Hoe galva waterleiding definitief afsluiten

Bigjim

Nieuw Lid
Lid geworden
4 mei 2010
Waarderingsscore
8
Punten
8
Ik verbouw binnenkort mijn badkamer. Het is een huis van 1969 en de waterleidingen zijn deels nog in galva. De chape zal opengebroken worden en alle leidingen worden vervangen door alpex die vanuit een andere plaats aangevoerd zal worden.

Op de oude, afgezaagde galva toevoerleiding zal een stop moeten komen. Die leiding kan nog niet uit dienst genomen worden gezien die leiding in de keuken nog in gebruik is.

Hoe sluit ik best deze oude leiding af, wetende dat deze terug in chape gegoten wordt en niet meer bereikbaar wordt?

Ik twijfel of een knelkoppeling of een koppeling met rubberen ring wel een goed idee is, om niet over 20 jaar te beginnen lekken.

Ik dacht ook om er buitendraad op te trekken, maar ik vrees dat een 50 jaar oude galvaleiding al redelijk weggeroest zal zijn en zal breken. Vooral dan omdat men bij de vorige renovatie van de keuken de fout heeft gemaakt om stroomopwaarts een koperen leiding te plaatsen.

Dichtlassen dan maar? Of wat doe ik best?

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Waarderingsscore
777
Punten
113
Knelkoppeling of met rubber, kan je daarvan een Vb geven, ken ik niet

boran

Zeer Actief lid
Lid geworden
6 aug 2007
Waarderingsscore
27
Punten
48
Als je op veilig wilt spelen. Knelkoppeling, en vervolgens iets ronde de galva buis zodat deze niet rechttreeks met de chape in contact komt (cement = corrosief) Dat kan wat isolatie zijn of zo.

m1chaelm

Gewaardeerd lid
Lid geworden
24 aug 2010
Waarderingsscore
130
Punten
63
Zie je de buis momenteel zitten? Met wat geluk zit er een bocht of mof met draad waar je een stop op kan draaien. Anders is draad trekken en afdichten met kemp + vet + stop toch de beste oplossing

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Waarderingsscore
544
Punten
113
Ik twijfel of een knelkoppeling of een koppeling met rubberen ring wel een goed idee is, om niet over 20 jaar te beginnen lekken.

Ik dacht ook om er buitendraad op te trekken, maar ik vrees dat een 50 jaar oude galvaleiding al redelijk weggeroest zal zijn en zal breken. Vooral dan omdat men bij de vorige renovatie van de keuken de fout heeft gemaakt om stroomopwaarts een koperen leiding te plaatsen.
Misschien snap ik je niet goed maar waarom wil je een 50 jaar oude leiding die je nu al niet meer vertrouwd, toch nog blijven gebruiken de komende 20 jaar :rolleyes:

Bigjim

Nieuw Lid
Lid geworden
4 mei 2010
Waarderingsscore
8
Punten
8
Knelkoppeling of met rubber, kan je daarvan een Vb geven, ken ik niet
Hier een voorbeeld:
Maar ik vertrouw dat dus niet dat dat gegarandeerd eindeloos waterdicht blijft.

Zie je de buis momenteel zitten? Met wat geluk zit er een bocht of mof met draad waar je een stop op kan draaien. Anders is draad trekken en afdichten met kemp + vet + stop toch de beste oplossing
Ik moet nog beginnen met de breekwerken. Ik weet graag op vooorhand de beste oplossing, want ik kan op het moment dat de buis is afgezaagd het water natuurlijk geen dag(en) lang afgesloten houden. Ik moet er dus van uitgaan dat de buis in slechte staat kan zijn en nog maar een dunne wand heeft. Als het water 2 weken heeft stilgestaan (na vakantie) heb ik bruin water, dus die vrees is zeker niet onterecht.

Misschien snap ik je niet goed maar waarom wil je een 50 jaar oude leiding die je nu al niet meer vertrouwd, toch nog blijven gebruiken de komende 20 jaar :rolleyes:
Van de watermeter tot de gerenoveerde keuken ligt alles in koper en alpex. In de keuken gaat dat ergens onder de grond over naar de oude galvabuis die dan verder naar de oude badkamer loopt. Ik kan niet meer breken in de keuken, dus moet die leiding in de badkamer worden afgesloten. Dat stuk galvabuis wordt dus een doodlopend stuk waar geen vers water meer door zal stromen en er dus ook geen verder roestrisico meer is (althans dat hoop ik toch)

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Waarderingsscore
544
Punten
113
Tja ik zou daar niet op rekenen maar het blijft jouw keuze natuurlijk.

charel

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
9 apr 2010
Waarderingsscore
1.329
Punten
113
Vroeg of laat zal je dat overblijvende stuk toch moeten vervangen en dan doe je dat beter nu, welke moeite het ook moge kosten.

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Waarderingsscore
2.715
Punten
113
W8 , dus je laat een stuk galva ongebruikt steken maar daar blijft wel water in zitten ???
Stilstaand water ?
TSja perfecte voedingsbodem voor die bacterie , alle hoe noemt die weer.

Soit zoals charel zegt. Er uit en beter nu .

Bigjim

Nieuw Lid
Lid geworden
4 mei 2010
Waarderingsscore
8
Punten
8
Aan legionella had ik nog niet gedacht... Is dat dan zo'n risico voor een leiding die niet boven de 20 graden komt?

Een hele keuken moeten slopen om de leiding op het juiste punt af te koppelen zie ik niet echt zitten.... want ik heb het huis gekocht na de keukenrenovatie dus ik heb geen idee hoe de leidingen lopen. Met wat geluk kan ik het misschien met een metaaldetector localiseren en er dan 1 vloertegel uithalen. Maar ik vrees ervoor.

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Waarderingsscore
2.715
Punten
113
Die baren me geen zorgen, er zijn er plezantere die in stilstaand water voorkomen.
Tis alleen dat stilstaand water in een buis die al roest afgeeft niet zo'n goed idee is om verder op te bouwen.
Kan lelijk opbreken.

Bigjim

Nieuw Lid
Lid geworden
4 mei 2010
Waarderingsscore
8
Punten
8
Die baren me geen zorgen, er zijn er plezantere die in stilstaand water voorkomen.
Tis alleen dat stilstaand water in een buis die al roest afgeeft niet zo'n goed idee is om verder op te bouwen.
Kan lelijk opbreken.

Bedankt om me er attent op te maken.... nu ik er een nachtje over geslapen heb (wakker gelegen eigenlijk....) heb ik besloten om inderdaad geen risico to lopen. Gezondheid boven alles.

Ik ga dan maar in de keuken een opbouwleiding plaatsen... Die is gelukkig dan maar 2 meter zichtbaar en de rest verdwijnt dan onder de keukenkastjes naar de badkamer.

Want ik bedacht plots dat er natuulijk ook een warmwaterleiding is af te sluiten, en daarna bedacht ik ook dat er ooit (bij de vorige eigenaar) een "bidet" stond, en waarschijnlijk al 20 jaar is weggehaald. Dat zie ik aan de 2 stopjes in de muur achter een kast. Horror....

Dus hierbij is mijn originele vraag niet meer van toepassing. Bedankt allemaal voor de reacties!

Joske_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
16 jan 2012
Waarderingsscore
297
Punten
83
Wacht effe. Voor mijn beeld.
Ge hebt een leiding die van de badkamer naar de keuken gaat. Waar nu water vanuit de keuken naar de badkamer stroomt.
Ge wilt straks die leiding niet meer gebruiken en een nieuwe naar de badkamer leggen, maar ge wilt de oude in de badkamer afdoppen ipv in de keuken...
Kunt ge niet net na t laatste punt in de keuken (wss ergens onder een keukenkastje) die leiding afdoppen? Dan hebt ge die oude galva toch niet meer nodig?

Bigjim

Nieuw Lid
Lid geworden
4 mei 2010
Waarderingsscore
8
Punten
8
Wacht effe. Voor mijn beeld.
Ge hebt een leiding die van de badkamer naar de keuken gaat. Waar nu water vanuit de keuken naar de badkamer stroomt.
Ge wilt straks die leiding niet meer gebruiken en een nieuwe naar de badkamer leggen, maar ge wilt de oude in de badkamer afdoppen ipv in de keuken...
Kunt ge niet net na t laatste punt in de keuken (wss ergens onder een keukenkastje) die leiding afdoppen? Dan hebt ge die oude galva toch niet meer nodig?

Correct. Het punt waar koper op galva overgaat zit in de chape van de keukenvloer. Ideaal moet ik hier afdoppen of op de nieuwe leiding overgaan. Maar ik kan hier niet aan zonder een aanzienlijk deel van de recente keuken te slopen. Het zit immers niet achter een kastje, maar onder een kastje. En ik kan niet exact bepalen waar, dus gaat het over een stuk van enkele vierkante meter.

Daarom kan ik ook het ondergronds koper van de keuken niet meer te gebruiken zonder een dood stuk te hebben. Dus ga ik een nieuwe buis leggen onder de keukenkast maar wel bovengronds, die dan zowel keuken als badkamer gaat voeden. Met als nadeel dat er een stukje in het zicht zal liggen op een niet echt storende plaats.

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Waarderingsscore
2.715
Punten
113

..Dus ga ik een nieuwe buis leggen onder de keukenkast maar wel bovengronds, die dan zowel keuken als badkamer gaat voeden. Met als nadeel dat er een stukje in het zicht zal liggen op een niet echt storende plaats.
Plintkast er voor of met die leiding creatief omspringen als sierelement.
Waar is dat van die lavabo weer ? enkele weken, mand terug ?
gevonden
afvoer lavabo | BouwInfo

Kaffe

Zeer Actief lid
Lid geworden
12 jun 2013
Waarderingsscore
195
Punten
43
Aan legionella had ik nog niet gedacht... Is dat dan zo'n risico voor een leiding die niet boven de 20 graden komt?

Een hele keuken moeten slopen om de leiding op het juiste punt af te koppelen zie ik niet echt zitten.... want ik heb het huis gekocht na de keukenrenovatie dus ik heb geen idee hoe de leidingen lopen. Met wat geluk kan ik het misschien met een metaaldetector localiseren en er dan 1 vloertegel uithalen. Maar ik vrees ervoor.
De kiem groeit in water met een temperatuur tussen 20 en 50°C, met een maximale piek tussen 35 en 40°C. Onder de 20°C vermenigvuldigt de kiem zich niet, boven de 55°C sterft zij af. Hoe hoger de temperatuur hoe vlugger de afdoding. Voor hun groei hebben micro-organismen voedingsstoffen nodig zoals aminozuren, mangaan en ijzer. Die voedingsstoffen vindt men terug in de biofilm die zich vormt aan de binnenkant van de leidingen en hun onderdelen. Verdere groeibevorderende factoren zijn stagnerend water (dode leidingen of te weinig gebruikte tappunten) en afzetting of kalkvorming.

Tsjah, als je later problemen hebt en je leest dit topic er dan achteraf nog eens op na... Vloer uitbreken is nu ook niet zo'n gigantische kost op een totale verbouwing?

Jij komt nu in de problemen omdat de vorige eigenaars niet grondig verbouwd hebben, scheep jezelf of de volgende eigenaars niet met hetzelfde probleem op aub.

EDIT: te laat gelezen dat het onder een keukenkast zit, das dikke pech.

Lid geworden
7 okt 2018
Waarderingsscore
12
Punten
18
Ik verbouw binnenkort mijn badkamer. Het is een huis van 1969 en de waterleidingen zijn deels nog in galva. De chape zal opengebroken worden en alle leidingen worden vervangen door alpex die vanuit een andere plaats aangevoerd zal worden.

Op de oude, afgezaagde galva toevoerleiding zal een stop moeten komen. Die leiding kan nog niet uit dienst genomen worden gezien die leiding in de keuken nog in gebruik is.

Hoe sluit ik best deze oude leiding af, wetende dat deze terug in chape gegoten wordt en niet meer bereikbaar wordt?

Proberen draad op te trekken. Kartelingen maken dat vlas blijft zitten. Trek de draad desnoods niet meer dan 10mm ver. Hoever is de wanddikte doorgeroest? Als je geen draad kan trekken kan je het al zeker niet dichtlassen bij een stoombuis zonder galva. Met galva tja.. galva in zo verre van het mogelijke afslijpen ook van binnen en dan dichtbraseren met zilverbagetten. Dat is hier op het werk plan c als de buis niet kan vervangen worden wegens te veel werk.

Lid geworden
7 okt 2018
Waarderingsscore
12
Punten
18

Proberen draad op te trekken. Kartelingen maken dat vlas blijft zitten. Trek de draad desnoods niet meer dan 10mm ver. Hoever is de wanddikte doorgeroest? Als je geen draad kan trekken kan je het al zeker niet dichtlassen bij een stoombuis zonder galva. Met galva tja.. galva in zo verre van het mogelijke afslijpen ook van binnen en dan dichtbraseren met zilverbagetten. Dat is hier op het werk plan c als de buis niet kan vervangen worden wegens te veel werk.
En vloertegels uitbreken kan ook gemakkelijk denk ik na een paar tiktok filmpjes gezien te hebben daarover. Hier 17 volle tegels niet meer te krijgen alle 17 uitgehaald door veel te wrikken. Op tiktok nadat ook de voegen uitgeslepen zijn met een gasbrander de tegels opwarmen en ze springen vanzelf los. Die techniek ga ik hier binnenkort eens uittesten omdat ik met dat probleem zit.

ljo13

Actief Lid
Lid geworden
27 jun 2018
Waarderingsscore
59
Punten
28
Ik heb hier enkele jaren geleden gewerkt met een klemkoppeling op de oude leiding in toilet. Daarmee heb ik het geheel mooi kunnen afsluiten.

Let wel, voor mij moest het maar enkele jaren mee gaan tot de keuken werd gerenoveerd dus ik kan niet zeggen of die koppeling nu nog steeds lekvrij is, die is nu namelijk volledig buiten gebruik.

Het is geen leuk antwoord op je vraag, maar ik vrees dat de meesten hierboven gelijk hebben. Als je die buis laat liggen, is het een kwestie van tijd voor je echt in de miserie komt. Hier heb ik ook gezien dat die oude galva buizen over het algemeen in goede staat waren, tot je toch een plek tegenkomt waar de leiding nog minder dan 1mm dik is. Dan is dat gewoon wachten tot ze daar breken.

Marburg

Zeer gewaardeerd lid
Forumleiding
Lid geworden
13 mrt 2006
Waarderingsscore
271
Punten
83
Als je het allemaal vernieuwt vanaf het punt waar het in je huis binnenkomt (dat altijd zichtbaar is), hoef je niet half je keukenvloer uit te breken op zoek naar bestaande galva leidingen. Dan trek je gewoon een volledig nieuwe, die exact waar jij wil de keuken binnen komt, en je koppelt de oude gewoon af en laat het rotten waar het steekt.

Bovenaan