• Momenteel zijn we bezig met een onderzoek naar het gebruik en de ervaringen met grindmatten. Wil jij ons helpen? Meld je aan of registreer dan vlug en reageer op dit topic

Hoe goed is geluidsisolatie tegenwoordig?

Lid geworden
28 jun 2020
Waarderingsscore
2
Punten
3
Hallo. Ik ben zeer gevoelig voor geluid. Wat ik me afvraag is het volgende: bij een rijhuis in een doorsnee woonwijk is er best wel wat omgevingslawaai (kinderen op straat, auto's, grasmaaiers etc.) en je hebt bovendien links en rechts huizen waar jouw huis vlak tegenaan staat. Stel dat je een nieuw huis zet, hoe goed kan je dan met de huidige isolatietechnieken dergelijke geluiden buitenhouden? Voor mij is het eigenlijk wel nodig dat ze zo goed als helemaal 'buiten de deur' gehouden kunnen worden, en ik vroeg me af of dat, eventueel door pakweg tien- of twintigduizend euro extra aan isolatie te besteden, ook mogelijk is.

Ik heb maar weinig vergelijkingsmateriaal, zo veel mensen ken ik niet. :) Het huis van mijn ouders is een niet akoestisch ontkoppelde HOB uit 1958 en dat is rampzalig (je hoort alles wat de buren doen, en ook het geluid van auto's op straat komt gewoon door de muur). Mijn grootmoeder had een HOB uit 1970 en die was al een stuk beter (wel ontkoppeld, maar evengoed hoorde je er het geluid van de buren die muziek speelden). Maar wat ik me dus afvraag: als je vandaag iets bouwt, heb je dan een rijwoning waar je echt helemaal niks hoort van de aanpalende huizen? En waar je ook, als je er bij het bouwen op let, geluiden van de straat en de tuinen kunt buitenhouden?

Ik heb in de verte al eens gekeken naar bouwmethodes, ik zie bijvoorbeeld een en ander over houtskeletbouw... ik weet niet of dat qua isolatie een goed idee zou zijn. Hout is lichter, daarom misschien slechter qua geluid dan traditionele steenbouw?

Kan misschien bij het bouwen van een nieuw rijhuis extra rekening worden gehouden met geluidswensen? Bijvoorbeeld door een paar centimeter bewoonbare breedte in te leveren om de afstand tussen muren wat breder te nemen dan standaard gebruikelijk is?

Ik weet dat er 'box in box'-principes bestaan waarmee je in bestaande woningen een ruimte vrijwel geheel akoestisch kunt isoleren... maar wat ik daarover lees is dat het behoorlijk duur en ingewikkeld is. En dan heb je één kamer... tja.

Mijn vrees voor het kopen van een bestaande woning is dat het misschien niet zo makkelijk is om meteen vast te stellen hoe goed de isolatie is. Als je kort na aankoop bijvoorbeeld vaststelt dat de ontkoppeling toch niet zo goed is als gehoopt, dan sta je daar.

Tips zijn welkom! Materialen, bouwtechnieken, eventueel suggesties voor wat anders dan nieuwbouw,...

Alvast bedankt voor jullie antwoorden!

Ik lees hier heel veel dingen en alles bevat wel een waarheid. Vraag 1 moet zijn of jouw gehoor supergoed werkt of je het gewoon vervelend vind en graag geniet van rust. Mits de juiste bouwstijl en materialen kan je zeker een goede geluidsisolatie bekomen. Ik zou ook denken aan acoustic en demping in huis. Want het gevaar wat wij ook hebben is dat door goed akoestisch te isoleren je de interne geluiden luider gaan klinken tov jouw norm.

Drievoudig glas met verschillende diktes, maar nog belangrijker is de juiste airtight afwerken van het gehele gebouw. Een stil ventilatie systeem. Scheidingsmuren losstand met minerale wol en dubbele beplating gyproc DB.

Je kan ook je rust kamer beter gaan isoleren, want tenzij je altijd alleen gaat wonen is dat wel belangrijk.

Ik zit in dezelfde situatie met een vrouw en dochter die hypergevoelig zijn voor omgevingsgeluid.

Voor half-open bebouwingen die tegelijk opgetrokken worden, wordt de fundering en afdek van de verdiepingen dan afzonderlijk gehouden op de scheiding? Is dit niet slecht voor zetting?

Wordennzo veel hob afzonderlijk opgetrokken met jaren tussen dus geen issue volgens mij zolang daar rekening mee gehouden wordt in het ontwerp

"'koppel"woningen die door projectmannen of vrouwen worden gebouwd hebben vaak een doorlopende fundering. Dit is slecht voor geluidsoverdracht. Maar woningen die afzonderlijk worden opgetrokken en waar de ene fundering tegen de andere wordt gegoten zijn eigenlijk ook niet optimaal. Ideale is dat deze volledig ontkoppeld zijn. In de praktijk gebeurt dit met funderingen zelden, met de vloerplaat wordt er al eens een isolatieplaatje tussen twee wooneenheden gestoken, wat op zich wel helpt, maar alles hangt af van de degelijkheid van uitvoeren. Afdek verdiepingen mogen echt niet doorlopen, dat gaat een grote geluidsoverlast geven. In appartementsblokken gebeurt dit vaak wel, met alle gevolgen van dien. Fundering laten doorlopen of niet heeft een kleinere impact op geluidsoverdracht dan verdiepingen laten doorlopen, dat moet je echt vermijden.

Wij wonen nu overigens in een koppelwoning halfopen recent gebouwd door een projectman. Geen speciale geluidsisolatie en ik denk ook weinig ontkoppeling. Ik denk wel 14cm snelbouw/partywall/14cm snelbouw, en qua geluid hebben wij zelden dat we een geluid horen.

Je mag er prat op gaan dat je bij bestaande woningen zeker HO of gesloten vaak last gaat hebben van geluid ALS deze niet ontkoppeld zijn.

Als je ergens last van hebt en je weet eigenlijk dat het een verloren zaak is ga je niet ergeren.
Bijvoorbeeld, hier zijn 5 windturbines geplaatst. Iemand maakte de opmerking het is de kunst om ze niet te horen.
Ik denk dat hij gelijk heeft.
Lees je goed in. Geluid is het lastigste om te bestrijden. Een dak wat lekt is stukken eenvoudiger.
De aannemerij, architecten willen niets doen, het kost geld en de klant wil het niet betalen en er is geen norm. Daarbij je kan nergens op terug vallen.

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Subject
Aangemaakt door
Laatste reactie
Comments
Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan