Bouwinfo-tip:
Vragen over (ver)bouwen? Vraag hier je bouwgids aan

Hoe in hout afgebroken houtschroeven van scharnier herstellen.

• Tags hout scharnier
  • haagdoner

Nieuw Lid
    Lid geworden
    13 jul 2017
    Waarderingsscore
    6
    Punten
    8
    Beste,
    Bij onze houten deur zijn bij het demonteren van de scharnieren twee houtschroeven afgebroken.
    Ik dacht deze scharnieren te verwijderen om de deur een nieuwe kleur te geven. Daarbij stelde ik vast dat bij het uitdraaien van de schroeven er twee houtschroeven van 30x4 mm op ongeveer 1 cm diepte zijn afgebroken.

Graag wil ik de schroeven op de een of andere manier verwijderen , zodat ik nieuwe houtschroeven kan plaatsen om de scharnier te bevestigen aan de deur.

Kunnen jullie mij helpen hoe ik dien te werk te gaan om dit op te lossen zonder de deur te beschadigen?

Hartelijk dank voor jullie hulp.

1 schroef minder per deur?

Volledig verwijderen zal moeilijk zijn. Ik zou het scharnier terug plaatsen met de andere schroeven en dan met een klein boortje naast de vaste zittende schroef boren en een nieuwe vijs ernaast plaatsen.

Met een metaalboor van min 8mm en beter met een 10mm je recht op de schroef, je gaat die schroef uit boren.
    Boorgat zuiver maken en daar lijm je een deuvel van de juiste maat in, gebruik bij voorkeur PU constructielijm, deze zwelt een beetje.
    Deze avond doe je dat en morgenvroeg kan je de deuvel inkorten en kan mits voorboren (2 of 3mm boor en tegen het splitten van het hout).

Bij het losmaken van oude vijzen in een scharnier heb je twee mogelijkheden:
    1. Zet een schroevendraaier in de gleuf en geef er een slag op, dat doet de schroef veren in haar ligplaats.
    2. Zet de schroevendraaier in de gleuf en in plaats van los te draaien geef je de schroef een korte extra draai (vast draaien) en dat maakt ook de schroef los van de ligplaats.

Met een metaalboor van min 8mm en beter met een 10mm je recht op de schroef, je gaat die schroef uit boren.
    Dan moet je toch gelukt hebben dat de schroef mooi afgebroken is en je boor niet wegduwt tijdens het boren.
    Met het metaalboor heeft de TS al een geleider van ± 10mm diepte.
    Met een zelfgemaakte geleider voor een boor kan je nog meer steun geven aan het metaalboor
    Als de TS traag gaat boren zonder veel te drukken zal het metaalboor zijn deel van het werk doen. Als de TS de schroef nog ziet zitten dan kan hij een puntslag plaatsen voor het metaalboor.
    Je kan ook een schachtfrees rond de schroef zetten en dan de tap uitbreken maar dan is de deuvel ook navenant.
    Je kan ook een gat uitsteken met de houtbeitel rond de schroef en het gat vullen met een 2k houtpasta of een op maat gemaakt houtblokje.

Laatst bewerkt:
    Dan moet je toch gelukt hebben dat de schroef mooi afgebroken is en je boor niet wegduwt tijdens het boren.
    Met het metaalboor heeft de TS al een geleider van ± 10mm diepte.
    Met een zelfgemaakte geleider voor een boor kan je nog meer steun geven aan het metaalboor
    Als de TS traag gaat boren zonder veel te drukken zal het metaalboor zijn deel van het werk doen. Als de TS de schroef nog ziet zitten dan kan hij een puntslag plaatsen voor het metaalboor.
    Je kan ook een schachtfrees rond de schroef zetten en dan de tap uitbreken maar dan is de deuvel ook navenant.
    Je kan ook een gat uitsteken met de houtbeitel rond de schroef en het gat vullen met een 2k houtpasta of een op maat gemaakt houtblokje.
    Met de schachtfrees ben ik akkoord. Maar de geleider van 10mm is van "zacht" hout en een stukje vijs dat er nog in steekt is zeer hard en die vijs gaat je boor naar alle kanten duwen. Uiteraard is niet elke situatie hetzelfde en niet geschoten is altijd mis.

Mijn dank voor jullie reacties.
    Daar ik geen ervaring heb met het uitboren, vind ik voor mij niet aangewezen met een boor van 10 mm te proberen uit te boren. Als het dan mis gaat dan heb je al een behoorlijk gat. Zeker omdat het de twee buitenste gaten zijn en die zich op 7 mm van de uitgefreesde rand bevind.

Een tweede optie is natuurlijk zoals ik hier lees, twee gaatjes van 5 mm bijboren in de aluminium scharnier van Argenta. Nadien even conisch bijboren. Vraag is waar ik juist deze best boor zodat de deur niet gaar barsten met twee bij komende schroeven. Vraag is ook voorboren of niet, met welke afmetingen en welke afmetingen van schroeven gebruiken.

Ook al eens gaan zoeken wat andere opties zijn. Hierbij een filmpje waar gebruik wordt gemaakt van een holle diamantboor van 6 mm waarbij de links draaiende boor de rest van de schroef meeneemt en die zo naar boven komt. Weet niet dat jullie er ervaring mee hebben. Graag jullie mening. Hierbij de link van You Tube :
    Hier kan ik gebruik maken , zoals jullie stellen, van eerst 10 mm uit te boren om meer geleiding te hebben bij boren, daar de afgebroken schroeven 1 cm diep zitten.

Als je nieuwe gaten maakt, uiteraard ook de deze voorboren in de deur zelf voordat je schroeft

Ik lees Argenta scharnieren en nieuwe gaten boren.
    Ik vind het schaamtelijk deze te verkloten met nieuwe zelfgemaakte boorgaten in de scharnier zelf!
    Hoe worden beide oude ligplaatsen bijna onzichtbaar dicht gemaakt?

Ik lees Argenta scharnieren en nieuwe gaten boren.
    Ik vind het schaamtelijk deze te verkloten met nieuwe zelfgemaakte boorgaten in de scharnier zelf!
    Hoe worden beide oude ligplaatsen bijna onzichtbaar dicht gemaakt?
    Argenta...is maar een merk van scharnier.
    Wat is er zo schaamtelijk aan ? Is maar ene scharnier, zie je dus amper.
    Beetje overdreven stelling, niet ?
    Hoe oude opvullen ? Kleef het kopje van de afgebroken schroef erin.

De scharnieren zouden of worden effectief allemaal vervangen door nieuwe scharnieren aan die opgefriste deur, zie begin van deze topic.
    Die deur wordt opgefrist in haar geheel (nieuw kleurtje en scharnieren), dus vind ik het schaamtelijk dat de nieuwe scharnier(en) verkloot worden door extra gaten.

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Subject
    Aangemaakt door
    Laatste reactie
    Comments
Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan