Hoe krijg ik dit groendak weer in orde?

Sceppi

Lid
Lid geworden
22 mei 2015
Berichten
121
Waarderingsscore
0
Punten
16
Bij de bouw van onze woning (2016) hebben wij deels voor een groendak gekozen. Jammer genoeg is het resultaat niet echt wat het moet zijn om een aantal redenen:
  • Installateur van onze zonnepanelen die er te intensief heeft op gelopen net na de aanleg ...
  • De droogte van de afgelopen jaren 
  • Geen bemesting uitgevoerd

De laatste 2 punten zijn ook mijn fout. Pas nadat het te laat was beseft dat een groendak niet 'geen' onderhoud vraagt, maar wel een bepaald 'minimum' aan onderhoud, zoals wat water geven bij grote droogte en 1-2 keer per jaar bemesten. Ondertussen doe ik deze zaken wel. Dit voor en najaar heb ik bemesting gestrooid speciaal voor sedum groendaken en ik sproei ook bij lange droogte.

Echter, ondertussen is het kwaad geschied en ziet het groendak er niet uit hoe het moet, met redeijk wat lege gaten en ook wel wat mos. Hoe krijg ik dit opnieuw in orde? Kan ik nieuw sedum uitzaaien? Of moet ik eerder kleine plantjes kopen en planten? 
 

Bijlagen

  • 20201009_114732_large.jpg
    20201009_114732_large.jpg
    888,6 KB · Weergaven: 3
  • 20201009_114740_large.jpg
    20201009_114740_large.jpg
    829,8 KB · Weergaven: 2
  • 20201009_114815_large.jpg
    20201009_114815_large.jpg
    701,8 KB · Weergaven: 3

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
17.668
Waarderingsscore
2.435
Punten
113
Zo laten, de planten -- sommige foto's -- geven dit wel aan , zijn goed aan het uitstoelen in de breedte.

Echt kale vlakken zou ik dan inzaaien en inwerken oftewel inplanten met kleine plantjes ( de plugs zoals ze zeggen) 

MAAR een groen dak zou zo moeten gemaakt zijn dat er geen water moet BIJGEGEVEN worden. Dat is juist de intentie van zo'n groen dak.

Ofwel is er iets mis met het buffervlak van het dak op sich,  te snelle afvoer van hemelwater naar de regenpijp. 

Ofwel een te groot debiet  in de drainagemat voorzien met gevolg dat eht water veel te snel wegvloeit

Ofwel is de samenstelling van je plantsubstraat ( de grond waar de planten in zit) van dusdanige slechte kwaliteit dat die geen water buffert . Werk eventueel met wateragents of eventueel met een compostdressing verrijkt met turf . Het laatste is het gemakkelijkste : neem 1 kuub ( emmer) fijnuitgezeefde compost en meng dit met 1 kuub turf. Goed mengen. Uitspreiden en dan ZEKER nat maken zodat de turf verzadigt is. 

Meststoffen geven aan een groen dak is eigenlijk ook niet de bedoeling. Samen met het watergeven , staat van de planten vermoed ik dat je slecht materiaal in je pollen hebt gekregen. Daarbij dat geloop erover is ook niet echt bevorderlijk voor de groei 

 
 

Tommie1

Zeer Actief lid
Lid geworden
15 apr 2011
Berichten
4.000
Waarderingsscore
88
Punten
48
Ik zou daar ook niet te veel aan doen. 

Dat komt wel terug. Eventueel wat stekjes aftrekken, en terug in de grond steken waar het kaal is. 

 
 

Sceppi

Lid
Lid geworden
22 mei 2015
Berichten
121
Waarderingsscore
0
Punten
16
lukanar zei:
MAAR een groen dak zou zo moeten gemaakt zijn dat er geen water moet BIJGEGEVEN worden. Dat is juist de intentie van zo'n groen dak.

Ofwel is er iets mis met het buffervlak van het dak op sich,  te snelle afvoer van hemelwater naar de regenpijp. 

Ofwel een te groot debiet  in de drainagemat voorzien met gevolg dat eht water veel te snel wegvloeit

Ofwel is de samenstelling van je plantsubstraat ( de grond waar de planten in zit) van dusdanige slechte kwaliteit dat die geen water buffert . Werk eventueel met wateragents of eventueel met een compostdressing verrijkt met turf . Het laatste is het gemakkelijkste : neem 1 kuub ( emmer) fijnuitgezeefde compost en meng dit met 1 kuub turf. Goed mengen. Uitspreiden en dan ZEKER nat maken zodat de turf verzadigt is. 

Meststoffen geven aan een groen dak is eigenlijk ook niet de bedoeling. Samen met het watergeven , staat van de planten vermoed ik dat je slecht materiaal in je pollen hebt gekregen. Daarbij dat geloop erover is ook niet echt bevorderlijk voor de groei 

 

Onze dakwerker zei: Mensen denken soms dat een groendak geen onderhoud vraagt. Dat is niet helemaal waar, het vergt een zeer laag onderhoud. Bij uitzonderlijke droogte water bijgeven en in het voorjaar wat bemesting, bv. myco-sedum pro.

Sinds ik die bemesting heb gegeven dit voorjaar, moet ik zeggen dat de plantjes wel een stuk beter zijn beginnen uitstoeien (zoals jullie zelf ook hebben gezien).

Het lijkt mij voornamelijk een waterhuishouding probleem te zijn, ik zal vooral daarop werken. Als je naar de foto in de lengte kijkt, kan je duidelijk zien dat de afwatering zich links achteraan bevindt. Kan je even uitleggen wat wateragents zijn en hoe je hiermee moet werken?
Tommie1 zei:
Ik zou daar ook niet te veel aan doen. 

Dat komt wel terug. Eventueel wat stekjes aftrekken, en terug in de grond steken waar het kaal is. 

Inderdaad, dat zal ik zeker doen 
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
17.668
Waarderingsscore
2.435
Punten
113
Tsja , ik moet ook niet beginnen over hoe een dak moet opgebouwd zijn. 

Maar met groendaken weet ik wel dat je een zeer nauwgezette opbouw moet hebben van onder andere : worterweerder, drainagemat, buffering, en samenstelling van je substraat in functie van de soort planten die er opkomen, de helling, de zonnestand en de naastliggende omgeving. 

Ik zeg niet dat je geen meststof mag geven, ik zeg dat het niet de bedoeling is om zo'n dak 2- 3 keer per jaar te gaan bemesten. Want dan is er iets fundamenteels fout met de substraatopbouw. 

 
 

art

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mei 2009
Berichten
3.854
Waarderingsscore
680
Punten
113
lukanar zei:

 
lukanar zei:
Zo laten, de planten -- sommige foto's -- geven dit wel aan , zijn goed aan het uitstoelen in de breedte.

Echt kale vlakken zou ik dan inzaaien en inwerken oftewel inplanten met kleine plantjes ( de plugs zoals ze zeggen) 

MAAR een groen dak zou zo moeten gemaakt zijn dat er geen water moet BIJGEGEVEN worden. Dat is juist de intentie van zo'n groen dak.

 

 

nochtans wordt er in technische opleidingen gesuggereerd om dat toch te voorzien, gezien de wijzigende klimaatomstandigheden.  Anders overleven groendaken niet. 
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
17.668
Waarderingsscore
2.435
Punten
113
Tsja , dat is dus het probleem tussen een dakwerker en een tuinman. Die zegt dat je de planten moet kiezen die geschikt zijn voor die bodem.

Als het inderdaad zo is dat je op regelmatige basis water moet bijgeven... dan ben je het doel aan het voorbij schieten. Zet dan liever woestijnplanten. 

Als de drain en de buffering in orde is, en het substraat is in orde dan moet je enkel in ZEER EXTREME omstandigheden water bijgeven .  Maar das juist. Zo'n groen dak volgens de regels der tuinkunsten kost wel 3 keer zoveel als die van de dakwerkers die wat sedummattekes gaan leggen. 

Het komt altijd op het zelfde neer: Capability Brown heeft het  300 jaar geleden al gezegd: Geef liever 2 euro uit aan je grond dan aan je planten. 
 

art

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mei 2009
Berichten
3.854
Waarderingsscore
680
Punten
113
Ik had het niet over opleidingen voor dakwerkers :)
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
17.668
Waarderingsscore
2.435
Punten
113
ik wook nie
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
17.668
Waarderingsscore
2.435
Punten
113
concreet voor de TS

anders blijven we nog jaren lullen over wat wel en wat niet 

Neem een staaltje ( cc 500 gr) van het bodemsubstraat ( grond dus) en laat dit analyseren op de aanwezigheid van meststoffen, organische stof, sporelementen zoals magnesium en ijzer. Sommige geven ineens de PH meting door. Anders doe je de ph meting apart. Aan de hand van deze gegevens kun je al bepalen wat de meststoftekorten zijn en of je moet bijgeven of stoppen met toedienen. Met de ph meting weet je of je een zure bodem hebt of een alkalische of basische bodem. OPGELET wel doorgeven dat de staalname voor een groendak is !!

Maak een doorsnede van je dakopbouw. Maw graaf VOORZICHTIG een put. DOORSTEEK NOOIT EEN WATERKEREND MEMBRAAN ( type folie of roofing) en meet wat je ziet. Principeel heb je je dakafdichting met daarop een wortelremmende plaat of folie ( epdm bv) hierop ligt een buffercaptatie van bv 5 cm grind, argex,bomenzand ... met daarbovenop een drainagemat inclusief worteldoek ( die drukverdelende doeken dus. En dan x cm dik substraat. Meestal zit deze in een honinggraadsprofiel met daar de planten in..

In die buffervoorraad zou water of vocht moeten aanwezig zijn. Met vocht bedoel ik dat het granulaat niet woestijnkurkdroog is maar een beetje blijft 'kleven' . Soms wordt in deze laag hygromul gebracht dat kun je vergelijken met een spons, of wateragents substraat ( stoemmesweg gezegd , korreltjes die veel water kunnen opzuigen als het er is)

Het is logisch dat de overloop van een groendak zich NOOIT gelijk bevind met het dakoppervlak maar zich 2 tot zelfs 5 ofin extremis 10 cm hoger bevind dan de bovenkant van de dakafwerking ( buffer is dan 2, 5 of 10 cm hoog.

Begrijpelijk dat dit een serieuse externe belasting is van je overspanning.

PH is ook belangrijk. Sedum soorten vragen een phbodem van cc 6.5-7.5 dus kalkrijk !!!

als je substraat maar een ph doorgeeft van 5.5-5.8 dan zit je daar al met een probleem. 

Misschien even doorgeven welke planten er allemaal gebruikt zijn? 

Ik kom nogal dikwijls nu tuinen tegen waar de buxus is heraangeplant met de ilex crenata en die groeit niet goed . K moet niet ver zoeken: veel kalk gesmeten voor den buxus? Ja meneer en nu doe ik dat ook voor den Ilex. Opgelost, ilex is een zuurminnende plant, buxus vind kalk lekker. 

 
 

charel

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
9 apr 2010
Berichten
16.635
Waarderingsscore
1.329
Punten
113
Panikeer nu niet direct als je een andere opbouw tegenkomt als degene die Luk hier heeft beschreven, er bestaan namelijk veschillende systemen.

Zo kan dit ook verwezenlijk worden op een dak waarbij de afvoerbuis op de normale laagste plaats zit en niet een stuk hoger zoals bij het bovenvermelde systeem.

In dat geval kan de opbouw ongeveer zo zijn: Een laag wortelwerende dakbedekking met daarop waterhoudende panelen die je het gemakkelijkst kunt beschrijven als grote eierkartons. De dopjes waar je dan eieren in zou plaatsen vullen zich met water zodat al die dopjes samen een constante waterbuffer zijn die op elke m² van het dak evenveel aanwezig is. Bij veel regen lopen die dopjes over, wordt het water ververst en zal het overlopende water via onderliggende dakbedekking en tapbuis afgevoerd worden. Bij langere droogte wordt het water uit al die dopjes aangesproken.

Boven op die dopjespanelen komt argex, filterdoek en vervolgens het substraat voor de planten.
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
17.668
Waarderingsscore
2.435
Punten
113
Inderdaad, er zijn verschillende systemen zoals charel zegt.

Vandaar zoek even op welk systeem er bij jou is toegepast. 
 
Lid geworden
17 okt 2020
Berichten
1
Waarderingsscore
0
Punten
1
En er heeft nooit iemand gezegd dat dat water geven niet voor de plantjes is, maar om de ruimte er onder koel te houden? Dat is toch immers de reden om een groendak te leggen. Het argument om de ruimte eronder warm te houden in de winter, werkt minder. Hoe natter het groendak hoe minder de isolatie. Dus het rendement in de winter is minder dan in de zomer. Verhogen van de biodiversiteit, geluidsdemping, verlagen omgevingstemperatuur, vangen van stof en het esthetische aspect, e.d. zijn aangename bonussen. Extreem is ook pas als je al wéken niet meer kan functioneren, door de hitte, in de ruimte er net onder. Water geven is ook écht water geven. nl. even veel als je deed direct na aanleg. Dus weer 20l/m². Als je zelf een verhoging aan je afvoerputje voorziet, zorg er dan wel voor dat die verhoging de hoogte heeft tot boven de laag die het water moet bufferen. Als je, in plaats van de eierkartons, of gelijkaardige bakjes met ruimte voor water, waterhoudende platen aantreft, is het de bovenkant daarvan waar de verhoging van je dakafvoer gelijk mee moet zijn. Wanneer je een compostdressing toevoegt, werk dat dan onder, dan blijft dat ook meteen vochtig, kan het ook niet weg waaien. Er is, behalve stekjes of pluggen, ook de mogelijkheid om Sedum op rol in stukken te knippen en die dan te gebruiken. Blijf, in elk geval, af van het aanwezige mos. Het is en blijft groen, buffert water en bedekt het substraat.
 
Bovenaan