Ik ben bezig met de elektriciteit in mijn alleenstaande garage te plaatsen en tegelijkertijd een laadpaal aan het installeren voor mijn elektrische auto. Nu ben ik onzeker over hoe ik sommige dingen correct aansluit en hoe ik het moet tekenen op mijn eendraadschema voor de AREI keuring. Dus wou ik hier eens advies vragen voor ik al mijn installatiemateriaal aankoop.
De huidige situatie is als volgt: bij de oplevering van mijn huis heeft de elektricien een 5G6 EXVB via een ondergrondse buis tot in de garage gelegd en afgezekerd op een 4P 20A automaat in de hoofdkast. Bij oplevering was hier nog niets op aangesloten (zie het eendraadschema in bijlage van de bestaande situatie).
Ik heb nu een extra elektriciteitskast van 3x12 modules opgehangen in mijn garage voor in totaal 4 kringen op te verbinden:
Ik twijfel vooral nog over deze dingen:
De huidige situatie is als volgt: bij de oplevering van mijn huis heeft de elektricien een 5G6 EXVB via een ondergrondse buis tot in de garage gelegd en afgezekerd op een 4P 20A automaat in de hoofdkast. Bij oplevering was hier nog niets op aangesloten (zie het eendraadschema in bijlage van de bestaande situatie).
Ik heb nu een extra elektriciteitskast van 3x12 modules opgehangen in mijn garage voor in totaal 4 kringen op te verbinden:
- EV lader
- stopcontacten
- binnenverlichting
- buitenverlichting
Ik twijfel vooral nog over deze dingen:
- Ben ik verplicht om nog een extra automaat in het bord in de garage te zetten om dat bord ter plaatse spanningsloos te zetten? Of is de automaat in de hoofdkast voldoende? Ik vind hier nogal tegenstrijdige informatie over online.
- Klopt het dat een type "A" 30mA differentieel voldoende is om de laadpaal te beveiligen als de paal een ingebouwde DC beveiliging heeft? Mijn paal is een Alfen Eve Single S-Line en volgens de specificaties zit er een "6mA DC RCD" in.
- De 4P 20A automaat die de elektricien heeft voorzien lijkt me krap voor de volledige garage. De laadpaal is al 16A, dus als mijn auto oplaadt en ik stop een andere grote verbruiker in het stopcontact zit ik al snel over die 20A. Hoe los ik dit het best op? Kan ik de 20A automaat in de hoofdkast vervangen door een 25A of 32A aangezien er al een EXVB 5G6 kabel ligt?
- Stel dat ik de automaat naar de garage verzwaar naar 32A, is het dan een probleem dat de hoofdautomaat van de hoofdkast ook maar 32A is? Ik had gelezen dat dit geen goed idee is voor de "selectiviteit" omdat je dan niet weet welke automaat zal uitschakelen bij overbelasting, of maakt de AREI keuring hier geen probleem van?
- Mijn elektriciteit is gekeurd begin 2023 en dus vóór de grote wijziging in het AREI dat vereiste dat alle verlichting/stopcontacten met max 8 kringen achter een 30mA differentieel moet zitten. Moet ik bij een grote wijziging de bestaande kringen ook aanpassen naar de nieuwe regels?
- Mag de ethernet kabel (met CCa markering) van mijn laadpaal door de zekeringkast passeren, of moet deze in een aparte kabelgoot liggen?