Hoe elektriciteit en laadpaal correct aansluiten in garage?

• Tags AREI elektriciteit elektriciteitsbord elektrische installatie
  • Lid geworden
    1 okt 2022
    Waarderingsscore
    0
    Punten
    1
    Ik ben bezig met de elektriciteit in mijn alleenstaande garage te plaatsen en tegelijkertijd een laadpaal aan het installeren voor mijn elektrische auto. Nu ben ik onzeker over hoe ik sommige dingen correct aansluit en hoe ik het moet tekenen op mijn eendraadschema voor de AREI keuring. Dus wou ik hier eens advies vragen voor ik al mijn installatiemateriaal aankoop.

De huidige situatie is als volgt: bij de oplevering van mijn huis heeft de elektricien een 5G6 EXVB via een ondergrondse buis tot in de garage gelegd en afgezekerd op een 4P 20A automaat in de hoofdkast. Bij oplevering was hier nog niets op aangesloten (zie het eendraadschema in bijlage van de bestaande situatie).
    Ik heb nu een extra elektriciteitskast van 3x12 modules opgehangen in mijn garage voor in totaal 4 kringen op te verbinden:
    • EV lader
    • stopcontacten
    • binnenverlichting
    • buitenverlichting
    In bijlage zit een schema van hoe ik van plan ben om het te bedraden. Is de opstelling die ik getekend heb correct?

Ik twijfel vooral nog over deze dingen:
    • Ben ik verplicht om nog een extra automaat in het bord in de garage te zetten om dat bord ter plaatse spanningsloos te zetten? Of is de automaat in de hoofdkast voldoende? Ik vind hier nogal tegenstrijdige informatie over online.
    • Klopt het dat een type "A" 30mA differentieel voldoende is om de laadpaal te beveiligen als de paal een ingebouwde DC beveiliging heeft? Mijn paal is een Alfen Eve Single S-Line en volgens de specificaties zit er een "6mA DC RCD" in.
    • De 4P 20A automaat die de elektricien heeft voorzien lijkt me krap voor de volledige garage. De laadpaal is al 16A, dus als mijn auto oplaadt en ik stop een andere grote verbruiker in het stopcontact zit ik al snel over die 20A. Hoe los ik dit het best op? Kan ik de 20A automaat in de hoofdkast vervangen door een 25A of 32A aangezien er al een EXVB 5G6 kabel ligt?
    • Stel dat ik de automaat naar de garage verzwaar naar 32A, is het dan een probleem dat de hoofdautomaat van de hoofdkast ook maar 32A is? Ik had gelezen dat dit geen goed idee is voor de "selectiviteit" omdat je dan niet weet welke automaat zal uitschakelen bij overbelasting, of maakt de AREI keuring hier geen probleem van?
    • Mijn elektriciteit is gekeurd begin 2023 en dus vóór de grote wijziging in het AREI dat vereiste dat alle verlichting/stopcontacten met max 8 kringen achter een 30mA differentieel moet zitten. Moet ik bij een grote wijziging de bestaande kringen ook aanpassen naar de nieuwe regels?
    • Mag de ethernet kabel (met CCa markering) van mijn laadpaal door de zekeringkast passeren, of moet deze in een aparte kabelgoot liggen?
    Alvast bedankt

Bijlagen

• Eendraadschema_garage_bestaande_situatie.png
      Eendraadschema_garage_bestaande_situatie.png
      34,9 KB · Weergaven: 105
    • Eendraadschema_garage_nieuwe_situatie_laadpaal.png
      Eendraadschema_garage_nieuwe_situatie_laadpaal.png
      120,6 KB · Weergaven: 107
    Eerste vraag, ja
    Diff type B niet nodig voor deze laadpaal, of diff nodig is of niet staat al vaak vermeld op forum
    En dus achter 30mA
    25 of 32A automaat mag, maar ik hoop dat je loadballancing gebruikt voor je laadpaal
    Dus kan ook op 20A goed werken
    Afhankelijk hoeveel je dagelijks moet, wil laden en rijden
    Neen, enkel uitbreiding moet voldoen, maak hier een afzonderlijk schema van op zoals je deed en dat is voor de keurder
    Waarom zou je 1 datakabel door een verdeelbord of zelfs kabelmaatschappij laten lopen? Gewoon een eenvoudig PVC buisje is ook voldoende

Laatst bewerkt:
    Het meeste wat @stefan meldt klopt als een bus, behalve: een laadpaal moet achter een 30mA diff (ofwel in het toestel ingebouwd, ofwel met een externe dsi). De opmerking van een vast toestel is niet correct.

Ik vind het onlogisch dat automaat "O" achter automaat "B" zit. Ik zou die mee voor B voeden. Dus A, B en O op hetzelfde niveau. Dan is het vraagstuk rond selectiviteit tussen B en O ineens opgelost.

De 30mA diff in de garage voor de stopcontacten en verlichting, daar zou ik gewoon de aankomstschakelaar van dat bord van maken. Dan is ineens het vraagstuk van algemene scheidingsschakelaar op een bord opgelost. De 30mA diff van EV komt dan na de 30mA van dat bord.

Let op met selectiviteit tussen laadvermogen en tellerautomaat van 25A. Daar zit de bottleneck. Enkel op hoog vermogen laden mits load management en op moment van PV productie.

Ok, bedankt voor de input allemaal, nu ben ik al zeker dat de opstelling met de diffs correct is.
    Waarom zou je 1 datakabel door een verdeelbord of zelfs kabelmaatschappij laten lopen? Gewoon een eenvoudig PVC buisje is ook voldoende
    Omdat de datakabel en voedingskabel van de garage in dezelfde wachtbuis liggen en die komt uit in de kabelgoot die naar de zekeringkast gaat. Dus het is wel het properste als alles in die kabelgoot kan blijven. Tenzij dit niet mag voor de AREI keuring, dan ga ik ze inderdaad langs de kast moeten laten lopen in een apart PVC buisje.
    Ik vind het onlogisch dat automaat "O" achter automaat "B" zit. Ik zou die mee voor B voeden. Dus A, B en O op hetzelfde niveau. Dan is het vraagstuk rond selectiviteit tussen B en O ineens opgelost.
    ...
    Let op met selectiviteit tussen laadvermogen en tellerautomaat van 25A. Daar zit de bottleneck. Enkel op hoog vermogen laden mits load management en op moment van PV productie.
    Hmmm, goeie vraag. Misschien heeft de elektricien het zo gedaan omdat het beter uit kwam voor de kastindeling. Ik zie dat de "O" automaat op dezelfde 4 polige kamgeleider zit als de 4P 30mA diff en de 4P automaat van de kookplaat.
    De "O" automaat vóór de B automaat voeden zou inderdaad een oplossing zijn, maar die zit helaas midden op de kamgeleider dus die automaten moeten dan allemaal herschikt worden. Terwijl de kringen nu allemaal alfabetisch gesorteerd zijn in de kast :confused:
    Maar als ik het goed versta is de selectiviteit geen vereiste voor het AREI? Want mijn installatie is nu al niet selectief aangezien de meter een 25A automaat heeft die vóór de 32A automaat staat.
    De 30mA diff in de garage voor de stopcontacten en verlichting, daar zou ik gewoon de aankomstschakelaar van dat bord van maken. Dan is ineens het vraagstuk van algemene scheidingsschakelaar op een bord opgelost. De 30mA diff van EV komt dan na de 30mA van dat bord.
    Dat is een goeie suggestie. Ik zal het zo aanpassen, dan moet ik geen extra automaat kopen maar heb ik wel een schakelaar die het hele bord af zet.

Tenslotte, ik ga inderdaad load balancing gebruiken dus in principe zou alles goed moeten gaan met een 20A automaat. Maar er is toch een potentieel probleem waarom de 20A automaat problemen kan geven:
    De load balancing bij Alfen laadpalen haalt zijn info uit de digitale meter via de P1 poort. Je dient dan in de laadpaal de maximum toegelaten stroom door de meter in te stellen (25A in mijn geval). Maar de laadpaal weet natuurlijk niet dat er nog een automaat van 20A tussen zit die ook gedeeld is met andere kringen. Dus stel dat je aan 16A laadt zal de digitale meter 16A rapporteren en de paal denken dat er nog 9A overschot is. Maar in de praktijk zal de 20A automaat van de garage uitschakelen als er een toestel van 4A of meer wordt ingeschakeld en de load balancing van de paal zal niet ingrijpen omdat de hoofdzekering van 25A nog marge heeft.

Dus je stelt voor de load balancing 20A in ipv 25A en je probleem is opgelost.

@KoekenVergeten, in het geval ik geen zonnepanelen had zou dat inderdaad een oplossing kunnen zijn.

Als je zonnepanelen hebt die aan het terugleveren zijn dan ziet de load balancing de stroom die van de omvormer naar de laadpaal stroomt niet, aangezien de paal enkel de ingaande stroom over de digitale meter in de gaten houdt. Zo kan je nog altijd over de 20A van de automaat van de garage gaan.

Nuja, in de praktijk zal het misschien nooit een probleem zijn met de huidige 20A automaat aangezien ik van plan ben om de paal in te stellen om voornamelijk op te laden met de overschot van zonneenergie. Maar het leek me maar een kleine kost om nu al de automaat van de garage te verzwaren naar 25A of 32A om zeker te zijn dat het nooit een probleem gaat geven.

Als ik de huidige automaat gewoon omwissel voor 32A, gaat die opstelling dan door de AREI keuring geraken?

Je kan op de paal toch wel instellen wat de maximum laadstroom mag zijn?

Zolang de bekabeling in orde is voor 32A is er geen probleem.
    Je zou denken, aangezien er stroomopwaarts een beveiliging zit die kleiner is, is dat niet nodig, maar Koekenvergeten kan bevestigen dat de keurders dat anders zien. Bovendien heb je ook PV die samen hogere stroom kan voorzien.

Laatst bewerkt:
    @KoekenVergeten, in het geval ik geen zonnepanelen had zou dat inderdaad een oplossing kunnen zijn.

Als je zonnepanelen hebt die aan het terugleveren zijn dan ziet de load balancing de stroom die van de omvormer naar de laadpaal stroomt niet, aangezien de paal enkel de ingaande stroom over de digitale meter in de gaten houdt. Zo kan je nog altijd over de 20A van de automaat van de garage gaan.

Nuja, in de praktijk zal het misschien nooit een probleem zijn met de huidige 20A automaat aangezien ik van plan ben om de paal in te stellen om voornamelijk op te laden met de overschot van zonneenergie. Maar het leek me maar een kleine kost om nu al de automaat van de garage te verzwaren naar 25A of 32A om zeker te zijn dat het nooit een probleem gaat geven.

Als ik de huidige automaat gewoon omwissel voor 32A, gaat die opstelling dan door de AREI keuring geraken?
    32A is enkel nuttig als je laadpaal monofasig is, je vermeldt dit nergens volgens mij
    Bijna geen enkele wagen kan 32A 3-fasig laden, 11 KW is meestal Max op AC

Langs de andere kant wil je bij zo’n, zoveel mogelijk energie op korte tijd van PV naar auto brengen

Ik heb mijn schema aangepast met de opmerking van disco stu om alles in de garage achter de ene differentieel te zetten en die als hoofdschakelaar te gebruiken. Ook de automaat "O" naar de garage vervangen door een 32A. De automaat "O" naast de automaat "A" zou ook logischer zijn zoals disco stu zegt, maar daarvoor zou ik veel draden moeten verleggen in het hoofdbord, dus dat zou ik laten voor wat het is. Zie het aangepaste eendraadschema:

Eendraadschema_garage_nieuwe_situatie_laadpaal_32A.png

@stefan Het is een 3-fase laadpaal en die is inderdaad maar 16A. De paal zou ook afgezekerd zijn op 20A (automaat "OA"). De 32A waar ik het over heb is voor automaat "O" op het schema. Deze zou ik van de oorspronkelijke 20A naar 32A verzwaren want als de laadpaal aan volle snelheid laadt (16A) blijft er met 20A maar 4A over voor de stopcontacten en als je eventjes een zwaar toestel aansluit zoals een hogedrukreiniger zit je daar al ver over. Aangezien ik een 10kW omvormer heb zal er regelmatig tegen de 16A geladen worden over de 3 fasen als het volle zon is :)

Zoals ik eerder had uitgelegd gaat de load balancing ook niets verhelpen aan die situatie, want als de zonnepanelen rond de 16A terugleveren en de laadpaal aan 16A laadt, dan zal het energiemanagementsysteem van Alfen een netto afname van 0A meten aan de digitale meter en niet ingrijpen als er extra verbruikers worden ingeschakeld.

Misschien een domme vraag als ik dit allemaal lees, maar heb een 22KW lader en thuis ook 400V 32 A aansluiting thuis. De thuisinstallatie heeft een 30mA dif mag de zekering voor de lader hier direct achter of moet er nog een extra Dif 30mA voorzien worden?

Misschien een domme vraag als ik dit allemaal lees, maar heb een 22KW lader en thuis ook 400V 32 A aansluiting thuis. De thuisinstallatie heeft een 30mA dif mag de zekering voor de lader hier direct achter of moet er nog een extra Dif 30mA voorzien worden?
    Wat zijn de specs van de lader misschien zit er al een diff in het toestel zelf, dan mag die achter de 300mA.
    Anders mag die achter de 30mA (indien geen 8 automaten, nieuw AREI ?)

Let wel, je mag max 16A laden. Zowel mono als 3fasig, als je een 3 fase aansluiting hebt.
    Heb je mono-aansluiting , dan mag je 32A gaan laden.
    (hoe ze dat ooit kunnen controleren...)

Laadpaal moet altijd achter een aparte 30mA diff, die mag niet gedeeld worden met andeee stroombanen (afh. van model is deze mogelijks al ingebouwd in het toestel)

Je hebt de laadpaal al, dus is die ook al (goed) gekeurd neem ik aan?

Dus deze mag dus gewoon achter de algemen dif van 30mA waar bvb ook de badkamer, garage, …. Opstaan? Laadpaal is de SMA ev charger

Nee, het moet zijn eigen toegekende diff 30mA hebben.

Wat zijn de specs van de lader misschien zit er al een diff in het toestel zelf, dan mag die achter de 300mA.
    Anders mag die achter de 30mA (indien geen 8 automaten, nieuw AREI ?)

Let wel, je mag max 16A laden. Zowel mono als 3fasig, als je een 3 fase aansluiting hebt.
    Heb je mono-aansluiting , dan mag je 32A gaan laden.
    (hoe ze dat ooit kunnen controleren...)
    De lader is een SMA ev charger, dus denk dat die diff. Er al in zit. Dus als ik vanuit een nieuwe zekering in mijn kast naar de laadpaal ga met een 5G6 lijkt me dit correct. De zekering hiervoor is dan best 16A? Thanks

maar heb een 22KW lader en thuis ook 400V 32 A aansluiting thuis.
    22kw is wel heel slecht voor je capaciteitstarief hoor... Wil je dat wel doen?
    Beter 16A doen, 11kW en softwarematig maximum beperken.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan