• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Hoe is dit allemaal geschakeld?!

zelfbouwerke

Actief Lid
Reaction score
33
Hallo iedereen,

Na een renovatie van alle kamers in het huis blijft enkel de keuken nog over ;)
Nu zitten er in het plafond 22 halogeenspots van elk 50W, dus 1100W in totaal, en dat is in de huidige tijd toch wel wat overdreven...
En nu alles toch herschilderd wordt is het het moment om dat ineens ook eens aan te pakken en alle spots te vervangen. De huidige spots (die helemaal vergeeld zijn) zijn 5,5 cm diameter maar alle nieuwere types zijn breder, dus ik zal alle gaten moeten vergroten met een Wolfcraft 5953000. Dat moet te doen zijn, maar ik zit met een ander probleem: de halogeenspots zijn momenteel dimbaar, en die optie zou ik willen behouden.
Het huis is echter al door verschillende vorige eigenaren aangepast en uitgebreid en dat heeft als gevolg dat ik in de kelder 2 zekeringkasten heb, maar geen elektrisch schema heb.

Niet té erg schrikken van de huidige toestand, maar het ziet er momenteel zo uit:

Zekeringkast 1:

IMG_2508.JPG

en zekeringkast 2:

IMG_2507.JPG

Dus de zekering voor de spots is F in kast 1 (staat trouwens op een lijn waar ook stopcontacten op zitten, wat volgens mij eigenlijk niet mag) maar in kast 2 zitten (helemaal rechts) 2 dimmers. Hoe men dat allemaal geschakeld heeft is me een raadsel, maar hoofdvraag is of ik de halogeenspots kan vervangen door dimbare LEDs met die dimmers. Op internet lees ik namelijk dat niet elke dimmer geschikt is voor zowel halogeen als LED en in de specificaties die ik van die dimmers vond kan ik ook het antwoord niet vinden.

Wie kan me hierbij helpen zodat ik mezelf niet in de problemen werk? Alvast bedankt voor de reacties!

Groeten,

Ronny

Eerst en vooral, zorg dat je dimbare LEDs koopt, en dan zou ik gewoon die ingebouwde dimmers vervangen.

Maar een detailfoto van die dimmers, en koop alles bij een goede electrowinkel.

Bedankt voor je reactie, Tommie1, het zullen uiteraard dimbare LEDs moeten zijn, en misschien kan ik gewoon eens eentje proberen of ze werken met de huidige dimmers? Maar mag je halogeen en LED wel door elkaar gebruiken? Kan ik daar iets mee kapotmaken waardoor ik nog verder van huis ben?

Stopcontacten en verlichting mag wel samen
maar overal 2,5mm2 kabel en 16A automaat maximaal

Normaal miet je in de docu van de dimmer wel kunnen terugvinden of het geschikt is voor LED of niet. Zoek op "faseaansnijding" en "faseafsnijding"

Zo erg ziet dit er niet uit... Vervang meteen ook wel al je zekeringen, die Vynckier E-series durven het nogal eens opgeven als ze afgezet worden of springen na zoveel jaren - je krijgt ze dan niet meer ingeschakeld omdat ze mechanisch defect zijn. Goed, 't kost u nu een paar euro maar je zal anders altijd zien dat je in 't weekend zonder stroom valt en dat je nog mag gaan rondzoeken om een zekering te vinden...

Die Elimpo's hebben al wat jaartjes, uit veiligheid zou ik die vervangen. De Niko 330-00701 of de dimmers van Eltako zijn goede led-dimmers. Let wel op: deze kan je qua aansluiting meestal niet 1 op 1 vervangen met de Elimpo's.

Zo erg ziet dit er niet uit... Vervang meteen ook wel al je zekeringen, die Vynckier E-series durven het nogal eens opgeven als ze afgezet worden of springen na zoveel jaren - je krijgt ze dan niet meer ingeschakeld omdat ze mechanisch defect zijn. Goed, 't kost u nu een paar euro maar je zal anders altijd zien dat je in 't weekend zonder stroom valt en dat je nog mag gaan rondzoeken om een zekering te vinden...

Die Elimpo's hebben al wat jaartjes, uit veiligheid zou ik die vervangen. De Niko 330-00701 of de dimmers van Eltako zijn goede led-dimmers. Let wel op: deze kan je qua aansluiting meestal niet 1 op 1 vervangen met de Elimpo's.
Inderdaad geen slecht idee, maar dat zal toch enkele maanden moeten wachten... Er ligt nog teveel werk op de plank momenteel dat eerst zou moeten gebeuren.

Stopcontacten en verlichting mag wel samen
maar overal 2,5mm2 kabel en 16A automaat maximaal
Dus zijn die zekeringen van 20A momenteel te zwaar. Als ik alles eens vervang (zie andere inbreng hier) dan kan ik daar meteen rekening mee houden.

Normaal miet je in de docu van de dimmer wel kunnen terugvinden of het geschikt is voor LED of niet. Zoek op "faseaansnijding" en "faseafsnijding"
Wel, ik moet eerlijk toegeven dat ik daar niet voldoende in thuis ben. Ik zal de info die ik gevonden heb als bestand toevoegen en misschien kan iemand me daar wegwijs in maken .
Het is misschien wat kort door de bocht, maar ik dacht de huidige GU5.3 aansluitingen te kunnen vervangen (werken alleen op 12V) door GU10 en dan zoiets als dit hier en dan kunnen de transfo's ook weggenomen worden. :)

Attachments

• Hl-M880-NL.pdf
    442,1 KB · Views: 4
  • M880_NL.pdf
    1,1 MB · Views: 5
Last edited:
De belasting mag zowel resistief als inductief zijn, met een maximum van 650W
Daar kan je ook al mee voort, die termen daar ga je vertrouwd mee moeten zijn als je zelf je verlichting wil aanpassen.

En:

Schermafdruk van 2023-12-03 16-00-00.png

Ik zou het zekere voor het onzekere nemen en dimmers aanschaffen die expliciet LED's ondersteunen. Vaak heeft zo'n dimmer ook een minimumbelasting, en als je van bv. halogeen naar LED overstapt dan zit je daar al snel onder, waardoor de dimmer het gewoon laat afweten.

Als je naar LED's kijkt, probeer fase-aansnijding ('leading edge') links te laten liggen. In principe wordt dat bij nieuwere modellen nauwelijks nog toegepast, maar er zijn er toch wel. Fase-afsnijding ('trailing edge') wordt een stuk breder ondersteund, en is ook beter voor je LED-lamp. Er zijn nog andere technieken vziw, maar bovenstaande zijn het breedst verspreid vziw, en fase-aansnijding werd bij gloeilampen ook vaak gebruikt.

Daar kan je ook al mee voort, die termen daar ga je vertrouwd mee moeten zijn als je zelf je verlichting wil aanpassen.

En:

View attachment 98729

Ik zou het zekere voor het onzekere nemen en dimmers aanschaffen die expliciet LED's ondersteunen. Vaak heeft zo'n dimmer ook een minimumbelasting, en als je van bv. halogeen naar LED overstapt dan zit je daar al snel onder, waardoor de dimmer het gewoon laat afweten.

Als je naar LED's kijkt, probeer fase-aansnijding ('leading edge') links te laten liggen. In principe wordt dat bij nieuwere modellen nauwelijks nog toegepast, maar er zijn er toch wel. Fase-afsnijding ('trailing edge') wordt een stuk breder ondersteund, en is ook beter voor je LED-lamp. Er zijn nog andere technieken vziw, maar bovenstaande zijn het breedst verspreid vziw, en fase-aansnijding werd bij gloeilampen ook vaak gebruikt.
Wow, een heleboel begrippen die ik niet beheers... Ik heb al wel heel wat met en aan elektriciteit gewerkt, maar altijd met de 'klassieke' dingen...
LED verlichting maakt het duidelijk allemaal veel ingewikkelder :oops:

En:

View attachment 98729

Wow, een heleboel begrippen die ik niet beheers... Ik heb al wel heel wat met en aan elektriciteit gewerkt, maar altijd met de 'klassieke' dingen...
LED verlichting maakt het duidelijk allemaal veel ingewikkelder :oops:
Vraag een vakman

Eerlijk gezegd, zelfs met de termen "geschikt voor ledverlichting" en fase-aansnijding of afsnijding, is het nog altijd een gok of je ledverlichting goed gaat dimmen met de dimmer die je gebruikt. Er is helaas geen standaard voor wat "dimbaar" is. Bij sommige lampenfabrikanten is "dimbaar" zo iets tussen 40 en 100%, met "trapjes", bij andere is het traploos van heel weinig tot volle bak; bij sommige start de lamp niet als ze te ver afgedimd is... Het is, met andere woorden, een soep. En zelfs bij gereputeerde fabrikanten geldt: ze trekken dat binnen uit China, en de ene reeks gedraagt zich anders dan de andere... en een "reeks", dat is de productie van misschien een jaar, daarna is 't weer een andere barcode.

Dat allemaal maar om te zeggen: bij die dimmers van Niko en Eltako kan je verschillende dimprofielen selecteren, en daar zit allemaal theorie achter (startboost, fase-aansnijding, fase-afsnijding) maar zelfs mèt die theoretische kennis is het vaak nog een kwestie van "probeer eens wat er best werkt". Voor sommige ledlampen moet je de stand "spaarlampen" nemen :p

Als je de transfo's wegneemt en GU10's plaatst neem je alvast één mogelijke bron van problemen weg (de transfo's), dus dat is zeker aan te raden.

Ik heb zelf ook 12V GU5.3-halogenen door 230V GU10 vervangen, heel tevreden over.

Eerlijk gezegd, zelfs met de termen "geschikt voor ledverlichting" en fase-aansnijding of afsnijding, is het nog altijd een gok of je ledverlichting goed gaat dimmen met de dimmer die je gebruikt. Er is helaas geen standaard voor wat "dimbaar" is. Bij sommige lampenfabrikanten is "dimbaar" zo iets tussen 40 en 100%, met "trapjes", bij andere is het traploos van heel weinig tot volle bak; bij sommige start de lamp niet als ze te ver afgedimd is... Het is, met andere woorden, een soep. En zelfs bij gereputeerde fabrikanten geldt: ze trekken dat binnen uit China, en de ene reeks gedraagt zich anders dan de andere... en een "reeks", dat is de productie van misschien een jaar, daarna is 't weer een andere barcode.

Dat allemaal maar om te zeggen: bij die dimmers van Niko en Eltako kan je verschillende dimprofielen selecteren, en daar zit allemaal theorie achter (startboost, fase-aansnijding, fase-afsnijding) maar zelfs mèt die theoretische kennis is het vaak nog een kwestie van "probeer eens wat er best werkt". Voor sommige ledlampen moet je de stand "spaarlampen" nemen :p

Als je de transfo's wegneemt en GU10's plaatst neem je alvast één mogelijke bron van problemen weg (de transfo's), dus dat is zeker aan te raden.
En dan willen ze dat je halogeen vervangt door LED, pffff.
Ik vond ook nog volgende informatie:

Screenshot 2023-12-03 at 18-34-37 DIM-M880 Nl.jpg
Dus daar wordt niet over LEDs gesproken, wel over gloeilampen, dus het wordt er allemaal niet eenvoudiger op.

Op een ander forum vond ik het volgende: 'Jij hebt een dimmer welke alleen geschikt is voor ohmse en inductieve belastingen.
Dit wil zeggen dat hij alleen gloei/halogeenlampen en laagspanningslampen aan een conventionele gewikkelde trafo kan dimmen.'

Nu, de transfo's wegnemen en GU10's plaatsen was inderdaad de bedoeling, maar dan vrees ik dat ik de dimfunctie verlies, als de LEDs al aangaan want daar twijfel ik aan als ik dit allemaal lees. En ik ga er ook geen 100-en en 100-en euro's aan spenderen, daar kan ik jarenlang 1100W voor laten branden...

Last edited:
Ik heb zelf ook 12V GU5.3-halogenen door 230V GU10 vervangen, heel tevreden over.
En heb je ook dimmers in je zekeringkast?
Nee, een traditionele dimmer in de muur voorlopig. Er komt wel KNX, en dus dimming zal wel in de kast gebeuren op termijn, maar daar kan ik dus nog niet uit praktijkervaring over meespreken. Heb daarvoor wel onderzoek gedaan naar de verschillende types dimming.

zelfbouwerke said:
Nu, de transfo's wegnemen en GU10's plaatsen was inderdaad de bedoeling, maar dan vrees ik dat ik de dimfunctie verlies, als de LEDs al aangaan want daar twijfel ik aan als ik dit allemaal lees. En ik ga er ook geen 100-en en 100-en euro's aan spenderen, daar kan ik jarenlang 1100W voor laten branden...

Er zijn DIN-rail dimmers die 230V doen hé, dus dan kan je perfect GU10 installeren - bv. deze Eltako. Hoe bedien je je huidige halogenen? Is dat een dimknop of een drukknop (en dus geen schakelaar)?

RLC wil hier zeggen dat hij zowel fase-aansnijding (RL) als fase-afsnijding (RC) ondersteunt.

Last edited:
Die Eltako heb ik daarnet ook gevonden :) Ik bedien mijn huidige halogenen met een drukknop in de living. Kort drukken is aan of uit en blijven drukken is dimmen. Het zijn 2 circuits van elk 11 halogenen, dus 2 drukknoppen in de living en daarom wellicht ook 2 van die dimmers in de zekeringkast.

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief