• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

hoe efficiënt prijzen vergelijken bij maatwerk

REF10554

Actief Lid
Lid geworden
26 sep 2018
Berichten
327
Waarderingsscore
80
Punten
28
Dag iedereen!

Even een algemene vraag. Wij willen maatkasten laten maken in onze woning. Nu hebben wij een haardmeubel laten maken bij een firma. Zij maken ook kasten op maat. Wij zijn geneigd om naar daar te gaan en dit gewoon door hen te laten maken. We waren/zijn immers tevreden van onze haard en het bijhorende meubel.

Echter maakt iedereen onze kop zot dat we moeten vergelijken en ons informeren. "Je gaat toch niet zomaar op het eerste voorstel ingaan." "Wij vroegen prijs bij 4 firma's!". "Wij betaalden veel minder voor een haard + meubel dan jullie!" "Ik heb er 4 laten opmeten en detail offerte gevraagd voor we gekozen hebben!" enz enz.

Wij zijn nu afgelopen zaterdag naar die firma van de haard geweest en onze ideeën of voorstellen gedaan voor 4 kasten op maat. Gaande van een bureaukast, kleerkast tot badkamermeubel. Wij mogen nu teruggaan in april voor de offerte en de uitgetekende 3D tekeningen. Als wij akkoord gaan gaat er nog eens 8 weken + over. Kortom er gaat hier een hele periode en proces over, waar zowel wij als klant als de leverancier veel tijd in steken. Het gaat ook over een grote investering.

Onze vraag is dan, zijn er dan mensen die dit proces tot 4-5 keer toe herhalen? Dit is toch een traject van maanden lang dan? Hoe kan je efficiënt prijzen vergelijken in maatwerk? Hoe kunnen wij weten of wij al dan niet veel te veel betalen? Wij moeten dit proces ook nog herhalen voor gordijnen, schilderwerken, tuinaanleg. Laten mensen dan 4 verschillende schilders langskomen om prijs te krijgen? Dat is toch te gek voor woorden nee? Of zijn wij daar dan "dom en te gemakkelijk" in?

Wij willen wel vergelijken en willen ook de beste kwaliteit - prijsverhouding, maar wij willen natuurlijk dat het vooruit kan gaan. Hoe kan je bij maatwerk efficiënt prijs vergelijken? En scheelt het dan allemaal zoveel tussen firma A - B of C?

Voor hetzelfde geld maakt firma A vier maatkasten voor 18.OOO EUR, terwijl firma B maar 12.000 EUR zal vragen? Of scheelt dat allemaal niet zoveel dan?

Hoe hebben jullie dit aangepakt als we nu spreken over de keuze van meubelmaker, gordijnen, schilder bv?

Alvast bedankt,
 

getmixedup

Moderator
Forumleiding
Lid geworden
21 jan 2019
Berichten
1.678
Waarderingsscore
1.181
Punten
113
Ik kan alleen maar zeggen dat ik die anderen groot gelijk geef. Wij hebben hier voor elke post (en zelfs voor bijna elke aankoop) leveranciers vergeleken en meerdere offerte opgevraagd. Metselwerk, schrijnwerk, dakwerken, pleisterwerk, ...

Bij maatwerkkasten gaat het voornamelijk over prijs-kwaliteit verhoudingen. Uit welke materialen gaan ze de kasten maken? Krijg je inspraak in het ontwerp? Hoe dik zijn de wanden? Wat voor soort beslag gebruiken ze? Voorzie je schuiven: welke ladegeleiders zitten erin? Welke termijn voorzien ze voor de werken? ...

Het lijstje met vergelijkingspunten is lang en groot. Daar kom je wel achter als je gedetailleerde offertes gaat vergelijken.
 

pilli

Zeer Actief lid
Lid geworden
18 jul 2011
Berichten
272
Waarderingsscore
196
Punten
43
Maakt het uit wat andere mensen zeggen? Als je tevreden bent van de firma, en de prijs is voor jou acceptabel, wat is dan het probleem? Ik heb er bijvoorbeeld zelf geen probleem mee om wat meer te betalen voor degelijke kwaliteit of goeie service.

Er is niks mis met vergelijken, maar met een offerte alleen ben je ook niets. Je moet dan in principe ook referenties opvragen en nagaan, om zeker te zijn dat de goedkopere ook effectief goed werk leveren. Dat is inderdaad heel wat werk.

Er zitten trouwens wat bekwame vakmensen hier op het forum. Misschien is het nuttig om hen input te krijgen of zij "goedkoop" zijn binnen hun vakgebied ...
 

REF10554

Actief Lid
Lid geworden
26 sep 2018
Berichten
327
Waarderingsscore
80
Punten
28
Ik kan alleen maar zeggen dat ik die anderen groot gelijk geef. Wij hebben hier voor elke post (en zelfs voor bijna elke aankoop) leveranciers vergeleken en meerdere offerte opgevraagd. Metselwerk, schrijnwerk, dakwerken, pleisterwerk, ...

Bij maatwerkkasten gaat het voornamelijk over prijs-kwaliteit verhoudingen. Uit welke materialen gaan ze de kasten maken? Krijg je inspraak in het ontwerp? Hoe dik zijn de wanden? Wat voor soort beslag gebruiken ze? Voorzie je schuiven: welke ladegeleiders zitten erin? Welke termijn voorzien ze voor de werken? ...

Het lijstje met vergelijkingspunten is lang en groot. Daar kom je wel achter als je gedetailleerde offertes gaat vergelijken.
Offerte opvragen via mail met wat uitleg erbij zou ik mij ook niet ontzien. Wij willen bv een rolluik laten plaatsen op een velux door een dakwerker. Ik heb het type velux doorgemaild en de bereikbaarheid met foto's getoond en zo kan ik dit mailen naar 5 dakwerkers bij wijze van spreken. Het enige wat er daar hoofdzakelijk zal gebeuren is dat de helft niet reageert op je mail. Maar dan heb je er ook geen tijd in gestoken.

Maar u zou dan dus voor maatkasten 3 keer naar 3 verschillende showrooms gaan en ze 3 keer 3D tekeningen laten maken? Dan moeten wij 3 keer 2 keer terugkeren? Dat is toch bijna niet te doen? Afgelopen zaterdag 6/3 zaten wij 2u in een showroom. We mogen pas teruggaan voor de 3d tekeningen en het prijsvoorstel op 3/4. Als je dit met 3 of 4 bedrijven doet ben je bezig tot december. Hetzelfde ervaren wij nu met de keuze voor de gordijnen...
 

REF10554

Actief Lid
Lid geworden
26 sep 2018
Berichten
327
Waarderingsscore
80
Punten
28
Maakt het uit wat andere mensen zeggen? Als je tevreden bent van de firma, en de prijs is voor jou acceptabel, wat is dan het probleem? Ik heb er bijvoorbeeld zelf geen probleem mee om wat meer te betalen voor degelijke kwaliteit of goeie service.

Er is niks mis met vergelijken, maar met een offerte alleen ben je ook niets. Je moet dan in principe ook referenties opvragen en nagaan, om zeker te zijn dat de goedkopere ook effectief goed werk leveren. Dat is inderdaad heel wat werk.

Er zitten trouwens wat bekwame vakmensen hier op het forum. Misschien is het nuttig om hen input te krijgen of zij "goedkoop" zijn binnen hun vakgebied ...

Klopt maar het stoort ons wat dat wij in geen 100 jaar weten of wij (te)veel betalen. Wij lieten bv in onze tuin via een goeie referentie werken uitvoeren. De voorbereidende werken voor het aanleggen van verharding. Afscheppen en wegvoeren slechte aarde, doek leggen en betonpuin gieten en aantrillen. Dat was 2 dagen werk en wij hebben hiervoor 6500 EUR betaald. Vrienden van ons verklaren ons gek dat we zoveel hebben betaald. Nu maakt ons dat onzeker dat we teveel betalen en niet vergelijken....
 

getmixedup

Moderator
Forumleiding
Lid geworden
21 jan 2019
Berichten
1.678
Waarderingsscore
1.181
Punten
113
Gho ja, dan is de vraag natuurlijk over wat voor bedragen je spreekt... Voor een bedrag van 500 euro meer of minder kan je al eens wat rondkijken en een uurtje in een showroom gaan zitten. Wanneer je spreekt over kasten van 5.000-10.000 euro lijkt me dat zeker de moeite om te vergelijken.

Begin eventueel al eens met een eigen schets te maken (op papier) van wat je wil en naar bedrijven te mailen met de vraag: "doen jullie dit en aan welke prijs komen we dan ongeveer?". Krijg je al een idee.
 

jvd30

Gewaardeerd lid
Lid geworden
22 okt 2007
Berichten
2.591
Waarderingsscore
246
Punten
63
Zou er toch nog 1 extra vragen. Al is het maar voor gemoedsrust. Kan je eventueel ook gebruiken om te onderhandelen. Dan kan je nog steeds beslissen of de meerkost het waard is voor je. Maar is je eigen keuze hè. Als je tevreden bent en prijs is ok voor je, why not hè
 

Michielr_999

Gewaardeerd lid
Lid geworden
17 jan 2021
Berichten
492
Waarderingsscore
316
Punten
63
Gemoedsrust is voor mij ook veel waard. Als jij tevreden bent van die firma en het een aanvaardbare prijs vindt dan zou ik dat gewoon doen.

En wat is te veel betalen als je het kan en wil betalen? ?
 

disco stu

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 dec 2012
Berichten
3.327
Waarderingsscore
2.260
Punten
113
Gho het is een beetje dubbel:
Enerzijds wil ik wat kunnen vergelijken. Niet alleen prijs, maar ook manier van werken, kwaliteit, omgang met mij als klant, nazorg, facturatievoorwaarden,... (al die dingen uiteraard in de mate dat ze wel of niet op voorhand kunnen afgetoetst worden).
Prijzen zijn pas vergelijkbaar als de scope vergelijkbaar is (of toch redelijk vergelijkbaar is).
Anderzijds werk ik ook gewoon graag met een aannemer waar ik op kan vertrouwen, die bereikbaar is, goed op voorhand uitwerkt en uitdoktert, technisch correct te werk gaat etc. Als die dan ietsjes duurder is dan een ander neem ik dat er graag bij. Als die een pak duurder is, ga ik de zaak toch wel wat beter bekijken.
Doorgaans werk ik in 2 tijden:
1) basisprijsvraag waarop ik de scope van het werk zo goed mogelijk aflijn en toch graag 2 a 3 prijzen voor krijg (en waarbij ik een goed gesprek met de partijen probeer te hebben). Vaak krijg je door deze mensen nieuwe inzichten, betere ideeën,... en toch al een gevoel met wat voor een aannemer je te maken hebt. Als ze allen min of meer de originele scope aanbieden, heb je ook ineens een idee met welke prijzen je te maken hebt. In deze stap moeten al die aannemers niet megaveel tijd in het dossier steken voor een relatief lage slagingskans.
2) meestal maak ik dan een keuze (of reduceer ik mijn keuze tot de laatste 2 met normaal al een voorkeur) op basis van alle voorgenoemde variabelen (dus niet alleen prijs). Dan ga ik daarmee verder om alles verder te detailleren, af te spreken en te bestellen.

Helemaal niet vergelijken: ben ik niet comfortabel mee. (althans niet voor een nieuwe aannemer)
5 partijen gedurende een afvalrace van 4 rondes megaveel werk er in laten steken: ben ik ook niet zo comfortabel mee.
Het is een beetje een gulden middenweg zoeken. En hoe duurder het project ook, hoe dieper je gaat vergelijk natuurlijk.
En eens je een goede stielman hebt die zich bewezen heeft in kwaliteit, nazorg en qua prijs ok is: dan durf ik daar wel opnieuw bij te bestellen zonder weer het vergelijkingsrondje te doorlopen.
 

REF10554

Actief Lid
Lid geworden
26 sep 2018
Berichten
327
Waarderingsscore
80
Punten
28
Gho het is een beetje dubbel:
Enerzijds wil ik wat kunnen vergelijken. Niet alleen prijs, maar ook manier van werken, kwaliteit, omgang met mij als klant, nazorg, facturatievoorwaarden,... (al die dingen uiteraard in de mate dat ze wel of niet op voorhand kunnen afgetoetst worden).
Prijzen zijn pas vergelijkbaar als de scope vergelijkbaar is (of toch redelijk vergelijkbaar is).
Anderzijds werk ik ook gewoon graag met een aannemer waar ik op kan vertrouwen, die bereikbaar is, goed op voorhand uitwerkt en uitdoktert, technisch correct te werk gaat etc. Als die dan ietsjes duurder is dan een ander neem ik dat er graag bij. Als die een pak duurder is, ga ik de zaak toch wel wat beter bekijken.
Doorgaans werk ik in 2 tijden:
1) basisprijsvraag waarop ik de scope van het werk zo goed mogelijk aflijn en toch graag 2 a 3 prijzen voor krijg (en waarbij ik een goed gesprek met de partijen probeer te hebben). Vaak krijg je door deze mensen nieuwe inzichten, betere ideeën,... en toch al een gevoel met wat voor een aannemer je te maken hebt. Als ze allen min of meer de originele scope aanbieden, heb je ook ineens een idee met welke prijzen je te maken hebt. In deze stap moeten al die aannemers niet megaveel tijd in het dossier steken voor een relatief lage slagingskans.
2) meestal maak ik dan een keuze (of reduceer ik mijn keuze tot de laatste 2 met normaal al een voorkeur) op basis van alle voorgenoemde variabelen (dus niet alleen prijs). Dan ga ik daarmee verder om alles verder te detailleren, af te spreken en te bestellen.

Helemaal niet vergelijken: ben ik niet comfortabel mee. (althans niet voor een nieuwe aannemer)
5 partijen gedurende een afvalrace van 4 rondes megaveel werk er in laten steken: ben ik ook niet zo comfortabel mee.
Het is een beetje een gulden middenweg zoeken. En hoe duurder het project ook, hoe dieper je gaat vergelijk natuurlijk.
En eens je een goede stielman hebt die zich bewezen heeft in kwaliteit, nazorg en qua prijs ok is: dan durf ik daar wel opnieuw bij te bestellen zonder weer het vergelijkingsrondje te doorlopen.
Dat is inderdaad al geen slecht idee als stappenplan.

Het is ook zo moeilijk om het te vergelijken. Andere mensen zeggen nog al graag en snel dat zij veel goedkoper gediend waren ook hé. Als je dan doorvraagt was hun haardmeubel bv een stuk kleiner en hadden wij een veel betere afwerkingsgraad. Natuurlijk dat we dan meer betalen....

We kennen er ook niets van en hebben ook geen ervaring. Dan is het ook moeilijk in te schatten of ze goed doorrekenen of niet. BV met onze tuinman had ik het gevoel dat hij wist dat hij werd aangeraden met een zeer positieve referentie. Dat hij zo voelde wat wij eigenlijk al voor hem gekozen hebben. Waardoor hij bijgevolg eigenlijk kon vragen wat hij wilde... Wij zijn en waren ook heel tevreden van zijn werk. Maar als je dan denkt of hoort dat we zoveel betaald hebben, dan is dat toch met een zure nasmaak. Maar ook hier weer, vrienden zeggen dat zij goedkoper gediend waren. Dit zegt men nogal rap heb ik de indruk....
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.935
Waarderingsscore
6.588
Punten
113
Hiervoor is er je architect, binnenhuisarchitect en/of tuinarchitect.
Die maken de plannen van de woning en van het dak en kelder, van die kast of lavabo of dressoir , tuin,zwembad, zwemvijver pool house verhardingen tot terrassen en plantjes.

Aan de hand van di opgestelde plannen kun je dan bij verschillende aannemers prijzen opvragen --- of je geeft die opdracht aan je bouw-, interieur- of tuinarchitect om prijzen aan te vragen.
Dan kom je niet tegen dat de ene kasten maakt met 12 mm vezelplaat en de andere met 48 mm blokplaat.
Die mannen die gaan ook niet werken voor schoon ogen, dus die kosten ook wel wat.
Maar je hebt een klankbord die voor jouw het esthetische, het practische en het technische gaan aanpakken.

Ga je ermee besparen ?
Algemeen gezien wel, maar als je mij zou vragen voor een apentreiteraar in je voortuin met een pelouzeke en daarrond een grindbak. ... ? Nee daarvoor ben ik te te duur en zoiets wil ik zelfs niet doen. Maar wel je een uitgebalanceerd tothepoint een tuinontwerp dat je zelf kunt uitvoeren ? Dan ben ik er, netzoals je binnehisarchitect als je bouwarchitect.
 

REF10554

Actief Lid
Lid geworden
26 sep 2018
Berichten
327
Waarderingsscore
80
Punten
28
Hiervoor is er je architect, binnenhuisarchitect en/of tuinarchitect.
Die maken de plannen van de woning en van het dak en kelder, van die kast of lavabo of dressoir , tuin,zwembad, zwemvijver pool house verhardingen tot terrassen en plantjes.

Aan de hand van di opgestelde plannen kun je dan bij verschillende aannemers prijzen opvragen --- of je geeft die opdracht aan je bouw-, interieur- of tuinarchitect om prijzen aan te vragen.
Dan kom je niet tegen dat de ene kasten maakt met 12 mm vezelplaat en de andere met 48 mm blokplaat.
Die mannen die gaan ook niet werken voor schoon ogen, dus die kosten ook wel wat.
Maar je hebt een klankbord die voor jouw het esthetische, het practische en het technische gaan aanpakken.

Ga je ermee besparen ?
Algemeen gezien wel, maar als je mij zou vragen voor een apentreiteraar in je voortuin met een pelouzeke en daarrond een grindbak. ... ? Nee daarvoor ben ik te te duur en zoiets wil ik zelfs niet doen. Maar wel je een uitgebalanceerd tothepoint een tuinontwerp dat je zelf kunt uitvoeren ? Dan ben ik er, netzoals je binnehisarchitect als je bouwarchitect.
Ons huis werd gebouwd met een SOD.
Nu is het aan ons, we moeten het dus zelf doen om te vergelijken. Tuin en interieur is nu voor ons om hiervoor te kijken. Een interieurarchitect hebben wij helaas niet haha. Maar de kasten worden nu wel 3D uitgetekend door een interieur architect van die meubelmaker :)
 
Laatst bewerkt:

disco stu

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 dec 2012
Berichten
3.327
Waarderingsscore
2.260
Punten
113
Dat is een klassieker. Typisch voorbeeld:
disco stu: ik heb men ramen en deuren vernieuwd voor 20k.
kennis: how jong das wel veel geld he, bij mijn tante hebben ze dat gedaan voor 13k.
disco stu voelt zich een halve seconde slecht maar vraagt wat door: hoeveel ramen, hoeveel deuren, welke product, hoeveel foliekes, moeilijkheidsgraad van het project,... en dan blijkt de scope ook niet vergelijkbaar te zijn of kan de kennis daar niet eens op antwoorden. Als ik dan zie wat die tante heeft gekregen voor 13k lijkt het me in verhouding vaak relatief duur ten aanzien van wat ik heb gekregen voor 20k. Of ik krijg helemaal geen idee wat de tante heeft gekregen...
kennis: doet verder niet de moeite om te luisteren naar de analyse en vertrekt met de gedachten dat disco stu toch dure ramen en deuren heeft met die 20k...
disco stu: doet de moeite niet meer en denkt er het zijne van.

Je wordt er moe van van mensen die roepen dat zij het goedkoper gedaan hebben. Ik trek het me niet meer aan, ik krijg de indruk dat mensen dat vooral graag luid verkondigen om zichzelf beter te doen voelen van hun eigen investering. Wie ben ik dan om hun bubbel te doorprikken.
 

nielstre

Nieuw Lid
Lid geworden
10 mei 2009
Berichten
48
Waarderingsscore
15
Punten
8
Wanneer je zonder (interieur)architect een dergelijke vergelijkingsfase wilt doorgaan, is het inderdaad wel belangrijk om appelen met appelen te vergelijken. Zowel qua materiaal als opzet.

Wij hebben ook enkele schrijnwerkers gesproken voor onze keuken en hierbij was op het einde van de rit geen ontwerp exact hetzelfde. Maar dan waren we ons wel bewust dat prijzen niet zomaar vergeleken mochten worden en dat we naar het groter plaatje moesten kijken.

PS - als je reeds goed gevoel hebt bij iemand die je goed heeft verder geholpen, dan zou ik persoonlijk hierbij blijven. Je kan misschien zelfs wat extra korting uit de brand slepen als trouwe klant.
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.935
Waarderingsscore
6.588
Punten
113
Voor een opening van een groot en bekend merkengarage met A en udi en V en W , heb ik rond de 60-70 of 80 camions zavel ( geel zand ) in het magazijn dat kaal stond , laten kappen in schoon heuvelkes met al hun 4x4 in.
De schilder werd zot want tegen de spiksplinternieuwe witte geschilderde liet ik een reusachtige diepgeel gradierent naar lichtgeel blauw witte schitterende zon schilderen.
In de werkplaats , alleen de autobruggen stonden er, waren 4-6 of 2 camions bladgrond en turf uitgestrooid. Grote gietijzeren vazen met reusachtige bloemstukken in, opgesloten in kooien uit betonnet ( waar ne schilder zenne borstel met witte verf nog eens efkes ging uitslaan -- is ook niet meer moeten terugkomen) In die ruimte waren dan nog eens 4 keverkes ( 1 dak , 1 dak plus ramen, 1 dak plus ramen + de helft van koetswerk en 1 volledige kever volledig ingepakt in grasmatten ( met nevelinstallatie)
In de showroom stonden alleen maar die speciaal grijze kleur van audi en alleen audi. Ze kwamen af met 1 andere kleur die is vn achter op de parking gezet. In de showroom hadden we een oesterbar , een wijnbar , een whiskeybar en een limonade bar.
Op de parking vooraan stonden 5 zwarte vxw bora's of zoiets ingepakt met reusachtig cadeaupaperke.
De eerste volledig ingepakt , de leste helemaal VRIJ elke wagen stond ofwel in een gesloten kooi ofwel in een uiteengetrokken betonnetkooi met daarin de wagen.

Bij de opening, maar dat is een ander verhaal hoe we dat hebben aangepakt want we hadden tot een paar maanden/weken/dagen , geen electriciteit, geen ramen, geen deuren, geen verwarming.
Maar we hadden die dag , alle die eigenaar van de garage wel meer dan 2000 bezoekers op 3 uur tijd !!!!!
Zelfs de bigchief van V en W en A en die is komen kijken.
Maar hoeveel keer dat ik niet gehoord heb: maar alle dat kan toch iedereen, dat kan ik ook , alle was da na voor iets simpel.
Maar je moet er wel opkomen.
Volgens de statistieken was dat de enigste opening van een nieuwe garage waarbij ELK record is gesneuveld.
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.139
Waarderingsscore
6.695
Punten
113
Vergelijken is moeilijk, enkel.alsmze echt identieke materialen gebruiken kan je dat. Maar de ene MDF is de andere niet. Dit geldt ook voor de laminaat, de vezelplaat, wat dus moeilijk is.
Beslag, dat kan je al makkelijker.
Zelf keuken laten maken op maat bij lokale keukenbouwer, zat zeer goed qua prijs tov de gekende keukenboeren. En hij staat gekend voor gebruik van kwalitatieve materialen.
 

gvo

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 okt 2014
Berichten
927
Waarderingsscore
617
Punten
93
Echt doorgedreven maatwerk zoals keukens en maatkasten vind ik zelf ook heel arbeidsintensief om te vergelijken, je blijft onzeker of je alle elementen correct meeneemt in de vergelijking, en je weet dat de aanbieder er ook vreselijk veel werk in steekt. Dus daarvoor hebben we enkel een verkenningsronde gedaan en dan eentje laten uitwerken.
Voor andere loten hebben we wel steeds minstens drie offertes gezocht.
 

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Berichten
14.865
Waarderingsscore
2.229
Punten
113
En zelfs al heb je 4 offertes tot in de kleinste details vergeleken en je komt er na de plaatsing achter dat de afwerking op niets trekt, wat dan?
Als je het geld hebt en tevreden bent van je vorige aannemer zou ik niet twijfelen.

Ik heb hier een appartement een zwembad en terrassen laten aanleggen door een aannemer gewoon omdat ik zag dat hij bij de buren ook zeer proper werkte, heb zelfs niet over de prijs gediscuteerd.
Kwam er wel achter dat het beton en de afwerking hier wel van betere kwaliteit was als bij de buurman die wel stevig had gediscuteerd over de prijs.
Je ziet dat echter pas na een paar jaar als zijn terras begint te scheuren en dan van jouw niet.
Met dit in je achterhoofd, wat heeft het dan nog voor zin om bij iemand anders prijs te vragen?
 

pilli

Zeer Actief lid
Lid geworden
18 jul 2011
Berichten
272
Waarderingsscore
196
Punten
43
BV met onze tuinman had ik het gevoel dat hij wist dat hij werd aangeraden met een zeer positieve referentie. Dat hij zo voelde wat wij eigenlijk al voor hem gekozen hebben. Waardoor hij bijgevolg eigenlijk kon vragen wat hij wilde... Wij zijn en waren ook heel tevreden van zijn werk. Maar als je dan denkt of hoort dat we zoveel betaald hebben, dan is dat toch met een zure nasmaak.
Je gaat er hier precies vanuit dat een (tuin)aannemer automatisch vertrekt van zoveel mogelijk aan te rekenen. Op enkele uitzonderingen klopt dat volgens mij helemaal niet. Iemand dat degelijk vakwerk aflevert heeft passie voor zijn vak, en gaat zich niet bezighouden met “er wat bij lappen omdat het kan”.

De makkelijkste manier om dat te verifieren is trouwens om aan diegene van de referentie te vragen of hij daar ook wat duurder was (als ze dit wat kunnen inschatten).
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan