• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Hoe en wat dimmers

Lid geworden
13 feb 2008
Berichten
90
Waarderingsscore
0
Punten
0
We zijn nog maar in de begin fase van ons zelfbouw project maar heb al wat vraagjes over hoe ik het best aanpak om onze keuken, eetplaats en salon verlichting aansluit.



Ik heb een basis kennis van huishoud installaties maar zou meerde circuits spots willen hebben die per 6 bvb te dimmen zijn.



Hoe kan ik dit best aanpakken, ik heb gezien dat niko drukschakelaars heb met 4 aansluitingen, is dit een optie?
 

patjer1

Zeer Actief lid
Lid geworden
3 jun 2007
Berichten
1.028
Waarderingsscore
0
Punten
36
Werken met die drukknoppen en een siemens logo op 24V?

Of Eltako dimmers gebruiken..
 
Lid geworden
25 mei 2010
Berichten
139
Waarderingsscore
0
Punten
16
Met die drukknoppen van Niko zul je inderdaad moeten overgaan naar modulaire dimmers in de kast.

Bekabeling naar de drukknoppen is dan SVV. Kort drukken wordt dan uit/aan en lang drukken wordt dimmen.

Bekabeling van de kringen moeten dan rechtstreeks naar de kast. Maar waarschijnlijk wordt je huis reeds uitgerust met teleruptors waardoor alle lichtkringen reeds rechtstreeks naar de kast lopen en de bekabeling reeds met SVV is uitgevoerd naar de drukknoppen.

Als je werkt met teleruptoren kun je dan later andere kringen gaan vervangen door dimmers, bv. van elimpo. Wel opletten dat er dan een spanningsgestuurde dimmer wordt gebruikt of er voor zorgen dat geen spanning meer loopt over de stuurdraden. Dan kan je een dimmer gebruiken die met een spanningsloze drukknop kan worden aangestuurd.
 
Lid geworden
13 feb 2008
Berichten
90
Waarderingsscore
0
Punten
0
dus als ik het goed begrijp moet je dus met alle bekabeling van de lichtpunten naar de zekeringkast alsook met de schakelaars en dan bvb zo'n module plaatsen?
 
Lid geworden
25 mei 2010
Berichten
139
Waarderingsscore
0
Punten
16
n0sTRa wrote:
dus als ik het goed begrijp moet je dus met alle bekabeling van de lichtpunten naar de zekeringkast alsook met de schakelaars en dan bvb zo'n module plaatsen?



Dat klopt elke lichtkring zal rechtstreeks naar de kast moeten gaan, toch als je kiest voor teleruptors en modulaire dimmers.

De SVV kabel vertrekt uit de kast, maar kan naar verschillende drukknoppen lopen.

Wel misschien best kiezen voor een modulaire dimmer die maar 1 eenheid breed is, anders ga je een grotere kast nodig hebben.

Als je bij niko wilt blijven:

http://www.niko.be/nlbe/professional/Pr ... mmer-400va

Of elimpo:

http://www.elimpo.com/index.php?option= ... 34&lang=nl

of eltako

http://www.my-electro.be/nl/product/mul ... eud12m-uc/
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
n0sTRa wrote:
dus als ik het goed begrijp moet je dus met alle bekabeling van de lichtpunten naar de zekeringkast alsook met de schakelaars en dan bvb zo'n module plaatsen?



niet de kabel van spot per spot naar kast brengen !!!

deze groeperen per zone op een transfo en vanaf daar één kabel naar kast
 
Lid geworden
25 mei 2010
Berichten
139
Waarderingsscore
0
Punten
16
stefan wrote:
n0sTRa wrote:
dus als ik het goed begrijp moet je dus met alle bekabeling van de lichtpunten naar de zekeringkast alsook met de schakelaars en dan bvb zo'n module plaatsen?



niet de kabel van spot per spot naar kast brengen !!!

deze groeperen per zone op een transfo en vanaf daar één kabel naar kast



Klopt volledig Stefan. Elke lichtkring moet afzonderlijk naar de kast. En een lichtkring kan natuurlijk meerdere lichtpunten bevatten.
 
Lid geworden
29 mrt 2006
Berichten
281
Waarderingsscore
0
Punten
0
hoi,



ik heb deze gewerkt



http://www.vglighting.be/elimpo/Inbouw% ... -IN770.htm



deze kan je inbouwen in je contactdoosje achter de schakelaar (dus niet in je kast) bij diepe hela doosjes.

(mogelijkheid om met geheugen te werken)



dit is gemakkelijk te gebruiken bij reeds bestaande installaties of bij nieuwe installaties, ik dacht prijs per module +/-37€.

je werkt met gewone eli draad 1.5² of 2.5²(indien je stopcontacten wilt dimmen)



aansluiting via drukknoppen, 1x drukken = aan/uit, druk inhouden = dimmen > loslaten en terug indrukken is sterkte vergroten...



- gebruikt in samenwerking met spots op 230v, kringen van 3x, 4x spots.

-gebruikt op stopcontacten om staanlampen(sfeerverlichting) te dimmen via drukknop.



Mvg,

Jason
 
Lid geworden
13 feb 2008
Berichten
90
Waarderingsscore
0
Punten
0
Heb die modules ook al tegen gekomen, lijkt me wel overzichtelijker als alles in de kast gebeurt. Voor in een verbouwing kan het inderdaad wel een goeie oplossing zijn.



die svv kabel heb je tot zo'n 20 kabels, hoort bij elke spot een kabeltje of lus je die kabels door in serie en kun je dan op zo'n kabel 20 luchtkringen plaatsen?
 
Lid geworden
25 mei 2010
Berichten
139
Waarderingsscore
0
Punten
16
Naar de lampen gaat 3G1,5, lampen in serie =lamp1-lamp2-etc.. (6spots = 1lichtkring)



SVV:



Bij werken met SVV:

a) teleruptor 12V/24V : 1 draad =12V, 1 draad = common

bv. rode draad = 12V, naar drukknop, andere kleur na drukknop naar teleruptor

rode draad naar alle drukknoppen doorlussen + gekleurde draad doorlussen voor drukknoppen met dezelfde functie.

zwarte draad = common, naar teleruptor in kast

b)Of per drukknop 2 draden:

bv. paars = 12V naar drukknop

groen= 12V, na drukknop, naar teleruptor

zwarte draad of common naar teleruptor in kast



Voor een dimmer :

a)spanningsloos

1 gekleurde draad van dimmer naar drukknop, 1 ander gekleurde draad van drukknop terug naar dimmer

kleur1 dimmer naar drukknop->kleur1 doorlussen naar alle drukknoppen met zelfde functie

kleur2 drukknop naar dimmer idem

b)spanningsgestuurd:

rode draad = 12V, zwarte draad = common

rode draad naar drukknop

andere kleur van drukknop naar dimmer

zwart of common naar dimmer in kast (aansluitklem op dimmer)

of weer werken met 2 kleuren:

kleur 1 = 12V naar drukknop

kleur 2 = 12V van drukknop naar dimmer

zwart of common naar dimmer in kast



Bij een kameraad van mij is alles spanningsgestuurd uitgevoerd:

rode draad of 12V is doorgelust naar alle ingangen van de drukknoppen

zwarte draad of common is aangesloten op de teleruptors/dimmers

per kring = 1 verschillende kleur aan uitgang + alle drukknoppen met zelfde functie: gekozen kleur doorgelust.

Voor de doorlussing bestaan wago klemmen voor 0,8 (draden doorverbinden + 1 korte draad naar de drukknop)

Maar 20 kringen is nooit mogelijk!!



Correct me if I am wrong!
 
Lid geworden
11 jul 2006
Berichten
303
Waarderingsscore
0
Punten
0
koenverdickt wrote:
Naar de lampen gaat 3G1,5, lampen in serie =lamp1-lamp2-etc.. (6spots = 1lichtkring)



SVV:



Bij werken met SVV:

a) teleruptor 12V/24V : 1 draad =12V, 1 draad = common

bv. rode draad = 12V, naar drukknop, andere kleur na drukknop naar teleruptor

rode draad naar alle drukknoppen doorlussen + gekleurde draad doorlussen voor drukknoppen met dezelfde functie.

zwarte draad = common, naar teleruptor in kast

b)Of per drukknop 2 draden:

bv. paars = 12V naar drukknop

groen= 12V, na drukknop, naar teleruptor

zwarte draad of common naar teleruptor in kast



Voor een dimmer :

a)spanningsloos

1 gekleurde draad van dimmer naar drukknop, 1 ander gekleurde draad van drukknop terug naar dimmer

kleur1 dimmer naar drukknop->kleur1 doorlussen naar alle drukknoppen met zelfde functie

kleur2 drukknop naar dimmer idem

b)spanningsgestuurd:

rode draad = 12V, zwarte draad = common

rode draad naar drukknop

andere kleur van drukknop naar dimmer

zwart of common naar dimmer in kast (aansluitklem op dimmer)

of weer werken met 2 kleuren:

kleur 1 = 12V naar drukknop

kleur 2 = 12V van drukknop naar dimmer

zwart of common naar dimmer in kast



Bij een kameraad van mij is alles spanningsgestuurd uitgevoerd:

rode draad of 12V is doorgelust naar alle ingangen van de drukknoppen

zwarte draad of common is aangesloten op de teleruptors/dimmers

per kring = 1 verschillende kleur aan uitgang + alle drukknoppen met zelfde functie: gekozen kleur doorgelust.

Voor de doorlussing bestaan wago klemmen voor 0,8 (draden doorverbinden + 1 korte draad naar de drukknop)

Maar 20 kringen is nooit mogelijk!!



Correct me if I am wrong!



Lampen niet in serie maar parallel.



Die rode draad is uwe common (gemeenschappelijke)



Beste is uw gewenste lichtgroep naar de kast brengen

Alle drukknoppunten naar de kast brengen.

In de kast je schakeling maken.
 
Lid geworden
11 jul 2006
Berichten
303
Waarderingsscore
0
Punten
0
Je kan best alles appart naar de kast brengen en ervoor zorgen dat je bij ieder drukknoppunt ene draad meer hebt als het aantal drukknoppen.
 
Lid geworden
25 mei 2010
Berichten
139
Waarderingsscore
0
Punten
16
Dirk1980 wrote:
Je kan best alles appart naar de kast brengen en ervoor zorgen dat je bij ieder drukknoppunt ene draad meer hebt als het aantal drukknoppen.



Volgens mij:

Normaal van lamp1 --> lamp2 --> lamp3 --> etc. de draden lus je door met WAGO --> 2 draden in de WAGO + 1 naar de lamp, behalve natuurlijk bij de laatste lamp. (Bij boringen in de beton is dit gemakkelijk mogelijk, bij een valse plafond ook, plaats genoeg).



Of begrijp ik wat je zegt verkeerd, met de lampen parallel?



Voor de kleuren :

zwart = - of 0V transfo aan A2 van de teleruptor

rood = + of 12 V transfo naar drukknop(pen)

andere kleur (bv.groen) van drukknop naar A1 teleruptor



ter info:



http://www.eltako.com/fileadmin/downloa ... ternet.pdf
 
Lid geworden
25 mei 2010
Berichten
139
Waarderingsscore
0
Punten
16
Voor het dimmen van LEDS kun je ook kiezen voor het draadloze systeem van niko.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan