bezig bent.
En TS geeft aan dat hij dit nog nooit gedaan heeft.
Best gewoon koud water gebruiken zodat er tijd voldoende is. Als er iets mis gaat of een twijfeltje over iets, kan je niet meer terug.

Echter als je dat niet gewoon bent, kan dit je enorm verrassen en zou het kunnen dat je het niet proper en tijdig afgewerkt krijgt.
Best gewoon koud water gebruiken zodat er tijd voldoende is. Als er iets mis gaat of een twijfeltje over iets, kan je niet meer terug.
Klopt :p nadeel van op mijne smartphone bezig te zitten, vergeet dan altijd de helft te nuanceren.

Klopt :p nadeel van op mijne smartphone bezig te zitten, vergeet dan altijd de helft te nuanceren.
Zo herkenbaar 🤪

Dus even samenvatten:

Optie 1: Gebruik van koud water, (aan te raden gezien het de eerste keer is dat ik het doe) wil zeggen niet meteen te betegelen maar wachten tot alles droog is.

Optie2: warm water, direct te betegelen maar geen marge voor fouten gezien het snel uitdrogen.

Klopt dit?

Dus even samenvatten:

Optie 1: Gebruik van koud water, (aan te raden gezien het de eerste keer is dat ik het doe) wil zeggen niet meteen te betegelen maar wachten tot alles droog is.

Optie2: warm water, direct te betegelen maar geen marge voor fouten gezien het snel uitdrogen.

Klopt dit?
Begrijpelijk dat je heel snel vooruit wil om redenen die je eigen zijn.
Als je dit nog nooit gedaan hebt, neem dan je tijd.
De spijt om een slecht resultaat zal langer duren dan de vreugde van een korte uitvoeringstermijn.
imho..

Hoer ook tegels op osb in de badkamer. De vloerder heeft hier een ontkoppelingsmat gebruikt.
Deze heeft hij op dag 1 gelijmd om op dag 2 te tegelen.

Tenzij er een gigantische tijdsdruk is zou ik een nachtje wachten vooraleer te starten met tegelen.

Lees even de volledige technische uitleg op de website van Schlüter.
Daar vind je alle informatie.
Dag Albarius.
Had ik gedaan maar er staat niets vermeld ivm droogtijden en het al dan niet onmiddellijk tegelen na het plaatsen van de Kerdi mat. Vandaar dat ik hier de vraag stelde. Vg
Er staat een contactformulier om contact te nemen met hun technische dienst. Dan weet je het direct uit eerste hand.

Lees even de volledige technische uitleg op de website van Schlüter.
Daar vind je alle informatie.
Dag Albarius.
Had ik gedaan maar er staat niets vermeld ivm droogtijden en het al dan niet onmiddellijk tegelen na het plaatsen van de Kerdi mat. Vandaar dat ik hier de vraag stelde. Vg
Puntje 8 daar in de technische voorschriften :
  1. Zodra de gehele contactafdichting met alle overlappingen, hoeken en aansluitingen dicht is verlijmd, kan worden gestart met het aanbrengen van de bekleding. Er is geen wachttijd nodig.
Dus het staat er wel degelijk in. Persoonlijk vind ik wachten aan een muur niet nodig, maar op een vloer zou ik persoonlijk eerder wachten tot het uitgedroogd is.

Is de ruimte al verwarmd? Anders de avond ervoor de kerdidoek kleven?

Nu ik erover nadenk, met de juiste tegellijm heb je geen kerdidoek of ontkoppeling nodig op osb. Wel een goede primer en goede lijm.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan