• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Hoe kun je je zelfconsumptie van zonne-energie omhoog brengen?

c00kie

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
22 mrt 2006
Berichten
12.110
Waarderingsscore
2.340
Punten
113
In navolging van het topic over laadpalen, en toch ook wel mijn eigen vraagstuk, en vooral ook deze quote:
Ik ben dat beu en heb geen tijd om daar allemaal over na te denken en te moeten evalueren of ik nu moet laden omdat de zon schijnt, of er een piek is die x minuten na het kwartier valt of moet denken of in welk voertuig ik zit en of ik dan wel in dat deel van de stad mag komen of niet ... ik krijg het er allemaal van.

Daarnaast ben ik het beu dat ik keuzes moet maken op adviezen die nadien weer fout blijken, zoals mijn 14 jaar oude diesel, toen een geweldig plan volgens de overheid, nu weerzinwekkend of mijn vorig jaar geïnstalleerde zonnepanelen ...
lijkt het mij wel zinvol om eens te kijken hoe jullie te werk zijn gegaan om er toch voor te zorgen dat jullie eigen zelfconsumptie omhoog konden krijgen.

Concreet voor mezelf zit ik dus met het "probleem" dat ik niet weet hoeveel zelfconsumptie er hier is... Dat ik zelfs niet weet hoe ik er aan moet beginnen om dit te meten, om dit te bepalen... Heeft het eigenlijk wel zin om me hier mee bezig te houden.

Mijn situatie:
30 Bisol 275 panelen, 15 Oostgericht, 15 Westgericht.
Omvormer SMA 6000TL Waarom die zware omvormer kan ik niet meer zeggen, maar een kleinere kon niet door het aantal panelen ofzo.
De totale installatie is 8.250 Wpiek. Tot nu toe brengt deze gemiddeld 7.400 kWh / jaar op waarvan 67% van april t.e.m. augustus.
Terugdraaiende teller.

Wij verbruiken jammer genoeg meer dan 7.400 kWh op een jaar dus die zonnepanelen zijn niet voldoende :(.

Mijn vragen (en waarschijnlijk die van vele anderen...)
  1. Hoe kan ik nu weten hoeveel zelfconsumptie ik heb? Wat heb ik hiervoor nodig.
  2. Eigenlijk zou ik eerst mijn sluipverbruik of verbruik in kaart moeten brengen... maar ook dat vind ik een moeilijke... Dus ook hier zijn tips welkom
  3. Hoe kan ik zorgen dat mijn zelfverbruik omhoog gaat zonder dat ik dat zelf in de gaten moet houden.
  4. Kan het nuttig zijn om nog extra panelen te leggen?
Ik zou dus eigenlijk graag antwoorden krijgen van mensen die dit traject al doorlopen hebben, met de meest uiteenlopende zaken :). Sommigen zullen hier tijdens de verbouwing of bouw van hun woning rekening mee gehouden hebben. Sommigen zullen dit met domotica doen, sommigen zullen dit met aparte tools doen... Wat ik dan uiteindelijk wil bereiken is dat ik toch op één of andere manier in kaart kan brengen hoe ik zo onafhankelijk mogelijk kan zijn van de grillen van de overheid, en hoe dat verhaal ook kan passen bij anderen, zonder dat ze er 10.000 euro kosten aan hebben alvorens ze weten wat ze moeten doen...

Voor mij is dit een moeilijk verhaal, en ik denk voor nog een paar miljoen belgen... Dus hopelijk hebben de paar knappe koppen een account op dit forum, om de leken te helpen :p.

Grtz & dikke merci op voorhand,
c00kie
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.937
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
Hier grote vriezer propesvol met etenswaren.
In de kelder een kleintje voor ijs en kant en klare rommel

In de berging 7 vriezers , 2 koffers aangesloten en 5 hermetisch dicht. Vol met kadavers van vogels, katten, reeenkoppen, everzwijnen , slangen walibi' s kangeroe's , vissenkoppen ( leste aanwinst zwaardviskop en zeeduivel), enkele puma's en dan 1 waar er een uitgebeend brabanterpaard inzit en de rest wil ik echt niet weten.

Oja , alles met de nodige dokumenten van dierentuinen en eigenaars voor er iemand uit zen kramme schiet.;)
 

SanderR

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 jun 2019
Berichten
1.034
Waarderingsscore
513
Punten
113
Bij ons staan de vriezer en 1 koelkast/vriezer combi in de garage. In de nieuwe woning komen ze in de bijkeuken :)
Nog een andere 'tip' om te besparen op het verbruik van een koelkast / diepvries: deze verbruiken minder als ze in een koele ruimte staan (bv. een kelder) dan in een bijkeuken (waar bv. ook de wasmachine/droogkast/CV hangen).
 

Kwakkel

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 okt 2011
Berichten
1.323
Waarderingsscore
379
Punten
83
Bij ons staan de vriezer en 1 koelkast/vriezer combi in de garage. In de nieuwe woning komen ze in de bijkeuken :)
Nog een andere 'tip' om te besparen op het verbruik van een koelkast / diepvries: deze verbruiken minder als ze in een koele ruimte staan (bv. een kelder) dan in een bijkeuken (waar bv. ook de wasmachine/droogkast/CV hangen).
Wasmachine/droogkast/warmtepomp komen bij ons in de fietsenberging en de technische ruimte.
Klopt wel dat de koelkast en diepvriezer in de bijkeuken komen waar het wel gewoon verwarmd wordt. Maar de fietsenberging en de technische ruimte worden ook mee geïsoleerd, geventileerd en wellicht verwarmd. Daar gaat dus weinig verschil op zitten (een paar ° misschien, maar zelfs dat zal wellicht door de ventilatie gelijk getrokken worden.
 

disco stu

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 dec 2012
Berichten
3.327
Waarderingsscore
2.260
Punten
113
Bij ons staan de vriezer en 1 koelkast/vriezer combi in de garage. In de nieuwe woning komen ze in de bijkeuken :)
Nog een andere 'tip' om te besparen op het verbruik van een koelkast / diepvries: deze verbruiken minder als ze in een koele ruimte staan (bv. een kelder) dan in een bijkeuken (waar bv. ook de wasmachine/droogkast/CV hangen).
Klopt dat die dan ietsjes zuiniger gaat draaien, maar anderzijds is de warmte die van de condensor komt in een kelder wel "verloren" . Wanneer de vriezer in een verwarmd volume staat heb je nog wat genot van deze warmte (behalve bij een hittegolf...).
 

Tomvdw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
28 jun 2017
Berichten
4.488
Waarderingsscore
3.039
Punten
113
De temperatuursensor meet onderaan in de diepvries.

Offtopic, maar hoe meet je de temperatuur van je diepvries? Is dat met een draadloze temperatuursensor (bv. Loxone Air)?
Er is een shelly, waarop je een temperatuursensor kan aansluiten. Die waarden lees ik uit via loxberry in loxone.
Die sensor is bedraad en zit gewoon tussen de deur.
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.038
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
Ben op dit moment aan het kijken voor een EV.
De shortlist op dit moment is ID.4/5 (77kWh), EQA (66kWh) , Mach-E (75kWh), Q4 (77kWh) met een sterke voorkeur voor de ID.4 want VAG is blijkbaar van plan om vanaf januari 2022 Vehicle-to-Grid (V2G) in al haar modellen te voorzien, en dat heeft nogal mijn voorkeur, maar... als ik het goed begrijp zijn ze helemaal niet van plan om jou zelf te laten genieten van het voordeel. Hun idee is om jou een vergoeding te betalen voor het gebruik van jouw voertuig als load-balancer op het net, en ze gaan zelf in onderhandeling met de producenten en netwerkbedrijven en steken zelf de winst op zak. Dus jouw auto als thuisbatterij gebruiken (of ook: opladen op het werk, ontladen thuis) zit er niet in.
Veel kans dat andere auto-bedrijven op diezelfde kar springen, als alternatief verdien-model. Dat valt nog eens dik tegen.
En dan is ook nog de vraag: wie krijgt de vergoeding? De eigenaar (werkgever) of de persoon aan wiens laadpaal hij hangt tijdens het terugleveren? En wat met injectie-tarief vs. heffingen bij opladen? Zij zullen wel energie op en af sturen, de winst op zak steken en ik dik betalen voor elke kWh die van het net gehaald wordt om tijdelijk(!) in de auto op te slaan.

 

bert2

Gewaardeerd lid
Lid geworden
11 mrt 2006
Berichten
825
Waarderingsscore
259
Punten
63
Momenteel lopen er verschillende projecten waarbij het stroomverbruik van V2G-balancering niet op de digitale meter wordt verrekend. Het verbruik/vermogen komt rechtstreeks op rekening van een derde. De gebruiker heeft er dus geen last van, maar kan de batterij van de wagen ook niet zelf gebruiken voor z'n woning.

Maar er gaan sowieso nog belangenconflicten opduiken vermoed ik...
 

Tommie1

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 apr 2011
Berichten
5.183
Waarderingsscore
1.026
Punten
113
Bij het koppelen van een batterij aan het net zijn er 2 mogelijk inkomstenstromen:
- peak shaving: dat is de simpelste manier, en meestal zit het voordeel voor meer dan 90% bij de eigenaar van de batterij. Als particulier is dat onder andere beter gebruik van je eigen stroom, capaciteitstarief zo laag mogelijk houden etc.
- frequency balancing: daar wordt voor geboden en om daar aan mee te doen heb je minstens een paar honderd tot duizend batterijen nodig. Daar zit een pak software en telematica achter. Dus daarom krijg je een vergoeding en zijn er andere partijen die mee verdienen omdat ze ook diensten leveren.
 

getmixedup

Moderator
Forumleiding
Lid geworden
21 jan 2019
Berichten
1.678
Waarderingsscore
1.181
Punten
113
Ben op dit moment aan het kijken voor een EV.
De shortlist op dit moment is ID.4/5 (77kWh), EQA (66kWh) , Mach-E (75kWh), Q4 (77kWh) met een sterke voorkeur voor de ID.4 want VAG is blijkbaar van plan om vanaf januari 2022 Vehicle-to-Grid (V2G) in al haar modellen te voorzien, en dat heeft nogal mijn voorkeur, maar... als ik het goed begrijp zijn ze helemaal niet van plan om jou zelf te laten genieten van het voordeel. Hun idee is om jou een vergoeding te betalen voor het gebruik van jouw voertuig als load-balancer op het net, en ze gaan zelf in onderhandeling met de producenten en netwerkbedrijven en steken zelf de winst op zak. Dus jouw auto als thuisbatterij gebruiken (of ook: opladen op het werk, ontladen thuis) zit er niet in.
Veel kans dat andere auto-bedrijven op diezelfde kar springen, als alternatief verdien-model. Dat valt nog eens dik tegen.
En dan is ook nog de vraag: wie krijgt de vergoeding? De eigenaar (werkgever) of de persoon aan wiens laadpaal hij hangt tijdens het terugleveren? En wat met injectie-tarief vs. heffingen bij opladen? Zij zullen wel energie op en af sturen, de winst op zak steken en ik dik betalen voor elke kWh die van het net gehaald wordt om tijdelijk(!) in de auto op te slaan.

Enkele maanden geleden met iemand bij VW zelf gesproken hierover. Zou enkel over Duitsland gaan. Ook de V2G-tech zou in 2022 enkel in Duitsland beschikbaar worden volgens die man.
 

Waldhar

Zeer Actief lid
Lid geworden
4 feb 2021
Berichten
488
Waarderingsscore
177
Punten
43
Ben op dit moment aan het kijken voor een EV.
De shortlist op dit moment is ID.4/5 (77kWh), EQA (66kWh) , Mach-E (75kWh), Q4 (77kWh) met een sterke voorkeur voor de ID.4 want VAG is blijkbaar van plan om vanaf januari 2022 Vehicle-to-Grid (V2G) in al haar modellen te voorzien, en dat heeft nogal mijn voorkeur, maar... als ik het goed begrijp zijn ze helemaal niet van plan om jou zelf te laten genieten van het voordeel. Hun idee is om jou een vergoeding te betalen voor het gebruik van jouw voertuig als load-balancer op het net, en ze gaan zelf in onderhandeling met de producenten en netwerkbedrijven en steken zelf de winst op zak. Dus jouw auto als thuisbatterij gebruiken (of ook: opladen op het werk, ontladen thuis) zit er niet in.
Veel kans dat andere auto-bedrijven op diezelfde kar springen, als alternatief verdien-model. Dat valt nog eens dik tegen.
En dan is ook nog de vraag: wie krijgt de vergoeding? De eigenaar (werkgever) of de persoon aan wiens laadpaal hij hangt tijdens het terugleveren? En wat met injectie-tarief vs. heffingen bij opladen? Zij zullen wel energie op en af sturen, de winst op zak steken en ik dik betalen voor elke kWh die van het net gehaald wordt om tijdelijk(!) in de auto op te slaan.

Enkele maanden geleden met iemand bij VW zelf gesproken hierover. Zou enkel over Duitsland gaan. Ook de V2G-tech zou in 2022 enkel in Duitsland beschikbaar worden volgens die man.
Das wat onze fleetmanager & de Mercedes-dealer me ook vertelde.
Technisch gezien is het geen probleem.
Het probleem ligt hier in België dat er op die manier onbelast iets kan van werkgever->werknemer gaan.

Auto op't werk opladen, en savonds je huis voeden met stroom die door je werkgever betaald werd. Geen belasting op die verbruikte energie, geen manier om dit op te lijsten/monitoren -> Belgische staat niet content.
 

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Onderwerp
Aangemaakt door
Laatste reactie
Reacties
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan