• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Hoe keldermuur storten

Lid geworden
17 sep 2022
Berichten
2
Waarderingsscore
0
Punten
1
Beste mensen,

Ik heb plannen voor uitbouw naast mijn bestaande (vrijstaande) huis. Bedoeling is dat er een aanbouw van 7x10 meter naast komt, dat via een tussenstuk van 1,5 meter verbinding maakt met het bestaande huis. Onder de nieuwbouw komt een kelder van 10 x 10 meter, (hoogte binnen 210 cm). die gedeeltelijk dan onder de nieuwbouw uitkomt. Nu ben ik informatie aan het inwinnen over het bouwen van de kelder en een kelderbouwer rekent mij een bedrag voor van enkele tienduizenden euro's voor injecteren van de grond of het plaatsen van een damwand. Dit omdat hij bang is dat het bestaande huis niet blijft staan tijdens het graven. Deze wand moet erin geschoven worden (ipv erin slaan) om trillingen te voorkomen en dat is duur.
Graag zou ik weten of er creatieve andere oplossingen bestaand die minder in de papieren lopen. Bijvoorbeeld het graven van een vol te storten sleuf bij het huis, die tevens als keldermuur kan dienen. Desnoods in gedeeltes. Uw antwoorden worden gewaardeerd. Thomas
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
Neen, niemand neemt risico dat schade aan je woning komt
 
Lid geworden
17 sep 2022
Berichten
2
Waarderingsscore
0
Punten
1
dank voor je reactie. Ik snap dat niemand risico wil lopen - ik vraag mij alleen af of er alternatieve methoden zijn om de wanden kelderwanden te plaatsen of de grond naast de woning te versterken.
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
Damwand zoals jezelf schrijft en een paar varianten daarop, maar even duur of duurder
 

minoeske

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 dec 2012
Berichten
3.015
Waarderingsscore
1.932
Punten
113
De enige manier om goedkoper uit te komen is zelf doen.
Aangezien je wellicht zelf geen damwanden/secanspalen of dergelijke zal kunnen plaatsen zie ik als enige mogelijkheid het systeem van onderschoeiïng.
Dus in stukken van 1 m de woning als het ware voorzien van een nieuwe fundering op diepte.
Vroeger een veel gebruikte methode, thans wegens te arbeidsintensief (ook duur dus) niet meer.
Google effe, je zal wel instructie video's vinden
 

julien

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
6.372
Waarderingsscore
529
Punten
113
Ik heb iets gelijkaardigs bezig gezien een paar jaar terug.
Een boring naast het bestaande gebouw waarin wapening werd geschoven en dan vol gestort met beton. De volgende boring gebeurde op bijna 2 keer die diameter van de vorige boring.
Dan even laten uitharden en herhalen tussen de reeds vol gestorte boringen.
Of dit goedkoper of duurder is, totaal geen idee.
 

minoeske

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 dec 2012
Berichten
3.015
Waarderingsscore
1.932
Punten
113
Ik heb iets gelijkaardigs bezig gezien een paar jaar terug.
Een boring naast het bestaande gebouw waarin wapening werd geschoven en dan vol gestort met beton. De volgende boring gebeurde op bijna 2 keer die diameter van de vorige boring.
Dan even laten uitharden en herhalen tussen de reeds vol gestorte boringen.
Of dit goedkoper of duurder is, totaal geen idee.
da zijn secanspalen. :)
 

ALG

Actief Lid
Lid geworden
30 jun 2014
Berichten
170
Waarderingsscore
82
Punten
28
Bekijk de piste eens om 2,5 m (afhankelijk van de grondsoort => zie ingenieur) van het bestaande gebouw te blijven. Uw kelder wordt dan natuurlijk kleiner qua oppervlakte.
Dat gaat u niet alleen veel geld, maar ook een groot risico besparen.

Als je toch het oorspronkelijke plan wilt volgen, zorg dan dat je een GOEDE stabiliteitsingenieur hebt.

Hier moet je niet vlot overgaan.
 

minoeske

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 dec 2012
Berichten
3.015
Waarderingsscore
1.932
Punten
113
Bekijk de piste eens om 2,5 m (afhankelijk van de grondsoort => zie ingenieur) van het bestaande gebouw te blijven. Uw kelder wordt dan natuurlijk kleiner qua oppervlakte.
Dat gaat u niet alleen veel geld, maar ook een groot risico besparen.

Als je toch het oorspronkelijke plan wilt volgen, zorg dan dat je een GOEDE stabiliteitsingenieur hebt.

Hier moet je niet vlot overgaan.
Vooral ne goede uitvoerder zou ik zeggen .
(diene Ir kan wel zeggen hoe het moet, maar als de uitvoering niet OK is :cry:
 
  • Leuk
Waarderingen: ALG

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Onderwerp
Aangemaakt door
Laatste reactie
Reacties
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan