• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Hoe laag ketel begrenzen + uitleg ECO stand?

Matthias MV

Nieuw Lid
Lid geworden
7 okt 2017
Berichten
99
Waarderingsscore
10
Punten
8
Ik heb 600 meter (60m2) of maximaal 6KW (100W/m2) aan vloerverwarming liggen en op het 1ste en 2de verdiep een overcapaciteit radiatoren (11,4KW bij 75/65) hangen maar die halen in 95% van de gevallen met lauw water van 35-40°C de gewenste temperatuur maar dan daalt de capaciteit met een factor 3-4 naar iets van 2,5 tot 3KW indien ze alle 5 open staan, 4 staan er altijd open de 5de (= 3400W bij 75/65) soms.

De radiatoren wil ik via aan/uit regeling bedienen maar bepaalt de buitentemperatuur nog steeds de gewenste aanvoertemperatuur. De vloerverwarming wil ik laten draaien via ruimtecompensatie maar dan wil ik verhinderen dat de circulatiepomp blijft doordraaien tijdens de nacht. Enkel als het hard vriest en de vorstbeveiliging geactiveerd wordt mag een verlaagde temperatuur onderhouden worden, zodat hij dan niet achteraf heel hard moet staan draaien wanneer het in de ochtend of smiddags nog vriest, ik wil dan ook maar hooguit 1,5°C verlagen tijdens de nacht, maar dan moet hij er eerst naar dalen vooraleer hij het dan moet onderhouden. In de tussenseizoenen daalt het nooit 1,5°C tijdens de nacht dus dan vind ik 8-16 uur doorpompen, ketel aan en afslaan in low modus energieverlies + extra ontstekingen mbt levensduur ketel.

Nu heb ik wel graag indien er met aan/uit gewerkt voor de radiatoren dat deze heel rustig opwarmen. Dus met een laag vermogen. 40-50 graden aanvoer is zo bereikt met de ketel, ook op de laagste deellast stand 5KW.

Maar... qua rendement is het beter dat de ketel de radiatoren op een hoog vermogen aanstuurt en dus zo snel mogelijk de gewenste aanvoertemperatuur bereikt met retourwater van kamertemperatuur om daarna cruise control te activeren en door de oplopende retourtemperaturen te moduleren naar een lager vermogen ???
OF

kan ik evengoed indien 5KW deellast volstaat en we geen problemen hebben met een trage opwarming de ketel zelfs onder de 30% deellast begrenzen? Dan lopen de retourtemperaturen gelijk op met de aanvoer met delta 3,5 graden bij 5KW laagstand.

Het lijkt erop dat indien ik het vermogen zo laag wil begrenzen dat de ketel na enkele stooksessies steeds ervoor kiest een hogere aanvoer te hanteren dan wat de VRC700 adhv de stooklijn en buitenvoeler berekent.

Ook wanneer de ketel heeft gependeld of na een (half) uur stoken is de gewenste temperatuur nog niet bereikt (bijvoorbeeld omdat een deur openstaat of de ramen staan geopend) en zo een 2de stooksessie moet hanteren zie ik dat de ketel eigenwijs zelf ervoor kiest om de gewenste aanvoer een heel stuk hoger eist dan de thermostaat ipv de aanvoerteperatuur te hanteren die de thermostaat oplegt.

Momenteel staan beide systemen op temperatuurregeling via thermostaat maar de vloerverwarming wil ik gerust weer naar compensatie zetten wanneer het nog iets kouder wordt, met uitzondering dat die niet 24 op 24 draait maar bv 12 van de 24 uren. Mijn ketel is zwaar genoeg om in 12 stookuren de gewenste temperatuur te bereiken en onderhouden. Ik heb slechts 1KW per uur aan verwarming nodig. Of 2KW vermogen gedurende 12 uren deze tijd. Dus ook dan zal hij meerdere sessies hanteren. En hoe hoger het verhogen hoe korter maar meer stooksessies. Met een hoger vermogen heb ik een hogere gemiddelde aanvoer nodig doordat de retour en chape niet rustig mee opwarmen, doe ik dat niet dan is er minder warmteopslag in de chape per stooksessie.


ECO stand klopt het dat deze de circulatiepompen bij compensatie regeling pas zal doen activeren indien de buitentemperatuur > 4°C is en er maarliefst een temperatuursverschil van < 4°C met de ingestelde nachttemperatuur moet zijn? Bv. 16-17°C als nachttemperatuur dan moet het eerst onder 13°C gaan zakken in de woonkamer. Of dien ik dan de nachttemperatuur op 20 te plaatsen om op 16 uit te komen? Die 4 graden zijn mij hier het meest onduidelijk hierin. 4 graden lijkt mij toch serieus teveel van het goede.

Pendelen is niet echt een probleem, maar het gebeurd wel soms dat de thermostaat warmte vraagt aan de vloerverwarming, de ketel start op maar de mengkraan staat nog niet (volledig) open waardoor hij direct uit valt, gelukkig is dit maar zeldzaam.
 
Laatst bewerkt:

Matthias MV

Nieuw Lid
Lid geworden
7 okt 2017
Berichten
99
Waarderingsscore
10
Punten
8
Ik heb 600 meter (60m2) of maximaal 6KW (100W/m2) aan vloerverwarming liggen en op het 1ste en 2de verdiep een overcapaciteit radiatoren (11,4KW bij 75/65) hangen maar die halen in 95% van de gevallen met lauw water van 35-40°C de gewenste temperatuur maar dan daalt de capaciteit met een factor 3-4 naar iets van 2,5 tot 3KW indien ze alle 5 open staan, 4 staan er altijd open de 5de (= 3400W bij 75/65) soms.

De radiatoren wil ik via aan/uit regeling bedienen maar bepaalt de buitentemperatuur nog steeds de gewenste aanvoertemperatuur. De vloerverwarming wil ik laten draaien via ruimtecompensatie maar dan wil ik verhinderen dat de circulatiepomp blijft doordraaien tijdens de nacht. Enkel als het hard vriest en de vorstbeveiliging geactiveerd wordt mag een verlaagde temperatuur onderhouden worden, zodat hij dan niet achteraf heel hard moet staan draaien wanneer het in de ochtend of smiddags nog vriest, ik wil dan ook maar hooguit 1,5°C verlagen tijdens de nacht, maar dan moet hij er eerst naar dalen vooraleer hij het dan moet onderhouden. In de tussenseizoenen daalt het nooit 1,5°C tijdens de nacht dus dan vind ik 8-16 uur doorpompen, ketel aan en afslaan in low modus energieverlies + extra ontstekingen mbt levensduur ketel.

Nu heb ik wel graag indien er met aan/uit gewerkt voor de radiatoren dat deze heel rustig opwarmen. Dus met een laag vermogen. 40-50 graden aanvoer is zo bereikt met de ketel, ook op de laagste deellast stand 5KW.

Maar... qua rendement is het beter dat de ketel de radiatoren op een hoog vermogen aanstuurt en dus zo snel mogelijk de gewenste aanvoertemperatuur bereikt met retourwater van kamertemperatuur om daarna cruise control te activeren en door de oplopende retourtemperaturen te moduleren naar een lager vermogen ???
OF

kan ik evengoed indien 5KW deellast volstaat en we geen problemen hebben met een trage opwarming de ketel zelfs onder de 30% deellast begrenzen? Dan lopen de retourtemperaturen gelijk op met de aanvoer met delta 3,5 graden bij 5KW laagstand.

Het lijkt erop dat indien ik het vermogen zo laag wil begrenzen dat de ketel na enkele stooksessies steeds ervoor kiest een hogere aanvoer te hanteren dan wat de VRC700 adhv de stooklijn en buitenvoeler berekent.

Ook wanneer de ketel heeft gependeld of na een (half) uur stoken is de gewenste temperatuur nog niet bereikt (bijvoorbeeld omdat een deur openstaat of de ramen staan geopend) en zo een 2de stooksessie moet hanteren zie ik dat de ketel eigenwijs zelf ervoor kiest om de gewenste aanvoer een heel stuk hoger eist dan de thermostaat ipv de aanvoerteperatuur te hanteren die de thermostaat oplegt.

Momenteel staan beide systemen op temperatuurregeling via thermostaat maar de vloerverwarming wil ik gerust weer naar compensatie zetten wanneer het nog iets kouder wordt, met uitzondering dat die niet 24 op 24 draait maar bv 12 van de 24 uren. Mijn ketel is zwaar genoeg om in 12 stookuren de gewenste temperatuur te bereiken en onderhouden. Ik heb slechts 1KW per uur aan verwarming nodig. Of 2KW vermogen gedurende 12 uren deze tijd. Dus ook dan zal hij meerdere sessies hanteren. En hoe hoger het verhogen hoe korter maar meer stooksessies. Met een hoger vermogen heb ik een hogere gemiddelde aanvoer nodig doordat de retour en chape niet rustig mee opwarmen, doe ik dat niet dan is er minder warmteopslag in de chape per stooksessie.


ECO stand klopt het dat deze de circulatiepompen bij compensatie regeling pas zal doen activeren indien de buitentemperatuur > 4°C is en er maarliefst een temperatuursverschil van < 4°C met de ingestelde nachttemperatuur moet zijn? Bv. 16-17°C als nachttemperatuur dan moet het eerst onder 13°C gaan zakken in de woonkamer. Of dien ik dan de nachttemperatuur op 20 te plaatsen om op 16 uit te komen? Die 4 graden zijn mij hier het meest onduidelijk hierin. 4 graden lijkt mij toch serieus teveel van het goede.

Pendelen is niet echt een probleem, maar het gebeurd wel soms dat de thermostaat warmte vraagt aan de vloerverwarming, de ketel start op maar de mengkraan staat nog niet (volledig) open waardoor hij direct uit valt, gelukkig is dit maar zeldzaam.
Mijn excuses maar de ECO stand is mij nu wel duidelijk, na het lezen van een 2de handleiding waar wel duidelijk uitgelegd wordt hoe deze functie werkt.
 

SanderR

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 jun 2019
Berichten
1.034
Waarderingsscore
513
Punten
113
Weeral een nieuw topic, na dat uw vorige topic ook al een nieuw topic was voor uw zelfde probleem? Op die manier krijg je een forum wel gevuld :)

Ik zou u voorstellen om een deftige technieker te zoeken die u kan helpen ter plaatse in plaats van via een forum, want zelf kom je er duidelijk niet uit.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan