hoe efficiënt prijzen vergelijken bij maatwerk

REF10554

Actief Lid
Lid geworden
26 sep 2018
Waarderingsscore
50
Punten
28
BV met onze tuinman had ik het gevoel dat hij wist dat hij werd aangeraden met een zeer positieve referentie. Dat hij zo voelde wat wij eigenlijk al voor hem gekozen hebben. Waardoor hij bijgevolg eigenlijk kon vragen wat hij wilde... Wij zijn en waren ook heel tevreden van zijn werk. Maar als je dan denkt of hoort dat we zoveel betaald hebben, dan is dat toch met een zure nasmaak.
Je gaat er hier precies vanuit dat een (tuin)aannemer automatisch vertrekt van zoveel mogelijk aan te rekenen. Op enkele uitzonderingen klopt dat volgens mij helemaal niet. Iemand dat degelijk vakwerk aflevert heeft passie voor zijn vak, en gaat zich niet bezighouden met “er wat bij lappen omdat het kan”.

De makkelijkste manier om dat te verifieren is trouwens om aan diegene van de referentie te vragen of hij daar ook wat duurder was (als ze dit wat kunnen inschatten).
Ja welja dat kwam ook doordat we van vrienden hoorden dat we zoveel betaalden daarvoor. Maar ik lees in de bovenstaande reacties dat ik niet de enige ben die dat ervaar. Telkens als wij over onze bouw babbelen of iets vertellen van een realisatie of keuze, dan lijken wij overal teveel betaald te hebben. Of we zijn zotten dat we die keuzes maken. Goed om te lezen dat er dat nog mensen zo ervaren.

We gaan ons hier dus niet meer verder in opjagen en ons gevoel volgen.

Want inderdaad wat ben je ermee om de goedkoopste te kiezen die je niet kent en waarvan je niet weet of hij goed werk zal afleveren. Beter dan in zee gaan met mensen die we al kennen...

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Waarderingsscore
1.767
Punten
113
Ik betaal liever iets meer voor aan een gekend iemand die goed werk en service levert. Wat niet wil zeggen dat de goedkopere daarom prutsers zijn. Maar een naam bouw je op.
En dat die dan meer gaan vragen, omdat ze gewoon te veel werk hebben.... is eigenlijk normaal.

REF10554

Actief Lid
Lid geworden
26 sep 2018
Waarderingsscore
50
Punten
28
We zijn nu 2 maand later en nog geen stap verder :)

Blijkbaar hebben ze in de "maatkastenwereld" gigantisch veel werk doordat iedereen door corona nu thuisgezeten heeft en maatkasten wil.

De leverancier die bij ons het haardmeubel deed en waar wij enorm tevreden van waren kwam met enorme bedragen af. Wij wilden 3 maatkasten, (maatkast 3,4m + meterkast + badkamermeubel.) Zij kwamen met een offerte van 21.500 EUR zonder btw en plaatsing haha. Wij vielen omver. Wij zeiden dan meteen dat dit wel enorm boven ons budget was en vroegen dan om zaken aan te passen. (bv de kastdeuren in volle formica in mdf deuren maken die te overschilderen zijn, lades weglaten en vervangen naar deurtjes enz enz, fineer eik nis eruit laten enz enz). We kregen de leverancier hier niet goed in mee en we hadden het gevoel dat hij dit niet wilde doen via goedkopere methode en dus iets mindere materialen. Ik had het gevoel, the full fancy way or no way... Oké zijn goed recht maar dat gaan wij dus niet doen. Het ging 21500 EUR + 21 % zijn en ze rekenden 3500 EUR plaatsing. 29.515 EUR voor 3 kasten. Thanks, but no thanks. (en een meterkast van 1,7m van 3500 EUR zonder btw? Lol dat is pure overkill. MDF te schilderen kast daar aub!)

7/4 mailde ik naar een andere leverancier. 20/4 nog geen reactie, nog eens gebeld. Zaterdag telefoon gehad, we mogen langsgaan 5/6 voor een eerste gesprek.

Vergelijken niet simpel dus. We zijn al van medio februari hiermee bezig en er staat nog niet direct een kast :D En dan hebben we dus begin juni 2 leveranciers vergeleken...

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Waarderingsscore
1.767
Punten
113
Wat je kan doen, is de standaard kasten laten maken met 155° scharnieren. Dan kan je bij Ikea daar binnenlades gaan halen en deze zelf erin plaatsen.
prijs/kwaliteit zijn die zeker ok voor geen al te zware belasting.
En idd, enkele bedrijven opbellen en afspraak proberen vast te leggen.

Tomvdw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
28 jun 2017
Waarderingsscore
674
Punten
113
Ik heb ook geprobeerd om maatkasten op de slaapkamers te krijgen. Schrijnwerkers gaven prijzen van 10k, maatkastenonline 8k, Ikea 1,5k
Zelf wat aanpassen aan de ikea: verlichting in maken, volle rug ipv karton, andere geleiders voor schuiven en dan heb je een prima kast voor 1/4 van de prijs. Maar er zal een paslat van 10cm aan elke kant zijn en eentje van 28cm boven.

Momenteel zijn de houtprijzen enorm gestegen. Ook plaatmaterialen, dat wordt doorgerekend.

Bovenaan