Bouwinfo-tip:

Wil je gratis tips en richtprijzen voor je (ver)bouwproject?

Onze BOUWGIDS helpt je met slimme keuzes, praktische tips, checklists én inzicht in prijzen en premies.

Bovendien ontvang je 5% korting op aankopen in onze webshop en maak je maandelijks kans om een brandbeveiligingspakket te winnen!

Vraag hier je BOUWGIDS aan

Hoe gyproc plafond 5x6 meter plaatsen? of toch spanflafond?

• Tags plafondafwerking plafondhoogte plafonds vals plafond
  • RNO

Nieuw Lid
    Lid geworden
    9 feb 2014
    Waarderingsscore
    0
    Punten
    6
    Ik wil in mijn living het plafond vernieuwen. Nu zijn het lelijke latjes die op een houten kader gemonteerd zijn (verlaagd). Wat zijn de mogelijkheden? Mijn living is 5x6 meter. Ik dacht eerst aan een nieuwe met metal studs te maken maar ik heb gelezen dat de overspanning niet meer dan 5 meter mag zijn? klopt dit. Ook een mogelijkheid is op de bestaande houten frame waar nu de latjes tegen zitten maar ik vraag me af of dit stevig genoeg is omdat het denk ik 30 jaar oud is. Nog een mogelijkheid is een spanplafond. Heeft er hier iemand ervaring mee? Dank je wel!

Wij hebben hier ook een spanplafond overwogen maar zijn er uiteindelijk toch van afgestapt. Van een dak van onze ruimte weten we nog niet wat we ermee gaan doen. Voor een spanplafond is dat een probleem want je kan niet zomaar even een lamp bij hangen. Met gyproc heb je dat probleem niet (minder). Maar qua kostprijs was het niet eens zoveel verschil.

En die vijf meter ... een extra draaglat ergens in het midden en dan kan je ook weer verder...

De bestaande houten kader kan in principe wel. Maar... die houten kaders voor planchetten zijn gewoonlijk veel lichter gedimentioneerd dan nodig voor gyproc. En voor die planchetten kunnen de overspanningen veel groter zijn dan voor gyproc. Voor gyproc is de afstand van de plaatdragende latten maximaal 50 cm, anders gaan de platen doorbuigen.

Post eens een foto, dan kunnen we dat onmiddelijk zien. Soms kan zo'n oude kader verstevigd worden en dan toch herbruikt.

Plafond van die afmetingen beter met plagyp hangen dan met metalstud. Waaruit bestaat het originele plafond. Beton, houten balken?

maar ik vraag me af of dit stevig genoeg is omdat het denk ik 30 jaar oud is.
    30jaar geleden werd er meestal steviger gebouwd dan nu, maar zonder foto van het frame valt er niet veel over te zeggen.

in onze winkel hangt ook een gyproc plafond, afmeting is 7*9 meter. Ze bevestigen die metalstuds gewoon aan de vloer erboven dus geen probleem.
    Vorig plafond was met een houtkader.

...Ze bevestigen die metalstuds gewoon aan de vloer erboven...
    Een volledig metalstudplafond 7x9 verankerd in de bovenliggende vloer???
    Lijkt me een kunstwerk. Heb je foto's van dat latwerk?

...Ze bevestigen die metalstuds gewoon aan de vloer erboven...
    Een volledig metalstudplafond 7x9 verankerd in de bovenliggende vloer???
    Lijkt me een kunstwerk. Heb je foto's van dat latwerk?
    Neen geen foto's. Enkel halfweg de 9meter zit een portret, al de rest hangt aan de zijkanten of erboven. Net zoals in het atelier ( is wel met hout en pvc plancetten). In de winkel zitten ook nog eens 40 lampen

Enkel halfweg de 9meter zit een portret
    Ah ja. Gecompartimenteerd halverwege met een stevige poutrel.
    Eigenlijk heb je daar dus 2 keer 4,5 x 7.
    Geen probleem om daar metalstud te monteren.
    Profielen van 125mm mogen max 480 cm overspanning hebben.
    Werkt dus perfect bij jou.

Zoek eens op 'Gyproc snelhanger' en 'Plagyp'. Mijn plafond in de living (10*6m) is zo uitgevoerd. Helemaal geen klagen van.

De bestaande houten kader kan in principe wel. Maar... die houten kaders voor planchetten zijn gewoonlijk veel lichter gedimentioneerd dan nodig voor gyproc. En voor die planchetten kunnen de overspanningen veel groter zijn dan voor gyproc. Voor gyproc is de afstand van de plaatdragende latten maximaal 50 cm, anders gaan de platen doorbuigen.

Post eens een foto, dan kunnen we dat onmiddelijk zien. Soms kan zo'n oude kader verstevigd worden en dan toch herbruikt.

Plafond van die afmetingen beter met plagyp hangen dan met metalstud. Waaruit bestaat het originele plafond. Beton, houten balken?
    De oude plafond hangt er nog tegen omdat ik nog niet zeker ben. Ik weet wel dat dit ook een verlaagd plafond is want het andere zou 50cm hoger hangen

Wat is er mis met de balkjes die nu achter de matjes zitten? Waarom gebruik je deze niet?
    of als je ruimte hebt, gyproc op houten plafond

Wat is er mis met de balkjes die nu achter de latjes zitten? Waarom gebruik je deze niet?
    Het is niet altijd mogelijk om gyproc te plaatsen op een latwerk van planchetjes. Latwerk voor gyproc is veel zwaarder van uitvoering en er is een kleinere tussenafstand bij de plaatdragende latten. Te onderzoeken per geval. Soms kan het wel verstevigd worden, soms ook niet. Dan moet je afbreken en opnieuw beginnen.
    En als je dan ook nog eens een boel spijkertjes of clipsen eerst moet gaan verwijderen waar die planchetten mee hebben vastgezeten.
    Dan is voor mij de keuze rap gemaakt. Alles eruit en opnieuw.

Terug
Bovenaan