• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Hoe groot moeten LTV-radiatoren zijn?

panda407

Nieuw Lid
Lid geworden
6 nov 2022
Berichten
39
Waarderingsscore
3
Punten
8
Onze gasketel zal eind volgend jaar (wellicht) afgekeurd worden en we bekijken nu onze mogelijkheden. We zijn erg geïnteresseerd in warmtepompen, maar een gascondensatieketel of hybride met warmtepomp behoren nog tot de mogelijkheden (als de binnenunits in de keukenkast passen). Nu blijken naast warmtepompen ook gascondensatieketels baat te hebben bij de installatie van lagetemperatuurverwarming. Radiatoren zouden in dat regime wel erg groot moeten zijn, maar wat betekent "overgedimensioneerd"?

Hieronder het plan van de leefruimte. Je komt van de trappenhal rechtstreeks in de leefruimte binnen. Bovenaan zijn er twee balkonramen. De rode blokken zijn waar de huidige radiatoren hangen. Volgens een online tool (dat enkel rekening houdt met de oppervlakte en een standaardplafondhoogte van 2,7 meter) zou voor de leefruimte 3898 watt aan verwarming nodig zijn om op een temperatuur van 22 graden uit te komen (ik persoonlijk kan gerust met 19 graden leven).

Nu als ik even radiatoren bekijk op www.radiatorendiscounter.nl (ik ga ze heus niet zelf installeren) kom ik toch LTV-radiatoren van Henrad en Jaga tegen die met een afmeting van 60 op 160 cm een wattage 2771 halen (aanvoertemperatuur 75 graden, maar toch LTV?). Dat zou dan nog meevallen, niet?

living.png
 

ebe

Gewaardeerd lid
Lid geworden
11 jan 2015
Berichten
775
Waarderingsscore
258
Punten
63
Nu als ik even radiatoren bekijk op www.radiatorendiscounter.nl (ik ga ze heus niet zelf installeren) kom ik toch LTV-radiatoren van Henrad en Jaga tegen die met een afmeting van 60 op 160 cm een wattage 2771 halen (aanvoertemperatuur 75 graden, maar toch LTV?). Dat zou dan nog meevallen, niet?
Om het vermogen op lage temperatuur te bepalen dien je deze waarden met 0.3 te vermenigvuldigen.
 

Qacino

Gewaardeerd lid
Lid geworden
11 jan 2019
Berichten
817
Waarderingsscore
296
Punten
63
Ik zal het werk vna uw installateur eens doen zodat je een beeld krijgt. Ik ga er wel van uit dat de warmteverliesberekening klopt ....
Regime = 45°-35°C
Kamertemperatuur = 22°C
Warmteverlies = 3898 (3900 afgerond)
Type radiatoren: Stelrad Novello ECO

Een radiator (T33/2000/900) geeft een vermogen van 1640 W af (dit is ene radiator met 3 platen en 3 convectorribben , 2 meter lang en 0,9 meter hoog)
Je zou er 2 moeten hebben en dan nog bijkomend een T22/1100/900
Dus:
Radiator 1+2: T33/2000/900 (1640 W + 1640 W)
Radiator 3 : T22/1100/900 (646 W)

Als je de radiator op dezelfde plek wilt behouden lijkt dat stukje muur links vna uw raam 600 mm breed te zijn. Dus uw radiator daar kan slechts 500 breed zijn om nog ruimte te hebben voor uw thermostaat kop.
radiator 1: T33/500/900 (410 W)
Dan kom je er nog niet met uw 2 zware radiatoren en zou je er NOG een bijhalen.
Of je zou uw kamertemperatuur op 21°C moeten zetten en dan kom je er wel.

Nu, dit is met een regime van 45-35°C gerekend wat een warmtepomp kan leveren.
Als je met een hybride systeem werkt waarbij uw warmtepomp water levert tot 45°C en uw ketel enkel van 45-55°C water maakt krijg je een ander verhaal.
Regime = 55°-45°C
Kamertemperatuur = 22°C
Warmteverlies = 3898 (3900 afgerond)
Type radiatoren: Stelrad Novello ECO

Radiator 1 + 2 : nu krijg je een heel deel opties :)
1669282323104.png

Als je deze weer langs uw raam wilt plaatsen:
Radiator 1 : T33/500/900 (737W)
Radiator 2+3: (3163/2 = 1582 W nodig per radiator)

