• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Hoe gemakkelijk kan je zonnepanelen uitbreiden/verplaatsen?

Sylvain 12

Actief Lid
Lid geworden
27 okt 2010
Waarderingsscore
46
Punten
28
Wij hebben een asbest dak, dus zonnepanelen plaatsen is momenteel niet mogelijk. Ik dacht echter om misschien zonnepanelen te plaatsen op mijn tuinhuis, maar de plaats is beperkt 10-15m² en het zal ook ooit eens moeten worden vervangen. Dus vroeg ik me af of je enerzijds gemakkelijk zonnepanelen kan uitbreiden/verplaatsen als we in de toekomst ons dak vernieuwen.

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Waarderingsscore
6.993
Punten
113
Als je 3F aansluiting hebt, kan je perfect op je tuinhuis een aparte installatie hebben en later eentje bijzetten op het vernieuwde dak

Sylvain 12

Actief Lid
Lid geworden
27 okt 2010
Waarderingsscore
46
Punten
28
Als je 3F aansluiting hebt, kan je perfect op je tuinhuis een aparte installatie hebben en later eentje bijzetten op het vernieuwde dak
Bijzetten, maar niet verplaatsen?

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Waarderingsscore
6.993
Punten
113
Bijzetten, maar niet verplaatsen?
Verplaatsen kan ook, maar met huidige prijzen, die nog verder zulen dalen, gaat daartegen de kost om te verhuizen wss niet opwegen tegen nieuwe installatie. Naar toekomst toe is er misschien ook meer verbruik Auto , Wp, ....

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Waarderingsscore
5.159
Punten
113
Uitbreiden op bestaande installatie is niet zo evident. Het is moeilijk om achteraf nog panelen te vinden met dezelfde specificaties omdat de technologie snel evolueert. Als de panelen zich niet hetzelfde gedragen, dan krijgt de mppt tracker het moeilijk om het ideale punt te volgen.

Je kan natuurlijk altijd een omvormer nemen die overgedimensioneerd is en dan later alle huidige panelen op 1 string leggen en de andere string met nieuwe panelen leggen, maar als je eerst nog 40k moet sparen voor een dak zal tegen dan misschien die omvormer ook al aan vervanging toe zijn.
En een omvormer die maar voor 50% belast is draait ook niet op zijn beste rendement.

Dus eerder kijken voor meerdere afzonderlijke PV-installaties op zelfde aansluiting.
Je mag tot 5000W per fase gaan.

c00kie

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
22 mrt 2006
Waarderingsscore
2.463
Punten
113
wij hebben onze installatie vorig jaar nog uitgebreid. Er hing al een omvormer die vol zat, dus we hebben een 2e omvormer bijgeplaatst. Nu lekker veel zonne-energie :).

Ik zou nu zonnepanelen leggen waar je kunt, en later een 2e installatie bijplaatsen.

ebe

Gewaardeerd lid
Lid geworden
11 jan 2015
Waarderingsscore
265
Punten
63
Met micro-omvormers kan je alle kanten uit. Je kan daarmee zonder problemen de installatie uitbreiden met quasi eender welk type panelen.

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan