Hallo. Ik ben zeer gevoelig voor geluid. Wat ik me afvraag is het volgende: bij een rijhuis in een doorsnee woonwijk is er best wel wat omgevingslawaai (kinderen op straat, auto's, grasmaaiers etc.) en je hebt bovendien links en rechts huizen waar jouw huis vlak tegenaan staat. Stel dat je een nieuw huis zet, hoe goed kan je dan met de huidige isolatietechnieken dergelijke geluiden buitenhouden? Voor mij is het eigenlijk wel nodig dat ze zo goed als helemaal 'buiten de deur' gehouden kunnen worden, en ik vroeg me af of dat, eventueel door pakweg tien- of twintigduizend euro extra aan isolatie te besteden, ook mogelijk is.
Ik heb maar weinig vergelijkingsmateriaal, zo veel mensen ken ik niet.
Het huis van mijn ouders is een niet akoestisch ontkoppelde HOB uit 1958 en dat is rampzalig (je hoort alles wat de buren doen, en ook het geluid van auto's op straat komt gewoon door de muur). Mijn grootmoeder had een HOB uit 1970 en die was al een stuk beter (wel ontkoppeld, maar evengoed hoorde je er het geluid van de buren die muziek speelden). Maar wat ik me dus afvraag: als je vandaag iets bouwt, heb je dan een rijwoning waar je echt helemaal niks hoort van de aanpalende huizen? En waar je ook, als je er bij het bouwen op let, geluiden van de straat en de tuinen kunt buitenhouden?
Ik heb in de verte al eens gekeken naar bouwmethodes, ik zie bijvoorbeeld een en ander over houtskeletbouw... ik weet niet of dat qua isolatie een goed idee zou zijn. Hout is lichter, daarom misschien slechter qua geluid dan traditionele steenbouw?
Kan misschien bij het bouwen van een nieuw rijhuis extra rekening worden gehouden met geluidswensen? Bijvoorbeeld door een paar centimeter bewoonbare breedte in te leveren om de afstand tussen muren wat breder te nemen dan standaard gebruikelijk is?
Ik weet dat er 'box in box'-principes bestaan waarmee je in bestaande woningen een ruimte vrijwel geheel akoestisch kunt isoleren... maar wat ik daarover lees is dat het behoorlijk duur en ingewikkeld is. En dan heb je één kamer... tja.
Mijn vrees voor het kopen van een bestaande woning is dat het misschien niet zo makkelijk is om meteen vast te stellen hoe goed de isolatie is. Als je kort na aankoop bijvoorbeeld vaststelt dat de ontkoppeling toch niet zo goed is als gehoopt, dan sta je daar.
Tips zijn welkom! Materialen, bouwtechnieken, eventueel suggesties voor wat anders dan nieuwbouw,...
Alvast bedankt voor jullie antwoorden!
Ik heb maar weinig vergelijkingsmateriaal, zo veel mensen ken ik niet.
Ik heb in de verte al eens gekeken naar bouwmethodes, ik zie bijvoorbeeld een en ander over houtskeletbouw... ik weet niet of dat qua isolatie een goed idee zou zijn. Hout is lichter, daarom misschien slechter qua geluid dan traditionele steenbouw?
Kan misschien bij het bouwen van een nieuw rijhuis extra rekening worden gehouden met geluidswensen? Bijvoorbeeld door een paar centimeter bewoonbare breedte in te leveren om de afstand tussen muren wat breder te nemen dan standaard gebruikelijk is?
Ik weet dat er 'box in box'-principes bestaan waarmee je in bestaande woningen een ruimte vrijwel geheel akoestisch kunt isoleren... maar wat ik daarover lees is dat het behoorlijk duur en ingewikkeld is. En dan heb je één kamer... tja.
Mijn vrees voor het kopen van een bestaande woning is dat het misschien niet zo makkelijk is om meteen vast te stellen hoe goed de isolatie is. Als je kort na aankoop bijvoorbeeld vaststelt dat de ontkoppeling toch niet zo goed is als gehoopt, dan sta je daar.
Tips zijn welkom! Materialen, bouwtechnieken, eventueel suggesties voor wat anders dan nieuwbouw,...
Alvast bedankt voor jullie antwoorden!