1669282430697.png



Je kan ook het regime 60-40°C aanhouden met dezelfde redening als boven en dan komt het nog voordeliger uit qua grootte van radiatoren.
Maar dan zal zit altijd in een hybride config werken en kan deze NIET enkel met een WP werken.
 

ebe

Gewaardeerd lid
Lid geworden
11 jan 2015
Berichten
775
Waarderingsscore
258
Punten
63
Het probleem is dat je een heel hoge energievraag hebt. Ik weet niet hoe deze ruimte geïsoleerd is? Heb je hoogrendementsglas (1.1), geïsoleerde spouwmuren, dakisolatie?
Ik denk dat een lucht-lucht warmtepomp ook interessant kan zijn in jouw situatie. Daarmee kan je de ruimte heel economisch verwarmen. Maar dan heb je nog altijd een gasketel nodig voor het sanitair water en eventuele radiatoren in andere ruimtes.
Of je moet naar de echte lage temperatuur convectoren waarin ventilatoren zitten om meer warmte te kunnen afgeven bij lage aanvoertemperatuur. Deze kunnen meer vermogen leveren bij een kleiner formaat, maar je gaat dan wel stroom moeten voorzien om de ventilatoren aan te drijven en je gaat deze ook horen draaien.
 

panda407

Nieuw Lid
Lid geworden
6 nov 2022
Berichten
39
Waarderingsscore
3
Punten
8
Bedankt voor de antwoorden. Dan heb ik toch al een beter idee van wat te verwachten.

De radiator links boven zou ik eventueel nog kunnen vervangen door een radiator die tegen de linkse muur komt, tenminste als de aansluiting kan doorgetrokken worden zonder breekwerken. Tegen de rechtse muur kan gerust een erg grote radiator komen. Daar staat toch niets en zal er wellicht ook niets komen te staan.

De vereiste 3898 kw is louter op basis van een online rekentool dat geen rekening houdt met de isolatie. Het appartement is opgeleverd in 2008. De grote ramen zijn Isotherm+. Maar dan moet ik best laten komen kijken voor een offerte. Ik zou niet weten hoe het met de muren zit.

In ieder geval is duidelijk dat het wel erg grote radiatoren zouden worden, tenzij natuurlijk moest blijken dat het appartement erg goed geïsoleerd is. We hopen echter voor een verbouwpremie in aanmerking te komen. Daar zijn echter wat technische voorwaarden aan. De lucht/waterwarmtepomp moet de enige centrale verwarming zijn en de afgiftetemperatuur mag max. 55 graden zijn.Hybride-oplossing en "high power" lwwp komen dus niet in aanmerking. Vloerverwarming en opnieuw vloeren zien we niet direct zitten.

Blijven enkel ventiloconvectoren over of inderdaad lucht/lucht.
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
Het probleem is dat je een heel hoge energievraag hebt. Ik weet niet hoe deze ruimte geïsoleerd is? Heb je hoogrendementsglas (1.1), geïsoleerde spouwmuren, dakisolatie?
Ik denk dat een lucht-lucht warmtepomp ook interessant kan zijn in jouw situatie. Daarmee kan je de ruimte heel economisch verwarmen. Maar dan heb je nog altijd een gasketel nodig voor het sanitair water en eventuele radiatoren in andere ruimtes.
Of je moet naar de echte lage temperatuur convectoren waarin ventilatoren zitten om meer warmte te kunnen afgeven bij lage aanvoertemperatuur. Deze kunnen meer vermogen leveren bij een kleiner formaat, maar je gaat dan wel stroom moeten voorzien om de ventilatoren aan te drijven en je gaat deze ook horen draaien.
Hoge energievraag en economisch verwarmen in 1 post
dat wil ik nog eens zien hoe dit gaat werken
 

ebe

Gewaardeerd lid
Lid geworden
11 jan 2015
Berichten
775
Waarderingsscore
258
Punten
63
Het probleem is dat je een heel hoge energievraag hebt. Ik weet niet hoe deze ruimte geïsoleerd is? Heb je hoogrendementsglas (1.1), geïsoleerde spouwmuren, dakisolatie?
Ik denk dat een lucht-lucht warmtepomp ook interessant kan zijn in jouw situatie. Daarmee kan je de ruimte heel economisch verwarmen. Maar dan heb je nog altijd een gasketel nodig voor het sanitair water en eventuele radiatoren in andere ruimtes.
Of je moet naar de echte lage temperatuur convectoren waarin ventilatoren zitten om meer warmte te kunnen afgeven bij lage aanvoertemperatuur. Deze kunnen meer vermogen leveren bij een kleiner formaat, maar je gaat dan wel stroom moeten voorzien om de ventilatoren aan te drijven en je gaat deze ook horen draaien.
Hoge energievraag en economisch verwarmen in 1 post
dat wil ik nog eens zien hoe dit gaat werken
Met een lucht-lucht warmtepomp ;). Het zal zo een stuk interessanter zijn dan verwarmen met gas. Maar regel nummer één is inderdaad eerst proberen die warmtevraag naar beneden te krijgen door isolatiemaatregelen. Elke verbetering in isolatie zal leiden tot een lager energieverbruik en maakt het ook makkelijker om naar een lucht-water warmtepomp over te schakelen aangezien er dan minder grote radiatoren nodig zijn. Of zorgen dat je een betere schatting hebt van het werkelijke benodigde vermogen.
@panda407: hoeveel m3 of kWu gas verbruik je op een jaar?
 

Newflupke

Actief Lid
Lid geworden
7 apr 2014
Berichten
194
Waarderingsscore
85
Punten
28
Waarom zouden ze die CV ketel afkeuren?

Ook eens deftig je energie verliezen berekenen. Op eerste zicht maar 1 buitenmuur dus 4Kw hm, vooral 2008 was EPB normgetal 100

Ventiloconvectoren, na een tijdje hoor je de ventilatoren ronken. Niks voor mij. Ik wil totale stilte. (net als airco)
Hybride, te ingewikkeld, zeker voor een appartement.
begin bij het begin, warmteverlies beperken. Met een vuurtje van Hubo krijg je het mss al warm :)
 

panda407

Nieuw Lid
Lid geworden
6 nov 2022
Berichten
39
Waarderingsscore
3
Punten
8
@panda407: hoeveel m3 of kWu gas verbruik je op een jaar?
Volgens de meest recente jaarafrekening in mei zou dat 506,67m³ gas zijn (koppel zonder kinderen, 74m², 1e verdieping).

Heb even de gasketel nagekeken. Is een Vaillant doorstromer (verwarming + sanitair water) uit 2008 met een vermogen van 28 kw.
 

ebe

Gewaardeerd lid
Lid geworden
11 jan 2015
Berichten
775
Waarderingsscore
258
Punten
63
Ik zou in jouw geval voor een lucht-lucht warmtepomp kiezen en de gasketel vervangen door een nieuwe gasketel. Waarom?
* je hebt niet veel ruimte voor de warmtepomp. Een doorstroomwarmtepomp voor sanitair water bestaat niet, je gaat dus een groot model warmtepomp nodig hebben met ingebouwde boiler of ergens anders nog ruimte moeten voorzien voor een aparte boiler gekoppeld aan de warmtepomp.
* met een deftige lucht-lucht warmtepomp ga je allicht de ganse winter je woning kunnen verwarmen, te verwachten energieverbruik: max ca 1000 kWu per jaar (SCOP van 4). De betere (Japanse) lucht lucht warmtepomp haalt tegenwoordig een SCOP van 5. Tegelijkertijd heb je airco in de zomer voor mocht het te warm worden.
 

panda407

Nieuw Lid
Lid geworden
6 nov 2022
Berichten
39
Waarderingsscore
3
Punten
8
Een doorstroomwarmtepomp voor sanitair water bestaat niet, je gaat dus een groot model warmtepomp nodig hebben
Dat is een afweging die we gemaakt hebben. Viessmann heeft een lucht/waterwarmtepomp met een ingebouwde elektrische doorstromer. Qua capaciteit zou dat voor ons genoeg zijn (misschien niet voor toekomstige eigenaars, bedenk ik me nu) en de besparing op gas voor verwarming zou zwaarder wegen. Verwarming op elektriciteit heeft de reputatie erg duur te zijn, omdat er in verhouding tot gas weinig energie in zit. Maar met de stijging van de gasprijzen wordt het verschil (in prijs kwh) misschien wat kleiner. Dat zou ik eigenlijk eerst moeten uitzoeken.

Ik zal de idee van een lucht/lucht wel eens nader moeten bekijken en of één binnenunit (monosplit) zou volstaan (voor de leefruimte).
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan