Hoe lag is beton manipuleerbaar ?

Lid geworden
14 jun 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Maandag worden er 2 plateau's gegoten, voor mijn buur en mijzelf.

Buur = 15 vierkante meter

ik = 25 vierkante meter

Het plan is om eerst bij de buur te laten storten, dan bij mij, en eerst de buur (kleinste plateau) effen te trekken, dan de mijne effen te trekken. Bij mij moeten er ook wat draadstangen ingestoken worden.

Wat ik me afvroeg is hoe lang beton eigenlijk goed (en je de sterkte van de beton niet manipuleerd) bewerkbaar is (lees vlaktreken en draadstangen van 20mm diameter halve meter diep steken)

Lid geworden
13 dec 2008
Waarderingsscore
0
Punten
0
Dat hangt ervan af hoe plat diene beton is en/of er van die stoffen zijn toegevoegd voor snelle uitharding en de buitentemperatuur.

Kzou zeggen een 20tal minuten maar ik vind dat moeilijk in te schatten. Die draadstangen zal je er dan nog wel vlot in krijgen maar om dan nog beginnen gelijk te trekken denkek dat het niet evident is.

Ik herinner me nog dat ik na 2u hier op den beton kon lopen.

Lid geworden
15 mrt 2007
Waarderingsscore
0
Punten
0
Is er geen manier om die draadstangen daar op voorhand al in te steken? Evt. vast te maken op andere wapening?

Eens de beton er is dan is het (meestal) alle hens aan dek, spreiden en afwerken

Lid geworden
28 jan 2007
Waarderingsscore
0
Punten
0
Waarvoor dient de plateau en hoe dik is hij?

15 vierkante meter gelijktrekken duurt helemaal niet lang.

Als je de baren een halve meter diep wil steken dan veronderstel ik dat de beton daar minstens een halve meter diep is? dus is de droogtijd ook heel wat langer op die plaats.

Zoals hierboven reeds gezegd: de droogtijd is van meerdere factoren afhankelijk.

Lid geworden
14 jun 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
OK,

Die draadstangen komen later eiken balken op , die kan ik niet steken oor het gieten want anders staan die uiteraard niet meer exact op hun plaats.

de stangen op zich zijn 50 cm lang en komen 33 cm in de beton, onderaan de stang (dus voor in beton) zit nog een kleine voet.

de betonplaat is 15-20 dik, maar waar de stangen moeten komen is op de sleuf rondom rond, die is 50 diep .

Gewone beton besteld (wel 300kg cement per kub) , en word met een pomp geleverd , dus het effectief "openharken" is er niet echt.

ik lees hier 20 min :shock: :? en na twee uur op de beton kunnen lopen, dat lijkt me nogal heel sterk ? ik had gerekend dat ik toch ergens een uur de tijd had

Lid geworden
27 sep 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Kan je die stangen niet provisoir in een balk steken? En de volgorde omwisselen?

Je giet jouw beton, je "smijt" die balk met draadstangen op/over je beton, en je werkt daarna de beide platen af.

Lid geworden
14 jun 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
@Mpieter

goed idee, ook aan gedacht maar is niet mogelijk wegens vervelende plaats waar de stangen moeten komen, ik denk wel dat ik de stangen redelijk snel zal steken, op die bepaalde plaatsen maken dat de beton is vlakgetrokken, het verdere stuk (grootste deel plateau) zie ik dan wel verder

Lid geworden
15 mrt 2007
Waarderingsscore
0
Punten
0
Zal je draadstang trouwens niet het 'stevigste' resultaat geven als je deze vastmaakt op andere wapening? Die staven er in 'wringen' eens je beton gegoten is lijkt me gevoelig aan uitvoeringsfouten.

Als je een houten plank als mal maakt en daar boor je op de juiste tussenafstand en met de juiste diameter al de gaten in voor en dan steek je deze bovenaan op je draadstangen (met moer) dan moeten deze zo goed als op hun plaats zitten. Deze technieken worden ook toegepast bij het gieten van kolommen en balken waarbij er vaak nog een 'stekwapening' moet blijven uitsteken.

Lid geworden
26 nov 2007
Waarderingsscore
1
Punten
0
wij lassen die ijzers vast aan de wapening, blijft deze ook perfect staan tijdens het storten. en beton kan je echt wel langer als 20 min bewerken ze

Lid geworden
14 jun 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
1 : ik heb geen laspost, dus lassen aan wapening is niet mogelijk

2 : houten mal leggen is niet mogelijk op die plaats

stangen moeten dus werkelijk gestoken worden als de beton net is gegoten

Bovenaan