Hoe elektriciteit en laadpaal correct aansluiten in garage?

  • Tags AREI elektriciteit elektriciteitsbord elektrische installatie
  • Lid geworden
    1 okt 2022
    Berichten
    4
    Waarderingsscore
    0
    Punten
    1
    Ik ben bezig met de elektriciteit in mijn alleenstaande garage te plaatsen en tegelijkertijd een laadpaal aan het installeren voor mijn elektrische auto. Nu ben ik onzeker over hoe ik sommige dingen correct aansluit en hoe ik het moet tekenen op mijn eendraadschema voor de AREI keuring. Dus wou ik hier eens advies vragen voor ik al mijn installatiemateriaal aankoop.

    De huidige situatie is als volgt: bij de oplevering van mijn huis heeft de elektricien een 5G6 EXVB via een ondergrondse buis tot in de garage gelegd en afgezekerd op een 4P 20A automaat in de hoofdkast. Bij oplevering was hier nog niets op aangesloten (zie het eendraadschema in bijlage van de bestaande situatie).
    Ik heb nu een extra elektriciteitskast van 3x12 modules opgehangen in mijn garage voor in totaal 4 kringen op te verbinden:
    • EV lader
    • stopcontacten
    • binnenverlichting
    • buitenverlichting
    In bijlage zit een schema van hoe ik van plan ben om het te bedraden. Is de opstelling die ik getekend heb correct?

    Ik twijfel vooral nog over deze dingen:
    • Ben ik verplicht om nog een extra automaat in het bord in de garage te zetten om dat bord ter plaatse spanningsloos te zetten? Of is de automaat in de hoofdkast voldoende? Ik vind hier nogal tegenstrijdige informatie over online.
    • Klopt het dat een type "A" 30mA differentieel voldoende is om de laadpaal te beveiligen als de paal een ingebouwde DC beveiliging heeft? Mijn paal is een Alfen Eve Single S-Line en volgens de specificaties zit er een "6mA DC RCD" in.
    • De 4P 20A automaat die de elektricien heeft voorzien lijkt me krap voor de volledige garage. De laadpaal is al 16A, dus als mijn auto oplaadt en ik stop een andere grote verbruiker in het stopcontact zit ik al snel over die 20A. Hoe los ik dit het best op? Kan ik de 20A automaat in de hoofdkast vervangen door een 25A of 32A aangezien er al een EXVB 5G6 kabel ligt?
    • Stel dat ik de automaat naar de garage verzwaar naar 32A, is het dan een probleem dat de hoofdautomaat van de hoofdkast ook maar 32A is? Ik had gelezen dat dit geen goed idee is voor de "selectiviteit" omdat je dan niet weet welke automaat zal uitschakelen bij overbelasting, of maakt de AREI keuring hier geen probleem van?
    • Mijn elektriciteit is gekeurd begin 2023 en dus vóór de grote wijziging in het AREI dat vereiste dat alle verlichting/stopcontacten met max 8 kringen achter een 30mA differentieel moet zitten. Moet ik bij een grote wijziging de bestaande kringen ook aanpassen naar de nieuwe regels?
    • Mag de ethernet kabel (met CCa markering) van mijn laadpaal door de zekeringkast passeren, of moet deze in een aparte kabelgoot liggen?
    Alvast bedankt
     

    Bijlagen

    • Eendraadschema_garage_bestaande_situatie.png
      Eendraadschema_garage_bestaande_situatie.png
      34,9 KB · Weergaven: 111
    • Eendraadschema_garage_nieuwe_situatie_laadpaal.png
      Eendraadschema_garage_nieuwe_situatie_laadpaal.png
      120,6 KB · Weergaven: 113
    Welke ev charger heb je van sma de nieuwe variant of oude variant? In beide zit de 6mA detectie erin dus mag gewoon achter een 30mA type A in u bord geplaatst worden. Dus koop gewoon een type A differentieel en een automaat plaats daar u laadpaal achter.
     
    Misschien een domme vraag als ik dit allemaal lees, maar heb een 22KW lader en thuis ook 400V 32 A aansluiting thuis. De thuisinstallatie heeft een 30mA dif mag de zekering voor de lader hier direct achter of moet er nog een extra Dif 30mA voorzien worden?
    Wat zijn de specs van de lader misschien zit er al een diff in het toestel zelf, dan mag die achter de 300mA.
    Anders mag die achter de 30mA (indien geen 8 automaten, nieuw AREI ?)

    Let wel, je mag max 16A laden. Zowel mono als 3fasig, als je een 3 fase aansluiting hebt.
    Heb je mono-aansluiting , dan mag je 32A gaan laden.
    (hoe ze dat ooit kunnen controleren...)
    De lader is een SMA ev charger, dus denk dat die diff. Er al in zit. Dus als ik vanuit een nieuwe zekering in mijn kast naar de laadpaal ga met een 5G6 lijkt me dit correct. De zekering hiervoor is dan best 16A? Thanks
    Ik zou een 20A zekering gebruiken en max op 11kw laden.
     
Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan