• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

hoe is dit best te isoleren?

Lid geworden
13 mrt 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik heb een kleine uitsprong (erker) in mijn keuken die bekomen is de door de welfsels te laten oversteken.

Deze welfsels liggen op een poutrel. (poutrel volgt de lijn van de buitenmuur)

Het bovenverdiep staat op deze poutrel, dus erker heeft een plat dak. (2m²)

Om deze poutrel af te werken ben ik van plan het plafond van de erker te verlagen (verschil: ± 18 cm) tot gelijk met de onderkant van de poutrel en dit zo mee te laten plakken.

Omdat mijn erker dus een klein plat dak heeft is mijn vraag: hoe dit het best te isoleren:

1) aan de binnenkant isoleren in het plafond (opvullen met bv. rockwool) en enkel dus roofing op het plat dak (chape) van de erker branden.

2) isolatieplaten op de chape en dan roofing

De simpelste oplossing is vind ik nr 1, maar is deze ook goed? Of is dit zogezegd het "koude dak" dat in feite verboden is?

Mvg,

Rob

Voor de aansluiting erker - eerste verdiep zou je optie '2' moeten gebruiken: de isolatie op de welfsels. Anders zou de koude langsheen de welfsels binnen dringen. En dan blijft er nog een koudebrug daar waar je gevelsteen op de erker vertrekt naar de verdieping, en die had je kunnen opvangen met perinsul maar daar is het nu te laat voor.

Voor wat betreft de aansluiting dak erker - muur gelijkvloers geldt:

indien je isolatie tussen je gevelsteen en de snelbouwsteen doorloopt tot gelijk met de bovenkant van de welfsels: ook dan is optie '2' de beste keus.

Om koudebruggen te vermijden kies je best voor optie 2. Op voorwaarde dat de spouwisolatie doorloopt tot de dakisolatie. Vergeet ook geen isolerende blok onder de snelbouwsteen van de buitenmuur op het verdiep.

absoluut voor 2 kiezen.

1 is enkel in het geval je geen andere mogelijkheid hebt.

Dan kun je ook de isolatie in je spouwmuur perfect laten aansluiten rond het profiel en de dakopstand met je dakisolatie.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan